Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Kan dere gi noen generelle råd?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-12-08, 11:22   #1
trnd
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 2
trnd er på en erverdig vei
Cool

Kan dere gi noen generelle råd?

Heisann alle,

Jeg er ny her. Har noen kilo jeg gjerne skulle bli kvitt, men er ikke ute etter noen spesiell diett eller slankeprogram. Men om dere har noen råd til små endringer til hva man spiser i hverdagen som kan hjelpe med å ta av noen kilo så blir jeg glad

Jeg har forøvrig fruktoseintoleranse - så all frukt, og en del grønnsaker er desverre uaktuelle for meg.

Her er en typisk dag for meg:

Ingen frokost - er totalt B menneske og har verken tid eller lyst på mat om morgenen.

Kommer på jobb og tar en kopp kaffe (Cafe au lait) fra kaffemaskina.

Lunch kl. 11:30 - får enkel servering i kantine på jobb så det blir 4 brødskiver med Brelett og diverse pålegg (skinke, ost, leverpostei). Har som et første tiltak kutta ut majonesen - men vet ikke om det har noen hensikt.

Etter lunch er det en kopp kaffe til.

Spiser middag i 6-7 tiden. Går en del i kjøtt. Stort sett med ris eller pasta. Ingen stor fan av potet. Smaker godt, men tar for lang tid å lage

Ofte, men ikke alltid er jeg sulten om kvelden (gjerne nærmere midnatt), og spiser da litt. Noen brødskiver, eller knekkebrød, eller havregryn/puffet ris m/ melk.

De store omveltningene er jeg ikke innstilt på - men er ute etter tips om noen smågrep

Takker på forhånd for alle svar

trnd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingen Svar med sitat
Gammel 03-12-08, 11:26   #2
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 66
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: Kan dere gi noen generelle råd?

Det er litt vanskelig å gi råd når du ikke har valgt en kostholdsfilosofi. Med små grep kan du kanskje også forvente små resultater. Men dersom jeg skulle gi noen små råd, måtte det bli å kutte ut poteter, ris, pasta og sukker.

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-12-08, 13:08   #3
trnd
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 2
trnd er på en erverdig vei

Sv: Kan dere gi noen generelle råd?

Takk for svar Pearl.

Jeg har et par kilo som har sneket seg innpå meg, og målet mitt er å forhindre flere kiloer i å snike seg på, samt tilbakekjempe de kiloene som allerede har hengt seg på. Så det er ikke store resultater jeg er ute etter

Glemte vel å nevne at et ledd i denne prosessen er å få opp den fysiske aktiviteten litt (fra ca. 0 i dag) - og prøve å la være å spise mere av den grunn.

Har du noen gode råd til hva man kan erstatte ris, pasta og poteter med? Sukkerinntaket mitt er null fra før - så der er det ingenting å hente

trnd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingen Svar med sitat
Gammel 03-12-08, 13:31   #4
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Kan dere gi noen generelle råd?

Grønnsaker, fortrinnsvis de som vokser over jorda

All potet er hos meg er erstatta med blomkål; stekt, dampa, grateng, mos osv osv....
Masse brokkoli

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 03-12-08, 13:53   #5
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: Kan dere gi noen generelle råd?

I forhold til at du har kommet inn på et lavkarboforum og spør oss, så svarer vi ut i fra vårt ståsted. Ok?

Da spiser du for lite grønnsaker
For mye karbohydrater; brød, ris, pasta
For lite proteiner antagelig. Litt vanskelig å si iom du ikke sier hvor mye kjøtt/fisk/egg du spiser.

Feks kan du bytte ut ett par brødskiver til lunsj med litt mer kjøtt, egg, sild eller fisk og masse grønt.

Det samme til middag. Bytt ut risen med feks brokkoli/blomkål og litt mer kjøtt/fisk

Til nattmat: Ikke brød, men en eggeomelett feks?

Og det brødet du spiser bør være av det groveste slaget eller feks Fiberknekkebrød..

Lykke til!

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 03-12-08, 15:44   #6
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 66
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: Kan dere gi noen generelle råd?

Etter jeg har begynt å lese innholdsfortegnelser nøye har jeg funnet ut at de mest utrolige ting inneholder sukker eller druesukker. Det er ofte tilsatt i kjøttvarer som f.eks. bacon, kjøttpålegg, kokt skinke. Kan bare anbefale deg å lese innholdsfortegnelser nøye og velge de merkene som har minst karbohydrater.

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Noen av dere som har hatt en sprekk noen gang? rolly Ketolysekuren 2 21-08-07 22:39
Generelle slanketips! Bruker2797 Generell ernæringsdebatt 8 02-11-06 02:11
Driver dere eller har dere drevet med noen sportstyper Tidligere bruker Trening 29 02-02-06 21:52


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no