Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Pepsi max og sånn

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-07-10, 16:14   #26
Olli123
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 79
Olli123 er på en erverdig vei

Sv: Pepsi max og sånn

Sitat:

Jeg aner ikke hvor du tar det der fra.
Les dette under og så kan vi se om du vil være like bastant. Jeg har lest nok undersøkelser/forskning som konkluderer med det motsatte av det du nettopp har skrevet:

http://www.scientificamerican.com/ar...ed-weight-gain
Rogers PJ, et al. Separating the actions of sweetness and calories: effects of saccharin and carbohydrates on hunger and food intake in human subjects. Physiol Behav 1989;45:1093–1099

Lavin JH, et al. The Effect of Sucrose- and Aspartame-Sweetened Drinks on Energy Intake, Hunger and Food Choice of Female, Moderately Restrained Eaters International Journal of Obesity. 1997;21:37-42


Tordoff MG, et al. Oral stimulation with aspartame increases hunger. Physiol Behav 1990;47:555–559

Swithers SE, et al. A Role for Sweet Taste: Calorie Predictive Relations in Energy Regulation by Rats. Behavioral Neuroscience 2008;122(1

Og listen fortsetter. Du kan sikkert finne bortimot 200 forskningsrapporter som konkluderer med at aspartam har negative helseeffekter, men du finner vel så mange som sier det motsatte. Man kan sikkert lese seg igjennom alle rapportene og finne sin egen konklusjon, eller man kan høre på de meta-konklusjonene som er gjort verden rundt. Både mattilsynet, FDA, EFSA (European Food Safety Authority) samt en rekke andre land har renvasket aspartam helt. Man kan gjerne tro at de alle tar feil, men da blir man fort en av konspirasjons-gjengen.

Husk også at aspartam har vært offer på flere konspirasjoner, nettsteder som legger ut lister med 30-50 bi-effekter etc.

http://en.wikipedia.org/wiki/Aspartame_controversy

Sitat:

The artificial sweetener aspartame has been the subject of several controversies and hoaxes since its initial approval by the U.S. Food and Drug Administration (FDA) in 1974. Critics allege that conflicts of interest marred the FDA's approval of aspartame, question the quality of the initial research supporting its safety,[1][2][3] and postulate that numerous health risks may be associated with aspartame.

The validity of these claims has been examined and dismissed.

Olli123 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 20-07-10, 16:55   #27
EmilyB
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 266
EmilyB har en fantastisk aura rundt segEmilyB har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Pepsi max og sånn

Å komme trekkende med konspirasjoner som grunn til at aspartam blir sett på med smale øyne blir litt drøyt synes jeg.

NRK hadde forøvrig også en dokumentar om aspartam for noen år siden. Du kan jo se den og si om du fortsatt mener at Pepsi Max er sunt.

Det enkleste er vel å gjøre som jeg har gjort:
* Måle blodsukker etter inntak av pepsi max og se hva som skjer
* Slutte og drikke Pepsi Max helt og se hva som skjer

Min konklusjon basert på min kropp var at
1) pepsi max påvirker blodsukkeret mitt ( jeg har ikke diabetes, men pcos)
2) pepsi max gjør meg oppblåst ( jeg får bolle-mage av det)
3) Når jeg drikker pepsi max står vekten stille eller går oppover, når jeg ikke drikker pepsi max går jeg ned i vekt. Jeg gikk f.eks ned flere kilo bare ved å slutte. Pepsi max var det eneste jeg kuttet ut, ellers spiste jeg som før. Og jeg hadde stått på et platå lenge.

Å si at pepsi max er sunt, blir det samme som å hevde at hvit ris, brød og poteter er sunt.

__________________


EmilyB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 20-07-10, 17:18   #28
Olli123
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 79
Olli123 er på en erverdig vei

Sv: Pepsi max og sånn

Sitat:

Å komme trekkende med konspirasjoner som grunn til at aspartam blir sett på med smale øyne blir litt drøyt synes jeg.

Ikke ene og alene grunnen, men èn av grunnene.

Sitat:

NRK hadde forøvrig også en dokumentar om aspartam for noen år siden. Du kan jo se den og si om du fortsatt mener at Pepsi Max er sunt.

Ja jeg så faktisk den, syntes det var utrolig merkelig gjort. Slike dokumentarer kan man lage om alt, at Nrk (hvis det var de som lagde den) valgte å lage en dokumentar om aspartam er snålt.

Sitat:

Det enkleste er vel å gjøre som jeg har gjort:
* Måle blodsukker etter inntak av pepsi max og se hva som skjer

Og hva skjedde?

Sitat:

Min konklusjon basert på min kropp var at
1) pepsi max påvirker blodsukkeret mitt ( jeg har ikke diabetes, men pcos)

Det er kjemisk umulig å få blodsukker stigning av å drikke pepsi max, det har aldri blitt dokumentert hos noen. Hvis du virkelig får det så hadde jeg sendt meg inn til undersøkelse for å få skrevet litt om på globale ernærings-fakta

Sitat:

2) pepsi max gjør meg oppblåst ( jeg får bolle-mage av det)

Det skal jeg ikke si noe mot, kan jo være noe med kullsyren å gjøre, jeg vet ikke.

Sitat:

3) Når jeg drikker pepsi max står vekten stille eller går oppover, når jeg ikke drikker pepsi max går jeg ned i vekt. Jeg gikk f.eks ned flere kilo bare ved å slutte. Pepsi max var det eneste jeg kuttet ut, ellers spiste jeg som før. Og jeg hadde stått på et platå lenge.

Det kan være en form for placebo effekt e.l. Det er ikke kjemiske årsaker til det. Hvis man får bi-effekter av å drikke lett-brus søtet med aspartam så er man enten ekstremt unik eller så er det psyken som spiller et puss (noe den ofte gjør).

Selv har jeg drukket pepsi max i store mengder tidligere, etter at jeg ble student har jeg sluttet litt med det pga. økonomien. Jeg merker absolutt ingen forskjell om jeg drikker store mengder pepsi max den ene uken og ikke den andre.

Olli123 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 20-07-10, 17:23   #29
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Pepsi max og sånn

Opprinnelig lagt inn av Olli123, her.

Hvis man får bi-effekter av å drikke lett-brus søtet med aspartam så er man enten ekstremt unik eller så er det psyken som spiller et puss (noe den ofte gjør).

Hva mener du egentlig her? At når jeg (og mange andre har jeg lest om) får vondt i magen av aspartam så er det psykisk? Neppe.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 20-07-10, 17:32   #30
Olli123
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 79
Olli123 er på en erverdig vei

Sv: Pepsi max og sånn

Sitat:

Hva mener du egentlig her? At når jeg (og mange andre har jeg lest om) får vondt i magen av aspartam så er det psykisk? Neppe.

Det må være psykisk, eller så er det kullsyren, fargestoffene eller det skurhetsregulerende middelet dere ikke tåler, men dette finner du jo i alle typer brus. Som jeg sa så brytes aspartam ned til metanol, asparaginsyre og fanylalanin når det kommer i magesekken. Både asparaginsyre og fenylalanin er to helt vanlig aminosyrer som du får i deg gjennom en rekke andre matvarer, metanol får du også i deg gjennom frukt. Du kan gjerne lese om hvordan disse stoffene metaboliseres, det er ganske greit og dokumentert. Man må også tenke på at de mengdene det er snakk om her er utrolig små.

Olli123 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 20-07-10, 17:42   #31
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Pepsi max og sånn

Opprinnelig lagt inn av Olli123, her.

Det må være psykisk, eller så er det kullsyren, fargestoffene eller det skurhetsregulerende middelet dere ikke tåler, men dette finner du jo i alle typer brus. Som jeg sa så brytes aspartam ned til metanol, asparaginsyre og fanylalanin når det kommer i magesekken. Både asparaginsyre og fenylalanin er to helt vanlig aminosyrer som du får i deg gjennom en rekke andre matvarer, metanol får du også i deg gjennom frukt. Du kan gjerne lese om hvordan disse stoffene metaboliseres, det er ganske greit og dokumentert. Man må også tenke på at de mengdene det er snakk om her er utrolig små.

Ettersom jeg ikke reagerer på vanlig sukker-brus er det ikke kullsyren. Min teori er at kroppen min ikke vil vite av dette kjemikaliet fordi den ikke aner hva det er og derfor sier fra når det kommer inn i kroppen. Flinke kroppen.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 20-07-10, 18:04   #32
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Pepsi max og sånn

Opprinnelig lagt inn av Olli123, her.

så er man enten ekstremt unik

Ikke mer unik enn at vi da hvertfall er minst to som opplever det samme.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-07-10, 18:16   #33
EmilyB
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 266
EmilyB har en fantastisk aura rundt segEmilyB har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Pepsi max og sånn

Opprinnelig lagt inn av Olli123, her.

Det må være psykisk, eller så er det kullsyren, fargestoffene eller det skurhetsregulerende middelet dere ikke tåler, men dette finner du jo i alle typer brus. Som jeg sa så brytes aspartam ned til metanol, asparaginsyre og fanylalanin når det kommer i magesekken. Både asparaginsyre og fenylalanin er to helt vanlig aminosyrer som du får i deg gjennom en rekke andre matvarer, metanol får du også i deg gjennom frukt. Du kan gjerne lese om hvordan disse stoffene metaboliseres, det er ganske greit og dokumentert. Man må også tenke på at de mengdene det er snakk om her er utrolig små.

I rest my case. Jeg skal ikke gjøre flere forsøk på å ta fra deg troen på at det er konspirasjonsteorier og psyken som medfører bivirkningene jeg og flere opplever med pepsi max og annen sukkerfri brus. Og at pepsi max egentlig er fryktelig sunt.

Forøvrig anser jeg meg ikke som spesielt unik. Temmelig gjennomsnittelig egentlig.

__________________


EmilyB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 20-07-10, 18:22   #34
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Pepsi max og sånn

Jeg tror, jeg vet ikke, at man kan reagere på søtsmaken, altså at kroppen kan reagere på det som SMAKER søtt.
Dette har vært testet på idrettsfolk....husker ikke i hvilket blad jeg leste det, men det var et treningsblad som selges i Norge.
Idrettsutøvere fikk sportsdrikk under trening.
Greia her var at de ikke fikk svelge, de måtte spytte det ut igjen da de fikk det i munnen.
Det merkelige her var at de fikk økt energi, uten å svelge sportsdrikken.
Så...hvordan kunne kroppen få økt energi, uten å faktisk få energi?
Handler det kun om psykologi, eller ikke?

På samme måte så mener jeg at man faktisk kan reagere med insulinutskillelse av selve søtsmaken, fordi kroppen tror den får noe som får blodsukkeret til å stige.

Dette er ikke bare en sjølmekket teori....Atkins har vært inne på samme tanke.
Har lest om det andre steder også

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-07-10, 18:37   #35
Olli123
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 79
Olli123 er på en erverdig vei

Sv: Pepsi max og sånn

Sitat:

Jeg tror, jeg vet ikke, at man kan reagere på søtsmaken, altså at kroppen kan reagere på det som SMAKER søtt.
Dette har vært testet på idrettsfolk....husker ikke i hvilket blad jeg leste det, men det var et treningsblad som selges i Norge.
Idrettsutøvere fikk sportsdrikk under trening.
Greia her var at de ikke fikk svelge, de måtte spytte det ut igjen da de fikk det i munnen.
Det merkelige her var at de fikk økt energi, uten å svelge sportsdrikken.
Så...hvordan kunne kroppen få økt energi, uten å faktisk få energi?
Handler det kun om psykologi, eller ikke?

På samme måte så mener jeg at man faktisk kan reagere med insulinutskillelse av selve søtsmaken, fordi kroppen tror den får noe som får blodsukkeret til å stige.

Det kan jeg si meg enig i Men ikke ang. blodsukker endringer da dette har aldri vært dokumenter med slike kunstige søtstoffer (og det er jo ganske enkelt å dokumentere).

Sitat:

I rest my case. Jeg skal ikke gjøre flere forsøk på å ta fra deg troen på at det er konspirasjonsteorier og psyken som medfører bivirkningene jeg og flere opplever med pepsi max og annen sukkerfri brus. Og at pepsi max egentlig er fryktelig sunt.

Forøvrig anser jeg meg ikke som spesielt unik. Temmelig gjennomsnittelig egentlig.

Hva skal til for at du endrer tro? Jeg har hatt slike diskusjoner mange ganger og det er veldig mange som tviholder på troen om at lett brus er fy fy og tar det ille opp hvis noen sier noe annet, som om det er en trosretning. Jeg fatter ikke dette, det må da være bra å kunne drikke pepsi max med god samvittighet.

Olli123 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 20-07-10, 18:38   #36
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Pepsi max og sånn

Opprinnelig lagt inn av Dreamy, her.

På samme måte så mener jeg at man faktisk kan reagere med insulinutskillelse av selve søtsmaken, fordi kroppen tror den får noe som får blodsukkeret til å stige.

Det er vel ganske grundig bevist? Har lest det flere steder.

Å tro at kjemikalier ikke gjør noe med kroppen er å undervurdere kroppen sterkt.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 20-07-10, 18:47   #37
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Pepsi max og sånn

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Det er vel ganske grundig bevist? Har lest det flere steder.

Å tro at kjemikalier ikke gjør noe med kroppen er å undervurdere kroppen sterkt.

Ja...jeg har også lest det flere steder, men hvor grundig bevist det er vet jeg ikke.
Men, det kan jo forklare hvorfor enkelte faktisk får problem med å gå ned i vekt av å drikke brus med søtning som ikke hever blodsukkeret.
Blodsukkeret blir ikke høyere, men insulinproduksjonen øker, og da er man jo omtrent like lang, siden insulin er er fettlagrende.

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-07-10, 18:49   #38
Olli123
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 79
Olli123 er på en erverdig vei

Sv: Pepsi max og sånn

Sitat:

Det er vel ganske grundig bevist? Har lest det flere steder.

Å tro at kjemikalier ikke gjør noe med kroppen er å undervurdere kroppen sterkt.

Det er jo en rekke kjemikalier som ikke har noen spesiell påvirkning på kroppen, aspartam er en av disse. At aspartam i seg selv ikke øker blodsukkeret er det ingen tvil om. Det vi snakket om var om selve søtsmaken kan få blodsukkeret til å stige, altså at man får en blodsukkerstigning av å kun ha sukker i munnen uten å svelge det. Dette er ikke påvist.

Olli123 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 20-07-10, 18:51   #39
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Pepsi max og sånn

Sitat NRK:

Sitat:

Fedmeforsker Grethe Støa Birketvedt svarte på spørsmål om aspartam og fedme. Les svarene her.
Mange erstatter sukkerprodukter med lettprodukter for å holde vekta nede. Men nå viser norsk forskning at lettprodukter med aspartam faktisk kan føre til at du legger på deg. Fettet legger seg rundt magen.

- Jeg tror det kan forklares ut fra at insulinet i kroppen vår ikke greier å skille mellom sukker og kunstig søtningsstoff. Jeg tror det øker fettvekta di, sier fedmeforsker Grethe Støa Birketvedt.

Støa Birketvedt har hatt flere forskeropphold i USA. Der la hun merke til at mange med overvektsproblemer også drakk mye lettbrus, og at også barn som drakk mye lettbrus hadde mye fett rundt magen. Forskeren begynte å mistenke at det hadde en sammenheng med aspartam i lettbrusen.

http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/1.6217715

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-07-10, 18:51   #40
Olli123
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 79
Olli123 er på en erverdig vei

Sv: Pepsi max og sånn

http://en.wikipedia.org/wiki/Asparta...lin_resistance

Sitat:

Insulin resistance
Some aspartame critics, particularly those in weight loss communities, claim that aspartame contributes to weight gain and obesity due to purported spikes in the insulin level.[98] The argument holds that aspartame causes the body to secrete excess insulin. If true, this could lead to insulin resistance, weight gain, and possibly type II diabetes -- health outcomes that consumers may be trying to prevent by using diet foods and sodas. However, recent studies have shown that aspartame does not increase glucose nor insulin blood levels and cannot be directly linked to insulin resistance or diabetes.[99]

Olli123 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 20-07-10, 18:54   #41
Olli123
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 79
Olli123 er på en erverdig vei

Sv: Pepsi max og sånn

Sitat:

- Jeg tror det kan forklares ut fra at insulinet i kroppen vår ikke greier å skille mellom sukker og kunstig søtningsstoff. Jeg tror det øker fettvekta di, sier fedmeforsker Grethe Støa Birketvedt.

Den forskningsrapporten går vel sammen med alle de hundre andre. Å si at kroppen ikke klarer å merke forskjell mellom et alkohol og aminosyrer, og sukker er jo latterlig

Olli123 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 20-07-10, 18:58   #42
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Pepsi max og sånn

Opprinnelig lagt inn av Olli123, her.

Den forskningsrapporten går vel sammen med alle de hundre andre. Å si at kroppen ikke klarer å merke forskjell mellom et alkohol og aminosyrer, og sukker er jo latterlig

Hvorfor er det så latterlig egentlig?

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-07-10, 19:05   #43
Olli123
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 79
Olli123 er på en erverdig vei

Sv: Pepsi max og sånn

Hvis ikke kroppen hadde merket forskjell på kunstig søtning og vanlig sukker så hadde vi jo fått blodsukkerstigning av alt vi spiste. Dette er jo også rimelig basisk ernæringsvitenskap, kroppen forveksler ikke mellom proteiner og karbohydrater, den vet hva den får

Olli123 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 20-07-10, 19:12   #44
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Pepsi max og sånn

Opprinnelig lagt inn av Olli123, her.

Hvis ikke kroppen hadde merket forskjell på kunstig søtning og vanlig sukker så hadde vi jo fått blodsukkerstigning av alt vi spiste. Dette er jo også rimelig basisk ernæringsvitenskap, kroppen forveksler ikke mellom proteiner og karbohydrater, den vet hva den får


Nå snakker vi jo ikke om å forveksle proteiner med karbohydrater, men om hvordan insulinet muligens kan reagere på det som smaker søtt, selv om det ikke hever blodsukkeret.
Og det er jo ingen som påstår at det gjelder ALLE personer, tvertimot så er det noen som reagerer med å gå dårlig ned i vekt av inntak som f.eks aspartam, mens for andre går det helt fint.
Skal man da forklare en dårlig vektnedgang med psykologiske faktorer, eller skal man holde åpent for at den basiske ernæringsvitenskapen kanskje ikke vet alt som foregår i kroppen?

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-07-10, 19:14   #45
Ignite
Seniormedlem
 
Ignite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Østfold
Alder: 57
Innlegg: 3.205
Ignite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastisk

Sv: Pepsi max og sånn

Aaah, jeg elsker dette forumet. Hvis jeg ikke har fått kranglet meg ferdig en dag, så er det bare å logge seg på her

Bring it on!

__________________

Ignite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbolivsstil Svar med sitat
Gammel 20-07-10, 19:18   #46
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Pepsi max og sånn

Spenstig med noen som er uenige da.. ikke bare jattjattjatt hele tiden.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-07-10, 19:21   #47
Ignite
Seniormedlem
 
Ignite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Østfold
Alder: 57
Innlegg: 3.205
Ignite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastisk

Sv: Pepsi max og sånn

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Spenstig med noen som er uenige da.. ikke bare jattjattjatt hele tiden.

Joda, Nellie - men jeg må da få lov til å bruke det som underholdning?

__________________

Ignite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbolivsstil Svar med sitat
Gammel 20-07-10, 19:23   #48
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Pepsi max og sånn

Helt klart.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-07-10, 19:32   #49
Olli123
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 79
Olli123 er på en erverdig vei

Sv: Pepsi max og sånn

Ja dette er morro

Sitat:

Nå snakker vi jo ikke om å forveksle proteiner med karbohydrater, men om hvordan insulinet muligens kan reagere på det som smaker søtt, selv om det ikke hever blodsukkeret.
Og det er jo ingen som påstår at det gjelder ALLE personer, tvertimot så er det noen som reagerer med å gå dårlig ned i vekt av inntak som f.eks aspartam, mens for andre går det helt fint.
Skal man da forklare en dårlig vektnedgang med psykologiske faktorer, eller skal man holde åpent for at den basiske ernæringsvitenskapen kanskje ikke vet alt som foregår i kroppen?

Proteiner blir spaltet til aminosyrer i tarmsystemet et sted, så om det er aspartam du får i deg eller proteiner som består av fenylalanin eller asparaginsyre så blir det akkurat det samme for kroppen, kroppen gjenkjenner dette som aminosyrer.

Man kan ikke bare se bortifra all forskning og se på seg selv som annerledes og at sånn og sånn gjelder for meg, så forskjellige er vi ikke. Når forskning har konkludert rimelig sikkert at det er slik så vil ikke jeg kommet å sagt at det kommer fra noe helt annet, da ville jeg heller akseptert konklusjonen og heller sett etter andre årsaker.

Olli123 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 20-07-10, 19:39   #50
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Pepsi max og sånn

Opprinnelig lagt inn av Olli123, her.

Ja dette er morro



Proteiner blir spaltet til aminosyrer i tarmsystemet et sted, så om det er aspartam du får i deg eller proteiner som består av fenylalanin eller asparaginsyre så blir det akkurat det samme for kroppen, kroppen gjenkjenner dette som aminosyrer.

Man kan ikke bare se bortifra all forskning og se på seg selv som annerledes og at sånn og sånn gjelder for meg, så forskjellige er vi ikke. Når forskning har konkludert rimelig sikkert at det er slik så vil ikke jeg kommet å sagt at det kommer fra noe helt annet, da ville jeg heller akseptert konklusjonen og heller sett etter andre årsaker.

Jeg snakker ikke om hva som skjer i tarmsystemet et sted, jeg snakker om det som smaker søtt og kan få kroppen til å tro at den trenger å produsere insulin.

Du velger å tro på forskning som har konkludert noe.
Jeg velger å tro at forskningen ikke alltid har rett, noe som f.eks Rune Blomhoff nå også har åpnet for da han sier at mettet fett ikke ser ut til å være så farlig som forskningen tidligere har konkludert med.

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar

Emneord
mett, pepsi max


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Pepsi Max Is? Benedictee Ketolysekuren 11 09-06-10 21:21
Pepsi Max Anitra Ketolysekuren 2 20-10-08 23:20
Pepsi max MissPhun Lavkarbo generelt 47 13-01-08 23:26
pepsi-max og tab-x-tra m.m frk.wu Lavkarbo generelt 4 02-06-05 18:58
Pepsi Max Fleskepølsa Induksjonen 12 08-02-04 00:42


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no