Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Kosttilskudd

Grønt pulver

Kosttilskudd Spørsmål, tips og anbefalinger av vitaminer, mineraler og andre kosttilskudd.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-04-11, 22:17   #101
Babycherry
Medlem
 
Babycherry sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Nordlenning I Ålesund
Alder: 46
Innlegg: 120
Babycherry er på en erverdig vei

Sv: Grønt pulver

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Bare husk at det er endel grøntpulver du IKKE skal ta om du har stoffskifteproblemer..

Åååå?? Det var nytt for meg! Kan du si litt mer om hva og hvorfor? Og er det uansett høyt eller lavt stoffskifte?

Babycherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-08-11, 16:46   #102
Heba
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 8
Heba er på en erverdig vei

Sv: Grønt pulver

Opprinnelig lagt inn av Babycherry, her.

Åååå?? Det var nytt for meg! Kan du si litt mer om hva og hvorfor? Og er det uansett høyt eller lavt stoffskifte?

Men i brosjyrene til "supernature" står det jo masse om hvor bra Spirulina blant annet er hvis man har lavt stoffskifte! Så kanskje det bare gjelder hvis man har for høyt? Spirulina er en alge, så det blir jo litt annerledes enn f.eks hvetegress som også er "grønt pulver".

Heba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 14-08-11, 18:55   #103
j88
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Alder: 35
Innlegg: 512
j88 er en juvelj88 er en juvelj88 er en juvel

Sv: Grønt pulver

Opprinnelig lagt inn av Babycherry, her.

Åååå?? Det var nytt for meg! Kan du si litt mer om hva og hvorfor? Og er det uansett høyt eller lavt stoffskifte?

Spirulina er bra om du har lavt stoffskifte, fordi den innholder mye jod, som virker posetivt på lavt stoff skifte. Men om om han høyt stoffskifte skal man ikke ta spirulina , nettopp pga det høye jod innholdet, som kan øke stoffskiftet.

j88 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egen Svar med sitat
Gammel 14-08-11, 19:15   #104
Bønna200
Seniormedlem
 
Bønna200 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Akershus
Alder: 47
Innlegg: 8.394
Bønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastisk

Sv: Grønt pulver

Opprinnelig lagt inn av j88, her.

Spirulina er bra om du har lavt stoffskifte, fordi den innholder mye jod, som virker posetivt på lavt stoff skifte. Men om om han høyt stoffskifte skal man ikke ta spirulina , nettopp pga det høye jod innholdet, som kan øke stoffskiftet.

Jeg har lavt stoffskifte, men er veldig allergisk for jod. Så da veit jeg hva jeg skal ligge unna Blei rett og slett forgiftet med jod for å øke stoffskiftet i ungdommen. Veit jeg er rar

Bønna200 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer. Ren mat og matglede. Svar med sitat
Gammel 14-08-11, 19:21   #105
j88
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Alder: 35
Innlegg: 512
j88 er en juvelj88 er en juvelj88 er en juvel

Sv: Grønt pulver

Opprinnelig lagt inn av Bønna200, her.

Jeg har lavt stoffskifte, men er veldig allergisk for jod. Så da veit jeg hva jeg skal ligge unna Blei rett og slett forgiftet med jod for å øke stoffskiftet i ungdommen. Veit jeg er rar

da ville jeg holdt meg unna spirulina, eller ihvertfall begynt med veldig små doser.

j88 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egen Svar med sitat
Gammel 14-08-11, 22:19   #106
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Grønt pulver

Opprinnelig lagt inn av Bønna200, her.

Jeg har lavt stoffskifte, men er veldig allergisk for jod. Så da veit jeg hva jeg skal ligge unna Blei rett og slett forgiftet med jod for å øke stoffskiftet i ungdommen. Veit jeg er rar

Allergisk mot jod? I alle former? Hva med struma, er ikke det en overhengende fare for det?
Jeg har struma på grunn av jodmangel og lavt stoffskifte, og det er utrolig ubehagelig til tider.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 14-08-11, 22:36   #107
ketto
Medlem
 
ketto sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 261
ketto er på en erverdig vei

Sv: Grønt pulver

Noen som vil linke til hva de handler på iherb her??

__________________
Vil i gang etter pause og kilo på 😔
ketto er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-08-11, 23:11   #108
j88
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Alder: 35
Innlegg: 512
j88 er en juvelj88 er en juvelj88 er en juvel

Sv: Grønt pulver

Opprinnelig lagt inn av ketto, her.

Noen som vil linke til hva de handler på iherb her??

Jeg bruker disse tre
http://www.iherb.com/Organic-by-Natu...0-g/16051?at=0
http://www.iherb.com/Organic-by-Natu...-80g/4856?at=0
http://www.iherb.com/Organic-by-Natu...4-g/16064?at=0
Spirulina bruker jeg pga stoffskiftet, og fordi det innholder mye mineraler og vitaminer, og jeg synsj eg får mere energi. Best of greens bruker jeg i smoothie for å få opp næringsinnholdet, og just barley, som er byggress bruker jeg fordi det er den typen av grønne pulvere som er absolutt best for huden min. Jeg slet mye med uren hud, men etter jeg begynte med disse tre så har huden blitt helt fin, jeg har også fått mere energi, og føler meg generelt bedre.

j88 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egen Svar med sitat
Gammel 15-08-11, 12:57   #109
Bønna200
Seniormedlem
 
Bønna200 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Akershus
Alder: 47
Innlegg: 8.394
Bønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastisk

Sv: Grønt pulver

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Allergisk mot jod? I alle former? Hva med struma, er ikke det en overhengende fare for det?
Jeg har struma på grunn av jodmangel og lavt stoffskifte, og det er utrolig ubehagelig til tider.

I alle former, ja... Blir, bokstavelig talt, dausjuk av så mye som en bitteliten bit fisk, salt m jod, multivitaminer osv. Jeg er veldig i faresonen for struma, men det er ikke så mye å gjøre med

Bønna200 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer. Ren mat og matglede. Svar med sitat
Gammel 15-08-11, 12:58   #110
Bønna200
Seniormedlem
 
Bønna200 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Akershus
Alder: 47
Innlegg: 8.394
Bønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastisk

Sv: Grønt pulver

Og Photo.. Hvordan føles struma egentlig?

Bønna200 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer. Ren mat og matglede. Svar med sitat
Gammel 16-08-11, 14:00   #111
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Grønt pulver

Opprinnelig lagt inn av Bønna200, her.

I alle former, ja... Blir, bokstavelig talt, dausjuk av så mye som en bitteliten bit fisk, salt m jod, multivitaminer osv. Jeg er veldig i faresonen for struma, men det er ikke så mye å gjøre med

Huff, så kjipt!

Opprinnelig lagt inn av Bønna200, her.

Og Photo.. Hvordan føles struma egentlig?

Det føles som å være kvalt, enkelt og greit ... Jeg har i blant store problemer med å svelge vann og mat, det er ekkelt om jeg eller andre tar på halsen min, jeg har mye sånn "gråtefølelse", typ klump i halsen (hvilket jo faktisk er bostavelig talt), og det hender at stemmen min blir litt "trang" i perioder, vanskelig for å harke, selv om det føles som om jeg må. På det verste føltes det som om det sto en liten elefant på halsen min, og det blir verre diagonalt med stress.
Først trodde jeg det var angstrelatert, men etter at en endokrinolog så en hevelse på halsen min, og sendte meg til UL, så fikk jeg bekreftet struma og knutestruma. De er for små til å opereres foreløbig, og det var per da ikke noen betennelse i skjoldkjertelen min, men det kan faktisk komme og gå, så jeg er fortsatt under åvervåking sånn sett.
Jeg går nå på heftige joddråper (Lugol's oppløsning), men vet ikke hvor mye det hjelper, om jeg muligens har en malapsorbasjon, skal ta nye prøver snart. Har i grunn bare merket at jeg har fått litt tykkere hår, og kanskje litt høyere kroppstemperatur.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 16-08-11, 14:23   #112
Bønna200
Seniormedlem
 
Bønna200 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Akershus
Alder: 47
Innlegg: 8.394
Bønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastisk

Sv: Grønt pulver

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Huff, så kjipt!


Det føles som å være kvalt, enkelt og greit ... Jeg har i blant store problemer med å svelge vann og mat, det er ekkelt om jeg eller andre tar på halsen min, jeg har mye sånn "gråtefølelse", typ klump i halsen (hvilket jo faktisk er bostavelig talt), og det hender at stemmen min blir litt "trang" i perioder, vanskelig for å harke, selv om det føles som om jeg må. På det verste føltes det som om det sto en liten elefant på halsen min, og det blir verre diagonalt med stress.
Først trodde jeg det var angstrelatert, men etter at en endokrinolog så en hevelse på halsen min, og sendte meg til UL, så fikk jeg bekreftet struma og knutestruma. De er for små til å opereres foreløbig, og det var per da ikke noen betennelse i skjoldkjertelen min, men det kan faktisk komme og gå, så jeg er fortsatt under åvervåking sånn sett.
Jeg går nå på heftige joddråper (Lugol's oppløsning), men vet ikke hvor mye det hjelper, om jeg muligens har en malapsorbasjon, skal ta nye prøver snart. Har i grunn bare merket at jeg har fått litt tykkere hår, og kanskje litt høyere kroppstemperatur.

Huff, det der høres ikke noe stas ut Visste ikke at det må være en viss str på det før man kan operere heller.
Får virkelig håpe medisinene hjelper, så du får det litt bedre

Bønna200 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer. Ren mat og matglede. Svar med sitat
Gammel 16-08-11, 14:32   #113
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Grønt pulver

Det er ulike typer lavt stoffskifte. Noen kan være jodmangelbasert - i andre tilfeller kan jod øke en autoimmun reaksjon. Dette må avgjøres i hvert enkelt tilfelle og det finnes knapt nok leger i norge som innehar denne kompetansen.

Har man et stoffskifteproblem og velger å spise matvarer med høyt jodinnhold bør det iallfall balanseres med selentilskudd. Jod(-mangel) måles i døgnurin, mens selen måles i blod. Helt generelt er det ofte sånn at struma er lavt stoffkifte med jodmangel (men ikke alltid) og lavt stoffkifte "uten struma" ofte har andre årsaker... (Men ikke alltid).

Har man antistoffer mmot kjertelen (anti-tpo) bør man vurdere selen-tilskudd. (Det finnes ganske mange forskningspapirer på at dette kan virke senkende på antistoffene.)

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint

Sist redigert av smgj : 16-08-11 kl 14:38.
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 16-08-11, 14:40   #114
Bønna200
Seniormedlem
 
Bønna200 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Akershus
Alder: 47
Innlegg: 8.394
Bønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastisk

Sv: Grønt pulver

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Det er ulike typer lavt stoffskifte. Noen kan være jodmangelbasert - i andre tilfeller kan jod øke en autoimmun reaksjon. Dette må avgjøres i hvert enkelt tilfelle og det finnes knapt nok leger i norge som innehar denne kompetansen.

Har man et stoffskifteproblem og velger å spise matvarer med høyt jodinnhold bør det iallfall balanseres med selentilskudd. Jod(-mangel) måles i døgnurin, mens selen måles i blod. Helt generelt er det ofte sånn at struma er lavt stoffkifte med jodmangel (men ikke alltid) og lavt stoffkifte "uten struma" ofte har andre årsaker... (Men ikke alltid).

Har man antistoffer mmot kjertelen (anti-tpo) bør man vurdere selen-tilskudd. (Det finnes ganske mange forskningspapirer på at dette kan virke senkende på antistoffene.)

Hmm... Mener du at f.eks jodmangel er det som gir deg lavt stoffskifte? Og de som ikke utvikler struma har fått det på annen måte?

Bønna200 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer. Ren mat og matglede. Svar med sitat
Gammel 16-08-11, 14:48   #115
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Grønt pulver

Opprinnelig lagt inn av Bønna200, her.

Huff, det der høres ikke noe stas ut Visste ikke at det må være en viss str på det før man kan operere heller.
Får virkelig håpe medisinene hjelper, så du får det litt bedre

Ja, jeg håper det. Har gått på disse dråpene i et halvt år nå, og det skulle i utgangpsunktet holde for å få fylt opp lagrene, men jeg skal ta nye blodprøver til høsten.

Men med den allergien din, så burde du virkelig få sjekket jod-nivået ditt med jevne mellomrom, og kanskje også sjekke for struma? Jod måles best ved døgnurinmåling.

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Det er ulike typer lavt stoffskifte. Noen kan være jodmangelbasert - i andre tilfeller kan jod øke en autoimmun reaksjon. Dette må avgjøres i hvert enkelt tilfelle og det finnes knapt nok leger i norge som innehar denne kompetansen.

Har man et stoffskifteproblem og velger å spise matvarer med høyt jodinnhold bør det iallfall balanseres med selentilskudd. Jod(-mangel) måles i døgnurin, mens selen måles i blod. Helt generelt er det ofte sånn at struma er lavt stoffkifte med jodmangel (men ikke alltid) og lavt stoffkifte "uten struma" ofte har andre årsaker... (Men ikke alltid).

Har man antistoffer mmot kjertelen (anti-tpo) bør man vurdere selen-tilskudd. (Det finnes ganske mange forskningspapirer på at dette kan virke senkende på antistoffene.)

Åh, tell me about it! Det er et så mangefasettert bilde at man kan bli svett av mindre. Jeg følte meg hånt av endokrinologen jeg gikk til, og det eneste nyttige jeg fikk ut av det var denne UL-en. Han mente jeg ellers i beste fall kaaaanskje hadde subklinisk hypothyreose, bullshit, spør du meg. Jeg ser hva blodprøvene nå sier, og så får jeg se hva jeg gjør videre framover. Vurderer å enten søke meg i litt mer alternative retninger, eventuelt se om jeg kanskje tør ta kontakt med Per Egil Hegge (for de som har stoffskifteproblemer anbefaler jeg på det varmeste å lese boka hans "... Og så skal du ikke stille spørsmål". Den ligger i sin helhet ute på Sonjas Stoffskifteforum. Jeg kan framskaffe lenke om noen er interesserte ) for å få en anbefaling på en vettug endokrinolog i geografisk nærhet. I mine mørkeste øyeblikk vurderer jeg å finne en spesialist i Tyskland eller Belgia ... Bare synd jeg ikke har råd til det.

Jeg skal også be om å få målt selen denne gangen. Tar et lite tilskudd, og spiser noen paranøtter nå og da, men vet ikke om det er nok. Men så har jeg ikke antistoffer heller, i hvert fall ikke på den siste prøven. Ikke lett, ass. I tillegg ligger jeg litt lavt på jern/ferritin.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 16-08-11, 14:50   #116
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Grønt pulver

Opprinnelig lagt inn av Bønna200, her.

Hmm... Mener du at f.eks jodmangel er det som gir deg lavt stoffskifte? Og de som ikke utvikler struma har fått det på annen måte?

Jodmangel KAN gi struma. Veldokumentert om du leter litt. Struma er en form for stoffskifteproblem. I usa er struma en vanlig variant av lavt stoffskifte. Man kan ha struma også uten jodmangel.

Her i Norge (og størsteparten av europa) er lavt stoffskifte uten struma (men med "forsvinnende" kjertel/atroferende) mer vanlig. Vanligvis har man da antistoffer mot kjertelen (såkalt anti-tpo) i en tid av forløpet. Dette blir ikke alltid fanget opp på prøver.

For å gjøre det vanskelig: Struma utelukker ikke at man også kan ha antistoffer... Og en forsvinnende kjertel utelukker ikke at man har for lite jod.

Årsakene til lavt stoffskifte er vanskelige å finne. Derfor foretrekker "man" (les forskermiljø og medisinprodusenter) å behandle resultatet i stedet for å lete etter årsaken.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 16-08-11, 14:57   #117
Bønna200
Seniormedlem
 
Bønna200 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Akershus
Alder: 47
Innlegg: 8.394
Bønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastisk

Sv: Grønt pulver

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Jodmangel KAN gi struma. Veldokumentert om du leter litt. Struma er en form for stoffskifteproblem. I usa er struma en vanlig variant av lavt stoffskifte. Man kan ha struma også uten jodmangel.

Her i Norge (og størsteparten av europa) er lavt stoffskifte uten struma (men med "forsvinnende" kjertel/atroferende) mer vanlig. Vanligvis har man da antistoffer mot kjertelen (såkalt anti-tpo) i en tid av forløpet. Dette blir ikke alltid fanget opp på prøver.

For å gjøre det vanskelig: Struma utelukker ikke at man også kan ha antistoffer... Og en forsvinnende kjertel utelukker ikke at man har for lite jod.

Årsakene til lavt stoffskifte er vanskelige å finne. Derfor foretrekker "man" (les forskermiljø og medisinprodusenter) å behandle resultatet i stedet for å lete etter årsaken.

Okay, tror jeg henger med
I mitt tilfelle tror de jeg utviklet hypotheriosen av sjokk da jeg mistet faren min som fireåring. Livskriser kan visst utløse sykdommen

Bønna200 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer. Ren mat og matglede. Svar med sitat
Gammel 16-08-11, 14:58   #118
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Grønt pulver

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Åh, tell me about it! Det er et så mangefasettert bilde at man kan bli svett av mindre. Jeg følte meg hånt av endokrinologen jeg gikk til, og det eneste nyttige jeg fikk ut av det var denne UL-en. Han mente jeg ellers i beste fall kaaaanskje hadde subklinisk hypothyreose, bullshit, spør du meg. Jeg ser hva blodprøvene nå sier, og så får jeg se hva jeg gjør videre framover. Vurderer å enten søke meg i litt mer alternative retninger, eventuelt se om jeg kanskje tør ta kontakt med Per Egil Hegge (for de som har stoffskifteproblemer anbefaler jeg på det varmeste å lese boka hans "... Og så skal du ikke stille spørsmål". Den ligger i sin helhet ute på Sonjas Stoffskifteforum. Jeg kan framskaffe lenke om noen er interesserte ) for å få en anbefaling på en vettug endokrinolog i geografisk nærhet. I mine mørkeste øyeblikk vurderer jeg å finne en spesialist i Tyskland eller Belgia ... Bare synd jeg ikke har råd til det.

Jeg skal også be om å få målt selen denne gangen. Tar et lite tilskudd, og spiser noen paranøtter nå og da, men vet ikke om det er nok. Men så har jeg ikke antistoffer heller, i hvert fall ikke på den siste prøven. Ikke lett, ass. I tillegg ligger jeg litt lavt på jern/ferritin.

Jeg går privat i Oslo til en fyr som er veldig flink på hormoner og stoffskifte. Han har visstnok vært i Belgia en tur til Herthoge (eller hvordan det nå skrives) - uten at jeg vet om det er bare rykter eller ikke. Lang ventetid. Du finner han "publisert" på Sonjas om du vi forsøke. Vet ikke hvordan han er på struma da.

Leste her en studie hvor konklusjonen var at korn hemmer opptak av både jern og b12... I tillegg til at kornintoleranse er løselig knyttet opp mot antistoffer i stoffskiftet. Skulle ønske at "noen" hadde visst det før, jeg. Har ligget og skrapet bunnen av normalområdet helt fra jeg var 8... Brødgal var jeg også. Går på jerntilskudd 3 av 7 dager i uka nå. Er spent på om det er nok eller om jeg har falt tilbake siden sist.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 16-08-11, 16:54   #119
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Grønt pulver

Opprinnelig lagt inn av Bønna200, her.

Livskriser kan visst utløse sykdommen

Ikke noe uvanlig det! Jeg kan ha hatt tendenser til lavt stoffskifte lenge, visstnok, men jeg gikk igjennom den største livskrisa med omveltninger og traumer og what not for tre år siden, og det var da hukommelsen begynte å svikte for alvor, kroppstemperaturen sank, leddene begynte å verke etc etc etc, så jeg er i grunn ganske sikker på at det var der det virkelig begynte. Jeg fikk seff diagnosen situasjonsbetinget depresjon, ikke uventet.

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Jeg går privat i Oslo til en fyr som er veldig flink på hormoner og stoffskifte. Han har visstnok vært i Belgia en tur til Herthoge (eller hvordan det nå skrives) - uten at jeg vet om det er bare rykter eller ikke. Lang ventetid. Du finner han "publisert" på Sonjas om du vi forsøke. Vet ikke hvordan han er på struma da.

Leste her en studie hvor konklusjonen var at korn hemmer opptak av både jern og b12... I tillegg til at kornintoleranse er løselig knyttet opp mot antistoffer i stoffskiftet. Skulle ønske at "noen" hadde visst det før, jeg. Har ligget og skrapet bunnen av normalområdet helt fra jeg var 8... Brødgal var jeg også. Går på jerntilskudd 3 av 7 dager i uka nå. Er spent på om det er nok eller om jeg har falt tilbake siden sist.

Jeg skal skrive det opp bak øret! Må se sånne ting an. Jeg går på AAP, og har latterlig dårlig økonomi, så jeg er stort sett prisgitt frikort, men må man så må man ...
Jeg har ikke spist hvete nå på fem år, men tar stadige B12-prøver, ettersom jeg går på metformin som kan fordrive det, men det har sett bra ut så langt, så vidt jeg kan se av prøvene. Men i årenes løp jeg har begynt å lese flere og flere blodprøver med litt andre briller ...
Ellers; takk for at du deler din kunnskap! Noe av det som er kjipt med nettopp stoffskifteproblemer er at korttidshukommelsen og de kognitive evnene generelt halter en god del ...

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 16-08-11, 17:12   #120
Bønna200
Seniormedlem
 
Bønna200 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Akershus
Alder: 47
Innlegg: 8.394
Bønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastisk

Sv: Grønt pulver

Typisk at man skal diagnoseres som deprimert... Det er vel bare for at det er enklere enn å finne selve årsaken.

Bønna200 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer. Ren mat og matglede. Svar med sitat
Gammel 16-08-11, 17:27   #121
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Grønt pulver

Opprinnelig lagt inn av Bønna200, her.

Typisk at man skal diagnoseres som deprimert... Det er vel bare for at det er enklere enn å finne selve årsaken.

To meg, det er like ille når de IKKE har noen diagnose å gi deg. Jeg går fremdeles med diagnosen hodepine selv om det er trykk på brystkassen og pusten jeg plages med. Jeg hadde nemlig hodepine første gangen jeg oppsøkte legen.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 16-08-11, 17:34   #122
Bønna200
Seniormedlem
 
Bønna200 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Akershus
Alder: 47
Innlegg: 8.394
Bønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastisk

Sv: Grønt pulver

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

To meg, det er like ille når de IKKE har noen diagnose å gi deg. Jeg går fremdeles med diagnosen hodepine selv om det er trykk på brystkassen og pusten jeg plages med. Jeg hadde nemlig hodepine første gangen jeg oppsøkte legen.

Er det mulig???

Bønna200 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer. Ren mat og matglede. Svar med sitat
Gammel 16-08-11, 17:40   #123
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Grønt pulver

Opprinnelig lagt inn av Bønna200, her.

Er det mulig???

Å jada. Legen vill skrive depresjon på meg, men det påstod jeg hårdnakket at jeg IKKE var og nektet å ha det på meg. (Jeg vet nemlig hvordan en diagnose kan forfølge deg i helsesystemet... ) Dermed ble det hodepine siden de ikke kunne konkludere med noe annet. Men i slutten av denne måneden skal jeg til lungelege så da får jeg forhåpentligvis en annen diagnose.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 16-08-11, 17:43   #124
Bønna200
Seniormedlem
 
Bønna200 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Akershus
Alder: 47
Innlegg: 8.394
Bønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastisk

Sv: Grønt pulver

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Å jada. Legen vill skrive depresjon på meg, men det påstod jeg hårdnakket at jeg IKKE var og nektet å ha det på meg. (Jeg vet nemlig hvordan en diagnose kan forfølge deg i helsesystemet... ) Dermed ble det hodepine siden de ikke kunne konkludere med noe annet. Men i slutten av denne måneden skal jeg til lungelege så da får jeg forhåpentligvis en annen diagnose.

Får håpe de finner ut av det, da Lykke til

Bønna200 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer. Ren mat og matglede. Svar med sitat
Gammel 16-08-11, 17:50   #125
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Grønt pulver

Opprinnelig lagt inn av Bønna200, her.

Får håpe de finner ut av det, da Lykke til


Takker!

Men når det gjelder grønt pulver så har jeg spist det lenge. Jeg begynte med det når legene ikke fant ut hva det var som feilte meg. Jeg følte at kroppen var sur og oppsøkte ei på helsekosten som hadde peiling. jeg begynte derfor med Kamutgress som skal gjøre kroppen mer basisk, primært musklene. I tillegg tar jeg nå spirulina og og og (husker ikke navnet!). Jeg inntar i allefall tre sorter gress hver dag. Det smaker gress, jeg lukter gress og jeg gulper gress, men jeg innbiller meg at det funker! Kroppen er ikke sur lengere, jeg får ikke melkesyrefølelse i musklene og jeg er mykere. I tillegg har en i lang tid tatt min daglige dose av Cocosa, d-vit, Udos og nå nystartet på selolje og 1 gram c-vit. Jeg blir omtrent mett av alle tilskudda, men de funker!

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Så mye sukker er det i frukt og grønt Kitt Lavkarbo generelt 2 09-04-10 23:30
Lav GI uten grønt? Hva kan jeg spise? Megvel Lavkarbo generelt 12 30-11-09 10:22
Grønt + karbo Sua83 Spørsmål og svar 4 08-11-09 13:19
Frukt og grønt Torleiv Ketolysekuren 2 31-01-09 18:53
Gift i frukt og grønt guro Generell ernæringsdebatt 1 30-09-06 14:57


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no