Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > PCOS og karbohydratkontroll

Ned i vekt

PCOS og karbohydratkontroll Lurer du på om du har rett kost? Et kontrollert karbohydratinntak ser ut til å ha gunstig påvirkning på denne hormonelle lidelsen.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 12-03-09, 11:04   #1
Sesti
Medlem
 
Sesti sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Alder: 35
Innlegg: 323
Sesti har en fantastisk aura rundt segSesti har en fantastisk aura rundt seg

Ned i vekt

Det er ikke all verdens liv i vår lille PCOSavdeling, så jeg tenkte kanskje vi kunne gjøre noe med det Noen som har lyst til å dele sine erfaringer, historier, tanker omkring temaet?
Jeg kan godt begynne...

I januar var jeg hos legen, fikk diagnose PCOS og streng beskjed om å gå ned i vekt. Jeg spurte om hva han mente om lavkarbo, men det mente han var en dårlig ide for det ville ødelegge metabolismen i kroppen min...
Denne legen var en litt spesiell mann, han forklarte det som om at jeg aldri ville bli gravid alene, men med hormonkurer var det mulig at det gikk. Siden har jeg jo lest historie etter historie om folk som har blitt gravide av seg selv, så det fins jo håp

For å få bukt med PCOSen satte han meg på Diane, helt mot min vilje da jeg fryktet det ville gå ille.. Selv om Diane i følge han ikke er lagd som en p-pille, så funker den likt, og kroppen min liker ikke p-piller..
Men han fikk vilja si. En av hans siste komentarer var: Du MÅ ned i vekt, men disse pillene kommer til å jobbe mot deg, så pass på hva du spiser... Ikke særlig motiverende..

Uansett, jeg begynte på ketolyse, fulgte denne bra, gjorde som jeg skulle.. 7 uker resulterte i 2 kg ned på det meste, ellers spratt jeg bare opp og ned 1 kg.. Det har vært tungt, særlig siden familien og min kjæres familie har vært helt imot dette. Først da jeg i går fortalte min far at jeg har gått vekk fra ketolysen påsto han at det fungerte jo.. Skjønner ikke helt det der, men jeg klarer ikke holde fokus over så lang tid når det ikke gir noe særlig resultat...

Så nå er det generell lavkarbo som gjelder. Jeg fortsetter å gjøre mitt beste, og spise disse pillene som sakte men sikkert ødelegger livet mitt. Skal tilbake til legen i Mai og få han til å gi meg noe annet, for dette funker dårlig:s
Jeg håper jeg kan klare å gå ned i vekt litt, gikk ned 20 kg siste halvdel av 2007, men 2-3 av disse har kommet på igjen.. Så nå må jeg bare gi alt litt til, selv om medisinen ødelegger

Hvem vil være neste?

__________________
"Man blir ikke søt av å spise fett, men man blir fet av å spise søtt".. sa biokjemiforeleseren min


Sesti er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert 17.01.11, nå lindberg-ish Svar med sitat
Gammel 12-03-09, 11:38   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Ned i vekt...

Bare titter innnom for å ønske deg lykke til, jeg!

Og du, det er ingen lov som sier at du må gjøre som legen sier! Om du ikke vil bruke Diane, så bare kast dem! Du kjenner kroppen din best! Eller finn en annen lege! DU bestemmer!!!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 12-03-09, 13:50   #3
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Ned i vekt ...

Jeg får Progesteron (Provera) mot pcos'en jeg. Fikk p-pillerhelt i starten, men de funket ikke i det hele tatt, så kutta heldgvis de raskt. Spør legen om det er et alternativ.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-03-09, 18:33   #4
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Ned i vekt ...

Bytt lege!

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 12-03-09, 20:31   #5
musikkdama25
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: vestfold
Innlegg: 24
musikkdama25 er på en erverdig vei

Sv: Ned i vekt ...

carisma: er provera samme som pyruvera? altså piller for å blant annet for å få mensen mer regelmessig? i såfall så ble eg stein dårlig av dem,ble sengeliggende i 10 dager

musikkdama25 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: xtravaganza Svar med sitat
Gammel 13-03-09, 23:19   #6
Sesti
Medlem
 
Sesti sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Alder: 35
Innlegg: 323
Sesti har en fantastisk aura rundt segSesti har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ned i vekt ...

Skulle nok ha bytta lege, men greia er at jeg bor langt fra alt og denne legen er da spesialisten på kvinners underliv og fødsler og sånn på det sykehuset jeg tilhører... Jeg veit ikke jeg, har ikke tenkt å fortsette på diane noe særlig lenge, selv om jeg syns det er litt vanskelig å skulle slutte uten å snakke med denne legen først..:s

Progesteron har jeg ikke hørt om, men skal undersøke det nærmere, helt klart! Ellers tenkte jeg at sku forhøre meg om metformin, veit jo mange har fått denne til å fungere..

Håper jeg vil kunne få barn en gang hvertfall.. Det er jo det store målet..

__________________
"Man blir ikke søt av å spise fett, men man blir fet av å spise søtt".. sa biokjemiforeleseren min


Sesti er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert 17.01.11, nå lindberg-ish Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 11:54   #7
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Ned i vekt ...

Opprinnelig lagt inn av Sesti, her.

Progesteron har jeg ikke hørt om, men skal undersøke det nærmere, helt klart! Ellers tenkte jeg at sku forhøre meg om metformin, veit jo mange har fått denne til å fungere.. ..

Metformin og progesteron er to vidt forskjellige ting som virker på helt forskjellige områder. jeg bruker begge deler.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 12:09   #8
Sesti
Medlem
 
Sesti sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Alder: 35
Innlegg: 323
Sesti har en fantastisk aura rundt segSesti har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ned i vekt ...

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Metformin og progesteron er to vidt forskjellige ting som virker på helt forskjellige områder. jeg bruker begge deler.

Metformin er vel for å stabilisere blodsukkeret? Min bestefar med Diabetes 2 går på metformin, men jeg har lest om flere som har fått det med PCOS, og det hjelper.. Jeg frykter vel for at jeg allerede har utviklet insulinresistens, ser ikke bort fra det hvertfall..

Jeg skal høre med legen når jeg skal tilbake dit i mai. Synd det er så lenge til, men det er lang ventetid der. Så får jeg heller bare se om jeg skal droppe p-pillene, syns de bare gjør alt mye verre..

__________________
"Man blir ikke søt av å spise fett, men man blir fet av å spise søtt".. sa biokjemiforeleseren min


Sesti er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert 17.01.11, nå lindberg-ish Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 20:30   #9
Heidilla
Juniormedlem
 
Heidilla sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 15
Heidilla er på en erverdig vei

Sv: Ned i vekt

Dersom du tilfeldigvis bor i nærheten av Drammen (eller for noen av dere som gjør det og ønsker en god lege): få henvisning til Dr. Willumsens kvinneklinikk! Der jobber det to utrolig dyktige gynekologer samt en ernæringslege. De kan alle mye om PCOS og insulinresistens, de vet at det er lavkarbo-dietter som er svaret, og kan veilede veldig bra på dette!

Selv fikk jeg diagnosen i oktober 2007, etter at verken fastleger eller sykehus hadde forstått hva som feilte meg. Jeg bruker Diane p-piller, men er heller ikke spesielt ømfiendtlig for disse, så for min del fungerer det greit. Men jeg trodde formålet med Diane var reduksjon av acne, dersom man lider av dette? Ellers gikk jeg på metformin i et drøyt halvår, og lever på lavkarbo. Har gått ned 40 kg, er per i dag ikke lenger insulinresistent (sålenge jeg holder meg unna karbohydratene), har langt mindre cyste-formasjoner på eggstokkene, og legen mener at jeg har gode sjanser for å bli naturlig gravid den dagen det blir aktuelt.

Jeg har flere ganger snakket med legen min om hvor heldig jeg føler jeg har vært som har kommet til henne som har kunnskap om syndromet, og hun bekrefter at kunnskapen dessverre er altfor liten rundt hos fastleger og andre så langt. PCOS kan i stor grad kontrolleres gjennom kosthold, og det er absolutt håp for både naturlig graviditet og reduksjon av andre symptomer med den rette veiledningen og hjelpen! Dersom du ikke opplever å få god nok hjelp av legen din ville jeg undersøkt om det kan finnes andre i nærheten som kan mer. Lykke til!

Heidilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo, nært opptil Lindberg Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 20:49   #10
Sesti
Medlem
 
Sesti sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Alder: 35
Innlegg: 323
Sesti har en fantastisk aura rundt segSesti har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ned i vekt

Åh, det er 105.5 mil fra meg til drammen
Men til høsten skal jeg flytte til Trondheim, har hørt noe om en flott lege der som tar doktorgrad i PCOS, så får se om kan snike meg inn der...

Det er tydelig at en god lege er ufattelig viktig, og det virker som om min ikke har satt seg helt inn i lavkarbos effekt på PCOS..

__________________
"Man blir ikke søt av å spise fett, men man blir fet av å spise søtt".. sa biokjemiforeleseren min


Sesti er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert 17.01.11, nå lindberg-ish Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 14:03   #11
Hillelille
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 239
Hillelille er ny på veien

Sv: Ned i vekt

Hvor mye karbo pleier dere å holde dere på da? Har dere lov å skeie ut litt av og til?

Hillelille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 22-03-09, 23:38   #12
Karrbis
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Langt unna
Innlegg: 168
Karrbis er ny på veien

Sv: Ned i vekt ...

Opprinnelig lagt inn av Sesti, her.

Skulle nok ha bytta lege, men greia er at jeg bor langt fra alt og denne legen er da spesialisten på kvinners underliv og fødsler og sånn på det sykehuset jeg tilhører... Jeg veit ikke jeg, har ikke tenkt å fortsette på diane noe særlig lenge, selv om jeg syns det er litt vanskelig å skulle slutte uten å snakke med denne legen først..:s

Progesteron har jeg ikke hørt om, men skal undersøke det nærmere, helt klart! Ellers tenkte jeg at sku forhøre meg om metformin, veit jo mange har fått denne til å fungere..

Håper jeg vil kunne få barn en gang hvertfall.. Det er jo det store målet..

Heia!

Skal fortelle litt mer om min PCOS historie en annen gang.
Jeg ville bare si at jeg er mor til 3 selv om jeg har slitt med pcos siden jeg var veldig ung (da visste jeg ikke hvorfor jeg alltid la på meg av "ingenting", hadde hårvekst som gutta og sjelden mens...) .
Så bare husk at alt er mulig

Karrbis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 23-03-09, 00:24   #13
Metalpus.
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2006
Innlegg: 41
Metalpus. er på en erverdig vei

Sv: Ned i vekt

Hei , jeg vet jo ikke hvordan du/dere andres pco(s) diagnoser er, men her er min historie litt kort fortalt:

Gikk på p-piller i over ti år , og da jeg skulle slutte for å forsøke å bli gravid, var ikke det så enkelt så vi trodde...
Etter lang prøving "for oss selv" , gikk vi til utredning og fikk da påvist pcos. Har en lege som er "åpen" og litt alternativ også.. Ihvertfall anbefalte han meg å legge om kostholdet som han så fint sa det. (var helt normal vektig), og begynne gradvis på metformin.
Gjorde dette og vi prøvde videre. Fikk videre hjelp av medisiner, men avsluttet det, og ble så sendt til prøverør osv.. Men fortsatte kostholdsendring m trening (lavkarbo m/noen utskeielser innimellom...) og tok metforminen. Så rett før vi skulle igang med prøverør så oppdaget jeg vi var 5 uker på vei
Så det var mulig for oss ...

Kunne nok fortalt mer, men...
For å si det sånn: Det kommer ihvertfall ikke mer hormoner i form av p-piller/spiral eller noe lignende i min kropp mer... Det får skje det som skjer ang barn. Tror litt på skjebnen få styre løpet, og når det begynner og bli trangt om plassen i huset, så har mannen sagt seg villig til å "snitt-snitt"

Synes du skal følge magefølelsen og evt bytte lege eller ihvertfall få en til vurdering...
Masse lykke til

__________________
metalPus
Metalpus. er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 09-04-09, 13:28   #14
grotingeling
Seniormedlem
 
grotingeling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Askøy
Alder: 51
Innlegg: 5.300
grotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt av

Sv: Ned i vekt ...

Hei - fikk selv diagnosen PCOS for 3 år siden, og begynte med Glucophage (Metformin) siden jeg også har insulinresistens. I tillegg ble jeg anbefalt å begynne med p-piller. Men siden jeg har prøvd diverse p-piller og fått forskjellige bi-virkninger av disse, ba jeg om å få prøve p-ringen (Nuvaring) i stede. Dette har fungert veldig bra for meg. Ringen gir ut mye mindre hormoner enn p-piller, og effekten blir ikke påvirket av løs mage eller omgangssyke. Be legen din om informasjon, eller sjekk nettsiden http://www.nuvaring.no/. Kan også nevne at jeg pr i dag går på Eurodiett som er en lavkarbo-diett jeg følger via Fedon-klinikken i Bergen, og all informasjon jeg har fått der tilsier at lavkarbodietter er positivt for oss med PCOS. Lykke til. :-)

__________________
"The past is history, the future is a mystery, but today is a gift — that’s why they call it ‘the present’"


grotingeling er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intermittent Fasting/LCHF Svar med sitat
Gammel 09-04-09, 14:05   #15
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Ned i vekt

Heldige du som skal flytte til Trondheim! Vi har en flott lege her som er veldig flink med PCOS, og du bør definitivt oppsøke henne når du kommer.

  Svar med sitat
Gammel 09-04-09, 16:33   #16
Sesti
Medlem
 
Sesti sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Alder: 35
Innlegg: 323
Sesti har en fantastisk aura rundt segSesti har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ned i vekt

Albertine: har hørt om det ja!!!
Så det blir nok bra

Ellers prøver jeg ketolyse uten piller denne gangen, funker myyyyyyye bedre

__________________
"Man blir ikke søt av å spise fett, men man blir fet av å spise søtt".. sa biokjemiforeleseren min


Sesti er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert 17.01.11, nå lindberg-ish Svar med sitat
Gammel 10-04-09, 13:01   #17
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Ned i vekt

jeg går også til den fantastiske legen i Trondheim

Jeg fikk diagnosen 19 år gammel. la på meg masse i starten av tenårene.
Da jeg var 19 var det ikke så mye kunnskaper om dette, men jeg fikk Diane. Etter å ha vært til gynekologen i Trondheim her, som har skrevet doktorgradsavhandling om PCOS så begynte jeg med metformin (jeg er IKKE insulinresistent) I allefall så er det fint lite som fører til at jeg går ned i vekt, og det er vel mitt største problem med pcos'en akkurat for tiden. Jeg skulle gjerne ha gått ned 20-30 kg... Jeg har lavt stoffskifte i tillegg da, og det hjelper vel heller ikke på vekta.

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvorfor man ofte står stille i vekt eller går OPP i vekt på lavkarbo! Iset Lavkarbo generelt 28 20-10-11 20:43
Hva skjer ..? Opp i vekt, ned i vekt, opp og ned ..! Celba Lavkarbo generelt 11 18-08-11 15:32
Vekt tonetrollet Generell diskusjon 4 14-10-08 00:17
Lettere å gå ned i vekt enn opp i vekt? Tidligere bruker Spørsmål og svar 7 20-02-07 14:16
Vekt lillemy Lavkarbo generelt 18 16-02-05 22:12


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no