Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Lavkarbo under primitive forhold

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-06-07, 11:15   #1
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Lavkarbo under primitive forhold

Vi lever enkelt i sommerferien, nærmest simpelt. bader i sjøen, dusjer i kaldt vann, bruker soloppvarmet vann når en ikke hæler iskaldt...

Mat som må oppbevares kjørlig, har vi i en standard kjølebag. Ellers kan jeg tigge litt plass hos svigermor, men hun har bare et lite campingkjøleskap med pitteliten fryser.

Grill og propanapparat er det vi har å lage mat på. Null stekeovn.

Jeg regner med at det blir spist mye kokt og stekt egg, bacon, osv. Grillmat er topp, men det har vi ikke hver dag. Salat blir et problem. Den blir ødelagt fort i varmen. Svigermor holder seg til isbergsalat, den er mest robust og tåler litt varierende forhold. Hun har ikke så mye plass som sagt, hun har salat og grønnsaker i en bøtte med lokk, og et kjøleelement oppi.

Heldigvis kan jeg ta med hjemmelaget fiberrik, http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/p...SEKS_ID=520952 for lavkarbobrød blir det vanskelig å oppbevare og umulig å lage mer av. Og steke frokostpannekake i forskjellige varianter.

Har andre problem med lite kjøleplass i ferien? Kansje vi kan dele tips?

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 11:27   #2
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo under primitive forhold

spekemat da?? Jeg vet at mine foreldre oppbevarer spekeskinka i taket nede i en bod... tror ikke det er så kaldt der som i kjøleskapet. De har sånn tøyposeting utenpå da...

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 11:39   #3
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Sv: Lavkarbo under primitive forhold

Ja, jeg ELSKER jo spekemat! Hvor får en kjøpt tøyposer? Må ha noe som ikke fluene kommer seg inn i, så de legger flueegg i spekematen! Grøss...

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 21-06-07, 01:35   #4
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo under primitive forhold

mamma og pappa har kjøpt sin i en vanlig dagligvarebutikk, en slik som har litt mer utvalg (Obs, meny, ultra el lign) tror jeg

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 21-06-07, 02:28   #5
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo under primitive forhold

Tror faktisk det heter skinkepose (så vet du hva du skal spørre etter mener jeg )

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 21-06-07, 14:19   #6
ssskaldeman
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Sörmland, Sverige
Alder: 82
Innlegg: 316
ssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjent

Sv: Lavkarbo under primitive forhold

Opprinnelig lagt inn av mam, her.

Vi lever enkelt i sommerferien, nærmest simpelt. bader i sjøen, dusjer i kaldt vann, bruker soloppvarmet vann når en ikke hæler iskaldt...

Mat som må oppbevares kjørlig, har vi i en standard kjølebag. Ellers kan jeg tigge litt plass hos svigermor, men hun har bare et lite campingkjøleskap med pitteliten fryser...

Har andre problem med lite kjøleplass i ferien? Kansje vi kan dele tips?

När jag lever primitivt gräver jag alltid en liten jordkällare. Gräv en djup grop, ställ ner en stor burk med lock, snickra till ett kraftigt lock att lägga på gropen. Kan du sätta fast isolering på locket är det extra bra.

Det är svalare än vad man kan tro i jorden. Nästan som i ett kylskåp. Grönsaker håller sig utmärkt, och den mesta färskmaten också.

Sten Sture

ssskaldeman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 21-06-07, 18:02   #7
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Sv: Lavkarbo under primitive forhold

En jordkjeller høres fint ut!!!

Problemet er at vi ikke eier noentingen der, og kan ikke ta oss til rette. Det er en privat avtale mellom svigerforeldrene og gårdseieren, og vi er der bare noen uker om sommeren. Når de eldre eierne dør, opphører sikkert avtalen.
Vi må nyte det mens vi kan.

Og det er mye som kan lages i stekepanne eller grill. Jeg må bare finne ut hva jeg skal lage på forhånd, og beregne bra.

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 21-06-07, 18:20   #8
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo under primitive forhold

er det noen myrer i nærheten??? når vi er på fisketurer til fjells legger jeg alltid maten ned i myra

i plastposer da selvfølgelig!

Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 21-06-07, 18:49   #9
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Sv: Lavkarbo under primitive forhold

heh, tenker det blir god trim å gå til myra! Men hva med å ha egg utav pakningen? i en plastpose i kjølebagen? Tar ikke pakken svært mye plass? Jeg har spist 4 egg i dag, og må ha en god forsyning egg. Må kjøpe 12 i slengen, så holder det til neste handletur.

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 21-06-07, 19:14   #10
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo under primitive forhold

kjøp mest mulig hermetikk da

skinke, tunfisk, makrell i tomat (bland sammen en boks tunfisk med en boks makrell i tomat, myyyyye mat ) leverpostei, sopp, mosatomater, brekkbønner, aspargestopper, kjøttpølser, kjøttboller, tomatpure....., ooog som nevnt tidligere; tørkakjøtt, tørrfisk, tørka urter. Minibabybel (ost) varer leeenge i romtemp grunnet voksen....

Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 22-06-07, 14:40   #11
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo under primitive forhold

Ja, babybel kan fint stå en uke uåpnet

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 09:03   #12
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo under primitive forhold

Men kan ikke du også skaffe deg et kjøleelemet og en bøtte med lokk?

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 13:07   #13
ebbeto
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2007
Alder: 56
Innlegg: 36
ebbeto er ny på veien

Sv: Lavkarbo under primitive forhold

Opprinnelig lagt inn av mam, her.

.... dusjer i kaldt vann, bruker soloppvarmet vann når en ikke hæler iskaldt.....Har andre problem med lite kjøleplass i ferien? Kansje vi kan dele tips?

Før elektrisitetens tid brukte mann kalde kilder og fjellbekker som kjøleskap. Ett melkespann av blikk hengende i enten en kald kilde, eller i en demning der hvor fjellbekken raste ned i havet holdt melka kald nok til at den ikke ble sur før melkeruta kom en gang i uka og tok melka med til meieriet....

Legge maten i vannet du ikke hæler å dusje i du....

Oih nå fikk jeg forbudte tanker...."fire kalde pils ligg neri vannet"..

ebbeto er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse, sunn fornuft Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Atkins - selvpåført diabetes? Iset Generell ernæringsdebatt 45 12-06-09 21:12
Langvarig lavkarbo skadelig? Fast-i-fisken Lavkarbo generelt 6 08-12-06 00:12
Et bedre forhold Marianne Fysisk og mental helse 4 21-02-06 02:15
Lavkarbo for de med liten tid og dårlig råd? Helene Lavkarbo generelt 17 25-10-05 22:30


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no