Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Om viktigheten av mye fiber, for å forebygge kreft

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-06-06, 09:16   #1
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Om viktigheten av mye fiber, for å forebygge kreft

Det var en diskusjon tidligere, hvor det ble hevdet viktigheten av mye kostfiber (Eyton-filosofi?), og jeg syntes det ringte noen bjeller, om en studie, som tilsa at lite/mye fiber ikke påvirket faren for (tykktarms)kreft.

Og riktig, i "Bedre uten brød" henvises det til The Nurses health study, som konkluderte med at de ikke fantes noe som knyttet høyere fiberinntak til risikoen for kreft i tykktarm el endetarm.
(Likeledes viser boken til en australsk studie, som indikerer det samme.)

Mener at jeg tidligere har lest om denne studien som omfattet over 88000 sykepleiere i 16 år.
Poenget mitt er, at det ikke er entydig opplest og vedtatt, at fiber forebygger tykktarmskreft. Regner med at man ved søk i pubmed får fram mere info om denne studien.

La det nå være sagt, at jeg ikke er "antifiber", så ingen tolker det dithen. Men, jeg har KUN merket positive endringer fra mage/tarm, etter at jeg startet med lavkarbo. Nix brød/gryn/mere fett gir meg regelmessig og mykere avføring faktisk!

Kommentarer?

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 14-06-06, 09:46   #2
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Om viktigheten av mye fiber, for å forebygge kreft.

Fiber er ikke bare brød/korn. Det er masse fiber i både grønnsaker og kjøtt - og ikke minst frø/nøtter - Som vi spiser.... Tror våre fibertyper er bra for oss jeg.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 14-06-06, 10:07   #3
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: Om viktigheten av mye fiber, for å forebygge kreft.

Opprinnelig lagt inn av Nille

Fiber er ikke bare brød/korn. Det er masse fiber i både grønnsaker og kjøtt - og ikke minst frø/nøtter - Som vi spiser.... Tror våre fibertyper er bra for oss jeg.

Ja, jeg spiser nøtter, jeg! Mye!
Men, jeg mener også at cocosaen har påvirket mage/tarm positivt...Andre med den erfaringa?

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 14-06-06, 10:14   #4
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Om viktigheten av mye fiber, for å forebygge kreft.

Opprinnelig lagt inn av Borealis

Men, jeg mener også at cocosaen har påvirket mage/tarm positivt...Andre med den erfaringa?

Absolutt ! Med Cocosa og/eller MCT olje holdes ting igang ! Også er det bra for huuuuuuden !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 14-06-06, 10:31   #5
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: Om viktigheten av mye fiber, for å forebygge kreft.

Opprinnelig lagt inn av Nille

Absolutt ! Med Cocosa og/eller MCT olje holdes ting igang ! Også er det bra for huuuuuuden !

Jeg er i bunnen av min første cocosa nå. og mct-oljen er på vei til mitt apotek!

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 16-03-07, 21:50   #6
slaskalainen
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Om viktigheten av mye fiber, for å forebygge kreft.

Det påstås ofte at fiber forebygger kreft. Vel, neppe så enkelt!

Disse undersøkelsene fra National Cancer Institute (NCI) hvor man dietterte folk med mye grønnsaker, frukt og lignende viste som de selv sier ”skuffende resultater” med henblikk på effekt på kreft. Så vil noen sikkert henvise til andre studier, men med så mye motstridende resultater kan man i beste fall si at det ikke er noe bevis for at fiber er effektivt, generelt sett.

http://news.bbc.co.uk/1/hi/health/719827.stm

Eskimoene levde stort sett på 80% fett og 20% protein og hadde ikke betennelser eller kreft i fordøyelsessystemet. (en del tidligere kommentarer om eskimoene vedrørende mangelsykdommer og årsak til ofte noe lavere levealder er ikke helt korrekte).

Masaiene i Nord Kenya tok inn veldig lite fiber og hadde heller ikke noe av vår tids fordøyelsesproblemer.

Fibermoten de siste 50 årene bygger på et arbeid fra en lege som hadde både hvite og fargede pasienter i Afrika. Helseforskjellen på dem var stor. Han mente at afrikanerne spiste mye fiber og det ga god helse.

Masaiene som hadde veldig god helse spiste null fiber. Frømat og korn ga de til sine dyr.
Masaiene var høye og flotte.
En stor undersøkelse http://www.biblelife.org/bowel-fiber-cancer.pdf går langt i å si at fiber ikke er kreftforebyggende slik det i noen tiår har vært populært å tro. Det er ikke noe som tilsier at verken kornprodukter, frukt eller grønnsaker er noe beskyttende mot stygg sykdom i tarmene – i følge denne undersøkelsen.
Artikkelen tung nok – bla nederst for konklusjonene.

Epilog
Jeg har litt sansen for en light-fortolking av Svihus sine utsagn om at mat er energi – og nærmest ferdig med det.
Så blir det å fylle på den energien hver enkelt kropp tåler best – og ikke bry seg om kalkulatorene så mye, vedrørende inntak av så så mye av det og det. Livet leves ikke i et laboratorium. Tross alt.

  Svar med sitat
Gammel 16-03-07, 22:05   #7
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve
 
donjuanwannabe sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.342
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

Sv: Om viktigheten av mye fiber, for å forebygge kreft.

Fiber er oppskrytt. Noen (de som predikerer høykarbo/lavfett) mener t.o.m. at det metter. Det er ihvertfall skivebom.

__________________
Mvh donjuanwannabe
Faglig tyngde, det er meg det! Hilsen Christian A. Drevon
donjuanwannabe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 30-03-07, 14:19   #8
Don Vito Corleone
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 128
Don Vito Corleone er på en erverdig vei

Sv: Om viktigheten av mye fiber, for å forebygge kreft.

hah ja d skulle tatt seg ut om Fiber er mettende ja. Jeg som kunne spise 3 store tallerkener med fiberrik frokostblanding å være kunstig mett sånn ca i 2 timer.

Don Vito Corleone er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Skaldeman/Lokkebiff Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Nøtter! mofe Generell ernæringsdebatt 20 27-05-16 07:41
Melk Kristian Generell ernæringsdebatt 39 06-06-05 04:52
Hvor mange gram fiber får dere i dere pr. dag? Kalorine Vedvarende vekttap 8 24-02-05 19:33
Slik kan du forebygge kreft mofe Generell diskusjon 2 24-01-05 19:00


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no