Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Spis deg ned i vekt med Skaldeman

Mettet fett og insulinresistens

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-08-10, 16:31   #1
Bombus
Medlem
 
Bombus sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 74
Innlegg: 179
Bombus har en fantastisk aura rundt segBombus har en fantastisk aura rundt seg

Mettet fett og insulinresistens

Hei, jeg er ny her, men har levd på lavkarbo siden mai og tatt av noen kilo – er snart i mål.


Har lest noen bøker om emnet, og det mest treffende som kan sies om disse samlet, er at den ene påstanden slår den andre ihjel, så klokere blir man vel strengt tatt ikke sånn generelt sett, men det funker for mitt ensporede mål. Skaldeman, Annika Dahlquist, Lars-Erik Litsfeldt, Fedon Paulún (sistnevnte er om fettforbrenning og han advarer mot ketogene dietter) – alle har sine kjepphester og er enige om noe men helt uenige om mye.


Det som kan sies om Skaldeman er at han er overbevisende når det gjelder eget vekttap og generell helse i følge alle målbare parametre. MEN, jeg blir litt skremt nå jeg får forståelsen av at han legger på seg av noen bær eller litt frukt. Kan dette bety at han er eksepsjonelt insulinresistent i utgangspunktet, eller har han blitt det av kostholdet?


Fedon og Paulún, (og en samlet legestand) mener mettet fett er usunt. Begge hevder at cellemembranene blir harde og stive av mettet fett, og at det nedsetter insulinfølsomheten som igjen fører til fettlagring. Om dette er riktig slår det meg at Skaldeman og alle oss andre som lever etter dette regimet (mye mettet fett) kan ha påført oss mindre insulinfølsomhet enn vi hadde, og tåler svært lite karbohydrater etter en tid med kostholdet.


Kan det være noe i dette, og i så fall – er det reversibelt? Er det best å gå over til umettede oljer som hovedfettkidle når vi nærmer oss målet, for å øke insulinfølsomheten? Eller har vi låst oss til ekstrem LCHF for ever?


Jegermennesket skal etter Skaldemans teori lagre mye fett i bærsesongen. Dette høres jo merkelig ut for en som aldri har hørt om lavkarbolivsstilen. Men det skulle jo stemme hvis mitt spørsmål har noe for seg. Når jegeren i mange måneder har levd på kjøtt og mettet fett legger blåbæra seg lett til rette på hoftekammen – en stor fordel for jegeren men mindre gunstig for oss i dag


Altså; for å være krystallklar er mitt spørsmål: blir vår toleranse for karbohydrater mye dårligere etter å ha levd på LCHF med mettet fett en tid

Kanskje dette er tatt opp før, men jeg fant ikke noe.

Bombus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, på en måte Svar med sitat
Gammel 27-08-10, 17:08   #2
unaturligslank
Medlem
 
unaturligslank sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 428
unaturligslank er på en erverdig vei

Sv: Mettet fett og insulinresistens

Urmennesket, eller bjørnen som skaldeman også bruker som eksempel, spiste nok ekstreme mengder med bær i sesongen. Vi kan velge fra et større utvalg av varer, og er heller ikke avhengig av å dytte i oss når vi kan fordi sesongene endres. Jeg tror man fint kan spise bær, nøtter og mye annet ETTER at vi har nådd målet vårt.

Folk har ulik toleranse for insulin. Ekstremt overvektige tåler det ofte dårlig. Skaldeman var oppe i 145 kg, det er nok dette som har gjort kroppen hans mindre tolerant for sukker/karbo. I tillegg til tidligere sukker/karbo-holdig kosthold kommer gener inn i bildet.

I GI-Null står det at brunbjørnen kan spise en tre-del av sin egen vekt i bær pr dag, prøv å hold deg unna slike mengder du.

Du trenger ikke spise så lite karbo at du holder deg i ketose resten av livet (om du ikke vil det) men hold deg til et variert "generelt" lavkarbo ala fedon e.l. etter at du har nådd målvekten. Dvs ta sunne valg og hold deg unna ekstreme porsjoner med usunn mat, søtt og salt snacks som tross alt er årsaken til at de fleste av oss er overvektige. Om du ser at vekta øker, strammer du inn igjen, FØR det har gått så langt at du er overvektig igjen.

Når du legger til mer karbo i kosten, må du velge sunne matvarer, normale porsjoner (ikke alle vet hva det er, meg selv inkl) og kutte på de store fettmengdene som ketose tillater.

Du kan helt fint gå tilbake til et "normalt" kosthold, men så spørs det jo hva et normalt kosthold innebærer for deg.
Med andre ord, du kan ta deg et kakestykke, men ikke spis hele kaka!

__________________
Dag 0 dager uten sprekk!!



Sist redigert av unaturligslank : 27-08-10 kl 17:15.
unaturligslank er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/Skaldeman 50+ Svar med sitat
Gammel 27-08-10, 17:15   #3
unaturligslank
Medlem
 
unaturligslank sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 428
unaturligslank er på en erverdig vei

Sv: Mettet fett og insulinresistens

Gratulerer med nedgang forresten

__________________
Dag 0 dager uten sprekk!!


unaturligslank er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/Skaldeman 50+ Svar med sitat
Gammel 29-08-10, 01:42   #4
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Mettet fett og insulinresistens

Opprinnelig lagt inn av Bombus, her.

Paulún (sistnevnte er om fettforbrenning og han advarer mot ketogene dietter)

Paulun er vel historiens mest vinglete mann... Han har skrevet nevnte bok om fettforbrenning hvor han nærmest bannlyser lavkarbo, men han har også skrevet lavkarbobøker. Som igjen er fulle av både opphøyelse av og advarsler mot lavkarbokosthold. Så mitt beste råd til hans meninger? Kast alt han har vært i nærheten av! Han bare er ute etter penger, og snur kappen med vinden etter det han tror selger!

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-08-10, 01:44   #5
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Mettet fett og insulinresistens

Kanskje du finner noe i denne tråden! Dr. Torkil har et innlegg i hvert fall!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 30-08-10, 21:01   #6
Bombus
Medlem
 
Bombus sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 74
Innlegg: 179
Bombus har en fantastisk aura rundt segBombus har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Mettet fett og insulinresistens

Hei, takk til alle i denne tråden for svar og interesse! Ble dessverre ikke så veldig mye klokere.

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Kanskje du finner noe i denne tråden! Dr. Torkil har et innlegg i hvert fall!

Jeg tror Torkilds svar handlet om ubehag og fordøyelsesbesvær når man starter med litt karber igjen. Mitt spørsmål handlet om tendensen til å legge på seg av karber - om denne tendensen har økt etter endt "kur".

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Paulun er vel historiens mest vinglete mann... Han har skrevet nevnte bok om fettforbrenning hvor han nærmest bannlyser lavkarbo, men han har også skrevet lavkarbobøker. Som igjen er fulle av både opphøyelse av og advarsler mot lavkarbokosthold. Så mitt beste råd til hans meninger? Kast alt han har vært i nærheten av! Han bare er ute etter penger, og snur kappen med vinden etter det han tror selger!

Paulún skal jeg nok lese ferdig, men jeg tar både han og alle andre av disse guruene med en klype salt, for makan til motstridende påstander som det er innen emnet ernæring skal man lete lenge etter

Siden sist jeg var innom her har jeg lest enda ei bok, så langt den grundigste jeg har lest, og kanskje mest overbevisende: Bedre uten brød (Allan og Lutz). Også her er det mye jeg stusser over og finner litt usannsynlig, men at metoden virker på vektreduksjon er det jo ingen grunn til å lure på - det har jeg jo erfart selv. Det som er spennende er hva som skjer når man er i mål, for jeg ser ikke for meg et framtidig liv nesten fritt for kh - det blir litt for trøtt.

Jeg antar at "unaturligslank" er på sporet - at det er moderat kh som gjelder, men jeg lurer nå likevel på om det mettede fettet som SKaldeman og flere sverger til gjør insulinfølsomheten dårligere. Time will show.

Bombus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, på en måte Svar med sitat
Gammel 30-08-10, 21:24   #7
Lunaluna
Medlem
 
Lunaluna sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Oslo
Alder: 39
Innlegg: 56
Lunaluna er på en erverdig vei

Sv: Mettet fett og insulinresistens

Jeg tolker innlegget til Torkil slik at man blir "solbrent" på plutselig høykarbo.

Opprinnelig lagt inn av Torkil, her.

Når man er i ketose i lenger tid, nedreguleres evnen til å omsette karbohydrat, og man kan si at man har en slags karbohydrat intolleranse. Det viser seg ved mye ubehag hvis man sprekker "big time" og hiver innpå masse karbohydrat.

Hvis du alltid har vært vant til å være mye ute i sola, vil huden din tåle det. Man blir da ikke brent, men får jevn farge.
Det var ihvertfall slik kroppen min fungerte på høykarbo. Jeg kunne dytte i meg hva jeg ville, hadde aldri vondt noe sted. Prøvene mine hos legen var også tipp topp, men det syntes selvfølgelig på vekta etter noen år med ett-to måltider om dagen, fullstappet med karbo.

Hvis huden din derimot ikke har sett sola på et år, ikke legg deg i syden-solsteika en hel dag uten masse solfaktor.

Og sånn er det med meg og karber nå. Har levd mer eller mindre i ketose siden mars, men av og til går jeg på en smell. Noen ganger store smeller, ande ganger små. Forrige uke hadde jeg en stor sprekk som varte over flere dager, og gjett om jeg var uvel!

For meg blir det å dytte inn på masse karbo på en gang litt som å være fyllesyk, eller solbrent. Kroppen sier klart i fra på alle måter om at den ikke liker det, og da er det jo ikke fristende å sprekke igjen.

Så jeg tror at når man skal begynne å spise mer karber etter endt kur (noe jeg skal), så må man ta det pent og venne kroppen sakte, men sikkert til det.

__________________


Lunaluna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 30-08-10, 23:40   #8
jvb
Seniormedlem
 
jvb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 47
Innlegg: 634
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Sv: Mettet fett og insulinresistens

Opprinnelig lagt inn av Bombus, her.

Jeg tror Torkilds svar handlet om ubehag og fordøyelsesbesvær når man starter med litt karber igjen. Mitt spørsmål handlet om tendensen til å legge på seg av karber - om denne tendensen har økt etter endt "kur".

Jeg tror ikke du har større tendenser til å legge på deg etter endt kur, utover den obligatoriske bindingen av vann til glukose i muskler og lever (2-3kg)

Derimot vil jeg tro at en "overdose" karbohydrater kan sette igang flere fysiske og psykiske prosesser som ikke er gunstige - blant annet sug etter mer mer mer med påfølgende ekstra vektøkning. Men det er jo høyst individuelt hvordan det virker på hver enkelt.

__________________
You think it's FOOD you're eating?
jvb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF - LCKD Svar med sitat
Gammel 31-08-10, 00:07   #9
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Mettet fett og insulinresistens

Opprinnelig lagt inn av Bombus, her.

Bedre uten brød (Allan og Lutz). Også her er det mye jeg stusser over og finner litt usannsynlig

Hva er usannsynlig i Bedre uten brød? Jeg syns det er den mest edruelige og forklarende boka jeg har lest noensinne.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 31-08-10, 00:11   #10
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Mettet fett og insulinresistens

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Hva er usannsynlig i Bedre uten brød? Jeg syns det er den mest edruelige og forklarende boka jeg har lest noensinne.

Jeg har ikke kommet langt i den boken, men en ting reagert jeg som ketolytiker på; det står at man kan bruke de 72 karbene til akkurat hva man vil!!!
Ikke noe snakk om sukker eller mel eller grønnsaker. Det står at man kan bruke dem til akkurat hva man vil!!!

Vi pleier jo liksom å si at karbne skal komme fra grønnsaker og sunne ting, men ikke Lutz, nei! HVA JEG VIL! Vurderer seriøst å konvertere!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 31-08-10, 00:14   #11
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Mettet fett og insulinresistens

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

det står at man kan bruke de 72 karbene til akkurat hva man vil!!!

Hmm, det har jeg ikke lagt merke til... Det står såpass mange ganger at man bør holde seg unne hvitt brød og ris og sånn at jeg tok det for gitt.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 31-08-10, 00:19   #12
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Mettet fett og insulinresistens

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Hmm, det har jeg ikke lagt merke til... Det står såpass mange ganger at man bør holde seg unne hvitt brød og ris og sånn at jeg tok det for gitt.

Bedre uten brød
Christian B. Allan
Wolfgang Lutz
2. opplag 2007

Side 22
"Disse kan du innta helt etter ditt eget ønske. Hvis du vil spise bakverk, melk, godteri eller pasta, kan du gjøre det!"

Rart jeg steilet, eller?

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 31-08-10, 00:34   #13
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Mettet fett og insulinresistens

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Side 22
"Disse kan du innta helt etter ditt eget ønske. Hvis du vil spise bakverk, melk, godteri eller pasta, kan du gjøre det!"

Rart jeg steilet, eller?

Ah! Poenget er vel at om du bruker de på boller blir det ekstremt lite mat i forhold til om du bruker de på broccoli.....

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 31-08-10, 01:26   #14
unaturligslank
Medlem
 
unaturligslank sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 428
unaturligslank er på en erverdig vei

Sv: Mettet fett og insulinresistens

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Ah! Poenget er vel at om du bruker de på boller blir det ekstremt lite mat i forhold til om du bruker de på broccoli.....

Man vil også få en raskere blodsukkerstigning. Og det mener jeg å ha lest utløser større utskillelse av insulin i forhold til mengde karbo. Som igjen stimulerer til mer fettlagring. Man får påfølgende blodsukkerfall, og craving etter flere raske karber. Suget blir altså større etterpå.

Når jeg leser slike ting tenker jeg at dette er forfatternes forsøk på å få dietten til å virke mer fristende for folk å prøve/mer kommersiell.

__________________
Dag 0 dager uten sprekk!!


unaturligslank er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/Skaldeman 50+ Svar med sitat
Gammel 31-08-10, 09:45   #15
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Mettet fett og insulinresistens

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Vi pleier jo liksom å si at karbne skal komme fra grønnsaker og sunne ting, men ikke Lutz, nei! HVA JEG VIL! Vurderer seriøst å konvertere!

(Sagt med hypnotiserende stemme
Du vil ha grønnsaker, du vil ha grønnsaker....

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 31-08-10, 10:17   #16
grotingeling
Seniormedlem
 
grotingeling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Askøy
Alder: 51
Innlegg: 5.300
grotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt av

Sv: Mettet fett og insulinresistens

Tror nok ikke Fedon er mot mettet fett, han sier bare at vi ikke skal overdrive og at mennesket selv produserer mettet fett. http://www.fedon.no/Ingen+grunn+til+...t.9UFRvYWm.ips

__________________
"The past is history, the future is a mystery, but today is a gift — that’s why they call it ‘the present’"


grotingeling er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intermittent Fasting/LCHF Svar med sitat
Gammel 31-08-10, 11:02   #17
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Mettet fett og insulinresistens

Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.

(Sagt med hypnotiserende stemme
Du vil ha grønnsaker, du vil ha grønnsaker....

Jada, jada!
Men det er ikke til å komme forbi at jeg er litt Ole Brumm. Ja takk, begge deler!

Men syns det er veldig rart at noen ikke en gang vil vurdere å spise plommer og så sier Lutz at du kan spise kaker og pasta, liksom....

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 31-08-10, 13:24   #18
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 65
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: Mettet fett og insulinresistens

Jeg synes det er et interessant spørsmål du tar opp Bombus. Jeg synes selv jeg erfarte at jeg stadig tålte mindre og mindre karbohydrater når jeg var på ketolyse. I begynnelsen tålte jeg ketolysekuren bra og gikk litt ned i vekt. Etter et par år på ketolyse begynte jeg å tåle mindre og mindre karbohydrater og gikk opp i vekt selv om jeg holdt meg strengt til dietten. Etter jeg begynte på eurodiett, så har vekten gått nedover. På klinikken forteller de at vi bare skal være i de to første fasene i 3 måneder. Dette fordi at etter 3 måneder fungerer det ikke lenger. Dette skal ha noe å gjøre med at kroppen venner seg til ketosen. Dersom man trenge å gå mer ned i vekt, så tar man en pause fra de to strengeste fasene på 4-6 uker før man på ny kan starte opp i fase 1 eller 2. Jeg har tenkt på om det var det som skjedde med meg, om jeg holdt meg for strengt til ketolyse over for lang tid, slik at kroppen vennet seg til kuren og så kompenserte på et vis. Ihvertfall, nå i denne fase 3 som jeg er i nå, så spiser jeg en skive brød til dagen (mørk rugbrød), litt bær, bønner og frukt uten å gå opp i vekt. Så det ser ut for meg som at jeg tåler karbohydrater bedre nå enn når jeg var i ketose.

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 31-08-10, 15:56   #19
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Mettet fett og insulinresistens

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

er litt Ole Brumm. Ja takk, begge deler!

Etter et par ukers ferie, med ordentlig kostanarki så syns jeg faktisk begge deler høres fælt ut! Jeg lengter hjem til ketolysekosten!

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 31-08-10, 18:47   #20
Bombus
Medlem
 
Bombus sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 74
Innlegg: 179
Bombus har en fantastisk aura rundt segBombus har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Mettet fett og insulinresistens

Opprinnelig lagt inn av Pearl, her.

Etter et par år på ketolyse begynte jeg å tåle mindre og mindre karbohydrater og gikk opp i vekt selv om jeg holdt meg strengt til dietten. Etter jeg begynte på eurodiett, så har vekten gått nedover.

Interessant! Spiste du mye mettet fett? Det er det som hevdes i noen av bøkene jeg har lest, at mettet fett gjør at insulinen ikke funker (cellemembran, reseptorer - insulin får ikke dytta blodsukkeret inn i cellene, slik at det isteden raser rundt og lager krøll og til slutt lagres som fett).

Eurodiett? Det har jeg ikke hørt om. Hvis du er der så fortell, men ellers søker jeg opp og finner ut.

Opprinnelig lagt inn av grotingeling, her.

Tror nok ikke Fedon er mot mettet fett, han sier bare at vi ikke skal overdrive og at mennesket selv produserer mettet fett.

Han Fedon har kanskje moderert seg bitte litt. Fra de de to bøkene hans jeg leste for en del år siden mener jeg det bare var umettet fett som kunne brukes. For Skaldeman er det bare mettet fett som gjelder.

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Hva er usannsynlig i Bedre uten brød? Jeg syns det er den mest edruelige og forklarende boka jeg har lest noensinne.

Ja, den mest troverdige boka jeg også har lest hittil. Jeg er dessverre kommet i en alder da det er vanskelig å huske hva jeg tenkte i går, så ikke så lett å påpeke direkte usannsynligheter uten å lese boka omigjen. Men jeg lurte vel mest på sannhetsgehalten i kapitlet om evolusjon. Disse herrene Allan og Lutz har neppe funnet på dette selv, hypotesen om steinaldermenneskets kost er vel utviklet av andre. Jeg synes det var mye her som skurret, eller som jeg stiller spørsmål ved. Men her er vi jo ute og tror alle som en, noe bevis fins ikke (selv om de kaller kapitlet "Bevis fra evolusjonen").

Bombus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, på en måte Svar med sitat
Gammel 31-08-10, 19:52   #21
unaturligslank
Medlem
 
unaturligslank sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 428
unaturligslank er på en erverdig vei

Sv: Mettet fett og insulinresistens

Jeg kunne også tenke meg å høre litt mer om eurodiett!
Hva man spiser i de ulike fasene, sammensetning av næringsstoffer og hvor mye kcal man inntar.

Kommer nok ikke til å begynne på det, for man må vel gå til lege/kontaktperson av noe slag ofte? Men kan jo hende det er noen smarte prinsipper der vi kan lære noe av!

__________________
Dag 0 dager uten sprekk!!


unaturligslank er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/Skaldeman 50+ Svar med sitat
Gammel 31-08-10, 23:21   #22
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Mettet fett og insulinresistens

Eurodietten har en egen seksjon i forumet: http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=30

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 31-08-10, 23:29   #23
unaturligslank
Medlem
 
unaturligslank sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 428
unaturligslank er på en erverdig vei

Sv: Mettet fett og insulinresistens

Har vært inne og titta, men syntes ikke det jeg leste var så oppklarende. Men nå har jeg ikke lest alt da.

__________________
Dag 0 dager uten sprekk!!


unaturligslank er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/Skaldeman 50+ Svar med sitat
Gammel 01-09-10, 04:57   #24
Biggie Small
Medlem
 
Biggie Small sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 55
Innlegg: 292
Biggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snill

Sv: Mettet fett og insulinresistens

Opprinnelig lagt inn av Bombus, her.

Hei, jeg er ny her, men har levd på lavkarbo siden mai og tatt av noen kilo – er snart i mål.


Har lest noen bøker om emnet, og det mest treffende som kan sies om disse samlet, er at den ene påstanden slår den andre ihjel, så klokere blir man vel strengt tatt ikke sånn generelt sett, men det funker for mitt ensporede mål. Skaldeman, Annika Dahlquist, Lars-Erik Litsfeldt, Fedon Paulún (sistnevnte er om fettforbrenning og han advarer mot ketogene dietter) – alle har sine kjepphester og er enige om noe men helt uenige om mye.


Det som kan sies om Skaldeman er at han er overbevisende når det gjelder eget vekttap og generell helse i følge alle målbare parametre. MEN, jeg blir litt skremt nå jeg får forståelsen av at han legger på seg av noen bær eller litt frukt. Kan dette bety at han er eksepsjonelt insulinresistent i utgangspunktet, eller har han blitt det av kostholdet?


Fedon og Paulún, (og en samlet legestand) mener mettet fett er usunt. Begge hevder at cellemembranene blir harde og stive av mettet fett, og at det nedsetter insulinfølsomheten som igjen fører til fettlagring. Om dette er riktig slår det meg at Skaldeman og alle oss andre som lever etter dette regimet (mye mettet fett) kan ha påført oss mindre insulinfølsomhet enn vi hadde, og tåler svært lite karbohydrater etter en tid med kostholdet.


Kan det være noe i dette, og i så fall – er det reversibelt? Er det best å gå over til umettede oljer som hovedfettkidle når vi nærmer oss målet, for å øke insulinfølsomheten? Eller har vi låst oss til ekstrem LCHF for ever?


Jegermennesket skal etter Skaldemans teori lagre mye fett i bærsesongen. Dette høres jo merkelig ut for en som aldri har hørt om lavkarbolivsstilen. Men det skulle jo stemme hvis mitt spørsmål har noe for seg. Når jegeren i mange måneder har levd på kjøtt og mettet fett legger blåbæra seg lett til rette på hoftekammen – en stor fordel for jegeren men mindre gunstig for oss i dag


Altså; for å være krystallklar er mitt spørsmål: blir vår toleranse for karbohydrater mye dårligere etter å ha levd på LCHF med mettet fett en tid

Kanskje dette er tatt opp før, men jeg fant ikke noe.

Hvis du er ute etter selve referanseboken for lav karbo kosthold basert på ALL tung empirisk forskning og mer de siste 150 årene, bør du lese "good calories, bad calories" av Gary Taubes. 500 sider med tørr men meget lesbar gjennomgang av all viktig forskning på området og 60 sider bare med referanser.

Hvis du ikke har tid, kan du google noen youtube videoer der han holder leksjoner på universiteter ang. sin reseach.

Det rare med mettet fett frykten synes jeg er at brystmelk for babyer har masser av det, og kroppen vår ser ut til å ha bestemt at det beste som kan gjøres for å lagre overskuddsenergi (femde) er som mettet fett? Hvorfor skulle naturen produsere og lagre noe som gir "stive" cellevegger eller skape problem for insulinfrakt?

Mvh
BiggieS

Biggie Small er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 20-50 gr. karbohydrater + forsøk på avslappet kcal underskudd.. Svar med sitat
Gammel 01-09-10, 09:33   #25
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Mettet fett og insulinresistens

Opprinnelig lagt inn av Biggie Small, her.

Det rare med mettet fett frykten synes jeg er at brystmelk for babyer har masser av det, og kroppen vår ser ut til å ha bestemt at det beste som kan gjøres for å lagre overskuddsenergi (femde) er som mettet fett? Hvorfor skulle naturen produsere og lagre noe som gir "stive" cellevegger eller skape problem for insulinfrakt?

Mvh
BiggieS

Akkurat de to spørsmålene har jeg også stilt, men det er ingen som kan gi et godt svar. "De har jo forsket på det og funnet ut at mettet fett er farlig, så da er det bare slik..."

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Svar

Emneord
insulinfølsomhet, mettet fett


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ray Peat: Ja til mettet fett, nei til flerumettet fett Solan Generell ernæringsdebatt 37 26-08-11 15:48
For mye karbohydrater for mettet fett? Gaupe Spørsmål og svar 3 03-06-10 00:17
Mettet fett, hæ? SunnhetMedSirrup Generell diskusjon 7 25-10-09 21:28
Mettet vs umettet fett. Løvetass Spørsmål og svar 9 28-09-09 11:08
Atkins og mettet fett MHM Atkins kosthold 15 25-03-04 12:15


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no