Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Om kosthold og trening på pensjonistkurs

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-01-11, 13:40   #1
Bombus
Medlem
 
Bombus sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 74
Innlegg: 179
Bombus har en fantastisk aura rundt segBombus har en fantastisk aura rundt seg

Om kosthold og trening på pensjonistkurs

Har vært på pensjonistkurs og fått en innføring om helse, kosthold og trening for oss over 60. Legen som foreleste var selvsagt en "vanlig" lege, og jeg satt der med mine erfaringer og kunnskap fra bl.a. dette forumet. Jeg kunne trekke en del i tvil, mens andre ting tok jeg helt for god fisk fordi jeg ikke har noe annet å relatere det til. Det var ikke tid og sted for å spørre eller protestere på noe, fordi han skulle gjennom sitt fastsatte program. Her er noe av det han sa. Nå er jo 99,9 prosent her på forumet bare skjære ungdommen (dvs under 50), men mye av det som følger gjelder generelt.

Generelt:

  • Ved lav aktivitet bruker vi mest karbohydrater (glycogen?) i stoffskiftet. Skal vi over på fettstoffskifte må vi gå laaange turer. Tar vi da en pause med sjokolade går vi tilbake til å bruke karber igjen og ødelegger fettforbrenningen. Jeg tenkte i mitt stille sinn at dette må vel være avhengig av om man har mye lagret glycogen i musklene og leveren i utgangspunktet. Lever vi på lavkarbokosthold og særlig ketogent kosthold er fettforbrenningen en prosess som pågår hele tiden. Ved normalt karbokosthold skulle det vel ta lengre tid å få fettforbrenningen igang. Jeg spurte men han skjønte ikke spørsmålet og det var ikke tid til å forfølge det
  • Han anbefalte 30-45 min hver dag og en langtur i uka (noen timer). Da bevarer man evnen til å bytte til fettstoffskifte ved behov, dvs forutsatt at man ikke spiser karber under veis. Må drikke mye vann på langtur
  • Den mest virkningsfulle antioksidanten av alle er fysisk aktivitet!
  • Intervalltrening er bra for kondisjonen (ikke nødvendigvis for god helse), men nyere forskning viser at man får tilnærmet like god effekt av å løpe én gang opp bakken som fire ganger
  • Hvorfor "fem om dagen"? Jo fordi frukt og grønnsaker (les: grønnsaker og bær for oss) stimulerer tarmen til å produsere glycoproteiner. Disse stoffene hemmer kreftceller! (jeg har trodd det var på grunn av vitaminer og antioksidanter)
  • Han surret litt omkring mettet fett - kalte det mettet fett, industrifett og herdet fett om en annen. Skal vi tolke ham i beste mening sa han vel kanskje at industrimat er fy, fersk mat er bra. Her vet jo vi det meste og kan trekke våre egne slutninger
  • Vitaminer og mineraler i pilleform tas mye dårligere opp i tarmen enn den som kommer gjennom maten
For oss eldre:
  • Må drive mer allsidig trening enn før for å holde kroppen i stand, særlig må overkroppen trenes
  • Færre enzymer i cellene, musklene jobber tyngre. Cellestoffskiftet blir langsommere. Får flere frie oksygenradikaler i cellene ved økende alder (slike som må nøytraliseres med antioksidanter)
  • Må investere mer i bevegelse jo eldre man blir
  • Ugunstig å drive med tung vekttrening mer enn to ganger i uka
  • Kvinner må trene hele livet. Menn må begynne ved 40. Før det får menn gratis hjelp fra testosteron (?? dette må vel ha vært en smule overdrevet?)
  • Ved økende alder blir åreveggene stivere, derfor stiger blodtrykket for å klare å skaffe blod til hjernen. Økende blodtrykk med alderen er normalt. De som ikke får økt blodtrykk blir svimle. På sykehjemmene får gamlingene mer eller mindre automatisk store mengder blodtrykksmedisiner. Denne legen tar medisinene vekk, gamlingene kvikner til og svimmelheten blir borte!
  • Det er om å gjøre å lage nye nervebaner i hjernen hele livet. Det eneste som skaper nye nervebaner er når man lærer seg noe nytt. Her er kvinner som regel flinkere enn menn - menn har en tendens til å stagnere tidligere, ønsker ikke å lære nytt. Å lære språk eller å lære å spille et instrument er glimrende for å kompensere for tapet av nervebaner
  • Å gå i ulent terreng er noe av det mest kompliserte hjernen kan utsettes for. Mye større aktivitet i hjernen av det enn av å løse en komplisert fysikkoppgave
  • Relativ økning i muskelmasse når man starter trening er uavhenig av alder
  • Norske kvinner er verdens mest osteoperøse (beinskjøre). Det som stimulerer beintetthet er såkalt vektbærende aktivitet. Dvs man må gå eller stå (hjelper ikke å sykle eller svømme)
  • Kvinner produserer østrogen fra fettvevet rundt skuldre og bakende. Derimot ikke fra det usunne fettet på magen over midja. Fettet på skuldrene og baken er sunt. Østrogen hjelper på beinskjørhet, altså (tenker jeg) er det ikke bra å bli for tynn etter overgangsalderen

__________________


Bombus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, på en måte Svar med sitat
Svar

Emneord
eldre, fettforbrenning, fysisk aktivtet, trening


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kildehenvisning til ketose og trening (puls) og lavkarbo og trening? wollafruen Trening 6 23-03-11 08:35
Dia 2 og kosthold på tv2! Momse Nyheter / media 11 15-03-10 21:44
Kosthold, trening og karbo Runegutt Trening 6 10-10-08 13:27
Tigergutts lille bok om Kosthold og Trening Fedonisten Livets lyse side 31 31-10-04 11:18
Trening og Atkins, kosthold Carbokiller Trening 8 16-09-04 12:00


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no