Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbokosthold for prøvere, gravide og ammende

50 i bmi, gravid og på lavkarbo

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-05-11, 19:54   #1
millah
Seniormedlem
 
millah sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Haugesund
Alder: 47
Innlegg: 1.172
millah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlys

50 i bmi, gravid og på lavkarbo

Hei! Jeg har nærmest panikk akkurat nå. Jeg er sykelig overvektig (BMI 50) og har nettopp oppdaget at jeg er gravid! Jeg er svært glad over å vente barn, men bekymret for både min egen og ungens helse. Jeg har slanket meg flere ganger før, har klart å gå ned flere kilo, men har gitt opp og gått opp i vekt igjen.

Så hva kan jeg gjøre? Jeg NEKTER å gi opp denne gangen. Jeg tror jeg vil bruke denne tråden til å notere tanker gjennom svangerskapet og kanskje notere litt om kost, trening og vekt og slikt.

Målet mitt er å ikke gå opp i vekt, heller gå noen kg ned. Nå tenker jeg at en av suksessfaktorene må være at jeg kommer igang med regelmessig trening, i tillegg til at jeg spiser sunnere (variert kost, kutter ut hvitt mel og sukker). Jeg har begynt å gå til og fra jobb og å gå turer hver dag, men kjenner at formen er elendig.

Er det noen av dere som vet om det fins tilbud for sykelig overvektige der de kan trene seg opp i 2-3 uker? Der man kan trene flere ganger daglig og fokusere på dette? Jeg har hørt at det fins behandling for sykelig overvekt på noen få rehabiliterningssenter, men avskrekkes av at man må være 6 uker på det første oppholdet (jeg har en datter på 3 år, og vil nødig være så lenge borte). For meg hadde det vært ideelt å få en pangstart på treningen, slik at jeg kan fortsette hjemme sammen med lege/fysioterapeut/ernæringsfysiolog. Eventuelt personlig trener, hvis det ikke koster allverden. Er det noen som har erfaring med dette? Jeg er også nysgjerrig på om det finnes tiltak der man jobber med det mentale ift. overspising?

Til slutt vil jeg bare si at jeg er veldig klar over at det er jeg selv som må finne motivasjonen for endringene, og jeg er godt igang! Det er bare så viktig for meg at denne graviditeten går så bra som mulig, at jeg gjerne vil vite hva som kan finnes av støtte i helsevesenet eller lignende.

Dessuten blir jeg veldig glad for å høre fra andre i en lignende situasjon (trenger jo ikke være så stor overvekt som jeg har...).

I dag har jeg spist:

Frokost: Lavkarboskive med ost, kalkunpålegg og agurk
Lunsj: Middagsrester - kokt torsk, eggesmør og grønnsaker, 1 eple
Mellom: Atkinsbar
Middag: Hjemmelagde fetaostkjøttkaker med grønnsaker og fetarøre
Mellom: 3 kiwi

Jeg er fryktelig sulten for tida! Kvalme aner jeg visst ikke hva er. Til kvelds kommer jeg nok til å ta meg et egg og noen grønnsaker eller noe i den duren.

__________________

Neste delmål: Nå 120 kg innen sommerferien slutter den 20. juli

Her er forresten journalen min, og bloggen min.
millah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ganske liberal lavkarbo med naturlig mat og supermat Svar med sitat
Gammel 11-05-11, 20:17   #2
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: 50 i bmi, gravid og på lavkarbo

Jeg tror jeg ville tatt kontakt med Hexeberg eller fastlegen i første omgang og fått de til og sjekket ut hva som finnes av tilbud.

Når det gjelder sultfølelsen synes jeg du spiser fryktelig lite. Jeg ville også vurdert og kutte kiwi og eple (jeg blir styggsulten av frukt...) og heller spist bær/pisket krem om du har litt søtbehov. Ta heller en ekstra lavkarboskive til frokost - hvis du nå bare spiser en, ha smør og godt med pålegg på

Siden du i tillegg er gravid - og såpass overvektig - har kroppen din et høyere energibehov enn de som er normalvektige - og det er viktig at du spiser NOK næring i en slik situasjon

Jeg vil bare tilslutt ønske deg lykke til - dette går nok bedre enn du frykter! Håper kanskje det er andre her inne som kan bidra med litt mer informasjon du etterpør

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 11-05-11, 20:29   #3
Heidilla
Juniormedlem
 
Heidilla sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 15
Heidilla er på en erverdig vei

Sv: 50 i bmi, gravid og på lavkarbo

Først og fremst: gratulerer med graviditeten!!

Ved sterk overvekt og graviditet mener jeg å ha hørt at man henvises til oppfølging på føde-/barsel-klinikken på sykehuset. Om du bor i Oslo-området tror jeg Rikshospitalet har spisskompetanse på dette, og man kan også få fødeplass der. Dette bør fastlegen din vite!

Et tilbud ifh.t. trening etc. du etterspør vet jeg de har ved friskvernklinikken i Asker, man får oppfølging og trening individuelt og gruppevis flere dager i uka og sykemeldes disse dagene. Men der er det kanskje ventetid, og igjen er det jo avhengig av hvor du bor.

Dette var kanskje ikke til mye hjelp, men etter min erfaring lønner det seg alltid å "ta saken i egne hender," spørre og grave hos fastlegen, surfe på nettet og kreve henvisning dit du ønsker. Lykke til!!

Heidilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo, nært opptil Lindberg Svar med sitat
Gammel 11-05-11, 20:51   #4
Modezty
Seniormedlem
 
Modezty sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Alder: 54
Innlegg: 569
Modezty har en fantastisk aura rundt segModezty har en fantastisk aura rundt seg

Sv: 50 i bmi, gravid og på lavkarbo

Gratulerer med graviditeten

Ta kontakt med fastlege eller Hexeberg for å få en konsultasjon

Jeg har vært borti flere opplegg tidligere, men har ikke erfaring, men fant disse linkene. Rimelig sikker på at det ikke er lavkarbo opplegg, men kan være greit å sjekke ut:

http://www.hjelp24.no/nimi/

http://www.rehabinfo.no/modules/modu...D=2&C=36&I=104

http://www.tonsasen.no/

Lykke til!

__________________
Modezty er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto, fri for gluten, egg og melk Svar med sitat
Gammel 11-05-11, 21:51   #5
Señora
Seniormedlem
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 806
Señora har en fantastisk aura rundt segSeñora har en fantastisk aura rundt seg

Sv: 50 i bmi, gravid og på lavkarbo

Hei, jeg ser du er fra Haugesund, og jeg vet at Haugaland HMS-senter har ei som jobber der som er "lavkarbovennlig", Jorunn Hauso heter hun. De holder til på Raglamyr, der hvor Spareland ligger, bare i 2. etg.

http://www.haugaland-hms.no/index.php?ID=49

Kanskje hun kan hjelpe deg videre på veien.

Gratulerer med spiren i magen :-)

Señora er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med telling av kalorier Svar med sitat
Gammel 11-05-11, 22:21   #6
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: 50 i bmi, gravid og på lavkarbo

Jeg er overvektig gravid, og lever på ca fedonkost. Det fungerer veldig fint. Har gått opp noen kg, men ikke for mye i følge jordmor (12 kg nå i uke 27 hvor endel er vann). Går også til oppfølging av blodsukkernivåene på diapol på riksen.
Få legen til å henvise deg til sykeus med en gang, da får du veldig bra oppfølging!

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-05-11, 13:59   #7
millah
Seniormedlem
 
millah sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Haugesund
Alder: 47
Innlegg: 1.172
millah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlys
Smile

Tusen takk!

Å, jeg blir så glad når jeg ser alle de gode svarene og de gode tipsene! Panikken har roet seg flere hakk allerede. Jeg har vel innsett at et opptreningsopphold er litt i det blå, men tett støtte og oppfølging fra legen og slikt er mulig!

Nå håper jeg bare at spiren sitter som støpt der inne, og vokser og er frisk og sunn som den skal være...

Nerthus: Legen er første pri, det er sikkert! Det ser kanskje ut på papiret som om jeg spiser mindre enn jeg egentlig gjør. Men jeg er enig i at frukta nok er med på å gjøre meg mer sulten. Jeg prøver å finne en balanse der, akkurat nå spiser jeg det jeg vil av frukt, så lenge jeg kutter ut alt mel og sukker. Godt tips med bær og krem!

Heidilla: Spennende å høre om de tilbudene som fins, som du sier er det i alle fall viktig å ta saken i egne hender!

Modezty: Tusen takk, jeg skal sjekke ut de linkene nærmere! Fastlegen skal jeg høre med, kanskje jeg kan sjekke ut Hexeberg også!

Señora: HMS-senteret, sier du? Det har jeg aldri tenkt på før! Takk for tipset!

Carisma: Kjekt å høre at andre får det til på lavkarbo. Så kjekt! Jeg kommer nok også til å lande på et Lindberginspirert kosthold. Godt å høre at man kan følges tett opp fra sykehuset. Jeg skal høre med fastlegen hvordan vi kan gjøre det her.

Dagens meny:

Frokost: 1 Fiberrik med 40 g smøreost, 2 biter fetaost, 40 g kalkunpålegg og litt agurk, 3 bringebær
Lunsj: Salat med hermetisk kylling, fetaost, oliven, hvitløk, vinegrette
Mellom: Atkinsbar
Middag: Bratwurst med grønnsaker og blomkålmos
Kvelds: Shake med bær, proteinpulver, linfrøolje og hvetegress

Ellers er formen fin, jeg er bare veldig, veldig trøtt hele tida. Må passe på å få i meg folat og andre tilskudd, det har jeg sløvet litt med i det siste.

__________________

Neste delmål: Nå 120 kg innen sommerferien slutter den 20. juli

Her er forresten journalen min, og bloggen min.
millah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ganske liberal lavkarbo med naturlig mat og supermat Svar med sitat
Gammel 12-05-11, 17:10   #8
millah
Seniormedlem
 
millah sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Haugesund
Alder: 47
Innlegg: 1.172
millah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlys
Talking

Min filosofi - Ganske naturlig

Jeg har lyst til å si litt om opplegget for meg og familien framover. Jeg har tenkt lenge for å finne noe jeg kunne tro på! Noe som går greit å innføre i familien. Noe som kan komme, ganske naturlig. Noe vi kan leve med resten av livet.

Ganske naturlige endringer
Jeg har lenge visst at det er lettere å få til endringer ved naturlig samarbeid enn ved tvang. Dermed er et av de første prinsippene jeg har satt opp, at endringene skal komme stegvis og naturlig, dette er noe vi vil, ikke noe vi må. Vi skal gradvis lære oss å kjenne hva kroppen trenger. Ganske naturlig. Vi lærer oss å spise det vi trenger, når vi er sultne, og slutter når vi er mette. Ingenting er forbudt, men noe er bedre enn annet. Vi lærer oss å være aktive i lek og moro, heller enn å tvinge oss selv til trening. Likevel betyr ikke det at vi kan være helt planløse. Vi trenger gode rutiner ift. planlegging, måltider og aktiviteter.


Ganske naturlig mat
En ting er hvordan vi skal gjøre endringene… men hva slags kosthold skal vi følge? Det er jo en jungel der ute. Middelhavskost med mer sunt fett og mindre raske karbohydrater virker sunt – og ganske naturlig – på meg, samtidig vet jeg at jeg må gå litt hardere til verks enn som så for å bli kvitt sukkersuget. Jeg har tidligere snust litt på ”Kjernesunn familie”, som kutter ut både hvitt mel (gluten), sukker, kunstige tilsetninger og melk (kasein). Dette med å kutte ut all melk virker for ekstremt for meg, men jeg føler i alle fall jeg kan bytte ut noe av melka. Jeg har videre hørt om at noen matvarer skal ha en viss forebyggende virkning ift. kreft og andre livsstilsplager, eler at de er ekstra energirike og sunne for kroppen. Supermat. For meg virker det logisk – og ganske naturlig – å spise mer av slike matvarer.

Så hva er konklusjonen? Vi kommer ikke til å telle karbohydrater. Men vi vil passe på at vi får i oss både sunne proteiner, sunt fett og sunne, langsomme karbohydrater til måltidene. Hver dag skal vi spise litt supermat som linfrøolje, greens, frø, gojibær, brokkoli, blomkål, kål, ingefær, hvitløk, blåbær etc. Videre vil vi kutte ut sukker, hvit ris (stivelse), hvit pasta og mel (gluten). Vi kommer til å spise noe potet, brun ris og fullkornpasta, evt. andre fullkornprodukter, men minst mulig. Videre kommer vi til å bytte ut melk og fløte med for eksempel rismelk, sojamelk og kokosmelk. Vi vil fortsatt spise smør, syrnede melkeprodukter og hvite oster iblant. Videre vil vi spise mer fisk, skalldyr og hvitt kjøtt og mindre rødt kjøtt. Vi skal unngå ferdigmat, og kutte noe ned på E-stoffer og søtningsmidler.



Bare så det er sagt: Dette er idealet, det betyr ikke at jeg vil klare alt fra dag 1. Jeg personlig kommer forresten til å jobbe ekstra med matmisbruket mitt. Siden jeg sliter med mat og følelser, vil jeg lære meg å kjenne igjen, tolerere, uttrykke og regulere følelsene mine. I stedet for å skyve alt vekk ved å spise.

  • Jeg vil lytte til kroppen og følelsene mine
  • Jeg vil spise det jeg trenger, når jeg er sulten, og slutte når jeg er mett
  • Jeg vil være glad i meg selv og bære over med mine mangler
Ganske naturlig leik og moro
Vel, der er det ikke så mange lærde som strides: Mer aktivitet fører til bedre form. Og siden vår form er så dårlig i utgangspunktet, er enhver endring en god begynnelse!

Vi vil være aktive, uten at det føles som en tvang. Vi syns det er vanskelig å finne tid og penger til å trene på studio, heldigvis koster det ingenting å gå turer eller å trene hjemme! Målet vårt er å være så aktive som mulig hver dag, og forhåpentligvis bli både sterkere og ha bedre kondis på sikt.




Her er slagplanen for familien:
  • Jeg fortsetter å gå til og fra jobb (40 min, 5 dager i uka)
  • Jentungen og jeg går til og fra barnehage (20 min., 2 dager i uka)
  • Jeg går turer om kveldene hver gang jeg har anledning
  • Uteaktivitet/bading/tur med familien hver helg
  • Jeg tar en langtur hver helg (helst opptil 2 timer), kanskje kan vi finne en måte der alle kan være med på en lengre tur
Puh. Jeg beklager den lange teksten. Jeg må bare skrive ned hva jeg tenker et sted, slik at jeg kan finne det om jeg begynner å skli ut...

__________________

Neste delmål: Nå 120 kg innen sommerferien slutter den 20. juli

Her er forresten journalen min, og bloggen min.
millah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ganske liberal lavkarbo med naturlig mat og supermat Svar med sitat
Gammel 12-05-11, 17:30   #9
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 56
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: 50 i bmi, gravid og på lavkarbo

Kjempebra målsetning og ikke minst plan for å få et bedre, friskere og lettere liv! Yes!

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-05-11, 18:45   #10
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: 50 i bmi, gravid og på lavkarbo

Jeg ville droppet atkinsbaren til fordel for noe med ordentlig næring i... Den består stort sett bare av tilsetningsstoffer som ikke er bra for hverken deg eller den i magen...

Sjekk også ut om det finnes vanntrening for gravide (evt overvektige) i området du bor. Det er bra bevegelsestrening uten stor belastning.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-05-11, 19:50   #11
millah
Seniormedlem
 
millah sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Haugesund
Alder: 47
Innlegg: 1.172
millah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlys

Sv: 50 i bmi, gravid og på lavkarbo

Kjekt å høre, Charlott! Og Carisma, du har naturligvis helt rett. Den Atkinsbaren kan ikke være særlig sunn. Den er bare så lett å ty til når jeg har det travelt... Tar gjerne imot tips om gode mellommåltider, det er vanskelig å finne på, syns jeg!

Vanntrening for gravide var forresten en knallide. Takker for tipset!

__________________

Neste delmål: Nå 120 kg innen sommerferien slutter den 20. juli

Her er forresten journalen min, og bloggen min.
millah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ganske liberal lavkarbo med naturlig mat og supermat Svar med sitat
Gammel 12-05-11, 20:50   #12
Timiane
Seniormedlem
 
Timiane sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Lørenskog
Innlegg: 513
Timiane er en juvelTimiane er en juvelTimiane er en juvel

Sv: 50 i bmi, gravid og på lavkarbo

Det finnes flere måter å behandle overspising på. Jeg ser du prøver å endre mønstrene i livet ditt og det er kjempebra, En fin start!
Årsaken til oversising er ofte kompliserte og tar tid å forandre. Jeg kjenner meg så godt igjen i det du skriver, selv om jeg ikke er gravid. Min Løsning etter å ha jojo slanket meg i mange år, er terapi. Jeg har gått hos psykolog i over 2 år.Jeg er et helt annet menneske nå en jeg var da jeg startet. Mye av overspisingen er borte selv om jeg sprekker i blandt, klarer jeg og hente meg inn før "skaden" er blitt for stor.

Jeg ser du vil bli glad i deg selv, og det tar tid å løse opp i destuktive tanker og ikke minst lytte egne følelser. Alt kan læres! Da er det godt å ha en terapaut som kan forstyrre inngrodde tanker som ikke vil slippe taket.

Og det hjelper!

Vet ikke om dette er til hjelp, men det er så lett å bare fokusere på hva man skal spise, eller ikke spise. Man glemmer lett årsaken til at ting er som de er og man er kommet dit man er.
For all det, det er bra du er igang og lykke til med graviditeten og målene du har satt deg

__________________
Timiane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse og redusert inntak av kunstige søtningsmidler og mere trim i hverdagen! Svar med sitat
Gammel 12-05-11, 20:55   #13
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: 50 i bmi, gravid og på lavkarbo

Veldig mange opplever at trangen til å overspise mer eller mindre forsvinner på lavkarbo. Fordi man slipper de grusomme blodsukkersvingningene.
Her er et bra innlegg om dette: http://lenabeatrice.net/overvekt-og-...t-en-diagnose/

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-05-11, 22:42   #14
millah
Seniormedlem
 
millah sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Haugesund
Alder: 47
Innlegg: 1.172
millah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlys

Sv: 50 i bmi, gravid og på lavkarbo

Takk for flere gode innspill! Dette med det mentale har vært en kjepphest for meg lenge. Jeg tror mange av oss som er tungt overvektige er tunge av en grunn, det er mer enn bare god matlyst som har gjort det. Jeg tror det å spise mat har blitt en måte å døyve følelser med. Naturligvis kan det også handle om dårlige vaner og et vanedannende kosthold, men det ene utelukker ikke det andre. Så jeg skulle gjerne ha gått i terapi! Jeg må bare finne ut om det er mulig å gjøre uten å blakke seg helt...

Jeg er forresten helt enig i at lavkarbokost kan ta bort sukkersuget. Kjekt innlegg av LenaBeatrice! Jeg har selv opplevd at sukkersuget nesten forsvant da jeg kuttet kraftig ned på karbohydratene. Men det forsvant ikke HELT. Da jeg fikk en deppa og trist periode, kom suget tilbake og jeg begynte å trøstespise igjen.

__________________

Neste delmål: Nå 120 kg innen sommerferien slutter den 20. juli

Her er forresten journalen min, og bloggen min.
millah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ganske liberal lavkarbo med naturlig mat og supermat Svar med sitat
Gammel 13-05-11, 00:27   #15
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 51
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: 50 i bmi, gravid og på lavkarbo

Ville bare si til lykke, både med svangerskap, kosthold og trening Heldig du som har små barn og kan innføre gode kostvaner i familien fra starten av. Hadde jeg visst når barna var små det jeg vet i dag, hadde nok matvanene deres vært helt annerledes. Kjernesunn familie er en bok jeg har lyst til å lese, kan du ikke poste litt om hva dere spiser, og hva som er en hit hos datteren din?

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Gammel 13-05-11, 08:44   #16
Kassiana
Juniormedlem
 
Kassiana sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Bergen
Innlegg: 25
Kassiana er ny på veien

Sv: 50 i bmi, gravid og på lavkarbo

Hei.

Sniker meg bare inn å gratulerer med graviditet og lykke til med endringene.
Syns det høres fornuftig ut at du tar familien med på endringene, tror det er mye enklere å lykke da!

Jeg heier på deg!

Kassiana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 13-05-11, 08:57   #17
Timiane
Seniormedlem
 
Timiane sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Lørenskog
Innlegg: 513
Timiane er en juvelTimiane er en juvelTimiane er en juvel

Sv: 50 i bmi, gravid og på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av millah, her.

. Så jeg skulle gjerne ha gått i terapi! Jeg må bare finne ut om det er mulig å gjøre uten å blakke seg helt...

Jeg er forresten helt enig i at lavkarbokost kan ta bort sukkersuget. Kjekt innlegg av LenaBeatrice! Jeg har selv opplevd at sukkersuget nesten forsvant da jeg kuttet kraftig ned på karbohydratene. Men det forsvant ikke HELT. Da jeg fikk en deppa og trist periode, kom suget tilbake og jeg begynte å trøstespise igjen.

Om du går til legen å får henvisning, betaler du inntil frikort grensen som er ca 1800 kr. Etter det dekker folketrygden.

__________________
Timiane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse og redusert inntak av kunstige søtningsmidler og mere trim i hverdagen! Svar med sitat
Gammel 13-05-11, 10:01   #18
millah
Seniormedlem
 
millah sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Haugesund
Alder: 47
Innlegg: 1.172
millah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlys

Sv: 50 i bmi, gravid og på lavkarbo

Hei, Camomilla! Jeg har virkelig sansen for Kjernesunn familie, men jeg lar meg bare inspirere nå og da, så det gjennomsyrer ikke kosten akkurat. Men jeg kan i alle fall si at jeg har god erfaring med shakene i boka deres, med bær, proteinpulver og linfrøolje, tulla vår elsker dem. Ellers har jeg ikke kuttet vekk alt mel for tulla ennå. Hun får ofte vanlig brød til frokost, og i barnehagen har de smøremat, men jeg prøver å vri kosten gradvis vekk fra alt brødet. I dag hadde vi eggerøre, salat og lavkarbopølser til frokost! Det er kanskje ikke en Kjernesunn frokost, men vi unngår melet.

Noen ganger bytter jeg ut melk med havremelk, rismelk eller kokosmelk. Varm kakao av rå kakao, kokosmelk og sukrin er en HIT! Både for stor og liten. Nammm. Men jeg er altså ikke helt fanatisk, vi spiser både ost, litt smør i blant og syrnede melkeprodukter.

Middagene våre er i grunnen ganske vanlige, bare at jeg prøver å unngå brød, pasta, ris osv. I går måtte vi ta det vi hadde i fryseren, så mannen og tulla fikk pølsebrød til lavkarbopølsene. Huff. Men jeg lagde en god dipp og hakket opp grønnsaker i staver til. Det likte vi alle mann!

Vi har dessverre en stram økonomi, så vi må nok spise opp noe av maten vi har i huset. Det betyr at det vil bli noen middager framover med ris, pasta og lignende. Så lenge det ikke blir for mye, tenker jeg at det er greit. Så kan vi bli mer kjernesunne etter hvert!

Kassiana, tusen takk! Jeg håper virkelig jeg klarer å få med meg familien. Akkurat nå er nok jeg mest motivert for endringene, men jeg prøver alt jeg kan å smitte mannen med den samme motivasjonen. Som du sier, er det mye lettere når alle er med.

Og Snopsy, det var godt å høre. Jeg skal jammen høre med legen om hun vil henvise meg, jeg føler i alle fall at jeg trenger det. Akkurat nå går jo det meste greit, men jeg er redd for at det kan bli tøffere lenger fram!

Det er i grunnen godt å vite at det fins så mange muligheter for å få hjelp og støtte når man er gravid og sliter med vekta. Jeg kan snakke med legen, og fått tatt de prøvene jeg trenger, jeg kan få samtaler med ernæringsfysiolog, fysioterapeut og psykolog. Det fins vanntrening for gravide og masse kjekt. Selv kan jeg gjøre alt jeg kan for å spise sunt og være aktiv.

Jeg tror faktisk dette kan gå bra.

__________________

Neste delmål: Nå 120 kg innen sommerferien slutter den 20. juli

Her er forresten journalen min, og bloggen min.
millah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ganske liberal lavkarbo med naturlig mat og supermat Svar med sitat
Gammel 13-05-11, 22:40   #19
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: 50 i bmi, gravid og på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av millah, her.

Det er i grunnen godt å vite at det fins så mange muligheter for å få hjelp og støtte når man er gravid og sliter med vekta.

Du skal ikke trenge å betale for behandlinger som er relatart til graviditeten. Jeg går på oppfølging hver 14. dag og betaler ingenting. Skal være gratis hos fastelgen også.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-05-11, 10:51   #20
millah
Seniormedlem
 
millah sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Haugesund
Alder: 47
Innlegg: 1.172
millah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlys

Sv: 50 i bmi, gravid og på lavkarbo

Godt at det ikke kommer ekstra utgifter der i alle fall. Det blir nok framover, tenker jeg!

Usj. I dag er jeg faktisk litt uggen. Ikke direkte kvalm, men litt ute av lage, rett og slett. Det henger kanskje sammen med at jeg skeia ut i går. Mannen og jeg gikk ut og spiste om kvelden, og selv om jeg droppa potetene, kan jeg tippe at det var mel i sausen. Og til dessert valgte jeg jordbærsalat, og den hadde nok litt sukker på... Dessuten tok jeg noen never popcorn da jeg kom hjem.. uffda.

Det ble vanskelig å finne frokost i dag. Jeg hadde mest lyst på brødskive! Vel. Makrell og sardiner frista lite, selv om jeg skulle fått i meg litt fiskefett. Jeg tenkte på å lage meg en frokostshake av bær, linføolje og proteinpulver, men orka rett og slett ikke. Til slutt ble det en salat med egg, kalkunpålegg og fetaost i olje. Nå håper jeg bare at jeg klarer å holde kosten noenlunde ok gjennom dagen! Tulla og jeg skal rusle til byen, og blant annet se om vi finner strømpebukse til 17. mai. Det kan sikkert bli en utfordring å finne en grei lunsj i byen, men jeg skal prøve!

Ha en finfin lørdag!

__________________

Neste delmål: Nå 120 kg innen sommerferien slutter den 20. juli

Her er forresten journalen min, og bloggen min.
millah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ganske liberal lavkarbo med naturlig mat og supermat Svar med sitat
Gammel 14-05-11, 12:54   #21
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: 50 i bmi, gravid og på lavkarbo

Gratulerer så mye med svangerskapet!
Veldig gode mål du har satt deg, og gode tanker om hvordan du skal nå dem.

Lykke til!

PS: Disse er veldig gode til frokost!

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Gammel 14-05-11, 22:39   #22
millah
Seniormedlem
 
millah sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Haugesund
Alder: 47
Innlegg: 1.172
millah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlys

Sv: 50 i bmi, gravid og på lavkarbo

Takk, Lykkeønske, og spesielt takk for det gode tipset! Ingrediensene virker greie nok, det meste har jeg faktisk, og det er alltid et pluss!

Jeg skriver inn dagens kost, mest for å ha oversikt for meg selv. Jeg klarer ikke helt å følge målene jeg har satt, og jeg er usikker på mengde og fordeling, men men. Dette har jeg spist i dag:

Frokost: 1 egg, salat, tomat, agurk, fetaost i olje, kalkunpålegg
Lunsj: Omelett med reker, salat med dressing, smoothie (kanskje ikke så bra... men den var god!). Toppet det hele med en halv kaffe latte...
Mellom: Fryktelig sulten før middag, ble både en neve peanøtter og litt peanøttsmør!
Middag: Svinemedaljonger med lun salat (med stekt gulrot og champignon), hvitløksbåter i olje og oliven. 3 store jordbær til dessert.
Kvelds: Middagsrester fra i går, dvs. laks, blomkål, brokkoli, en klatt smør og bittelitt byggris.

I dag har jeg lest Annika Dahlquist sin bok "Guide til LCHF". Boka bærer preg av å være skrevet av en "nyfrelst", og kommer tidvis med litt usaklige sleivspark til høyre og venstre (motstandere), men jeg likte den. Jeg kjente at jeg mistet litt av fettangsten min, altså angsten for animalsk, mettet fett. Jeg kommer til å tillate litt rødt kjøtt og en del smør. Nam!

Dahlquist anbefaler 20-80 g karbohydrater per dag for gravide. Men hva betyr det egentlig i praksis? Jeg teller jo ikke karber til vanlig, så jeg aner ikke helt hvor mye det innebærer. Kan jeg spise grøntfor til hvert måltid og samtidig unne meg en frukt/dag og evt. fiberknekkebrød til et måltid eller lignenede? Hvor mange karber har Fedon Lindbergs meny omtrent?

Jeg strever fortsatt litt med å finne balanse i måltidene. Mye fordi jeg kjenner på at jeg er mye trøttere nå når jeg er gravid, og det er lett å tolke det som at noe mangler. Dessuten har jeg nok vært for uforsiktig med karbene, slik at søtsuget ikke helt har sluppet taket ennå. Det er mulig at jeg skal spise noe mer fett, selv om jeg ikke helt klarer å forstå det. Jeg må kanskje bruke tida til hjelp for å finne den beste fordelingen?

__________________

Neste delmål: Nå 120 kg innen sommerferien slutter den 20. juli

Her er forresten journalen min, og bloggen min.

Sist redigert av millah : 14-05-11 kl 22:46.
millah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ganske liberal lavkarbo med naturlig mat og supermat Svar med sitat
Gammel 14-05-11, 22:49   #23
Antoinette6
Seniormedlem
 
Antoinette6 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Asker
Alder: 63
Innlegg: 11.116
Antoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastisk

Sv: 50 i bmi, gravid og på lavkarbo

Så god lesning her ! Og veldig lykke til til deg, - både med det lille barnet i magen og med god livsstil.

Hva med å lage Nannahs frøknekkebrød ?Svært gode og mettende. Og finfine når man har det travelt og bare MÅ spise noe.

Jeg anbefaler dem spesielt med Delikat rekesalat !

Husk fett !

__________________


Kristin_B er best
Antoinette6 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-05-11, 23:17   #24
millah
Seniormedlem
 
millah sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Haugesund
Alder: 47
Innlegg: 1.172
millah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlys

Sv: 50 i bmi, gravid og på lavkarbo

Takk for lykkeønskningen, Antoinette6, og spesielt takk for tipset! Jeg er egentlig veldig glad i brødmat til frokost, så slike tips kommer godt med!

Jeg fant forresten svar på ett av mine spørsmål her - lindbergere kan spise alt fra 50-150 karber per dag. Okei. Jeg tror jeg skal lete litt her inne i forumet, det er kjekt å vite mer om dette, selv om jeg ikke har tenkt å telle karber selv.

__________________

Neste delmål: Nå 120 kg innen sommerferien slutter den 20. juli

Her er forresten journalen min, og bloggen min.
millah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ganske liberal lavkarbo med naturlig mat og supermat Svar med sitat
Gammel 15-05-11, 15:18   #25
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: 50 i bmi, gravid og på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Antoinette6, her.

Hva med å lage Nannahs frøknekkebrød ?Svært gode og mettende. Og finfine når man har det travelt og bare MÅ spise noe.

To mennesker, en tanke! Det var denne jeg linket til også De er knallgode, jeg er helt avhengig!

Millah: Selv om du ikke ønsker å telle karber, så går det an å legge et måltid eller en dags måltider inn i diett.no, sånn at du kan se ca hvordan du ligger an i starten. Det hadde i hvert fall jeg god nytte av, nå teller jeg ikke.

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
lavkarbo og gravid mariana Lavkarbo generelt 2 20-11-10 17:24
Lavkarbo når man er gravid? Lillemy vil bli mindre:-) Spørsmål og svar 1 18-04-10 21:50
Gravid og lavkarbo Monen Lavkarbo generelt 4 23-01-09 00:40
Gravid og lavkarbo milla Spørsmål og svar 3 10-06-08 10:18


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no