Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Spis deg ned i vekt med Skaldeman

Mettet fett og insulinresistens

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-09-10, 09:56   #26
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 65
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: Mettet fett og insulinresistens

Opprinnelig lagt inn av Bombus, her.

Interessant! Spiste du mye mettet fett? Det er det som hevdes i noen av bøkene jeg har lest, at mettet fett gjør at insulinen ikke funker (cellemembran, reseptorer - insulin får ikke dytta blodsukkeret inn i cellene, slik at det isteden raser rundt og lager krøll og til slutt lagres som fett).

Eurodiett? Det har jeg ikke hørt om. Hvis du er der så fortell, men ellers søker jeg opp og finner ut.



Når jeg var på ketolyse, spiste jeg både mettet og umettet fett. Jeg brukte meierismør til å steke i og blande i broccolimos, jeg spiste fett på kjøtt, fet fisk, nøtter, oljer og avokado.

Eurodiett er det Lindbergklinikken som "eier" i Norge. Dietten består av 4 faser. I første fase er det mat fra spesielle produkter (poser med pulver) og masse grønnsaker. Etterhvert erstatter man pulvermaten med vanlig mat inntil man ender opp med vanlig Lindbergkost i fase 4. Produktene er f.eks. supper, forskjellige middagsretter, omeletter, desserter, kjeks og barer. Produktene inneholder mye protein. For å få lov til å kjøpe produktene, må man ha legeerklæring. Man får da resept på en viss mengde produkter. Man følges opp av lege underveis. Det spesielle med eurodiett er at den er både lavkarbo og lavkalori. De fleste kommer i ketose i de 2 første fasene. Det gjorde ikke jeg, for jeg tåler lite karbohydrater for å være i ketose. Men jeg gikk ganske raskt ned i vekt på denne dietten likevel. Lindberg mener man ikke skal ha mettet fett. Det er lite fett på denne dietten. Vi tar 3000 g omega III kapsler og så kan vi ha litt olje på salat eller til å steke i. Jeg har ikke vært 100 % trofast mot dette. Jeg har fremdeles brukt litt meierismør til å steke maten, men i ganske små mengder. Bruker 1 ts til en stekepanne.

For å få gå på dietten skal man visstnok ha BMI over 30 eller ha andre relevante medisinske tilstander. Jeg fikk begynne på dietten fordi jeg fikk påvist insulinresistens.

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-09-10, 11:23   #27
jvb
Seniormedlem
 
jvb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 47
Innlegg: 634
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Sv: Mettet fett og insulinresistens

http://bit.ly/9Mz7l2

"However, while muscles are in "refusal mode" for glucose the least input, from food or gluconeogenesis, will rapidly spike blood glucose out of all proportion. This is fine if you stick to LC in your eating. It also means that if you take an oral glucose tolerance test you will fail and be labelled diabetic. In fact, even a single high fat meal can do this, extending insulin resistance in to the next day. Here's a reference for this."

Når du er i ketose tar ikke musklene imot blodsukker like effektivt som de gjør på et kosthold med mer karbohydrater - derfor vil blodsukkeret stige mye mer hvis du spiser karbohydrater.

Som da altså er grunnen til at man bør spise seg opp igjen fra ketose ved å øke karbohydratene gradvis.

Mye annet interessant, samt referanser på linken over.

Edit: det betyr ikke at fett fører til insulinresistens, men at opptak av karbohydrater er mindre effektivt etter kroppen har slått over i ketose.

__________________
You think it's FOOD you're eating?

Sist redigert av jvb : 01-09-10 kl 11:35.
jvb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF - LCKD Svar med sitat
Gammel 01-09-10, 11:43   #28
unaturligslank
Medlem
 
unaturligslank sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 428
unaturligslank er på en erverdig vei

Sv: Mettet fett og insulinresistens

[quote=Pearl;926208]

Opprinnelig lagt inn av Bombus, her.

Når jeg var på ketolyse, spiste jeg både mettet og umettet fett. Jeg brukte meierismør til å steke i og blande i broccolimos, jeg spiste fett på kjøtt, fet fisk, nøtter, oljer og avokado.

Eurodiett er det Lindbergklinikken som "eier" i Norge. Dietten består av 4 faser. I første fase er det mat fra spesielle produkter (poser med pulver) og masse grønnsaker. Etterhvert erstatter man pulvermaten med vanlig mat inntil man ender opp med vanlig Lindbergkost i fase 4. Produktene er f.eks. supper, forskjellige middagsretter, omeletter, desserter, kjeks og barer. Produktene inneholder mye protein. For å få lov til å kjøpe produktene, må man ha legeerklæring. Man får da resept på en viss mengde produkter. Man følges opp av lege underveis. Det spesielle med eurodiett er at den er både lavkarbo og lavkalori. De fleste kommer i ketose i de 2 første fasene. Det gjorde ikke jeg, for jeg tåler lite karbohydrater for å være i ketose. Men jeg gikk ganske raskt ned i vekt på denne dietten likevel. Lindberg mener man ikke skal ha mettet fett. Det er lite fett på denne dietten. Vi tar 3000 g omega III kapsler og så kan vi ha litt olje på salat eller til å steke i. Jeg har ikke vært 100 % trofast mot dette. Jeg har fremdeles brukt litt meierismør til å steke maten, men i ganske små mengder. Bruker 1 ts til en stekepanne.

For å få gå på dietten skal man visstnok ha BMI over 30 eller ha andre relevante medisinske tilstander. Jeg fikk begynne på dietten fordi jeg fikk påvist insulinresistens.

Ligger akkurat på grensa til å få lov jeg da. Men vet du hvor mange kcal man inntar i snitt ca på denne dietten. Iom at det både er lavfett og lavkarbo.

Btw. Hvis man spiser mye protein og lite fett er det vel ikke så rart at man ikke ser ketoner i urin.

__________________
Dag 0 dager uten sprekk!!


unaturligslank er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/Skaldeman 50+ Svar med sitat
Gammel 01-09-10, 13:44   #29
Bombus
Medlem
 
Bombus sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 74
Innlegg: 179
Bombus har en fantastisk aura rundt segBombus har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Mettet fett og insulinresistens

Opprinnelig lagt inn av Biggie Small, her.

Hvis du er ute etter selve referanseboken for lav karbo kosthold basert på ALL tung empirisk forskning og mer de siste 150 årene, bør du lese "good calories, bad calories" av Gary Taubes. 500 sider med tørr men meget lesbar gjennomgang av all viktig forskning på området og 60 sider bare med referanser.

Hvis du ikke har tid, kan du google noen youtube videoer der han holder leksjoner på universiteter ang. sin reseach.

Opprinnelig lagt inn av jvb, her.

http://bit.ly/9Mz7l2

"However, while muscles are in "refusal mode" for glucose the least input, from food or gluconeogenesis, will rapidly spike blood glucose out of all proportion. This is fine if you stick to LC in your eating. It also means that if you take an oral glucose tolerance test you will fail and be labelled diabetic. In fact, even a single high fat meal can do this, extending insulin resistance in to the next day. Here's a reference for this."

Når du er i ketose tar ikke musklene imot blodsukker like effektivt som de gjør på et kosthold med mer karbohydrater - derfor vil blodsukkeret stige mye mer hvis du spiser karbohydrater.

Som da altså er grunnen til at man bør spise seg opp igjen fra ketose ved å øke karbohydratene gradvis.

Mye annet interessant, samt referanser på linken over.

Edit: det betyr ikke at fett fører til insulinresistens, men at opptak av karbohydrater er mindre effektivt etter kroppen har slått over i ketose.

Nå begynner det å nærme seg svaret på mitt opprinnelige spørsmål! Takk BiggieS og jvb! Da har jeg litt å ta tak i og kan studere videre.

Opprinnelig lagt inn av Pearl, her.

[/color]
For å få gå på dietten skal man visstnok ha BMI over 30 eller ha andre relevante medisinske tilstander. Jeg fikk begynne på dietten fordi jeg fikk påvist insulinresistens.

Da ser det ut til at jeg kan glemme eurodietten. Min bmi er nå så godt som innenfor normalen og jeg mangler "medisinske tilstander" så langt jeg kjenner til (dvs nå har jeg funnet ut at jeg sikkert har ulserøs kolitt etter å ha nilest på disse sidene, noe jeg ikke ante for få dager siden - man kan få mange sykdommer av å forlese seg).

Bombus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, på en måte Svar med sitat
Gammel 01-09-10, 14:06   #30
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Mettet fett og insulinresistens

Kostindusert insulinresistens er en nødvendighet, og en gammel urmekanisme som beskytter hjernen. Hjernen er sjefen når det gjelder glukoseforsyning, og når det blir lite av det kosten, så vil kroppen i ketose da få en viss glukoseresistens, ikke det som vanligvis menes med insulinresistens. Insulinresistens er en sykdomstilstand, og ikke ønskelig. I en kost med liten karbohydrater er det særdeles ønskelig at kroppens muskler ikke bruker glukose. Kroppen vil da gå på fett, som er det foretrukne brensel, og det sunneste. Det er også grunnen til at leveren omdanner overskudds glukose til mettet fett. Det gir mest og best energi, i menneskekroppen vel og merke. Ellers har mettet og umettet fett samme kcal mengde, men ved fysisk aktivitet viser det seg at mettet fett har en fordel, visstnok.

Ellers legger jeg merke til at det i starten på tråden ble lagt til at en samlet legestand mener at mettet fett er farlig. Det er en sannhet, men nå med stadig større modifikasjoner. Flere og flere leger oppdager nå at de gamle såkalte "vanntette beviser" nå lekker som en sil, og WHO har nå da også sluttet å advare mot mettet fett når det gjelder hjerte og karsykdom. Tvert imot har de nå begynt å se på bevisene som føres for det motsatte - det beskytter faktisk mot sykdom, på samme måte gjør også kolesterolet en jobb med å beskytte kroppen mot sykdom. Et såkalt "høyt" kolesterol tall er ikke farlig, men mye raffinerte karbohydrater er farlig, desverre. Korn er nesten alltid raffinert, med mindre du går i åkeren og spiser det dirkte derifra da.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-09-10, 16:45   #31
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 65
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: Mettet fett og insulinresistens

[quote=unaturligslank;926273]

Opprinnelig lagt inn av Pearl, her.


Ligger akkurat på grensa til å få lov jeg da. Men vet du hvor mange kcal man inntar i snitt ca på denne dietten. Iom at det både er lavfett og lavkarbo.

Jeg tror det er 700 - 800 kcal.

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-09-10, 16:47   #32
unaturligslank
Medlem
 
unaturligslank sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 428
unaturligslank er på en erverdig vei

Sv: Mettet fett og insulinresistens

Wow, det var lite...Tror ikke jeg klarer det nivået

__________________
Dag 0 dager uten sprekk!!


unaturligslank er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/Skaldeman 50+ Svar med sitat
Gammel 01-09-10, 16:49   #33
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 65
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: Mettet fett og insulinresistens

Det var veldig hardt første uken. Da var jeg helt på gråten når jeg kom hjem fra jobben. Etterhvert har det gått helt fint.

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-09-10, 16:55   #34
unaturligslank
Medlem
 
unaturligslank sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 428
unaturligslank er på en erverdig vei

Sv: Mettet fett og insulinresistens

Nå ble jeg litt inspirert til å kutte litt kcal. Jeg ligger på ca 2000 tror jeg, teller egentlig ikke annet enn av og til når jeg har lagt inn maten på vektklubb for å se prosentsammensetning av næringsstoffer. Kanskje jeg kan våge meg ned på 1500...

__________________
Dag 0 dager uten sprekk!!


unaturligslank er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/Skaldeman 50+ Svar med sitat
Gammel 01-09-10, 16:55   #35
unaturligslank
Medlem
 
unaturligslank sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 428
unaturligslank er på en erverdig vei

Sv: Mettet fett og insulinresistens

Trener du forresten?

__________________
Dag 0 dager uten sprekk!!


unaturligslank er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/Skaldeman 50+ Svar med sitat
Gammel 01-09-10, 17:19   #36
Fetpåmidten
Medlem
 
Fetpåmidten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 195
Fetpåmidten er ny på veien

Sv: Mettet fett og insulinresistens

Opprinnelig lagt inn av Biggie Small, her.

Hvis du er ute etter selve referanseboken for lav karbo kosthold basert på ALL tung empirisk forskning og mer de siste 150 årene, bør du lese "good calories, bad calories" av Gary Taubes. 500 sider med tørr men meget lesbar gjennomgang av all viktig forskning på området og 60 sider bare med referanser.

Hvis du ikke har tid, kan du google noen youtube videoer der han holder leksjoner på universiteter ang. sin reseach.

Det rare med mettet fett frykten synes jeg er at brystmelk for babyer har masser av det, og kroppen vår ser ut til å ha bestemt at det beste som kan gjøres for å lagre overskuddsenergi (femde) er som mettet fett? Hvorfor skulle naturen produsere og lagre noe som gir "stive" cellevegger eller skape problem for insulinfrakt?

Mvh
BiggieS


Støtter denne 150%. Det er insulin som gir stive cellevegger, ikke mettet fett - det er rett og slett elendig forskning. Les Gary Taubes og andre uavhengige forfattere.

Fetpåmidten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/høyfett Svar med sitat
Gammel 02-09-10, 09:48   #37
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 65
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: Mettet fett og insulinresistens

Opprinnelig lagt inn av unaturligslank, her.

Trener du forresten?

Jeg har pleid å trene styrke 2-3 dager i uken, men på eurodiett skal vi ikke trene styrke fordi vi ikke skal bygge muskler med så lite karbohydrater. Jeg trener derfor styrke med litt mindre intensitet for å bevare bevegeligheten, noe som er viktig for meg siden jeg har en prolaps i nakken. Ja, og så går jeg mye tur, tredemølle hvis været er dårlig.

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-09-10, 09:52   #38
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 65
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: Mettet fett og insulinresistens

Opprinnelig lagt inn av unaturligslank, her.

Nå ble jeg litt inspirert til å kutte litt kcal. Jeg ligger på ca 2000 tror jeg, teller egentlig ikke annet enn av og til når jeg har lagt inn maten på vektklubb for å se prosentsammensetning av næringsstoffer. Kanskje jeg kan våge meg ned på 1500...

Det er flere her inne som har vært nødt til å ta både karbohydrater og kalorier i betraktning for å gå ned i vekt. Jeg vet ikke hvorfor det er sånn at vi er forskjellige på denne måten, men jeg er veldig nyskjerrig på dette. Lykke til med dine forsøk.

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-09-10, 10:54   #39
Bombus
Medlem
 
Bombus sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 74
Innlegg: 179
Bombus har en fantastisk aura rundt segBombus har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Mettet fett og insulinresistens

Opprinnelig lagt inn av Fetpåmidten, her.

Støtter denne 150%. Det er insulin som gir stive cellevegger, ikke mettet fett - det er rett og slett elendig forskning. Les Gary Taubes og andre uavhengige forfattere.

Akkurat dette synes jeg var ikke så lett å tro på. Insulin har som oppgave å frakte blodsukker inn i cellene - hvis det samme insulinet gjør cellemembranen uegnet til å ta imot det sukkeret det febrilsk prøver å putte inn, høres det ikke helt logisk ut for meg. Men altså, så kompleks som all denne kjemien er så skulle det ikke forundre meg...

Bombus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, på en måte Svar med sitat
Gammel 02-09-10, 16:05   #40
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Mettet fett og insulinresistens

Alle er enige i at lavkarbo er bra for å holde vekta. Skaldemann har skrevet at han må spise mer karbohydrater for å ikke bli for tynn nå som han er slanket.At han ikke gikk så raskt ned i vekt når han spiste frukt og bær under slankingen er jo ikke rart. Mer karbohydrater enn minimalt, i form av grønnsaker, må innføres for de fleste for å unngå undervekt.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 03-09-10, 01:43   #41
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Mettet fett og insulinresistens

Opprinnelig lagt inn av Pearl, her.

Det er flere her inne som har vært nødt til å ta både karbohydrater og kalorier i betraktning for å gå ned i vekt. Jeg vet ikke hvorfor det er sånn at vi er forskjellige på denne måten, men jeg er veldig nyskjerrig på dette. Lykke til med dine forsøk.

Jeg har en teroi på det. Den går på at det de fleste kutter for å spare kalorier er meieriprodukter, nøtter osv. Det er kjente partystoppere på flere måter, og jeg tror det ikke alltid er nedgangen i kalorier, men fraværet av disse som gir nedgang. Altså at man kunne erstattet det med avocado, olje, fettrand på koteletten osv, og gått ned med like mange kalorier....

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-11-10, 18:26   #42
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Mettet fett og insulinresistens

Har lånt Paulins bok blodsukkerblues nå og tenker at når "eksperter" kommer med påstander uten evne til å begrunne de kan man ta det med en klype salt. Da er det tilsynelatende ikke foretatt grundig nok undersøkelse av emnet. Når han i boka påstår at mye fett reduserer insulinfølsomheten er det uten begrunnelse. Vil gjerne se en begrunnelse. Vi trenger essensielt fett og har derfor neppe godt av å kun spise mettet. Men Skaldemann spiser fisk og er ikke helt egen på området heller.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 04-11-10, 22:43   #43
Fetpåmidten
Medlem
 
Fetpåmidten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 195
Fetpåmidten er ny på veien

Sv: Mettet fett og insulinresistens

Opprinnelig lagt inn av Bombus, her.

Akkurat dette synes jeg var ikke så lett å tro på. Insulin har som oppgave å frakte blodsukker inn i cellene - hvis det samme insulinet gjør cellemembranen uegnet til å ta imot det sukkeret det febrilsk prøver å putte inn, høres det ikke helt logisk ut for meg. Men altså, så kompleks som all denne kjemien er så skulle det ikke forundre meg...

Ja, det er ganske avansert og virker ikke logisk ved første øyekast. Men etterhvert som man oppdager flere puslebiter, ser man hvor logisk det er likevel. Det er flere effekter her, problemet oppstår når man får for høy insulinbelastning over tid, og veldig mye vev tar skade av dette, ikke bare blodårene.

Insulin i seg selv får blodårene til å utvide seg, for insulin skal som du nevnte øke transporten av glukose, aminosyrer og fett inn til cellene. Når blodårene utvider seg, faller blodtrykket. Kroppen har motreaksjoner for å hindre for lavt blodtrykk. Når denne dynamikken gjentas for mye over lengre tid, ser det ut som motreaksjonen blir for stor, hjerterytmen øker og pumper mer blod og celleveggene blir stivere, blodtrykket øker derfor også (dvs større risiko for hjerte og kar sykdom).
Insulin er også vekstfremmende (anabolt), og cellevekst i blodårene er også en direkte effekt av insulin, noe som også gjør årene stivere.

inte så bra med for mye insulin

Fetpåmidten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/høyfett Svar med sitat
Gammel 06-11-10, 00:31   #44
Bombus
Medlem
 
Bombus sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 74
Innlegg: 179
Bombus har en fantastisk aura rundt segBombus har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Mettet fett og insulinresistens

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Har lånt Paulins bok blodsukkerblues nå og tenker at når "eksperter" kommer med påstander uten evne til å begrunne de kan man ta det med en klype salt. Da er det tilsynelatende ikke foretatt grundig nok undersøkelse av emnet. Når han i boka påstår at mye fett reduserer insulinfølsomheten er det uten begrunnelse. Vil gjerne se en begrunnelse. Vi trenger essensielt fett og har derfor neppe godt av å kun spise mettet. Men Skaldemann spiser fisk og er ikke helt egen på området heller.

Jøss, er det liv i denne tråden igjen!
Det var nok like mye Fedon jeg tenkte på, som også har sagt i sin bok Naturlig slank (s. 10, se også s 55): "Spiser du for mye mettet fett (eller danner dette fra karbohydrater), vil det feste seg i celleveggene og gjøre dem stive, noe som både forverrer insulinresistensen og kan føre til hjertesykdom." Men nå har jo Fedon medgitt i media at han på en legekonferanse nylig har lært at mettet fett er bra. Så da så. Det er vel, som BitTorres sier et sted tidligere i tråden, at mettet fett sakte men sikkert blir frikjent.

Opprinnelig lagt inn av Fetpåmidten, her.

Ja, det er ganske avansert og virker ikke logisk ved første øyekast. Men etterhvert som man oppdager flere puslebiter, ser man hvor logisk det er likevel. Det er flere effekter her, problemet oppstår når man får for høy insulinbelastning over tid, og veldig mye vev tar skade av dette, ikke bare blodårene.

Insulin i seg selv får blodårene til å utvide seg, for insulin skal som du nevnte øke transporten av glukose, aminosyrer og fett inn til cellene. Når blodårene utvider seg, faller blodtrykket. Kroppen har motreaksjoner for å hindre for lavt blodtrykk. Når denne dynamikken gjentas for mye over lengre tid, ser det ut som motreaksjonen blir for stor, hjerterytmen øker og pumper mer blod og celleveggene blir stivere, blodtrykket øker derfor også (dvs større risiko for hjerte og kar sykdom). Insulin er også vekstfremmende (anabolt), og cellevekst i blodårene er også en direkte effekt av insulin, noe som også gjør årene stivere.

inte så bra med for mye insulin

Ja, det skulle ikke forundre meg om forskningen som en gang konkluderte med at mettet fett er farlig, hadde gått i ei felle som ser ut til å ha vært vanlig: karbohydrater og insulin var ikke i søkelyset i undersøkelsene, og ikke regnet med som faktor. Når utgangspunktet er som galest, blir tidt resultatet originalest.

Vi får vel håpe mettet fett blir helt frikjent snart. Jeg for min del har pakket i meg fløte, rømme, smør og rødt kjøtt uhemmet i et halvt år nå, og skal til blodprøvesjekk på mandag. For å holde balansen mellom omega 3 og 6 har jeg også spist fisk, linfrø, valnøtter og olivenolje. Gått ned 7-8 kilo på dette viset. Blir interessant. Kan man forresten måle insulinresistens?

__________________


Bombus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, på en måte Svar med sitat
Gammel 06-11-10, 01:04   #45
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Mettet fett og insulinresistens

Opprinnelig lagt inn av Bombus, her.

Kan man forresten måle insulinresistens?

Man måler insulinresistens ved å måle c- peptid:

(Fra Fürst laboratorie)
fS-C-peptid

[fS-C-peptid] 157 (A) 1 mL serum. Faste fra midnatt før prøvetaking.
Indikasjon:
Utredning av hypoglykemi.
Referanseområde:
270 - 1290 pmol/L
Tolkning:
C-peptid har lengre halveringstid enn insulin så måling av C-peptid gir et godt uttrykk for sekresjonen av insulin fra pankreas. Konsentrasjonen varierer i takt med insulinkonsentrasjonen som igjen er en følge av glukosenivået i blodet. Analysen påvirkes ikke av eventuelt nærvær av insulin-antistoffer. Høye verdier sees ved: Insulinom, insulinresistens, type 2 diabetes mellitus, hyperglykemi, nyresvikt, adipositas. Lave verdier sees ved: Injeksjon av insulin (selvpåført hypoglykemi).
Man regner verdier over 700 for begynnende insulinresistens. Ved hvilken verdi man begynner å medisinere med metformin, er ytterst variabelt fra lege til lege etc!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 06-11-10, 01:18   #46
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Mettet fett og insulinresistens

Ok, Bombus, Fedon gir i det minste en begrunnelse for sin påstand. Noe som gjør det enkelt å avfeie argumentet ettersom vi vet at det ikke er mettet fett som gjør veggene stive. Tusen takk. Tipper Paulun tenker på det samme som Fedon. Eller tenkte. Jeg vet ikke hva han påstår idag.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 06-11-10, 09:52   #47
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Mettet fett og insulinresistens

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Tipper Paulun tenker på det samme som Fedon. Eller tenkte. Jeg vet ikke hva han påstår idag.

Paulun tenker vel ikke på så mye annet enn å selge bøker og cahse inn... Han har gitt ut bøker i flere slankeretninger, som effektivt motsier hverandre. Blodsukkerblues har jeg faktisk kastet, for den er så full av feil og motsetninger.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-11-10, 11:24   #48
Bombus
Medlem
 
Bombus sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 74
Innlegg: 179
Bombus har en fantastisk aura rundt segBombus har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Mettet fett og insulinresistens

[quote=Kitt;962235]Man måler insulinresistens ved å måle c- peptid:

Takk, Kitt!

__________________


Bombus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, på en måte Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 00:52   #49
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Mettet fett og insulinresistens

Ja, tror du har rett, Carisma. Leste samtidig en bok av en annen forfatter. Man merker at det er en helt annen seriøsitet og genuin interessere i å hjelpe og ta folk på alvor, i motsetning til svært mange som babler i veg uten å bry seg det minste om konsekvensene. Dette er tidsånden; babbel og det å skyve ansvaret for konsekvensene på andre. Hvordan kan de forvente å bli tatt seriøst når de ikke tar folk og deres problemer på alvor? Jeg har vært så naiv; har trodd folk er ute etter å hjelpe,- ikke tjene penger på de smulene av kunnskap de kaster til de som sulter etter hjelp for sin elendighet.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Svar

Emneord
insulinfølsomhet, mettet fett


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ray Peat: Ja til mettet fett, nei til flerumettet fett Solan Generell ernæringsdebatt 37 26-08-11 15:48
For mye karbohydrater for mettet fett? Gaupe Spørsmål og svar 3 03-06-10 00:17
Mettet fett, hæ? SunnhetMedSirrup Generell diskusjon 7 25-10-09 21:28
Mettet vs umettet fett. Løvetass Spørsmål og svar 9 28-09-09 11:08
Atkins og mettet fett MHM Atkins kosthold 15 25-03-04 12:15


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no