Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Bakst

Pizzabunnkompromiss!

Bakst Her finner du, og poster du oppskrifter på lavkarbovenlig bakst, som lavkarbo-brød, pannekaker, vafler, muffins, og andre gode ting du kommer på som kan bakes på et lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 05-04-09, 10:27   #1
Alkazelters
Seniormedlem
 
Alkazelters sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 504
Alkazelters er en juvelAlkazelters er en juvelAlkazelters er en juvel

Pizzabunnkompromiss!

Etter å ha forsøkt det meste som er av lavkarbopizzaoppskrifter, synes jeg de aller fleste desverre skilter med en eller annen form for bismak. I dag har jeg inngått et lite kompromiss og kommet frem til følgende oppskrift. Det er verdt å merke seg at det blir noen karber i denne, og at den derfor ikke er godt egnet for dere som går på ketogen diett. For vedlikehold er den derimot helt grei.

2 ss hvetemel
2 ss glutenmel
2 ss myseprotein/soyaprotein
2 ss hvetekim
1/5 pakke tørrgjør
1 ts salt.
Teskjeene er forholdsvis toppede.
Vann

Bland det tørre, og tilsett vann til du har en ønsket konsistens. Deretter kjevler du den ut på bakepapir, gjør den så tynn som mulig. Dette smakte nesten helt som vanlig pizzabunn, det nærmeste jeg hittil har kommet. Det er særlig fraværet av egg jeg synes er kjærkomment.


Sist redigert av Alkazelters : 15-05-09 kl 22:32.
Alkazelters er avlogget   Min kostholdsfilosofi: OE Svar med sitat
Gammel 05-04-09, 14:29   #2
Sirius
Medlem
 
Sirius sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Oslojente i Bergen
Alder: 41
Innlegg: 222
Sirius har en fantastisk aura rundt segSirius har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Pizzabunnkompromiss!

Takk! Du har ikke regnet sånn cirka på karber? Hvor stor ble bunnen etter tynn utkjevling?
(og hvetekim...helsekost regner jeg med?)

Dette virker lovende! Lurer på om jeg skal våge meg på ett egg da, og droppe litt av vannet.

__________________
Karbojunkie in recovery
Ikke lavkarbo for vektnedgang, men for de andre frynsegodene!
Mål: Stabilisere blodsukkeret, curbe cravings, drikke nok vann, trene jevnlig, få ro i sjelen...

Bilder av matretter
Sirius er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins vedklikehold - for life! Svar med sitat
Gammel 05-04-09, 15:28   #3
Alkazelters
Seniormedlem
 
Alkazelters sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 504
Alkazelters er en juvelAlkazelters er en juvelAlkazelters er en juvel

Sv: Pizzabunnkompromiss!

Hvetekim kjøper jeg på Rema 1000, til 9 kroner pakken. Glutenmel må du på helsekost for å få tak i.
Jeg tipper at to forholdsvis toppede spiseskjeer hvetemel veier cirka 25 gram, det ser slik ut i mitt litermål. Dette gir Ca 16 gram karber. Det er også litt karber i hvetekimen (22 g pr 100g). Jeg vil tippe det er cirka 15 gram hvetkim, noe som gir ca 3-4 karber til. Det skulle tilsi at hele pizzabunnen inneholder ca 20 gram karbohydrat. Bunnen ble Cirka en halv langpanne ved utkjevling, men den kan nok kjevles ut mer. Med mye fyll er den passe for to personer. Jeg ser ikke poenget med å ha egg om du har alle de andre ingrediensene. Glutenmel vet jeg kan være litt vrient å få tak i.

Alkazelters er avlogget   Min kostholdsfilosofi: OE Svar med sitat
Gammel 05-04-09, 15:52   #4
Sirius
Medlem
 
Sirius sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Oslojente i Bergen
Alder: 41
Innlegg: 222
Sirius har en fantastisk aura rundt segSirius har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Pizzabunnkompromiss!

Ok, takk for svar!

Er hvetekim det samme som kruskakli? Beklager alle spørsmålene... Angående egget, så synes jeg generelt gjærdeig blir bedre og får finere konsistens med med et egg oppi, men mulig det ikke har noe å si her

Her er det jo bare å lasse på med masse deilig fyll og god ost så blir man nok mett!

__________________
Karbojunkie in recovery
Ikke lavkarbo for vektnedgang, men for de andre frynsegodene!
Mål: Stabilisere blodsukkeret, curbe cravings, drikke nok vann, trene jevnlig, få ro i sjelen...

Bilder av matretter
Sirius er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins vedklikehold - for life! Svar med sitat
Gammel 05-04-09, 17:47   #5
Alkazelters
Seniormedlem
 
Alkazelters sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 504
Alkazelters er en juvelAlkazelters er en juvelAlkazelters er en juvel

Sv: Pizzabunnkompromiss!

Hvetekim er ikke det samme som kruskakli. Hvetekim er akkurat det det er, hvetekim. Hvetekim smaker veldig godt, i motsetning til kruskakli.Etter min mening.

Alkazelters er avlogget   Min kostholdsfilosofi: OE Svar med sitat
Gammel 05-04-09, 18:31   #6
Arosa
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 22
Arosa er på en erverdig vei
Smile

Sv: Pizzabunnkompromiss!

Opprinnelig lagt inn av Alkazelters, her.

Etter å ha forsøkt det meste som er av lavkarbopizzaoppskrifter, synes jeg de aller fleste desverre skilter med en eller annen form for bismak. I dag har jeg inngått et lite kompromiss og kommet frem til følgende oppskrift. Det er verdt å merke seg at det blir noen karber i denne, og at den derfor ikke er godt egnet for dere som går på ketogen diett. For vedlikehold er den derimot helt grei.

2 ss hvetemel
2 ss glutenmel
2 ss soyaprotein
2 ss hvetekim
1/5 pakke tørrgjør
1 ts salt.
Teskjeene er forholdsvis toppede.
Vann

Bland det tørre, og tilsett vann til du har en ønsket konsistens. Deretter kjevler du den ut på bakepapir, gjør den så tynn som mulig. Dette smakte nesten helt som vanlig pizzabunn, det nærmeste jeg hittil har kommet. Det er særlig fraværet av egg jeg synes er kjærkomment.

Snufs det va synd den it passa ketose kuren. Baka soya brød i dag, og huff det va IKKE godt nei! Ha en fin kveld!

Arosa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse kuren Svar med sitat
Gammel 05-04-09, 20:52   #7
trollfjord
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 16
trollfjord er på en erverdig vei

Sv: Pizzabunnkompromiss!

Hvorfor gjøre pizzabunnen så komplisert? Jeg gjør følgende:
Legger et ark bakepapir i langpannen og legger på revet ost, så lite eller stort som jeg vil ha pizzaen. Steker til osten har smeltet og bobler. Tar det ut og legger på ønsket fyll samt enda litt revet ost på toppen. Steker det igjen til fyll og ost er ferdig.
Når jeg nå tar "pizzaen" ut av ovnen, sklir jeg bakepapiret med pizzaen over på en kald bakeplate, da holder "bunnen" seg sprø og fin! Lettere kan det ikke bli, og veldig godt!

trollfjord er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 05-04-09, 21:01   #8
Sirius
Medlem
 
Sirius sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Oslojente i Bergen
Alder: 41
Innlegg: 222
Sirius har en fantastisk aura rundt segSirius har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Pizzabunnkompromiss!

Opprinnelig lagt inn av Alkazelters, her.

Hvetekim er ikke det samme som kruskakli. Hvetekim er akkurat det det er, hvetekim. Hvetekim smaker veldig godt, i motsetning til kruskakli.Etter min mening.

Ahhh, det var ikke verre nei. Teste neste gang jeg vil ha pizza! Supert at du gadd å prøve deg fram.

__________________
Karbojunkie in recovery
Ikke lavkarbo for vektnedgang, men for de andre frynsegodene!
Mål: Stabilisere blodsukkeret, curbe cravings, drikke nok vann, trene jevnlig, få ro i sjelen...

Bilder av matretter
Sirius er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins vedklikehold - for life! Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no