Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt > Artikler

Vektklubb.no: Kjemp mot sultfølelsen

Artikler Artikler om lavkarbokosthold og om helse.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-03-12, 09:50   #1
Brokkoli
Medlem
 
Brokkoli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 495
Brokkoli er en juvelBrokkoli er en juvelBrokkoli er en juvel

Vektklubb.no: Kjemp mot sultfølelsen

http://www.vektklubb.no/artikkel/tittel-20177639

Sitat:

Øv deg på å takle sult

Du kan øve deg på å flytte oppmerksomheten fra lysten på mat og over på noe annet, sier kognitiv terapeut Rune Andreassen. Han anbefaler følgende øvelse:
– Sitt på en god stol. Lukk øynene og legg merke til hvordan du puster. Fort eller langsomt, dypt eller kort? Kjenn på at du puster ordentlig ut. Hold oppmerksomheten på den naturlige rytmen i pusten i tre-fire minutter, til du har roet deg ned.
Hvis du klarer å gjennomføre øvelsen, har du flyttet fokuset bort fra lysten på mat, og kan forhåpentlig konsentrere deg om noe annet.
Rune Andreassen anbefaler at du unngår tanker som: «Jeg er fortsatt sulten.» «Jeg tror jeg forsyner meg en gang til» og «jeg har så lyst på dessert.».
Si til deg selv innvendig:
«Jeg er ikke sulten, jeg har bare lyst til å spise mer.»
«Jeg er fortsatt sulten, men det gjør ikke noe.»
«Det kan ta magen 20 minutter å sende beskjed til hjernen om at jeg er mett.»
«Jeg har spist det jeg har planlagt å spise.»
«Jeg skulle ønske jeg kunne spise, men det går bra å vente.»
«Det er ikke farlig å være sulten en liten stund.»
«Det er ikke så ubehagelig å være litt sulten, selv om trangen til å spise er intens».

Eller... Man kan spise mer fett og slippe å føle sult

__________________
Fra feit til heit!



Brokkoli er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins induksjon Svar med sitat
Gammel 27-03-12, 10:02   #2
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Vektklubb.no: Kjemp mot sultfølelsen

Nei - la oss for all del kjempe mot sulten i stedet for å
- gi kroppen det fettet den trenger
- slippe sult
- slippe unødvendige blodsukkersvingninger

//orker rett og slett ikke irritere meg mer... la dem holde på.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 27-03-12, 10:10   #3
Brokkoli
Medlem
 
Brokkoli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 495
Brokkoli er en juvelBrokkoli er en juvelBrokkoli er en juvel

Sv: Vektklubb.no: Kjemp mot sultfølelsen

Jeg har gått fra å irritere meg til å synes at det er latterlig festlig Tidligere ble jeg irritert over all vranglæren, nå tenker jeg bare "snakkes om 10 år".

__________________
Fra feit til heit!



Brokkoli er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins induksjon Svar med sitat
Gammel 27-03-12, 12:31   #4
teleslynga
Medlem
 
teleslynga sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 395
teleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snill

Sv: Vektklubb.no: Kjemp mot sultfølelsen

Noen av oss må faktisk kjempe mot sult eller matlyster for å bli slank. Selv på lavkarbo.

__________________
Min 2012-journal
teleslynga er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ordentlig mat! Svar med sitat
Gammel 27-03-12, 12:42   #5
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Vektklubb.no: Kjemp mot sultfølelsen

Opprinnelig lagt inn av teleslynga, her.

Noen av oss må faktisk kjempe mot sult eller matlyster for å bli slank. Selv på lavkarbo.

Jeg skiller mellom sult og "impulser". Jeg tror at om man baserer slankingen på at man skal overvinne sulten - så tror jeg dessverre at man i det lange løp er dømt til å tape...
Å overvinne impulsene derimot - det har noe for seg.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 27-03-12, 13:44   #6
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Vektklubb.no: Kjemp mot sultfølelsen

Opprinnelig lagt inn av teleslynga, her.

Noen av oss må faktisk kjempe mot sult eller matlyster for å bli slank. Selv på lavkarbo.

Stemmer det

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 27-03-12, 13:44   #7
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Vektklubb.no: Kjemp mot sultfølelsen

Men for meg handler det om å ikke kunne skille slt, flelser og impulser. Da kan slike råd være gode også på lakarbo...

Er begge veier her da, ikke sulten på morgenen i dag, null energi og dårlig form... Hjelper med mat da gitt...

Påenget mitt: selv på lavkarbo har vi ulike utfordringer og ulike råd eer brukbare!

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 27-03-12, 14:47   #8
Brokkoli
Medlem
 
Brokkoli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 495
Brokkoli er en juvelBrokkoli er en juvelBrokkoli er en juvel

Sv: Vektklubb.no: Kjemp mot sultfølelsen

Det er klart ulike råd er brukbare for ulike personer - men jeg tror med hånden på hjertet at FÆRRE hadde følt sult om de hadde visst at det er greit med litt mer fett. Jeg kjenner meg nemlig veldig godt igjen i artikkelen, jeg syntes det var fryktelig å måtte takle sult. Jeg var jo flink og fulgte Statens kostholdsråd! Jeg gikk rundt sulten, uten å gå ned i vekt.

__________________
Fra feit til heit!



Brokkoli er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins induksjon Svar med sitat
Gammel 27-03-12, 15:26   #9
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: Vektklubb.no: Kjemp mot sultfølelsen

Opprinnelig lagt inn av Brokkoli, her.

http://www.vektklubb.no/artikkel/tittel-20177639

Sitat:

Si til deg selv innvendig:
«Jeg er ikke sulten, jeg har bare lyst til å spise mer.»
«Jeg er fortsatt sulten, men det gjør ikke noe.»
«Det kan ta magen 20 minutter å sende beskjed til hjernen om at jeg er mett.»
«Jeg har spist det jeg har planlagt å spise.»
«Jeg skulle ønske jeg kunne spise, men det går bra å vente.»
«Det er ikke farlig å være sulten en liten stund.»
«Det er ikke så ubehagelig å være litt sulten, selv om trangen til å spise er intens».

Høres ut som å legge opp til selvplaging.

Dette er ikke fagfeltet mitt, men jeg har lest at hjernen ikke forstår ordet "ikke" så godt (nei, det gjelder ikke bare toåringer ).

Dermed fungerer det ikke særlig å tenke "jeg skal ikke tenke på sjokoladekake, jeg skal ikke tenke på sjokoladekake", for juhu - hva får man lyst på da? Nettopp sjokoladekake. Dette skal være pga hvordan hjernen virker og assosierer ting, og det jeg leste er skrevet av hjerneforskere. Stemmer med egen erfaring.

Med andre ord, han ber folk om å tenke på spising og mat når de er sultne. Jeg tror ikke det er lurt i det hele tatt, for ikke å snakke om alternativet å spise bedre (lavkarbo).

Avledning, derimot. Det funker på toåringer også (inntil en viss grense).

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Gammel 27-03-12, 16:53   #10
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Alder: 47
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Re: Vektklubb.no: Kjemp mot sultfølelsen

Eneste som mangla var at noen nevnte at de som spiste var i en risikogruppe som kunne føre til overvekt.

Blanda drops og forkjellige meninger om overvekt satt sammen helt ut av sammenheng som skal skremme deg til å bli medlem av vektklubb, en tjeneste omtrent lik den diett.no gir deg gratis. (vektklubb er vel hovedinntektskilden til VG om dagen)

Jeg stusset litt på ordlyden "Mye tyder på at høyt inntak av fett indirekte øker sultfølelsen, sier Jøran Hjelmesæth" helt til jeg forsto at:

Mye tyder på == Vi kan ikke dokumentere dette, men min personlige mening er

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
Alt går i grisen
(trening- og spiseblogg)
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Gammel 27-03-12, 19:48   #11
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Re: Vektklubb.no: Kjemp mot sultfølelsen

Opprinnelig lagt inn av sylwester, her.

Jeg stusset litt på ordlyden "Mye tyder på at høyt inntak av fett indirekte øker sultfølelsen, sier Jøran Hjelmesæth" helt til jeg forsto at:

Mye tyder på == Vi kan ikke dokumentere dette, men min personlige mening er


Det du sier her stemmer nok.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Sultfølelsen annsiv Spis deg ned i vekt med Skaldeman 5 23-09-09 17:33
Fett trigger sultfølelsen? Borealis Generell ernæringsdebatt 9 20-06-09 23:24
Når forsvinner sultfølelsen? Carisma Ketolysekuren 34 11-05-07 15:49
VG sin vektklubb Helene Generell diskusjon 6 15-11-05 10:18


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no