Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

For MYE fiber?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-05-06, 13:40   #1
AnnaV
Medlem
 
AnnaV sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 397
AnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjent

For MYE fiber?

Ja, ehem... Altså:
Hva skjer om man får i seg "for mye" fiber - og hvor mye er dette? La oss si en, thja, 80 gram om dagen - vil det gjøre at ting stopper opp i tarmen, selv om en har drukket MYE vann (la oss si 2-3 liter)
Noen som vet? Er vel meningen at fiber skal hjelpe til å få ting igjennom, men for MYE fiber - som trekker til seg væske og sveller opp - kan vel bli som en propp - eller hva?
Noen som vet?

__________________




"Jeg spiser for å leve - jeg lever ikke for å spise"
AnnaV er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - egenkomponert Svar med sitat
Gammel 29-05-06, 13:44   #2
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: For MYE fiber?

For mye fiber gir samme effekt som nok fiber ,men for lite vann. Så i prinsippet så gir det opphav til forstoppelse ja. Men jeg tror det må uhorvelig mye fiber til før det skjer dersom du i snitt drikker 3 liter vann til dagen.

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 29-05-06, 13:46   #3
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: For MYE fiber?

det går vel ikke an å få i seg for mye fiber, men du må være nøye med å få i deg nok vann til det fiberet du spiser slik at det ikke stopper opp... for da får du problemer...

og så må du huske at når du drikker vann og fiber, så sveller fiberet, og blir større i volum...

jeg vet ikke hvordan fiber du har spist, men her går det i fiberrik og kruskakli, og det er enorme mengder som skal til for å komme opp i 80 gr fiber...

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 29-05-06, 14:01   #4
AnnaV
Medlem
 
AnnaV sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 397
AnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjent

Sv: For MYE fiber?

Jeg har bakt brød med sukkerroefiber, som inneholder 77 % fiber.
I tillegg lagde jeg "grøt" av sukkerroefiber. Så jeg fikk i meg en DEL...
Estimat: rundt 100 g eller så...

__________________




"Jeg spiser for å leve - jeg lever ikke for å spise"
AnnaV er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - egenkomponert Svar med sitat
Gammel 29-05-06, 14:04   #5
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: For MYE fiber?

Det går nok greit med det vanninntaket du antyder. Visst ikke har du nå sikkert lært at vannmengden må økes i takt med fibermengden.

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 29-05-06, 14:04   #6
nøtta
Seniormedlem
 
nøtta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 37
Innlegg: 3.224
nøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressurs

Sv: For MYE fiber?

sjekk denne www.mozon.no/content/view/full/50255 jeg vil tro du får svar på det du lurer på

__________________
-lig hilsen nøtta

Skal ned 5 kilo.
vekt mandag 26jan 77kilo.
vekt mandag 2 feb 75.7
nøtta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo max 50 om dagen. Svar med sitat
Gammel 01-06-06, 18:09   #7
bubavon
Medlem
 
bubavon sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: oslo
Alder: 41
Innlegg: 106
bubavon har en fantastisk aura rundt segbubavon har en fantastisk aura rundt seg

Sv: For MYE fiber?

Det går så absolutt ann å få i seg for mye fiber, våre forfedre i norge hadde ingen tilgang på korn, belgfrukter eller sukkerroefiber for den sags skyld. Grønnsaker og bær var oftest kun tilgjengelig om sommeren. Med andre ord, de fikk nesten ikke i seg fiber hele året.

bubavon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ''Weston A. Price'' Svar med sitat
Gammel 01-06-06, 19:13   #8
JEDI
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: For MYE fiber?

"For mye av noe ødelegger alt" heter det, og det gjelder også fiber. Ettersom fiber går rett gjennom tynntarmen, der næringsopptaket skjer, kan det dra med seg emner som ellers skulle ha blitt tatt opp. Kvinnens og mannens kjønnshormoner, østrogen resp testosteron, kan faktisk også påvirkes. Dette fordi at disse emnene kommer til å følge med gallen fra leveren ut i tynntarmen. Minst 90 % av gallen, og dermed også kjønnshormonene, tas under normale omstendigheter opp til blodet igjen etter at det har gjort sin jobb i tynntarmen. Det er det som kalles det "enterohepatiska kretsløpet" og det kan faktisk ødelegges av ett veldig høyt fiberinntak. En del av kjønnshormonene bindes opp av fibrene, og går dermed til spille. Det finnes faktisk bakterier i tykktarmen som spesialiserer seg på å bruke testosteron som næring! Siden dine kjønnshormoner er fettløslige kan de ikke eksistere fritt i blodet i noen større grad. Ca 98 % av testosteronet er derfor bundet til protein som gjør det mulig å transportere hormonet i blodet. Det er bare den lille frie andelen testosteron som kan påverke din kropp og dine muskler. Fiber har faktisk muligheten til å stimulere produksjonen av SHBG, som igjen kan senke hormonenes effekt i din kropp. Ett veldig høyt inntak av fiber (mer enn 60 gram/dag) kan derfor senke andelen fritt kjønnshormon og samtidig den totale mengden hormon som finnes i blodet. Om man spiser fiber som kosstilskudd finnes det også en risiko for at det dannes "propper" av fiber i dine tarmer, som kan resultere i magesmerter og i verste fall sjukehusbesøk. Dette fordi at fiber kan klebe sammen, og deretter når de binder vesken i din tarm, sveller de, og skaper problemene.

  Svar med sitat
Gammel 01-06-06, 19:30   #9
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: For MYE fiber?

JEDI: enda et informativt og interessant innlegg fra ditt hold. Dette visste jeg ikke. Jeg også hadde engang en ide om at "fiber er kjempesunt, spis så mye som du klarer, alt du kommer over". Men så har mitt briljante ( ) hode kommet frem til at tilskudd i hytt og pine er ikke veien - alltid. Naturlig mat er tingen. (Les: vanskelig å få i seg uhorvelige mengder fiber, som igjen kan kødde med kroppens funksjoner.)

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fiber og karbohydrater...? SjokoMons Generell diskusjon 2 02-05-06 22:53
Brød uten kveitemjøl og med lite fiber. nunno Spørsmål om matvarer og oppskrifter 6 07-03-06 23:48
Frukt & Fiber fra Ortis Ametyst Kosttilskudd 12 21-10-05 00:02
Fiber Amica Generell ernæringsdebatt 8 04-05-05 14:32
Hvor mange gram fiber får dere i dere pr. dag? Kalorine Vedvarende vekttap 8 24-02-05 20:33


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no