Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Barns kosthold

Lavkarbo for hele familien - for dyrt?

Barns kosthold Et karbohydratkontrollert kosthold er det optimale for alle - også for barna våre!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-07-14, 10:16   #26
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo for hele familien - for dyrt?

Om dere kjøper egg direkte fra bonden så spør om de selger klinkeggene. (klasse B - med sprekker i skallet). Så lenge hinna er hel så er de like gode som vanlige egg, bare med litt kortere holdbarhet. De tørker nemlig raskere ut. Egg i skall har en holdbarhet på langt over en måned - inntil 3, litt etter forholdene de blir lagret under. Klinkegg regner jeg ca det halve på... De blir ikke dårlige, men vanskelige å få ut av skallet.
Jeg betaler 70,- for 30 økologiske egg fra frittgående høner med tilgang til uteliv http://www.slowpix.no/s%C3%B8rli-gard/ og 30 kr for 30 klinkegg av samme kvalitet.

Når det gjelder ren mat så blir det en balanse mellom
- tid til å bruke på "matjakt" - da den bra maten ofte kommer i kanaler utenfor dagligvarene og er tidkrevende å finne - enten man finner en forhandler eller man finner maten ...
- økonomi & lagringsmuligheter (vill mat er ofte dyrere, eller selges i større kvantum)

På denne tiden av året burde man dessuten plukke bær (nei... jeg gjør det ikke selv heller for tiden) da ville bær inneholder mye mer av "alt" (unntatt sukker) i forhold til dyrkede. Og sanke selv. Blåskjell (skjekk blåskjellvarslet) og kamskjell (for den som dykker) er muligheter, fisk og krabbe for den som er ved vannet/sjøen ellers. Og lære seg mer om urter og sopp. Jeg kan anbefale tyskerkålsuppe (skvallerkål) og brennesle-. De er gode og ofte mer vitamin- og mineralrike enn de man lager på kjøpegrønnsaker.
http://bygdekvinnelaget.no/oppskrift/skvallerkalsuppe
http://drlabowsky.blogg.no/130419994...ppe__if_y.html
Man må vare være sikker på at man plukker sånt et godt stykke unna vei og annen dritt (men legg merke til hvor mange potet- og grønnsaksåkre man finner langs veier...)

http://www.hausony.com/nyttevekst/Eg...akvekster.html

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 18-07-14, 10:41   #27
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo for hele familien - for dyrt?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Egg i skall har en holdbarhet på langt over en måned - inntil 3,

Matforsk gjorde en test med egg som hadde stått ett år, og de ga nesten like fint bakeresultat som ferske, så 3 mnd er heller ikke noen regel
http://www.nrk.no/livsstil/eggene-va...evig-1.7599686

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-07-14, 12:41   #28
sonim
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 370
sonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snill

Sv: Lavkarbo for hele familien - for dyrt?

smgj, alt kan jo selvsagt gjøres billig ved å sanke/plukke/dyrke og jakte selv. Jeg tok mer utgangspunkt i en typisk A4 familie som ikke bor på bondegård eller småbruk med dyrkbar mark og jaktmuligheter som samtidig har et fiskerikt vann/elv hvor de kan sette garn

sonim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-07-14, 12:49   #29
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo for hele familien - for dyrt?

Opprinnelig lagt inn av sonim, her.

Kjøper også egg ca 24-36 egg pr uke fra frittgående høns. Aller helst direkte fra gård selv og ikke prior tilsvarende. Slikt er dyrt.

Egg rett fra bonden er billig - vi betaler 50,- for 30 flotte, store, fine, ferske egg. I butikken koster det jo 40,- for 12 egg omtrent!

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 18-07-14, 15:17   #30
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo for hele familien - for dyrt?

Opprinnelig lagt inn av sonim, her.

smgj, alt kan jo selvsagt gjøres billig ved å sanke/plukke/dyrke og jakte selv. Jeg tok mer utgangspunkt i en typisk A4 familie som ikke bor på bondegård eller småbruk med dyrkbar mark og jaktmuligheter som samtidig har et fiskerikt vann/elv hvor de kan sette garn

Ja, det var mest ment som tips. I vår butikktilpassede tid er det lett å tenke at man ikke kan gjøre sånt uten å bo sånn som du nevner... men veldig ofte er det feil om man virkelig begynner å se etter mulighetene. Dog. For de fleste av oss er det lettere å tjene penger og så kjøpe.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 18-07-14, 23:33   #31
sonim
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 370
sonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snill

Sv: Lavkarbo for hele familien - for dyrt?

Skjønte det. Men det er et interessant regnestykke for de som bor i by, men sier at de kjører bare bil ut i marka osv for å "tjene" penger i form av å hente ting og tang.

Pris pr km på bilslitasje er vel i snitt ca 5,- -8,- kr pr km på en standard familiebil, bompenger i tillegg samt tiden man bruker. Tipper den multebæren blir ekstremt dyr og da blir det komisk at de som plukker molter sier de sparer så mye ift å kjøpe i butikk.

Det er som at campingvognturister sier det er så mye billigere å dra på camping kontra svi av 30000,- på ferie årlig. Yeah right. Campingferie er det aller dyreste man gjør :-)

sonim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-07-14, 23:26   #32
millah
Seniormedlem
 
millah sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Haugesund
Alder: 47
Innlegg: 1.172
millah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlys

Sv: Lavkarbo for hele familien - for dyrt?

Jeg må bare innrømme det - nå i ferien har vi vært litt for slepphendte med ungene, og de har fått for mye sukkermat. Det har blitt for mange badeturer med is, kjeks, pølser og lignende. Og når vi i tillegg smeller til med feite lavkarbomiddager, blir det en særs dårlig kombo. Så nå blir det andre boller, bokstavelig talt! Jeg har funnet ut at familien fint kan leve lavkarbo på budsjett, hvis vi leter fram sunn mat på tilbud og hamstrer rimelig mat.

__________________

Neste delmål: Nå 120 kg innen sommerferien slutter den 20. juli

Her er forresten journalen min, og bloggen min.
millah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ganske liberal lavkarbo med naturlig mat og supermat Svar med sitat
Gammel 03-08-14, 21:23   #33
Turid42
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2014
Innlegg: 279
Turid42 er virkelig snillTurid42 er virkelig snillTurid42 er virkelig snillTurid42 er virkelig snill

Sv: Lavkarbo for hele familien - for dyrt?

Opprinnelig lagt inn av millah, her.

Jeg må bare innrømme det - nå i ferien har vi vært litt for slepphendte med ungene, og de har fått for mye sukkermat. Det har blitt for mange badeturer med is, kjeks, pølser og lignende. Og når vi i tillegg smeller til med feite lavkarbomiddager, blir det en særs dårlig kombo. Så nå blir det andre boller, bokstavelig talt! Jeg har funnet ut at familien fint kan leve lavkarbo på budsjett, hvis vi leter fram sunn mat på tilbud og hamstrer rimelig mat.

Jeg sliter også med at resten av min lille familie spiser altfor mye sukker. MEN, helt på eget initiativ, har min 6,5 år gamle datter bestemt seg for godteløfte. Vi får se hvor lemge det varer! Istedet for å si ett år eller lignende, har vi sagt at hun skal få en sum penger for hver uke hun klarer det. På den måten vinner hun litt hver uke, og hun kan kjøpe seg det hun har lyst på for pengene hun sparer. Jeg håper det blir dyrest mulig for meg!

Turid42 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-08-14, 21:55   #34
Bønna200
Seniormedlem
 
Bønna200 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Akershus
Alder: 47
Innlegg: 8.394
Bønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo for hele familien - for dyrt?

Opprinnelig lagt inn av Turid42, her.

Jeg sliter også med at resten av min lille familie spiser altfor mye sukker. MEN, helt på eget initiativ, har min 6,5 år gamle datter bestemt seg for godteløfte. Vi får se hvor lemge det varer! Istedet for å si ett år eller lignende, har vi sagt at hun skal få en sum penger for hver uke hun klarer det. På den måten vinner hun litt hver uke, og hun kan kjøpe seg det hun har lyst på for pengene hun sparer. Jeg håper det blir dyrest mulig for meg!

Jeg fikk klær til Barbie istedet for godteri på lørdager. Elsket det.

__________________
"Dyrene i denne verden eksisterer for sin egen skyld. De er ikke skapt for mennesker mer enn svarte er skapt for hvite eller kvinner for menn."
-Alice Walker, forfatter
Bønna200 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer. Ren mat og matglede. Svar med sitat
Gammel 03-08-14, 22:09   #35
Turid42
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2014
Innlegg: 279
Turid42 er virkelig snillTurid42 er virkelig snillTurid42 er virkelig snillTurid42 er virkelig snill

Sv: Lavkarbo for hele familien - for dyrt?

Opprinnelig lagt inn av Bønna200, her.

Jeg fikk klær til Barbie istedet for godteri på lørdager. Elsket det.

Ikke en dum tanke! Men det må bli noe annet enn Barbie, hun er ikke så opptatt av dukker!

Turid42 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Mat for hele familien? Femella Ketolysekuren 7 08-08-11 16:42
Dyrt med lavkarbo? nightly Generell diskusjon 26 25-07-11 20:33
Dyrt med lavkarbo? lillemy01 Spørsmål og svar 16 23-05-11 18:08
Nydelige FLUFFIES for hele familien. Frokost, lunsj, til kaffen osv. Karla Bakst 5 29-07-10 16:26
"Hele familien ..." merethe1 Spørsmål og svar 8 04-03-10 22:58


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no