Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Kommentarer fra omgivelsene - positivt eller ikke?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-08-10, 12:07   #1
Matglad
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 307
Matglad har en fantastisk aura rundt segMatglad har en fantastisk aura rundt seg

Kommentarer fra omgivelsene - positivt eller ikke?

I utgangspunktet har jeg stått stille i forhold til vektnedgang i ca 6 måneder. Har nå gått ned ca 2 kilo til siste måned. Får nå plutselig så mange kommentarer fra kollegaer om at jeg må ha gått ned mye i vekt. Merker at det er veldig situasjonsbestemt og hvordan dette blir formulert som avgjør om jeg opplever det som positivt.

Ble litt brydd før i dag da jeg og noen mannlige kollegaer tok en kaffe sammen. Så kom en kvinnlig kollega bort og avbrøt oss med å uttale at gud nå hadde jeg virkelig gått ned mye i vekt. Jeg måtte jo ha mista halve meg.

Jeg merket at jeg faktisk ble ubekvem. Hadde ikke lyst til å diskutere min vektnedgang i plenum. Og kommentaren om at jeg måtte ha mista halve meg, merket jeg faktisk sved. Jeg er helt overbevist om at hun mente det positivt. For meg ble det allikevel ikke positivt. For det første så er ikke 14 kilo vektnedgang halve meg, langt der i fra. For det andre så gikk en tanke i hodet mitt at, hjelp har hun syntes at jeg har vært så tykk. Jeg hadde heller ikke lyst til å utlevere hvor mye jeg har gått ned i vekt, blant annet fordi at da ville mine kollegaer kunne kalkulert seg frem til sånn ca hvor mye jeg veide på det meste.

Jeg fikk vektproblemer etter noen hormonkurer som tukla fullstendig til insulinet mitt. Jeg levde ala Fedon, så jeg ble ikke overvektig pga dårlig livsstil. Den tiden jeg veide for mye, syntes jeg det var helt grusomt og det var liksom ikke meg. Prøvde etter beste evne å skule hvor mye jeg hadde lagt på meg med tunikaer osv. Merker derfor at kommentaren om at jeg hadde slanket halve meg, ikke opplevdes som positiv. Fikk da tanker om at har jeg virkelig vært så stor, og er det det jeg vil bli husket for.

Har prøvd å fortelle omgivelsene at jeg fikk helseproblemer og derfor la på meg. Jeg måtte dermed endre på kostholdet og at dette er en livvstil jeg kommer til å fortsette med resten av livet. Vekta har ikke vært i fokus for meg når jeg snakker med andre, bare uendelig takknemmelig for at jeg snart er tilbake i min "gamle" kropp.

Noen andre som har tatt seg selv i å oppleve slike velmenende kommentarer som ubehagelig?

__________________



Blitt ketolikk
Matglad er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose/LCHF Svar med sitat
Gammel 20-08-10, 12:11   #2
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Kommentarer fra omgivelsene - positivt eller ikke?

En kommentar jeg fikk da jeg hadde gått ned en del:

"Å så fin du er blitt"..... Min tanke var da at vedkommende ikke syns jeg var fin før.....

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 20-08-10, 12:31   #3
Victory
Seniormedlem
 
Victory sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Alder: 47
Innlegg: 2.318
Victory er virkelig snillVictory er virkelig snillVictory er virkelig snillVictory er virkelig snill

Sv: Kommentarer fra omgivelsene - positivt eller ikke?

Jeg er av de som tenker motsatt...syns alt av slike kommentarer er hyggelig. Har vel litt og si at jeg ikke klarer og se et selv da..blir lissom så vant til hvordan man ser ut på en måte. Fikk kommentar senest nå i lunchen faktisk, og i en skikkelig tjukkas periode som jeg har nå, ingen klær som passet etter ferien. (Bra jobba!) syns jeg det var super koselig og høre. Blir en ekstra motivasjon for meg når folk kommentarer at det jeg sliter med faktisk gir resultater selv om man nesten har lyst og gi opp selv...

Victory er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach - og hardt fokus på trening. Svar med sitat
Gammel 20-08-10, 12:52   #4
Zecola
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Alder: 42
Innlegg: 23
Zecola er på en erverdig vei

Sv: Kommentarer fra omgivelsene - positivt eller ikke?

Er man negativ så ser man ting negativt, og dermed opplever ting negativt og hverdagen blir negativ.
Er man positiv så ser man det positive og opplever dermed ting som positivt,
flere positive ting gjør dagene bedre, humøret bedre.. i grunn det meste langt bedre. Det er i allefall min filosofi!

Så hvis noen forteller meg at jeg ser ut som jeg har tatt av mye så smiler jeg og er glad over at de har kommet bort til meg for å fortelle det, høyst sannsynlig så betyr det bare at de bryr seg om meg. Alt annet er irrelevant i en sånn sammenheng, hvem er det som skal ha det bra, du eller de? Regner med de fleste svarer at det er de selv som skal ha det bra.. kan begynne med å gi større f i hva andre tenker og kan ha tenkt om deg. Ta det som god fisk fordi det gir deg selv et bedre liv og fordi i realiteten så er du faktisk ikke avhengig av hva andre tenker.

my 2 cent

__________________


Zecola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/Egen Svar med sitat
Gammel 20-08-10, 13:07   #5
Matglad
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 307
Matglad har en fantastisk aura rundt segMatglad har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kommentarer fra omgivelsene - positivt eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av Zecola, her.

Er man negativ så ser man ting negativt, og dermed opplever ting negativt og hverdagen blir negativ.
Er man positiv så ser man det positive og opplever dermed ting som positivt,
flere positive ting gjør dagene bedre, humøret bedre.. i grunn det meste langt bedre. Det er i allefall min filosofi!

Så hvis noen forteller meg at jeg ser ut som jeg har tatt av mye så smiler jeg og er glad over at de har kommet bort til meg for å fortelle det, høyst sannsynlig så betyr det bare at de bryr seg om meg. Alt annet er irrelevant i en sånn sammenheng, hvem er det som skal ha det bra, du eller de? Regner med de fleste svarer at det er de selv som skal ha det bra.. kan begynne med å gi større f i hva andre tenker og kan ha tenkt om deg. Ta det som god fisk fordi det gir deg selv et bedre liv og fordi i realiteten så er du faktisk ikke avhengig av hva andre tenker.

my 2 cent

Hei Zecola, jeg er faktisk kjent for å være veldig positiv. Og er i utgangspunktet ikke veldig opptatt av hva andre mener om meg og hva jeg gjør. Dette er også noe jeg har fått mange tilbakemeldinger på.

Det er nettopp derfor jeg ble overrasket over meg selv for at jeg ikke utelukkende opplevde kommentaren positivt. Min rasjonelle/logiske hjerne skjønner at det var utelukkende positivt ment. Det var allikevel en annen del av meg som hvor det sa litt "au". Jeg var veldig misfornøyd da jeg veide for mye. Jeg prøvde hardt og hardere enn hardt å gå ned i vekt. Resultat var opp 16 kilo. Så hele den perioden var veldig krevende.

Tror den kommentaren i dag var en påminnelse om hvor jævlig dette var, og som sagt jeg trodde ikke det hadde syntes SÅ godt at jeg veide for mye. Har merkelig nok ingen bilder av meg selv fra den perioden, slik at jeg kunne tatt en titt med egne øyne hvordan det var. Var nok derfor litt sjokk å høre at jeg hadde gått ned halve meg.

Jeg har noen veldig gode venninner, når de kommenterer at jeg har gått ned mye, synes jeg det bare er hyggelig. De kjenner til bakgrunnshistorien og hvor fortvilt jeg var.

Som sagt, innlegget her handlet om å bli overrasket over sine egne reaksjoner, ikke å lete etter negativitet.

__________________



Blitt ketolikk
Matglad er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose/LCHF Svar med sitat
Gammel 20-08-10, 13:39   #6
Zecola
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Alder: 42
Innlegg: 23
Zecola er på en erverdig vei

Sv: Kommentarer fra omgivelsene - positivt eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av Matglad, her.

Som sagt, innlegget her handlet om å bli overrasket over sine egne reaksjoner, ikke å lete etter negativitet.

Beklager, prøvde ikke å si at du var negativ, bare at jeg liker å være positiv!

Men positivitet gjelder også egne reaksjoner, du sier huff veide jeg virkelig så mye men i mitt hode så sier jeg Dritfett, jeg har gått ned masse!! ^^

__________________


Zecola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/Egen Svar med sitat
Gammel 20-08-10, 14:13   #7
Matglad
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 307
Matglad har en fantastisk aura rundt segMatglad har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kommentarer fra omgivelsene - positivt eller ikke?

For meg personlig, var dette en nyttig påminnelse på at det jeg kan mene som et kjempekompliment til andre, ikke nødvendigvis oppfattes som helt uproblematisk for mottaker. For meg handler det nok om at jeg ikke nødvendigvis ønsker veldig mye fokus på min vekt, og hva jeg har veid. Spesielt ikke i store fora. En 2 til 2 samtale er noe helt annet for meg, eller litt diskresjon. Opplevde ikke min kollega spesielt diskre i den situasjonen. OG jeg liker komplimenter altså, hehe.

__________________



Blitt ketolikk
Matglad er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose/LCHF Svar med sitat
Gammel 20-08-10, 22:29   #8
VesleKAri
Juniormedlem
 
VesleKAri sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 34
VesleKAri er på en erverdig vei

Sv: Kommentarer fra omgivelsene - positivt eller ikke?

Jeg må nok si at jeg kjenner meg igjen i din kollega. Jeg har også kommet med ros som har blitt oppfattet annerledes enn jeg mente. Og da må jeg spørre: hvordan ønsker du at velmenende komplimentet skal sies? Og jeg spør av nyskjerrighet

__________________
Pass deg nå, nå kommer jeg å kjører på!
VesleKAri er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbs/Ketose Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 00:26   #9
Lunaluna
Medlem
 
Lunaluna sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Oslo
Alder: 39
Innlegg: 56
Lunaluna er på en erverdig vei

Sv: Kommentarer fra omgivelsene - positivt eller ikke?

Jeg forstår veldig godt hva du mener.
I mitt hode er jeg fortsatt "hun tjukke". 20 kg på 5 mnd kan ikke forandre den jeg psykisk (og fysisk) har vært de siste syv(?) årene.
Vi ser oss selv i speilet hver dag, så vi ser nok ikke de store forandringene selv, men andre legger merke til dem. Og min oppfatning er at de stort sett mener vel.
Jeg får mange kommentarer, og stort sett synes jeg det er kjempehyggelig, MEN: Jeg liker ikke at det er fokus på kroppen min, og dette er tanker som stammer fra den tiden jeg virkelig ikke hadde noe selvbilde (fysisk sett, har alltid vært stolt av meg selv ellers).
Jeg har venner som ikke har sagt noen ting også. Han ene spurte jeg rett ut om jeg ikke så bra ut. Han svarte at joda, jeg så helt fantastisk ut, han hadde jo sett det. Men han ville ikke ta det opp i frykt for å oppfattes feil.
"Du var så feit før, men nå ser du bra ut!"? Han ville selvfølgelig aldri sagt det på den måten.
Men hvis han nå HADDE sagt dette rett ut, så ville det vært sannheten. En ubehagelig sannhet å høre fra noen andre, men likefullt en sannhet som jeg var fullt klar over.

Uansett om man blir overvektig pga latskap, matavhengighet/tvangsspising/trøstespising, sykdom eller rett og slett pga at man stapper i seg ting man ikke bør spise, så gjør folk seg opp en mening.

Jeg skal ærlig (og meget skamfull) innrømme at jeg ikke har vært noe bedre selv. For uansett om jeg var stor og stygg, kunne det aldri falle meg inn å bli som hun enda større på 200 kilo som vagget gjennom butikken og hamstret sjokkis. ("Et sted må jo grensa gå, selv for oss som elsker sjokkis og hater trening, man trenger jo ikke spise seg ihjel heller!")

Men faktum er at man aldri hadde planer om å ende opp på 80, 90 eller 105 kg heller. Det blir liksom bare sånn av forskjellige grunner (i mitt tilfelle latskap, sjokkisavhengighet og PCOS).
Sånn er vi mennesker, vi mener noe om alle andre, og vi er redde for hva alle andre mener om oss.

Jeg er glad på mine egne vegne over det jeg har oppnådd. Jeg gleder meg over dine og andres prestasjoner, og jeg føler med de som sliter med at ting går sakte.

Hva folk måtte mene eller ha ment om meg og kroppen min har jeg bestemt meg for å gi f... i.
Jeg har tross alt nok med at JEG skal tilvennes mitt eget speilbilde.
Jeg tar komplimenter for det de er, uansett om de høres litt snåle og tvetydige ut. Om andre mennesker har fæle tanker om meg, så får de bare holde på, det sitter tross alt i deres hoder, ikke mitt.

Og godt er det, for der er det nok av mine egne skrudde tanker!

Lykke til videre til deg, hold hodet hevet og vær stolt!

__________________


Lunaluna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 01:52   #10
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kommentarer fra omgivelsene - positivt eller ikke?

Jeg skjønner deg godt. Ingen har noe med hvordan man ser ut og hva man spiser. Synes det er noe man skal få ha i fred for andres synsing.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 02:02   #11
Queen of Wands
Medlem
 
Queen of Wands sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 390
Queen of Wands er ny på veien

Sv: Kommentarer fra omgivelsene - positivt eller ikke?

Skjønner deg også godt. Dette blir ekstra aktuelt om man har gått både opp og ned i perioder. Men det er jo forskjell på folk, de jeg kjenner godt er det jo enklere å ta komplementer fra, verre med sånne kollegaer som man nesten aldri snakker med.

__________________





5 kg til påske
Queen of Wands er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 08:21   #12
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Kommentarer fra omgivelsene - positivt eller ikke?

Jeg prøver å tenke litt sånn at jeg har ikke tid til å gå rundt og tenke en hel masse tanker om andres kosthold og vekt og forandring osv.. Hvis jeg sier til noen at jeg f.eks ser de har gått ned så ligger det IKKE 14 tankerekker bak dette, kun den ene om at jeg ser en forandring.

Hvorfor skulle folk bruke tid på å gå rundt og tenke en hel masse over hvordan jeg ser ut eller forandrer meg liksom? De har vel mer enn nok med å tenke på segselv. Flesteparten hvertfall. De som ikke har det, vel.. Da får man bare være glad over at man beriker livet deres med noe å tenke på.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 08:36   #13
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Kommentarer fra omgivelsene - positivt eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.

En kommentar jeg fikk da jeg hadde gått ned en del:

"Å så fin du er blitt"..... Min tanke var da at vedkommende ikke syns jeg var fin før.....

Den har jeg også fått, men jeg blir ikke sur av sånne kommentarer. Jeg skjønner godt hva de mener og at det kun er ment som positivt fra deres side. Dessuten ER jeg mye finere nå enn før. Jeg vet at mange svært overvektige allikevel kan se freshe og flotte ut, men jeg var ikke en av dem. Jeg var stort sett deprimert pga. vekta og jeg kledde meg ikke noe pent fordi jeg dreit i utseendet til slutt, jeg ble jo ikke finere uansett liksom (tenkte jeg). Nå kler jeg meg alltid fint, stråler og er stort sett blid og fornøyd og elsker mitt nye utseende. Klart jeg er mye finere nå, bare psyken gjenspeiler utseendet mitt på en mye mer positiv måte.

Jeg skjønner at noen synes det er ubekvemt med vekt-kommentarer, så jeg prøver å unngå å kommentere så mye selv hos andre. MEN noen blir faktisk også litt såre når de har gått ned mye og freshet seg opp og INGEN sier noe som helst. Da kan man føle seg litt usynlig og bli usikker på om vekttapet/forandringen i det hele tatt synes. Så det er litt vanskelig, det der. Selv elsker jeg kommentarer og tar imot dem med et smil. Jeg synes det er litt dumt å ta alt i verste mening, man må tenke over at når folk kommenterer et vekttap mener de det stort sett utelukkende positivt og prøver å gi et kompliment. Nå skriver jeg generelt altså, og ikke om spesielt ditt innlegg, Matglad.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)

Sist redigert av Iset : 21-08-10 kl 08:42.
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 08:45   #14
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Kommentarer fra omgivelsene - positivt eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.


Jeg skjønner at noen synes det er ubekvemt med vekt-kommentarer, så jeg prøver å unngå å kommentere så mye selv hos andre. MEN noen blir faktisk også litt såre når de har gått ned mye og freshet seg opp og INGEN sier noe som helst. Da kan man føle seg litt usynlig og bli usikker på om vekttapet/forandringen i det hele tatt synes. Så det er litt vanskelig, det der. .

Jeg er ganske fornærmet faktisk! 16.5 kilo og de eneste som har sagt noe er mamma og kjærsten.
Men det kan jo være litt sånn ekstra usynlig siden jeg har vært gravid og sånn.

Enda verre. Hvis noen får høre at jeg har gått ned 16 kilo, så blir de overrasket

Snakket med en kollega om dette her om dagen, at vi gjerne vil få kommentarer, men når vi får dem så blir vi brydd og vrir oss unna.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 09:47   #15
Matglad
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 307
Matglad har en fantastisk aura rundt segMatglad har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kommentarer fra omgivelsene - positivt eller ikke?

Spennende å høre andres synspunkter på dette.

Nå må det sies at jeg har fått masse kommentarer på dette før, og at dette var første gang jeg ble brydd. På et logisk plan kan jeg jo tenke, og jeg gjør det nå 2 dager etter, at dette jo bare var en hyggelig kommentar. Det jeg imidlertid ikke rådet over var min umiddelbare reaksjon der og da. I stedet for å bli glad, fikk jeg en klump i magen. Har tenkt mer på det i dagene etter hva som egentlig skjedde siden jeg opplevde denne situasjonen som ubekvem.

Det er flere faktorer. Hadde jeg stått sammen med bare kvinnlige kollegaer i utgangspunktet da denne kollegaen høyt og tydlig kunngjorde for alle hvor mye jeg hadde gått ned i vekt, tror jeg det hadde vært anderledes for meg. Jeg tror det kan handle litt om at jeg stod sammen med mine mannlige kollegaer når hun kom bort. Da ble dette fokuset på min kropp trykkende for meg.

Videre så merker jeg at jeg nå har et litt behov for å legge bak meg at jeg har veid for mye. Nå er jeg veldig nærme det jeg har brukt å veie (har lagt til noen ekstra drømmekilo ned i tickeren), og begynner å føle meg som mitt gamle jeg. Har derfor kanskje ikke så lyst til å stadig bli påminnet om hvordan det var.

Det tredje jeg tror som påvirket meg veldig, var kommentaren om at jeg hadde minstet "halve meg". Jeg har nemmelig absolutt ikke hatt dette synet på meg selv. Hadde jeg veid 120 kg og gått ned til 60, hadde det jo vært sant. Det ble bare en så rar kommentar for min del. Hjelp, var jeg virkelig så tykk? Så jeg virkelig så stor ut?

Så min konklusjon er at det finnes ikke noe fasit på hvordan komplimenter skal gis. Hvordan vi reagerer der og da er jammen ikke alltid lett å styre. Jeg er som sagt kjent for å se lys der andre ser mørke, halvfull kopp osv. Det har vært en annen diskusjon her inne om emosjonell utroskap. Der var det noen som skrev noe om at det ikke alltid er så lett å styre om vi blir forelsket i noen andre, eller bare bestemme seg for å stole på andre. Så følelser er snodige greier, og av og til overrasker vi oss selv.

Så jeg løp jo absolutt ikke videre til andre kollegaer for å fortelle hvor "dum" denne kollegaen var som sa noe "så urimelig" til meg. Det handler absolutt ikke om dette. Hun gjorde ikke noe galt i det hele tatt, var helt sikkert bare hyggelig ment. Det ble bare en underlig umiddelbar reaksjon fra min side der og da, ikke nå i etterkant.

Hadde hun også kommentert dette på 2 mannshånd hadde jeg også opplevd dette helt anderledes.

Hører gjerne mer om andres erfaringer. Flere som har opplevd sånne kommentarer som trykkende, enda dere logisk vet at det bare var hyggelig ment, og ikke klandrer den andre?

__________________



Blitt ketolikk
Matglad er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose/LCHF Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 10:30   #16
Victory
Seniormedlem
 
Victory sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Alder: 47
Innlegg: 2.318
Victory er virkelig snillVictory er virkelig snillVictory er virkelig snillVictory er virkelig snill

Sv: Kommentarer fra omgivelsene - positivt eller ikke?

Utrykket "hvor har det blitt av resten av deg" " hvor er den andre halvparten av deg" etc etc tror jeg er ganske vanlig..mulig det for mange høres ut som enn slarvete kommentar, men det betyr jo ikke bokstavelig talt at du har gått ned HALVE deg selv. Er bare en måte og utrykke seg på... Så det syns jeg ikke du skal gå rundt og henge deg opp i. Ta det som en hyggelig ting og si, som hun sikkert mente i beste mening, og som en bekreftelse på at noe du startet med, mest sansynlig for at du ville det selv...faktisk har fungert!! Bra jobba!!!

Victory er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach - og hardt fokus på trening. Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 10:43   #17
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kommentarer fra omgivelsene - positivt eller ikke?

At noen skulle forvente positive kommentarer er det siste jeg tenker på. Om jeg vil si noe er det fordi jeg ønsker det selv og da på en måte som er respektfullt ikke-invaderende. For andres forventninger er ikke mitt ansvar. Det viktigste er at man selv trives med sitt utseende, ikke hva alle andre måtte mene. For alle kan man såvisst ikke tilfredstille i så måte, så andres smak kan man glemme en gang for alle.Noen mennesker er blinde for forandring av andres utseende. De har bare ikke øye for sånt. Det er ikke viktig for dem.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 10:50   #18
Muffin
Juniormedlem
 
Muffin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Alder: 55
Innlegg: 26
Muffin er på en erverdig vei

Sv: Kommentarer fra omgivelsene - positivt eller ikke?

Jeg skjønner deg veldig godt, og kjenner meg på en måte igjen i din historie.
Det var også sykdom hos meg som gjorde at jeg gikk fort opp i vekt, og jeg føler meg ikke i det hele tatt som meg selv. Dette er ikke meg. Har alltid vært "høy og slank", og vært stolt av kroppen min. Nå skjemmes jeg av den, og liker ikke min egen kropp.
Tror jeg ville ha følt akkurat det samme som deg, om jeg fikk høre at jeg hadde slanket halve meg, og ville også ha tenkt om jeg virkelig hadde sett sååå stor ut! Spesielt om det var mange folk tilstede.

Jeg er selv veldig forsiktig med kommentarer til folk om kroppen deres, så lenge jeg ikke kjenner de veldig godt, og har vært "innlemmet" i deres kamp om å gå ned kiloene.

Gratulerer med fin vektnedgang forresten. Glad for at du begynner å føle deg som "deg selv" igjen!

__________________


Muffin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 11:58   #19
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Kommentarer fra omgivelsene - positivt eller ikke?

Jeg skal innrømme at jeg synes det er litt slitsomt når feks. svigers HELE tiden kommenterer hvor tynn jeg er blitt. Vi er jo hos dem omtrent en gang i uka og hver gang er det "hei slanken", "nå må du spise, du er så tynn" osv. Hver eeeeneste gang! Nå har jeg vært slank i nesten 3 år og man skulle tro de nærmeste begynte å bli vant med å se meg sånn. Mamma synes jeg er for tynn, men det er en annen sak.
Jeg liker jo ros og jeg vet at svigers utelukkende mener det godt, men jeg begynner å bli litt lei altså. Men nå er de veldig opphengt i vekt da, til det ekstreme.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 13:49   #20
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Kommentarer fra omgivelsene - positivt eller ikke?

Min overvekt skyldes nok mest av alt hormoner, jeg har aldri overspist, vært noen godtemoms, var aktiv i oppveksten, etc. Men jeg har alltid vært overvektig, spesielt fra tidlige tenår (i dag vet jeg at jeg har pcos, insulinresistens og hypothyerose) og dermed har det vært mye fokus på kroppen min, både av det dårlige slaget -typ sleivete kommentarer, erting, sånne ting, men også et evig mas om at "nå har du gått ned" gjerne fra tanter og sånn, hvilket gjerne ikke hadde særlig mye sannhet i seg, men nok var ment trøstende for en evig tjukkas ... . Så for meg har det å være overvektig vært en så sterk del av identiteten min, høyst ufrivillig, men likevel.
Dermed syntes jeg da jeg begynte å gå ned da jeg la om til lavkarbo for fire år siden at det kunne være ubehagelig å høre at jeg brått hadde blitt så fin etc (jfr om jeg ikke var fin før, liksom), og ønsket bare at kroppen min kunne få være en privatsak.
Jeg har jo også følt så mye skam over at jeg alltid var overvektig, og dermed ble alle kommentarene som kom da jeg begynte å gå ned betydelig mest innvaderende.
Men til slutt måtte jeg bare ta et oppgjør med meg selv, kaste høytideligheten min og bare ta i mot. Så nå sier jeg bare takk, i stedet for å begynne å krangle med folk (jeg er av den typen som kan finne på å si ting rett ut, som "åh, var jeg ikke fin før?" ).
Nå kjenner jeg veldig på den at det er ålreit at folk ser den jobben jeg har gjort, og den innsatsen jeg har lagt til for helsa mi, og har etter mye om og men lært meg å bare ta i mot, uten å analysere det, og vurdere eventuelle baktanker. Som nellie sier, så har folk stort sett nok med seg selv, og de fleste sånne kommentarer/komplimenter er nok mest spontane . Det henger nok også sammen med at jeg er kvitt skammen jeg har følt for kroppen min for alltid!
Men det er noen kommentarer som har såpass kvalitet over seg at jeg oppriktig blir glad, et av de beste må nok være da en kamerat av meg som jeg ikke hadde sett på en stund sa at han ikke hadde skjønt at jeg hadde vært stor før, før han så meg nå, for han har alltid syntes at jeg har vært flott! Dessuten var det ikke bare det at jeg hadde blitt mindre som gjorde han oppmerksom på det, men at hele utrstrålingen min hadde eskalert i styrke, og at jeg så veldig sunn ut . Da kom det nesten en tåre, altså. Et annet var da venninna mi sa at jeg hadde blitt så lett i stegene, den syntes jeg var søt .
Så, det å bli litt ublu på komplimenter, og bare ta i mot er nok en treningssak. Og jeg må si at livet er flere hakk bedre nå som jeg bare takker, og tar det for hva det er, og ikke hva det kan være.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 17:39   #21
Queen of Wands
Medlem
 
Queen of Wands sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 390
Queen of Wands er ny på veien

Sv: Kommentarer fra omgivelsene - positivt eller ikke?

Photobscura: Ja, formen på komplimentene har veldig mye å si! Når man merker at det som kommer er gjennomtenkt, og at vedkommende virkelig ser deg, er det jo hyggelig med komplimenter.

__________________





5 kg til påske
Queen of Wands er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 18:23   #22
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Kommentarer fra omgivelsene - positivt eller ikke?

"Hvor har du gått fra deg selv?" er en helt vanlig frase jeg får høre. Ok, så jeg har blitt tynn, helt greit :P

Men i går fikk jeg meg en vekker. En dame på treningssenteret skulle begynne på easylife. Hun er 140 kg. Diiiiiiger. Jeg begynte faktisk å gråte fordi hun veier bare 10 kg mer enn jeg har gjort. Har jeg virkelig vært såpass stor? Jeg har ikke sett på meg selv sånn. Og jeg ser jo heller ikke nevneverdig 50 kgs forskjell på min kropp i speilet. Så jeg fikk faktisk veldig vondt inni meg.

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 19:47   #23
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Kommentarer fra omgivelsene - positivt eller ikke?

Lunaluna - flott innlegg - enig med deg! Likte kanskje spesielt godt setningen "Og godt er det, for der er det nok av mine egne skrudde tanker! " (Godt jeg ikke er alene om skrudde tanker tenkte jeg )


Da jeg gikk ned fra 98 til 78 kg på ehm - Cambridgekuren - på VELDIG kort tid - ble jeg plutselig "normal" vektmessig. Jeg fikk så mye kommentarer om hvor sexy jeg var blitt (var jeg ikke det før nei...), hvor flott jeg så ut osv. fra nære venner, gutter kanskje spesielt... og jeg syntes det var ekkelt å bli sett på på den måten av gode og nære kompiser... drit i kroppen min liksom - hva med MEG som er INNI den?!?

Jeg gikk rett i kjelleren og brukte bare et år på å spise meg opp 20 kg igjen... Enn at positive kommentarer kan være så mentalt ødeleggende? Et år etterpå ser man seg i speilet og tenker to tanker på en gang: "Hvordan i HULESTE skjedde dette?" og "Puh.... trygg igjen..."
Jeg gikk ned altfor fort - og glemte at vektnedgang både er en mental og en fysisk sak. Jeg kjenner nå - når jeg leser denne tråden - en liten underliggende motvilje mot å komme ned på under 80 igjen... jeg burde kanskje allerede nå planlegge for kommende situasjoner med kommentarer - slik at jeg kan tenke igjennom hva de gjorde med meg sist... ?

"Bevisstløshet" i livet mitt er noe jeg tydeligvis må bekjempe

Bra tema folkens!!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 20:11   #24
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Kommentarer fra omgivelsene - positivt eller ikke?

Jeg tror man må gå i seg selv for å forstå mekanismene bak et kompliment. Hvordan gir du selv koplimenter? Er det gjennomtenkt eller spontant? Har det noen som helst kontraindikasjoner? For min del, og det har nok med mine egne opplevelser å gjøre, så gir jeg ikke komplimenter til noen som har gått ned i vekt, med mindre jeg vet at de har hatt et overvektproblem, og bevisst har gått inn for å gå, men komplimenter ellers er jeg kjemperaus med, som at folk er fine på håret, har flotte klær, pent sminkede, stråler litt ekstra etc. Uansett så tror jeg at jevnt de fleste av oss har den uvanen å overtolke noe som i utgangspunktet var ment som noe hyggelig, men jeg synes uansett at man skal likevel ta reaksjonen det gir en på alvor, som TS gjør.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 20:19   #25
ChristineSixteen
Medlem
 
ChristineSixteen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Buskerud
Alder: 39
Innlegg: 400
ChristineSixteen er ny på veien

Sv: Kommentarer fra omgivelsene - positivt eller ikke?

Stort sett får jeg mange positive kommentarer som jeg prøver å ta til meg som noe positivt. Men jeg kjenner jo litt at jeg er flau over hvor stor jeg har vært... Men prøver å tenke at jeg faktisk har gjort en stor innsats for meg selv, og at jeg bør være stolt av den. Så de fleste kommentarene jeg får tar jeg på en positiv måte. Og selv når folk kanskje ordlegger seg litt klønete, prøver jeg å tenke at de faktisk mener godt. Men det er klart at det vil alltid være noen kommentarer man tar dårlig opp, f.eks hvis noen hadde sagt at jeg har blitt så pen eller sexy. Hadde nok fort tenkt "mener du at jeg ikke var det før?"

Har forresten opplevd å få en kommentar som ikke har spesielt hyggelig. Jeg sto en dag og pratet med en mannlig kollega om at jeg hadde gått ned 22 kg, da en annen kollega, som ikke var med i samtalen, bryter inn og utbryter: Hvor har DU gått ned 22 kg hen? Det var ganske provoserende! Selv om hun ikke så at jeg hadde gått ned i vekt, var det en kommentar hun burde ha holdt for seg selv. For meg ble det veldig negativt, fordi jeg begynte å lure på om de 22 kg jeg hadde gått ned var helt botkastet hvis jeg så like tjukk ut som før...

__________________
Delmål 1: Ned 30kg Delmål 2: Ned 10kg og under 100kg... Delmål 3: Ned 10 kg Delmål 4: Ned siste 8 kg


ChristineSixteen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Negative kommentarer Janevel Lavkarbo generelt 19 14-04-10 20:35
Det er ikke bare positivt å gå ned i vekt Gracella Generell diskusjon 6 01-09-08 00:35
Kommentarer i bloggene Sugarpill Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger 0 24-09-07 17:50
Ønsker kommentarer... ajn Lavkarbo generelt 3 16-07-05 22:19
Kommentarer til denne? hede Lavkarbo generelt 3 16-06-05 00:58


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no