Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Stoffskifte / hormonproblemer

Jeg har fått time hos endokrinolog ...

Stoffskifte / hormonproblemer Har du problemer med hormoner eller stoffskiftet? Her kan du snakke med likesinnede og dele erfaringer.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 21-10-11, 23:07   #1
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Jeg har fått time hos endokrinolog ...

Det er mange år siden sist jeg var hos endokrinolog og jeg er veldig usikker på hva jeg kan vente meg...
Jeg har både Hashimote og Graves diagnose, men går bare på Levaxin nå fordi jeg har prøvd og bli, har vært og nå igjen er gravid. Neo-M er ikke forenelig med det...

Jeg sliter med masse symptomer på lavt stoffskifte på tross av "fine prøver". Så jeg vil gjerne prøve Liothyronin i tillegg til Lavaxin. dette ville ikke fastlegen min skrive ut, så derfor henvisningen videre...

Jeg har fått time på haukelad hos en Thordarson (noen som kjenner til ham?)

Hva kan jeg forvente med hensyn til hva endokrinologen mener om lavkarbo? Bør jeg la vær å si noe? Eller bør jeg si at jeg ikke spiser korn, ris og poteter og frukt?
Kan lavkarbokostholdet ha noen innvirkning på stoffskiftet som kan slå ut på prøver?
Andre ting jeg bør være obs på?

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 21-10-11, 23:25   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Jeg har fått time hos endokrinolog ...

Tror ikke de har noen i mot lavkarbo- kosthold, men du kan jo vente med å si noe til han evnt spør.....

Ellers kan jeg liksom ikke helt få meg til å tro at noen vil starte opp med noe som helst basert på prøver tatt når du er gravid!
Fint å få komme til nå, men vil tro det meste bør vente til svangerskapet er over! Vil jo ikke være så lett å vite om evnt reaksjoner/bedringer/bivirkninger kommer av det ene eller det andre. Ofte endre jo også stoffksiftet seg etter et svangerskap, så jeg tenker at du bør sørge for at det settes opp en oppfølgingstime etter graviditeten uansett!

Kan ikke så mye om dette, men dette var nå mine tanker rundt det!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 21-10-11, 23:30   #3
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Jeg har fått time hos endokrinolog ...

Jeg ville definitivt ikke holdt kjeft om det. Da jeg var gravid gikk jeg på diapoloppfølging i forhold til at jeg var i faresonen for svg.diabetes. Endokrinologen jeg gikk hos var litt skeptisk til at jeg valgte lavkarbo, men så lenge jeg hadde nok bakgrunnsinformasjon og gode argumenter så ble vi enige om at det var en grei metode for meg. Etterhvert så han jo at jeg klarte å holde blodssukkeret stabilt hele veien også.
Så fortell om det, men les deg opp på argumneter og faktainformassjon.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-10-11, 23:31   #4
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Jeg har fått time hos endokrinolog ...

Prøvene ble tatt før jeg ble gravid da
Det tar tid å få svar fra helsevesenet....

Grunnen til at jeg fikk timen i det hele tatt er at jeg faktisk er gravid, det er tross alt veldig lite bra å være for lav når man er gravid.
Jeg kan jo håpe på at de kke tar noen sjangser me meg denne gangen?

Noen som kjenner til denne Thordarson? Endokrinologer kan være så mangt har jeg erfart...

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 21-10-11, 23:35   #5
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Jeg har fått time hos endokrinolog ...

Har du ikke fått beskjed om å komme på laben og ta nye prøver et par dager før du skal dit?
Så rart! Han bryr seg vel nøkken om hva prøvene viste for 3-6-9 måneder siden. Når jeg skal til dia- legen, må jeg komme 2-3 dager før for å ta nye prøver, hver eneste gang, ellers er det jo ingen vits!

Jeg har nettopp ventet i 17+ 5 måneder på time på Riksen. En annen gang 19 måneder på en hastetime, så joda, det vet jeg en del om. Timen jeg hadde hos dia-legen på tirsdag skulle jeg ha hatt senest i slutten av juni!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 21-10-11, 23:36   #6
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Jeg har fått time hos endokrinolog ...

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Jeg ville definitivt ikke holdt kjeft om det. Da jeg var gravid gikk jeg på diapoloppfølging i forhold til at jeg var i faresonen for svg.diabetes. Endokrinologen jeg gikk hos var litt skeptisk til at jeg valgte lavkarbo, men så lenge jeg hadde nok bakgrunnsinformasjon og gode argumenter så ble vi enige om at det var en grei metode for meg. Etterhvert så han jo at jeg klarte å holde blodssukkeret stabilt hele veien også.
Så fortell om det, men les deg opp på argumneter og faktainformassjon.

Jeg hadde svangerskapsdiabetes i mitt forrige svangerskap. Det er hovedmotivasjonen min for at jeg begynnte på lavkarbo. Jeg har nå i 4 mnd klart å holde blodsukkeret mitt under kontroll. Det er første gang på sikkert 15 år jeg ikke behøver å slite for å klare det
Samtidig har jeg gått ned 8 kg i bonus.

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 21-10-11, 23:37   #7
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Jeg har fått time hos endokrinolog ...

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Har du ikke fått beskjed om å komme på laben og ta nye prøver et par dager før du skal dit?
Så rart! Han bryr seg vel nøkken om hva prøvene viste for 3-6-9 måneder siden. Når jeg skal til dia- legen, må jeg komme 2-3 dager før for å ta nye prøver, hver eneste gang, ellers er det jo ingen vits!

Jeg har nettopp ventet i 17+ 5 måneder på time på Riksen. En annen gang 19 måneder på en hastetime, så joda, det vet jeg en del om. Timen jeg hadde hos dia-legen på tirsdag skulle jeg ha hatt senest i slutten av juni!

Joda jeg skal ta nye prøver et par dager før. Men jeg fikk jo timen på bakgrunn av de prøvesvarene jeg tok for noen mnd siden

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 21-10-11, 23:51   #8
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Jeg har fått time hos endokrinolog ...

Opprinnelig lagt inn av FrkMarge, her.

Joda jeg skal ta nye prøver et par dager før. Men jeg fikk jo timen på bakgrunn av de prøvesvarene jeg tok for noen mnd siden

Ja, men de kan han jo ikke doserer thyroksin etter. Da var du jo ikke gavid og det er lenge siden.
Dessuten skal du sikkert ta en masse andre prøver akkurat den legen syns er viktig å vite noe om. Min nye dia- lege rekvirerer mye mer prøver enn den forrige feks. Forklaringen hans er at han liker å ha hele bildet foran seg, med elektrolytter og det hele.

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 01:14   #9
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Jeg har fått time hos endokrinolog ...

Jeg var hos endokrinolog ved Aker i sist uke.
Han protesterte først mot at jeg gikk på lavkarbo, men da jeg fortalte hvor lavt jeg i perioder er nødt til å presse karbene siden insulinen streiker, så var det liksom greitt.
Helt ærlig tror jeg sjansen for og få prøve ut Lio nå mens du går gravid som svært liten, men jeg har sett inne på sonjas at når man er gravid så må man øke levaksinmengden, iallefall de tolv første ukene tror jeg det var.
Fant noe om Lio / T3 her
http://skoldkortel.blogspot.com/2009...t-levaxin.html
Jeg har forresten akkurat fått vite at jeg har Graves i tillegg til Hashimotoen jeg har delt livet med noen år.
Lykke til med nurket i magen og endo-besøk

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.

Sist redigert av BenteR : 22-10-11 kl 01:20.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 01:37   #10
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Jeg har fått time hos endokrinolog ...

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Jeg var hos endokrinolog ved Aker i sist uke.
Han protesterte først mot at jeg gikk på lavkarbo, men da jeg fortalte hvor lavt jeg i perioder er nødt til å presse karbene siden insulinen streiker, så var det liksom greitt.
Helt ærlig tror jeg sjansen for og få prøve ut Lio nå mens du går gravid som svært liten, men jeg har sett inne på sonjas at når man er gravid så må man øke levaksinmengden, iallefall de tolv første ukene tror jeg det var.
Fant noe om Lio / T3 her
http://skoldkortel.blogspot.com/2009...t-levaxin.html
Jeg har forresten akkurat fått vite at jeg har Graves i tillegg til Hashimotoen jeg har delt livet med noen år.
Lykke til med nurket i magen og endo-besøk

For å si det enkelt; å få Graves oppå Hashimotos er et tveegget sverd - iallefall for meg.
Kjempepositivt fordi jeg har korte og lange perioder der jeg har vært ganske fin i hodet.
Negativt fordi det er veldig vanskelig å regulere stoffskiftet med levaxin, for disse sykdommene jobber mot hverandre på hver sin side av vektskålen slik at den nesten aldri er i balanse
BenteR:

Sitat:

Jeg var hos endokrinolog ved Aker i sist uke.
Han protesterte først mot at jeg gikk på lavkarbo, men da jeg fortalte hvor lavt jeg i perioder er nødt til å presse karbene siden insulinen streiker, så var det liksom greitt.
Helt ærlig tror jeg sjansen for og få prøve ut Lio nå mens du går gravid som svært liten, men jeg har sett inne på sonjas at når man er gravid så må man øke levaksinmengden, iallefall de tolv første ukene tror jeg det var.
Fant noe om Lio / T3 her
http://skoldkortel.blogspot.com/2009...t-levaxin.html
Jeg har forresten akkurat fått vite at jeg har Graves i tillegg til Hashimotoen jeg har delt livet med noen år.
Lykke til med nurket i magen og endo-besøk

hva mener du med hvor langt du må presse karbene??? kan du forklare litt nærmere?

Jeg regner egentlig ikke med at jeg får eksperimentere nå nei, men når jeg først er innenfor er det vel lettere å få oppfølging er det ikke???

Jeg har 4 risikosvangerskap bak meg; 2 med preeklampsi, en blæremola som endte i MA og nå sist en dødfødsel som skyldtes morkakesvikt, men grunnen til at det ikke ble oppdaget var sv.sk. diabetes. Diabetesen henger jo garantert sammen med kosthold og det er bare på dette kostholdet jeg har klart å holde blodsukkeret under kontroll.

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 01:54   #11
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Jeg har fått time hos endokrinolog ...

Jeg har diabetes 1, men insulinen min virker dårligere og dårligere. Humalog som jeg setter i magen før måltid, har jeg nå hatt i ca tre uker.
Den siste uka går det ca to timer fra jeg setter sprøyta og til den virker, men da virker den som et skudd. Dette betyr at om jeg spiser ca 15 karber pr måltid, så stiger mitt blodsukker fra ca 5 og opptil 11-12 hver gang jeg spiser og holder seg der i to timer.
For og unngå å ligge så høyt, presste jeg karbene ned i 5 pr måltid, da steg jeg ikke til mer enn 7-8. Da oppførte blodsukkeret seg akseptabelt, men kroppen min trives absolutt ikke så lavt nede.
Det gikk ei tid fra sist insulintype klussa det til for meg, til lege bestilte ny type, og så var det en sort jeg ikke kunne ha, og måtte vente enda ei uke på insulin som virker.
Nå sier endokrinologen ved Aker at alt tyder på at jeg har en eller annen form for insulinresistens i tillegg til diabetes 1.

Tror ikke endoen du skal til vil protestere mot lavkarbo siden du har hatt svangerskapsdiabetes, og du er iallefall inne i systemet da.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Nå har jeg fått lest "bibelen" og har fått tablettene men sliter med å få de ned Hildemor på slanking Ketolysekuren 11 09-02-11 14:37
Sliter big time ninasov Spørsmål og svar 9 28-04-10 09:27
I dag sprakk jeg BIG TIME! Millsi Ketolysekuren 29 03-11-07 14:38
Da har jeg fått time til bukplastikk! Kanel Fysisk og mental helse 30 05-10-04 00:16


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no