Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Utslett

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-11-11, 18:00   #1
Skriblerier
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2010
Hvor: Østlandet
Alder: 32
Innlegg: 37
Skriblerier er på en erverdig vei

Utslett

Begynte på lavkarbo for en ni uker siden. Etter ca. 6 uker begynte det å komme frem et stort utslett over hele ryggen, fra korsryggen og oppover til litt over brystlinja. Dette utslettet klør noe inn i granskauen, så jeg dro på legevakta, fikk allergi og kortisontabletter, noe som hjalp mot kløen men utslettet er fortsatt like stort. Nå er jeg ferdig med kortisonkuren og jeg merker at det begynner å klø veldig igjen Det begynner også å bli veldig rødt og sårt igjen.

Legen på legevakta kunne ikke se om det var noen allergier eller lignende, og jeg har heller ikke begynt med nye såper o.l. Så jeg frykter det kanskje kan være maten. Er det noen som har erfaring med dette, og om det muligens kan være maten?
Har hatt dilla på Nannahs knekkebrød den siste tiden, er det mulig at frøene i knekkebrødene kan fremme denne reaksjonen?

__________________
Delmål 1: 80 kg | Delmål 2: 75 | Delmål 3: 70 | Delmål 4: 65 | Hovedmål 5: 60


Skriblerier er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 11-11-11, 18:04   #2
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Utslett

Det kan ikke være elveblest da? Jeg fikk plutselig det for litt siden. Hadde det visst da jeg var barn også kom det brått tilbake i en alder av 25. Jaja Det klør hvertfall HELT jævlig og kommer alltid på ryggen her..

Hvordan ser utslettet ut? Er det tørt eller er det blemmer eller?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-11-11, 19:34   #3
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Utslett

Det enkleste du kan gjøre for å sjekke er å unngå knekkebrødene helt noen dager og se om det blir bedre. Om du blir bra så kan du ta en dag og spise mange knekkebrød. Får du da utslett så er det noe i dem du reagerer på.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 13-11-11, 00:28   #4
Skriblerier
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2010
Hvor: Østlandet
Alder: 32
Innlegg: 37
Skriblerier er på en erverdig vei

Sv: Utslett

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Det kan ikke være elveblest da? Jeg fikk plutselig det for litt siden. Hadde det visst da jeg var barn også kom det brått tilbake i en alder av 25. Jaja Det klør hvertfall HELT jævlig og kommer alltid på ryggen her..

Hvordan ser utslettet ut? Er det tørt eller er det blemmer eller?

Jeg tror ikke det er elveblest, det klør ikke så mye som det skal tilsi om det hadde vært det. I hvert fall sier diverse familiemedlemmer osv. at det ikke ser ut som elveblest. Det er tørt, men "knudrete", og det klør om jeg tenker på det. Dessuten er det VELDIG stort, og rødt noen steder. Fryktelig irriterende altså.

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Det enkleste du kan gjøre for å sjekke er å unngå knekkebrødene helt noen dager og se om det blir bedre. Om du blir bra så kan du ta en dag og spise mange knekkebrød. Får du da utslett så er det noe i dem du reagerer på.

Ja, jeg får nesten gjøre det. Får bare kontrollere suget etter de knekkebrødene, de er jo så veldig veldig gode. Får vel dempe litt på bacon-spisingen også, og variere litt mer i frokosten. Får se om det hjelper

Tusen hjertelig takk for svar og råd.

__________________
Delmål 1: 80 kg | Delmål 2: 75 | Delmål 3: 70 | Delmål 4: 65 | Hovedmål 5: 60


Skriblerier er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 13-11-11, 00:31   #5
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Utslett

Ja, elveblest er vel gjerne mer blemmete. Mine utslag er stressrelaterte og begynner i det små i korsryggen for så å bre seg ut over hele "underryggen". Klør illeeeeeeeeee.

Hater utslett! Håper du finner ut hva det er da!

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-11-11, 02:51   #6
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Utslett

Noen klør av ketonene som skilles ut i svetten når de er i ketose. Mulig dette er mer merkbart i begynnelsen, fordi kroppen har mye slagg som skal ut?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-11-11, 23:18   #7
Skriblerier
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2010
Hvor: Østlandet
Alder: 32
Innlegg: 37
Skriblerier er på en erverdig vei

Sv: Utslett

Ja, ser nå ikke ut som om det er knekkebrødene. Nå har utslettet blitt verre og begynt å bre seg over skuldrene også, samt at jeg begynner å få små utslett på mage og bryst.

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Noen klør av ketonene som skilles ut i svetten når de er i ketose. Mulig dette er mer merkbart i begynnelsen, fordi kroppen har mye slagg som skal ut?

Det er mye mulig, men jeg har jo gått på dette kostholdet i snart 10 uker, og har vært i ketose en god stund før utslettet begynte å komme frem. Jeg har vært litt slapp med vann og grønnsaker i det siste, det skal jeg ærlig innrømme, så det har muligens noe med det å gjøre.
Likevel begynner jeg nå å tenke litt på å øke karbohydratinntaket, og spise mer høykarbo for å se om dette hjelper.
En ting er sikkert, og det er at jeg kan ikke leve med denne ryggen sånn. Ikke bare ser det stygt ut (og jeg er redd for at det ikke skal forsvinne igjen, altså at jeg får arr over hele ryggen) men det klør også noe helt grusomt.
Huff

__________________
Delmål 1: 80 kg | Delmål 2: 75 | Delmål 3: 70 | Delmål 4: 65 | Hovedmål 5: 60


Skriblerier er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 23:53   #8
ketoseprinsen
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 338
ketoseprinsen har en fantastisk aura rundt segketoseprinsen har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Utslett

Vet ikke om du sjekker denne tråden fortsatt, men det er en tråd rett neddi her på samme forum om det samme. Er visstnok en god del som får dette når de går på lavkarbo, jeg har litt sensitiv hud fra før av så jeg vet ikke helt hva det gjelder. Men har aldri hatt sånt utslett. Et par av oss har lagt ut bilder du kan sammenligne med.

Jeg opplever det samme som deg, kortison kan hjelpe der og da, men det kommer tilbake uansett når man gir seg med kortison. Eventuelt starte opp et nytt sted(jeg bruker krem fra lege, sterk type). Jeg kuttet ut lavkarbo litt for å se om det hjalp, og etter 2 dager var ALT utslett borte. Var bare noen røde skygger igjen. Så startet jeg på igjen og etter et par uker i ketose var det tilbake.

Mulig det ligger noe i det med ketoner i svetten, for første gangen jeg fikk det hadde jeg gått i svette klær litt vel lenge pga veldig lang treningsøkt. Etter det har det liksom ikke gitt seg selv om jeg sørger for å dusje med en gang etter trening, korte økter, rene klær to ganger om dagen, perfekt med hygiene på hendene før påsmøring av krem, bruk av antihistaminer.

Det er veldig elveblestlignende ja, men elveblest forflytter seg mye fortere enn dette utslettet, kløen er nesten identisk.


Jeg har hudlegetime på torsdag angående dette, kan informere mer da.

ketoseprinsen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ned 35kg med ketolysekuren. Høykarbo treningskosthold nå. :o Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 23:56   #9
ketoseprinsen
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 338
ketoseprinsen har en fantastisk aura rundt segketoseprinsen har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Utslett

Jo! Og de fleste som opplever dette utslettet får det en god stund utti kuren. Jeg selv hadde spist ketogent 3mnd før jeg så noe tegn til dette. Og trent 5 ganger i uken med masse svetting før det ble utløst, så vil ikke ene og alene skylde på treningssvette.

Jeg trener fortsatt hele tiden, svetten forverrer ikke utslettet og det svir ikke mer. På vanlig eksem svir det når du svetter.

ketoseprinsen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ned 35kg med ketolysekuren. Høykarbo treningskosthold nå. :o Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Utslett som klør ved ketose ... prilla Ketolysekuren 13 26-03-21 13:10
Utslett ... tina therese Fysisk og mental helse 7 02-04-10 13:18
Utslett av for lite karbohydrater? Trikken Spørsmål og svar 1 17-04-09 10:49
Utslett Joranna Ketolysekuren 16 26-11-08 09:49
Er det normalt å få utslett? Hønemor Ketolysekuren 11 11-02-08 16:04


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no