Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Stevia - en skrekkelig opplevelse!

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-05-12, 16:24   #1
bouboulette
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 62
bouboulette er ny på veien

Stevia - en skrekkelig opplevelse!

Uæææ, jeg gledet meg som en unge til å prøve Stevia, men makan til....snål...smak har jeg ikke vært ute for.

Jeg ble så innmari skuffet, for av en eller annen grunn trodde jeg at det hadde nøytral sukkersmak.

Så nå må jeg bare spørre dere som liker og bruker Stevia - hva bruker dere det til ?
Jeg prøvde det i smoothie, i latte og gav det til ungenes havregrøt - haha, stakkars unger, de er sjokkskadet enda.
Tenker kanskje det kan brukes i baking, men har ikke turt å prøeve enda.

her er linken til den steviaen jeg kjøpte:
http://www.iherb.com/Wholesome-Sweet...1-g-Each/39021

bouboulette er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 01-05-12, 16:26   #2
senorita
Seniormedlem
 
senorita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 39
Innlegg: 1.907
senorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt likt

Sv: Stevia - en skrekkelig opplevelse!!

tja steviaen min med smak, uten smak, flytende og strø, har blitt stående her i skuffa mi.. Jeg er heller ikke glad i sukrinen eller sukrinmelisen min.. Eneste jeg liker smaken på er Splenda, og det er jo IKKE sunt.

Har kjøpt tagatesse, spent på om det er noe bedre... Foreløpig blir ikke noe av det brukt gitt..

__________________
Nytt mål fra 30.07.13:

senorita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala EAT Svar med sitat
Gammel 01-05-12, 16:30   #3
bouboulette
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 62
bouboulette er ny på veien

Sv: Stevia - en skrekkelig opplevelse!!

Så jeg er ikke helt alene, haha;-)
Jeg sliter også med Sukrin, det må ufattelig små mengder til for at det skal passere radaren min. Synd, for et naturlig alternativ til sukker hadde vært flott for hele familien.

bouboulette er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 01-05-12, 16:33   #4
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Stevia - en skrekkelig opplevelse!!

Hmm.. jeg bruker stevia, og liker det
Kan det være at du bruker for stor mengde

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-05-12, 16:40   #5
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Stevia - en skrekkelig opplevelse!!

Smaken på stevia varierer en del mellom de forskjellige produsentene da, noen er mer bitre enn andre. Og det er en ganske fin grense mellom akkurat passe og alt for mye.. Første steviaen jeg prøvde var helt grusom, husker ikke hvilket merke det var, men er veldig fornøyd med disse to ihvertfall:
http://www.iherb.com/Wisdom-Natural-...oz-60-ml/11070
http://www.iherb.com/Now-Foods-Bette...5-oz-100-g/322

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-05-12, 16:41   #6
bouboulette
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 62
bouboulette er ny på veien

Sv: Stevia - en skrekkelig opplevelse!!

Hva bruker du det i ? Det er mulig at jeg bruker for store mengder, ja, eller bruker det feil...:-)Tar gjerne i mot tips
Jeg har et bittelite håp om at det kan være greit i bakst, men har som sagt ikke turt å hive meg i det. Har eksperimentert litt vel mye de siste ukene, så har lyst å lage noe jeg vet blir vellykket nå

bouboulette er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 01-05-12, 16:42   #7
bouboulette
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 62
bouboulette er ny på veien

Sv: Re: Stevia - en skrekkelig opplevelse!!

Opprinnelig lagt inn av shailene, her.

Smaken på stevia varierer en del mellom de forskjellige produsentene da, noen er mer bitre enn andre. Og det er en ganske fin grense mellom akkurat passe og alt for mye.. Første steviaen jeg prøvde var helt grusom, husker ikke hvilket merke det var, men er veldig fornøyd med disse to ihvertfall:
http://www.iherb.com/Wisdom-Natural-...oz-60-ml/11070
http://www.iherb.com/Now-Foods-Bette...5-oz-100-g/322

Jeg skal prøve en annen produsent, om det er som du sier at smaken varierer en god del:-) Ville gjerne at det skulle være økologisk, og fant bare den ene produsenten på iherb.

bouboulette er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 01-05-12, 17:09   #8
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Stevia - en skrekkelig opplevelse!!

Jeg bruker en halv sånn liten pakke, altså 0.5 gram, i en porsjon havregrøt. Mer enn det smaker fælt i min munn. Stevia krever litt trening.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-05-12, 17:15   #9
vaskeklut
Seniormedlem
 
vaskeklut sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 36
Innlegg: 3.402
vaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastisk

Sv: Stevia - en skrekkelig opplevelse!!

Og jeg kan ikke bruke mer enn en kvart sånn porsjonspakning i en stor kopp te uten at det smaker alt for søtt og ekkelt Men stevia har en liten bismak uansett da, synes jeg. Men jeg er så vant til å leve uten sukker nå at jeg bryr meg ikke. Apropos sukrin, dere har hørt rådet om å ikke bruke mer enn en spiseskje per eggeplomme? I bakst og sånn da. Det har fungert ypperlig for meg!

__________________


vaskeklutpaleoblogg
vaskeklut er avlogget   Min kostholdsfilosofi: whole30-ish / paleo Svar med sitat
Gammel 01-05-12, 17:15   #10
bouboulette
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 62
bouboulette er ny på veien

Sv: Stevia - en skrekkelig opplevelse!

Blander du det inn i grøten da, eller klarer du å få strødd det over ?

Ja, mistenkte nok at Stevia er en treningssak, haha.

bouboulette er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 01-05-12, 17:18   #11
bouboulette
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 62
bouboulette er ny på veien

Sv: Stevia - en skrekkelig opplevelse!!

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut, her.

Og jeg kan ikke bruke mer enn en kvart sånn porsjonspakning i en stor kopp te uten at det smaker alt for søtt og ekkelt Men stevia har en liten bismak uansett da, synes jeg. Men jeg er så vant til å leve uten sukker nå at jeg bryr meg ikke. Apropos sukrin, dere har hørt rådet om å ikke bruke mer enn en spiseskje per eggeplomme? I bakst og sånn da. Det har fungert ypperlig for meg!

Ser ut til at jeg må kraftig NED på mengde, altså.

Nei, har ikke hørt det om sukrin - i fotballfruens kjeks var det et egg og 4-5 ss sukrin, forøvrig. sett bort i fra sukrinsmaken, var kjekssmaken god (nøttebasert), så skal prøve igjen med bare 1 ss.

bouboulette er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 01-05-12, 17:35   #12
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Stevia - en skrekkelig opplevelse!

Opprinnelig lagt inn av bouboulette, her.

Blander du det inn i grøten da, eller klarer du å få strødd det over ?

Ja, mistenkte nok at Stevia er en treningssak, haha.


Ja, blander stevia i grøten! Og strør med litt sukrin. Det er det eneste jeg synes sukrin funker til..
Når jeg baker bruker jeg tagatesse og sukrin i skjønn forening og bare smaker til med stevia for å få det ekstra søtt.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-05-12, 17:43   #13
Åssi
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Hvor: Paris
Innlegg: 246
Åssi er på en erverdig vei

Sv: Stevia - en skrekkelig opplevelse!

Jeg prøvde også steviapulveret for første gang i dag.. skikkelig skuffet, og kakaosjokoladen gikk i vasken.. Bestilte også flere stevia dråper, for synes den jeg hadde fra før med vanilje ikke var så god. viser seg at det bare er stevia jeg ikke synes er så godt..

Åssi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert LC(hf) Svar med sitat
Gammel 01-05-12, 18:01   #14
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Stevia - en skrekkelig opplevelse!

Stevia vanilla creme er forferdelig... Huff.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-05-12, 18:06   #15
Bik
Seniormedlem
 
Bik sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 796
Bik har en fantastisk aura rundt segBik har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Stevia - en skrekkelig opplevelse!

Tror grensen mellom for mye og passelig er veldig liten. Bruker man for mye smaker det vondt.
Funker neppe å strø på grøten. Husk at det er 200 ganger søtere enn sukker.

__________________


Bik er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert Svar med sitat
Gammel 01-05-12, 18:18   #16
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Stevia - en skrekkelig opplevelse!

Jeg bruker mye stevia, men det er ganske ille om man feildoserer, ja. Og så er det en smak som ikke passer til alle ting - jeg synes feks ikke det passer til ting med kaffesmak, men det meste av te er finfint.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 01-05-12, 18:26   #17
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Stevia - en skrekkelig opplevelse!

stevia alene blir for bittert eller for lite søtt, synes jeg, men i bakst og sjokolade etc sammen med sukrin funker det.Jeg er spent på neste gang jeg får lyst på marengs og skal teste med kun stevia som søtning for å se om bitterheten forsvinner i eggehvitene/ovnen. (Advar meg om noen har testa allerede) Det er to steviatyper som er nevnt som er urene. Jeg ville ha kjøpt den fra nustevia som kun er blandet med sukrin (erythritol) eller tatt en helt ren en fra nustevia. husk å lese nederst på sida der produktet beskrives på innholdsfortegnelsen,på iherb.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-05-12, 18:51   #18
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Stevia - en skrekkelig opplevelse!

Jeg har denne:

http://www.iherb.com/NuNaturals-Clea...-oz-59-ml/4310

og denne:

http://www.iherb.com/NuNaturals-Pure...oz-59-ml/14130

Den første bruker jeg i teen, 4 dråper i et vanlig krus. Den andre bruker jeg f.eks. i naturell yoghurt, 5 dråper i ca. 1,5-2 dl yoghurt. Kjempgodt!

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 01-05-12, 19:22   #19
bouboulette
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 62
bouboulette er ny på veien

Sv: Stevia - en skrekkelig opplevelse!

Opprinnelig lagt inn av Bik, her.

Tror grensen mellom for mye og passelig er veldig liten. Bruker man for mye smaker det vondt.
Funker neppe å strø på grøten. Husk at det er 200 ganger søtere enn sukker.

Aaaaaahhh....200 ganger søtere enn sukker forklarer mye.....

bouboulette er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 01-05-12, 19:25   #20
bouboulette
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 62
bouboulette er ny på veien

Sv: Stevia - en skrekkelig opplevelse!

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

stevia alene blir for bittert eller for lite søtt, synes jeg, men i bakst og sjokolade etc sammen med sukrin funker det.Jeg er spent på neste gang jeg får lyst på marengs og skal teste med kun stevia som søtning for å se om bitterheten forsvinner i eggehvitene/ovnen. (Advar meg om noen har testa allerede) Det er to steviatyper som er nevnt som er urene. Jeg ville ha kjøpt den fra nustevia som kun er blandet med sukrin (erythritol) eller tatt en helt ren en fra nustevia. husk å lese nederst på sida der produktet beskrives på innholdsfortegnelsen,på iherb.

Ok, ja, men nå er jeg noe mer overbevist om at jeg kan få stevia til å funke bare jeg doserer det riktig. Skal prøve meg på kjeks igjen i morgen, med stevia/sukrin blandet. Krysser fingrene

bouboulette er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 01-05-12, 20:18   #21
vimsen85
Seniormedlem
 
vimsen85 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 39
Innlegg: 1.441
vimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjent

Sv: Stevia - en skrekkelig opplevelse!

Jeg blander alltid sukrin og stevia og synes det gir en god søtsmak. Jeg bruker kun stevia i dråper. Har en som heter KAL. Jeg bruker ca fem dråper pr ss sukrin (bruker ikke å måle så mye). Tagatesse kan også blandes med stevia. Eller alle tre. Når jeg bruker sukrin og stevia i is er det ingen som kan skjønne at det ikke er sukker i Jeg har noe steviapulver som er grusomt!

__________________
Bloggen min: http://matvraksblogg.blogspot.com/


vimsen85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-05-12, 20:26   #22
vaskeklut
Seniormedlem
 
vaskeklut sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 36
Innlegg: 3.402
vaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastisk

Sv: Stevia - en skrekkelig opplevelse!

Synes BenteR har et fint eksempel på å søte med både stevia og sukrin her. En knivsodd med stevia.

__________________


vaskeklutpaleoblogg
vaskeklut er avlogget   Min kostholdsfilosofi: whole30-ish / paleo Svar med sitat
Gammel 01-05-12, 21:39   #23
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Stevia - en skrekkelig opplevelse!

jeg har en kryddermåler i steviaboksen min. Veldig kjekt. Fordi man kan se på tabeller hva ett krm tilsvarer i sukker og dosere riktig. På nustevias hjemmeside er det forklart hvilke doser man skal bruke. Rent hvitt steviapulver:http://www.friendlyshop.nu/media/Kon...abell.2.sv.pdf

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-05-12, 21:41   #24
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Stevia - en skrekkelig opplevelse!

De som kjenner til steviamerker som smaker veldig bittert og fælt ved små mengder , skriv det her til advarsel for oss andre, please.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-05-12, 22:55   #25
Alynna
Seniormedlem
 
Alynna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Innlegg: 524
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: Stevia - en skrekkelig opplevelse!

Jeg har enda ikke turt å teste stevia, siden jeg fant en flaske (sånn med dråpeteller) på krydderhylla til eksen min. Den sto visst igjen fra en som han delte leilighet med, som var veldig opptatt av økologiske varer og alternativmedisin/urtemedisin.

Smakte litt på fingeren, og fyttigrisen så fælt... som bismaken til flytende natreen, bare mye mer konsentrert bismak - og så i tillggg bittert.

Jeg måtte skylle munnen min med et glass vann!

Har jo lest at det finnes bra og dårlig kvalitet, men jeg er så redd for å kjøpe katta i sekken...

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Nær snikkers opplevelse elien Lavkarbo generelt 2 22-03-12 19:40
Kjekk opplevelse: Señora Mer enn 30 kg overvekt 8 02-12-11 21:05
Aha-opplevelse Kitsu Livets lyse side 18 15-02-11 15:00
En veldig ekkel opplevelse! Kristin1964 Lavkarbo generelt 8 10-09-07 12:08


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no