Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Hva vet du om proteiner- quiz

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-01-10, 16:20   #1
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Hva vet du om proteiner- quiz

Hva vet du om proteiner?

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 21:28   #2
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hva vet du om proteiner- quizz

Fishfood..

Måtte bare, siden du beskyldte Bulldog og meg for å briljere

(Er ikke sur på deg altså)

Proteiner.jpg

  Svar med sitat
Gammel 10-01-10, 09:49   #3
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Hva vet du om proteiner- quizz

7/10, men flere av dem måtte jeg gjette på.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 10-01-10, 10:49   #4
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Hva vet du om proteiner- quizz

Sniker meg ut jeg.. Fikk 6/10*h0st* Men jeg vet hv0r mange kal0rier det er i 1g pr0tein da

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 10-01-10, 12:24   #5
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Hva vet du om proteiner- quizz

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Sniker meg ut jeg.. Fikk 6/10*h0st* Men jeg vet hv0r mange kal0rier det er i 1g pr0tein da

Akkurat det visste jeg også, nesten det eneste jeg var helt sikker på.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 10-01-10, 12:56   #6
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Hva vet du om proteiner- quizz

Begynte med 6/10, jeg også, men holdt på til jeg hadde fått alt rett!
Ville jo gjerne lære litt!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 10-01-10, 13:14   #7
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Hva vet du om proteiner- quizz

6/10 her også....

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-01-10, 14:01   #8
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hva vet du om proteiner- quiz

8/10

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 10-01-10, 14:11   #9
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 66
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: Hva vet du om proteiner- quiz

6/10

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-01-10, 15:40   #10
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hva vet du om proteiner- quiz

Jeg var ikke helt enig i alle fasitsvarene, men når du ser hvem som spør, er det bare å tilpasse svarene deretter. Er for eksempel uenig i at vi bare trenger 50 gram proteiner, og 15% av det totale næringsinnholdet fra proteiner (mener det var et par av svaralternativene). C-vitaminer dannes dessuten I kroppen, og må ikke tilføres gjennom kosten. Det er høykarbo som gir oss mangel på c-vitaminer. Det er derfor Sigurdsson kunne leve uten frukt og kosttilskudd i 10 år. Mener også at det er 13 essensielle aminosyrer, men det var ikke et alternativ, så da valgte jeg ihht høykarboteori.

  Svar med sitat
Gammel 10-01-10, 15:56   #11
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Hva vet du om proteiner- quiz

Opprinnelig lagt inn av Chunky, her.

C-vitaminer dannes dessuten I kroppen, og må ikke tilføres gjennom kosten. Det er høykarbo som gir oss mangel på c-vitaminer. Det er derfor Sigurdsson kunne leve uten frukt og kosttilskudd i 10 år. Mener også at det er 13 essensielle aminosyrer, men det var ikke et alternativ, så da valgte jeg ihht høykarboteori.

Googlet, og wikipedia sa noe annet...

Sitat:

Mens de fleste dyr danner C-vitamin i kroppen selv, hører mennesket til de få artene som ikke selv kan danne stoffet.

Stoler ikke blindt på wikipedia, men det støttes av netdoktor.dk (videre googling).

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 10-01-10, 17:29   #12
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hva vet du om proteiner- quiz

Opprinnelig lagt inn av Aeryth, her.

Googlet, og wikipedia sa noe annet...


Stoler ikke blindt på wikipedia, men det støttes av netdoktor.dk (videre googling).

Og der tok du meg skikkelig

Jeg var sikker på at jeg hadde lest at kroppen produserte små mengder c-vitamin selv. Det som er riktig er at vi får små mengder c-vitamin fra animalsk føde, men ikke på langt nær nok (derav skjørbuk hos sjøfolk i hine hårde dage) til å vedlikeholde et høykarbokosthold.

For å utdype: C-vitaminmolekylet er veldig likt glukose. Det blir tatt opp i cellene ved hjelp av de samme mekanismene, og konkurrerer derfor med glukose. Det er en kamp c-vitamin alltid taper, og blir derfor skilt ut i urinen fremfor å bli nyttiggjort, såfremt blodsukkeret er høyt. Det er årsaken til at diabetes type 2-pasienter har ca 30% mindre c-vitamin i omløp enn andre.

Så problemet er ikke at det er for små mengder c-vitamin i kosten, men at et høykarbokosthold fortrenger dem. For oss lavkarbere er det ikke nødvendig med tilskudd.

(Hva skulle vi gjort uten Gary Taubes)

  Svar med sitat
Gammel 10-01-10, 17:35   #13
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Hva vet du om proteiner- quiz

Opprinnelig lagt inn av Chunky, her.

Og der tok du meg skikkelig

Jeg var sikker på at jeg hadde lest at kroppen produserte små mengder c-vitamin selv. Det som er riktig er at vi får små mengder c-vitamin fra animalsk føde, men ikke på langt nær nok (derav skjørbuk hos sjøfolk i hine hårde dage) til å vedlikeholde et høykarbokosthold.

For å utdype: C-vitaminmolekylet er veldig likt glukose. Det blir tatt opp i cellene ved hjelp av de samme mekanismene, og konkurrerer derfor med glukose. Det er en kamp c-vitamin alltid taper, og blir derfor skilt ut i urinen fremfor å bli nyttiggjort, såfremt blodsukkeret er høyt. Det er årsaken til at diabetes type 2-pasienter har ca 30% mindre c-vitamin i omløp enn andre.

Så problemet er ikke at det er for små mengder c-vitamin i kosten, men at et høykarbokosthold fortrenger dem. For oss lavkarbere er det ikke nødvendig med tilskudd.

(Hva skulle vi gjort uten Gary Taubes)

Ved enkelte operasjoner anbefales det at man spiser 1 gram c-vit daglig i flere dager både før og etter inngrepet.. Fordi det har mer legende effekt..

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 10-01-10, 19:26   #14
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Hva vet du om proteiner- quiz

Opprinnelig lagt inn av Chunky, her.

Og der tok du meg skikkelig

Jeg var sikker på at jeg hadde lest at kroppen produserte små mengder c-vitamin selv. Det som er riktig er at vi får små mengder c-vitamin fra animalsk føde, men ikke på langt nær nok (derav skjørbuk hos sjøfolk i hine hårde dage) til å vedlikeholde et høykarbokosthold.

For å utdype: C-vitaminmolekylet er veldig likt glukose. Det blir tatt opp i cellene ved hjelp av de samme mekanismene, og konkurrerer derfor med glukose. Det er en kamp c-vitamin alltid taper, og blir derfor skilt ut i urinen fremfor å bli nyttiggjort, såfremt blodsukkeret er høyt. Det er årsaken til at diabetes type 2-pasienter har ca 30% mindre c-vitamin i omløp enn andre.

Så problemet er ikke at det er for små mengder c-vitamin i kosten, men at et høykarbokosthold fortrenger dem. For oss lavkarbere er det ikke nødvendig med tilskudd.

(Hva skulle vi gjort uten Gary Taubes)

Det hørtes mer ut som noe jeg kunne tro på, ja. Høres ut som at du har lest litt rundt forbi og tilegnet deg mye lærdom, og det er jo alltid positivt.

C-vitamin: C6H8O6
Glukose: C6H12O6

Ser man det, ja. 6 ekstra hydrogenatomer, og så har du glukose.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 10-01-10, 19:36   #15
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hva vet du om proteiner- quiz

Hadde jeg ikke vært lykkelig gift, hadde jeg fridd til deg på flekken

  Svar med sitat
Gammel 10-01-10, 20:07   #16
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Hva vet du om proteiner- quiz

Opprinnelig lagt inn av Chunky, her.

Hadde jeg ikke vært lykkelig gift, hadde jeg fridd til deg på flekken

Vi legger oss det på minne i tilfelle rottefelle!

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 10-01-10, 20:25   #17
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hva vet du om proteiner- quiz

Opprinnelig lagt inn av Aeryth, her.

C-vitamin: C6H8O6
Glukose: C6H12O6

Ser man det, ja. 6 ekstra hydrogenatomer, og så har du glukose.

Nå er definitivt ikke matte min sterkeste side, men... blir det ikke 4 ekstra? 8 og 12?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-01-10, 23:47   #18
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Hva vet du om proteiner- quiz

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Nå er definitivt ikke matte min sterkeste side, men... blir det ikke 4 ekstra? 8 og 12?

Haha, matte er faktisk av mine sterkere sider, tro det eller ei. Må ha blandet med karbon eller oksygen, hehe.

Opprinnelig lagt inn av Chunky, her.

Hadde jeg ikke vært lykkelig gift, hadde jeg fridd til deg på flekken

Tihi

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Øk kunnskapene om kroppen via quiz.. Fjonken Fysisk og mental helse 1 23-05-06 22:43


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no