Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Stagnering-platå?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 02-11-12, 13:58   #1
Subb
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2012
Innlegg: 5
Subb er på en erverdig vei

Stagnering-platå?

Hei,

Jeg har vært en aktiv "leser" av dette forumet en stund nå og vil introdusere meg nå, før jeg stiller mine spørsmål.

Jeg er en mann fra Vestlandet midt i 30-årene, 180 høy, 93,5 kg.

Mitt mål er å komme meg ned til ca. 80 kg.

Jeg startet på ketolysekuren 03.09. Jeg veide da 99,5 kg. Kiloene rant av de første ukene, helt til 8. Okt..

Jeg startet styrketrening denne dagen. Har trent 3 dager styrke i uken siden jeg startet.(må og nevne at jeg går en 30 min. tur med hunden , forholdsvis intenst, hver dag ) Det er lett å tro at det er treningen som har gjort at alt "stopper", men jeg er usikker.(musklene som er bygget kan umulig "erstatte" 1 kg vektnedgang per uke) Jeg har ikke forandret kostholdet, og holder meg på rundt 20-30g kh per dag.

Er det slik at jeg gjør ting i feil rekkefølge? Jeg vet at kardio brenner mer fett. Burde jeg først satset på å komme meg ned ved hjelp av kardiotrening og så bygge opp styrke etter første mål er oppnåd? Er det for vanskelig å få til styrke + vekttap samtidig?

Føler jeg spiser nok grønnsaker, drikker nok vann, osv. Hva kan løsningen være? Jeg kan godt kutte eller reduser styrketrening til fordel for kondisjonstrening hvis det er det som må til. Jeg er åpen for forslag!

Ellers vil jeg takke for alle de gode oppskriftene og diskusjonene på dette forumet, det har vært til STOR hjelp!

__________________


Subb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-11-12, 14:40   #2
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Stagnering-platå?

Tipper at vekttreningen gjør at musklene binder mer vann, jeg. Dette er riktignok kilo, men jeg vil ikke kalle det kilo "som teller". Styrketrening kan bremse vekttap, men det er mer sjelden at det bremser fettap i en ellers frisk kropp. (Er man kronisk syk med diverse så kan det være en annen trille.)

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 02-11-12, 14:46   #3
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.187
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Stagnering-platå?

Det er helt normalt at vekttapet stopper opp litt når man øker treningsmengden. Det skjedde med meg også. Bare fortsatt på samme måte, i løpet av noen uker så løsner det og du tar igjen det tapte. Du kan uansett ikke bruke vekttapet de første fire-fem ukene som mal for videre nedgang, da det er mye vann som forsvinner den første tiden. Så lenge du går nedover, spiller det da liten rolle om det er 100g eller 1 kg pr uke. Rundt halvkiloen i uka er ganske optimalt for kroppen, da rekker huden også å trekke seg sammen underveis. Jeg for min del har gått ned 26 kg siden august i fjor, halvparten uten trening og resten med. Vekttapet har nå nesten stoppet helt opp, men så er jeg vel egentlig der jeg skal være nå uansett så da stresser jeg ikke med det. Så ikke forandre noe, prøv en måned eller to til før du eventuelt foretar justeringer....

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 02-11-12, 16:47   #4
Subb
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2012
Innlegg: 5
Subb er på en erverdig vei

Sv: Stagnering-platå?

Takker for innspill!

Hvis jeg kun ser etter å komme meg ned i vekt, bør jeg da legge om til mer kardio-mindre-styrke? Hvis jeg var på "vanlig norsk kost" hadde jeg sikkert blitt anbefalt mindre kalorier og mer kardio. Hvordan er dette med ketokuren? Regner med at kardio brenner mer enn styrke.

Det er bare så mange meninger om at man ikke kan gå ned og samtidig bygge opp muskler, så første prioritet for meg er å komme ned i vekt, så jeg er villig til å legge om treningen hvis det må til.

__________________


Subb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-11-12, 17:17   #5
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Stagnering-platå?

Det er viktig og riktig å trene styrke
- muskler forbrenner
- muskler ser mye bedre ut enn tilsvarende vekt i fett
- du unngår/reduserer muskeltapet som gjerne følger med slanking (og som gjør det ekstra lett å gå ekstra fort opp i vekt igjen dersom livsstilen "glipper")

Du henger deg opp i vekta når du heller burde se på målebåndet, vil jeg si. Den vekta du har i muskler er sunn vekt, og kilo som er usynlig når du ikke står oppå en badevekt.

Ja, tren gjerne cardio også, men selv jeg - som aller helst trener cardio når jeg har ork - vil si at styrke er det viktigste for kroppsforming, holdning og generell slanking. (Så får vi heller ta diskusjonen om cardio vs styrke med hensyn på langvarig god helse en annen gang...)

(Og hvor er hypha når vi trenger han? )

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 02-11-12, 18:06   #6
mereo
Seniormedlem
 
mereo sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Hvor: Buskerud
Innlegg: 804
mereo har en fantastisk aura rundt segmereo har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Stagnering-platå?

Cardio vil bli samme effekten, for du bygger fortsatt muskler av det - riktig nok ikke like mye... Men la oss si det sånn, jeg begynte å gå til jobb hver dag - jeg begynte å legge på meg....

Tror du bare skal droppe å stirre på vekta for en periode, for å se om det skjer noe endringer da.... (burde følge det rådet sjøl ja!!!)

__________________
Mereo,
Min Journal.
mereo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/ Generell lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 02-11-12, 18:07   #7
mereo
Seniormedlem
 
mereo sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Hvor: Buskerud
Innlegg: 804
mereo har en fantastisk aura rundt segmereo har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Stagnering-platå?

Smgj har du prøvde å plystre på hypha?

__________________
Mereo,
Min Journal.
mereo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/ Generell lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 02-11-12, 19:14   #8
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Stagnering-platå?

Opprinnelig lagt inn av mereo, her.

Smgj har du prøvde å plystre på hypha?

Er det det man må gjøre for å få ham "på plass"?

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 02-11-12, 19:43   #9
mereo
Seniormedlem
 
mereo sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Hvor: Buskerud
Innlegg: 804
mereo har en fantastisk aura rundt segmereo har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Stagnering-platå?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Er det det man må gjøre for å få ham "på plass"?

Vet ikke, men verdt ett forsøk er det ikke?

__________________
Mereo,
Min Journal.
mereo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/ Generell lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 02-11-12, 21:25   #10
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Stagnering-platå?

Opprinnelig lagt inn av mereo, her.

Vet ikke, men verdt ett forsøk er det ikke?

Virker detta da?

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 02-11-12, 21:31   #11
Lich
Seniormedlem
 
Lich sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 607
Lich er virkelig snillLich er virkelig snillLich er virkelig snillLich er virkelig snill

Sv: Stagnering-platå?

Styrketrening kan da aldri bli feil og kardio er jo morsomt.
Hovedsaken er vel at man gjør noe man synes er gøy ,ellers blir det bare en kort stund man orker å slepe seg avsted,hvis trening skal vare over tid å gi resultater så må det være gøy,hva synes du er gøy?

Lich er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-11-12, 21:36   #12
mereo
Seniormedlem
 
mereo sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Hvor: Buskerud
Innlegg: 804
mereo har en fantastisk aura rundt segmereo har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Stagnering-platå?

Opprinnelig lagt inn av Lich, her.

Styrketrening kan da aldri bli feil og kardio er jo morsomt.
Hovedsaken er vel at man gjør noe man synes er gøy ,ellers blir det bare en kort stund man orker å slepe seg avsted,hvis trening skal vare over tid å gi resultater så må det være gøy,hva synes du er gøy?

Ja takk til kurs i å skjønne at trening er gøy..
Kanskje derfor jeg skviser meg til og fra jobb - da føler jeg at jeg har gjort mitt?

__________________
Mereo,
Min Journal.
mereo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/ Generell lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 02-11-12, 21:52   #13
Subb
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2012
Innlegg: 5
Subb er på en erverdig vei

Sv: Stagnering-platå?

Takker på nytt for fine innspill jeg!

Det er en utrolig maskin kroppen er...

30 minutt intensiv tur med hunden, 45 minutt på sykkelrullen, og full overkropp trening etterpå, uten noen ekstra karbs! Folk utforbi dette forumet tror jo at sånt er umulig!
(Prøvde lignende etter 1 uke i ketose og da ville ikke kroppen være med på det). Nå, derimot er kroppen klar for alt ))

#fornøyd

__________________


Subb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-11-12, 21:55   #14
mereo
Seniormedlem
 
mereo sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Hvor: Buskerud
Innlegg: 804
mereo har en fantastisk aura rundt segmereo har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Stagnering-platå?

Opprinnelig lagt inn av Subb, her.

Takker på nytt for fine innspill jeg!

Det er en utrolig maskin kroppen er...

30 minutt intensiv tur med hunden, 45 minutt på sykkelrullen, og full overkropp trening etterpå, uten noen ekstra karbs! Folk utforbi dette forumet tror jo at sånt er umulig!
(Prøvde lignende etter 1 uke i ketose og da ville ikke kroppen være med på det). Nå, derimot er kroppen klar for alt ))

#fornøyd

Leste nylig at kroppen trenger noen uker for å venne seg til den nye kostholdet før man kjører full "pupp" (<-- heter sånt der jeg er flaska opp!)..

MEn så skal det vist fungere helt greit..
Eneste jeg vet er at jeg hadde store problemer i en periode med å male da vi pusset opp..

__________________
Mereo,
Min Journal.
mereo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/ Generell lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 02-11-12, 22:24   #15
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Stagnering-platå?

Opprinnelig lagt inn av Subb, her.

Føler jeg spiser nok grønnsaker, drikker nok vann, osv. Hva kan løsningen være? Jeg kan godt kutte eller reduser styrketrening til fordel for kondisjonstrening hvis det er det som må til. Jeg er åpen for forslag!

Ikke kutt ut treningen! Finn frem målebåndet istedet! Jeg måler livvidden hver fredag og i dag ble jeg bare stående og måpe. Sist lørdag begynte jeg med en 30 min styrkeøkt som jeg har gjort annenhver dag siden da + at jeg prøver å få gått en god tur de dagene jeg ikke trener styrke + at jeg gjorde en real yogaøkt i går kveld og da jeg målte livvidden i morrest hadde den gått inn med bortimot 4 cm siden sist fredag! 4 CM! Og vekta viste nøyaktig det samme. Jeg måtte måle tre ganger, men målebåndet viste samme tall hele tiden og akkurat det kan jeg nok ikke tvile på. Så - tren og mål!

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 02-11-12, 22:43   #16
Subb
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2012
Innlegg: 5
Subb er på en erverdig vei

Sv: Stagnering-platå?

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Ikke kutt ut treningen! Finn frem målebåndet istedet! Jeg måler livvidden hver fredag og i dag ble jeg bare stående og måpe. Sist lørdag begynte jeg med en 30 min styrkeøkt som jeg har gjort annenhver dag siden da + at jeg prøver å få gått en god tur de dagene jeg ikke trener styrke + at jeg gjorde en real yogaøkt i går kveld og da jeg målte livvidden i morrest hadde den gått inn med bortimot 4 cm siden sist fredag! 4 CM! Og vekta viste nøyaktig det samme. Jeg måtte måle tre ganger, men målebåndet viste samme tall hele tiden og akkurat det kan jeg nok ikke tvile på. Så - tren og mål!

4 cm er jo helt konge! Jo, du/ dere har helt rett angående målebandet. Jeg ble bare "hekta " på vekten siden den raste sånn nedover i begynnelsen. Må nok fokusere på det viktige her, og ikke bare vekten.

Takk for fine tilbakemeldinger, det hjelper faktisk

__________________


Subb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 16-11-12, 17:28   #17
ketoqueen
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2012
Innlegg: 3
ketoqueen er på en erverdig vei

Sv: Stagnering-platå?

Synes det kanskje er noe tidlig for at kroppen har inntatt hormonelt sjokkmodus allerede, men når man virkelig stagnerer kan det være fordelaktig å kjøre 3-4 dager med et lett kalorioverskudd (med mye karbohydrater) for å forsøke å normalisere den hormonelle ubalansen.

ketoqueen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-11-12, 12:02   #18
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Sv: Stagnering-platå?

Hei
Det er viktig med noe trening på ketolysekuren og andre ketogene dietter. Ikke så mye for å forbrenne noen kalorier, men fordi kroppens evne til fettforbrenning fordobles ved trening.
De første 2-3 uker på ketogen diett omdannes fettet til ketoner som benyttes som brennstoff av hjerne,muskler og resten av kroppen for øvrig. I løpet av 2-3 uker vil musklene tilpasse seg ketosen og doble evnen til å forbrenne fettsyrene direkte fra fettvevet uten det må via leveren først og der omdannes til ketoner.
Da vil ketonproduksjonen stort sett benyttes av hjernen som ikke kan forbrenne fettsyrer direkte.
En annen fordel med trening er at det bedrer insulinresistens, slik at det blir mindre insulin i blodet, og med mindre insulin, blir det lettere for fettcellene å frigjører fettsyrer til blodet .
Det er tilstrekkelig med 30 min moderat mosjon daglig. Ideelt sett vil styrketrening 2-3 gange i uken optimalisere musklenes fettforbrenning.
OK, man kan da legge på seg 1-4 kilo muskler (mest om man var utrent før kuren) men dette må man tåle, da det bedrer fettforbrenningen og gjør det lettere å stabilisere vekten etter slankekuren.
Lykke til med ditt prosjekt
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Svar

Emneord
platå, stagnasjon, stagnere, trening + vektreduksjon


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Trenger råd og hjelp, total stagnering kornio Lavkarbo generelt 6 17-06-12 18:38
Vekt stagnering - når og hvor lenge? Liz87 Ketolysekuren 1 07-12-11 02:10
I lys av en annen tråd om stagnering i vetknedgang! Millsi Ketolysekuren 0 15-09-10 12:00
Platå? stinasol Spørsmål og svar 3 01-11-06 17:12
SØtsaker Og Stagnering... Hyper Spørsmål og svar 2 09-09-06 14:23


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no