Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Stoffskifte / hormonproblemer

Noen plass i Oslo man kan få tatt blodprøver uten rekvisisjon fra lege?

Stoffskifte / hormonproblemer Har du problemer med hormoner eller stoffskiftet? Her kan du snakke med likesinnede og dele erfaringer.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-04-12, 13:00   #1
Kortisol
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 16
Kortisol er på en erverdig vei

Noen plass i Oslo man kan få tatt blodprøver uten rekvisisjon fra lege?

Heisann,

Er det noen plass i Oslo man kan få tatt blodprøver uten rekvisisjon fra fastlege?

Har sjekket både hos Volvat, Aleris og Furst, og her trenger jeg rekvisisjon fra fastlege.

Noen andre?

På forhånd takk!

Kortisol er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mat Svar med sitat
Gammel 16-04-12, 13:09   #2
gamlebyen
Seniormedlem
 
gamlebyen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 958
gamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlys

Sv: Noen plass i Oslo man kan få tatt blodprøver uten rekvisisjon fra lege?

Legevakta kanskje?

gamlebyen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-04-12, 15:09   #3
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Noen plass i Oslo man kan få tatt blodprøver uten rekvisisjon fra lege?

Du trenger en henvisning eller rekvisisjon for å få tatt blodprøver overalt!
Alle blodprøvene koster penger å analysere og noen er veldig dyre faktisk! Man får ikke tatt blodprøver i hytt og pine også fordi de ønsker at man skal gjennomgå svarene sammen med noen som kan forklare osv dersom man får svar som kanskje ikke er så hyggelige!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 16-04-12, 15:12   #4
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Noen plass i Oslo man kan få tatt blodprøver uten rekvisisjon fra lege?

Opprinnelig lagt inn av gamlebyen, her.

Legevakta kanskje?

I hvert fall ikke der! Jeg fikk ikke tatt en streptokokk-test en gang uten at hun"måtte vekke legen"!
Jeg prøvde å si at hun kunne vekke legen dersom den var positiv og jeg trengte antibiotika(streptokokker gir meg betennelse i hjerne og ryggmarg, noe hun hadde i journalen min) og at jeg var sykepleier og ikke ville spurt om det ikke var svært viktig.
Hun gikk med på det til slutt. Heldigvis var prøven negativ, men det var jemmen meg dama også!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 16-04-12, 20:37   #5
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Noen plass i Oslo man kan få tatt blodprøver uten rekvisisjon fra lege?

Opprinnelig lagt inn av Kortisol, her.

Heisann,

Er det noen plass i Oslo man kan få tatt blodprøver uten rekvisisjon fra fastlege?

Har sjekket både hos Volvat, Aleris og Furst, og her trenger jeg rekvisisjon fra fastlege.

Noen andre?

På forhånd takk!


På Volvat kan du få tatt akkurat de blodprøvene du ber om. Bestill en time hos en spesialist i allmennmedisin på Volvat, og ta med en liste over det du ønsker prøvetatt. Enkelt og greit.

Du må selvfølgelig betale for det.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-04-12, 02:15   #6
Ebola
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2012
Innlegg: 16
Ebola er på en erverdig vei

Sv: Noen plass i Oslo man kan få tatt blodprøver uten rekvisisjon fra lege?

Jeg tar blodprøve hos fastlegen og får det hver gang jeg spør og det koster meg 180 kroner.
I forrige måned ble det tatt to ganger og begge ganger var det meg som spurt.

Ebola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 22-04-12, 11:46   #7
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Noen plass i Oslo man kan få tatt blodprøver uten rekvisisjon fra lege?

Man trenger en legetime for å få en rekvisisjon på hvilke prøver som skal tas. Etter egen erfaring så er iallfall de fastlegene jeg har brukt mer "påholdne" enn private. Til gjengjeld er privatlegetimene dyre.
Så tar man med rekvisisjonen til et legekontor (da betaler man en egenandel for prøvene) eller til et sykehuslaboratorium. Der har jeg ikke betalt egenandel.
Når prøvene så er analyserte sendes de til rekvirerende lege - og så må du ta kontakt med legen for å få utskrift. (Ny time.) Det siste trinnet hopper jeg over ved å få legen til å skrive på rekvisisjonen: "kopi skal sendes pasienten".

Årsaken til at dette er så rigid er vel at legene skal ha ansvaret for pasienten... og for tolkingen av prøvesvar. I f.eks flere stater i USA kan pasienten selv rekvirere prøver, men da må han betale skjorta fordi det vanligvis ikke dekkes av helseforsikringen når det ikke går gjennom lege.

Noen få prøver kan man ta på eget initiativ; jeg kjenner til spyttprøver for kortisolproduksjon (scanlab) og omega3/6-balanse (oil4life) samt d3 (grassroothealth intitiative - USA-basert). De blodbaserte kommer da med nål og papir som prøven skal dryppes på før den sendes inn.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 04-08-12, 13:18   #8
Kortisol
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 16
Kortisol er på en erverdig vei

Sv: Noen plass i Oslo man kan få tatt blodprøver uten rekvisisjon fra lege?

Er det noen som vet om jeg får tatt blodprøver på legevakten eller akutten her i Oslo inkludert kortisol i spytt/urin?

Og er det sannsynlig at jeg får en resept på T3? Jeg har fått indikert at jeg skal få dette hos min fastlege om jeg ikke hadde noe bedring på mine symptomer siden forrige time, men problemet er at legen min ikke er tilbake før i slutten av måneden og jeg føler at jeg trenger hjelp NÅ.

Kortisol er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mat Svar med sitat
Gammel 05-08-12, 13:00   #9
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Noen plass i Oslo man kan få tatt blodprøver uten rekvisisjon fra lege?

Opprinnelig lagt inn av Kortisol, her.

Er det noen som vet om jeg får tatt blodprøver på legevakten eller akutten her i Oslo inkludert kortisol i spytt/urin?

Og er det sannsynlig at jeg får en resept på T3? Jeg har fått indikert at jeg skal få dette hos min fastlege om jeg ikke hadde noe bedring på mine symptomer siden forrige time, men problemet er at legen min ikke er tilbake før i slutten av måneden og jeg føler at jeg trenger hjelp NÅ.

Legevakt/akutt skal ikke leke fastlege!!!
Din lege har en vikar, du må bruke h*n og ikke legevakten til slike ting de likevel ikke kan gjøre noe med uten hele anamnesen din!

Lykke til!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 25-10-16, 14:51   #10
MIKAELO
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Oct 2016
Innlegg: 1
MIKAELO er på en erverdig vei

Sv: Noen plass i Oslo man kan få tatt blodprøver uten rekvisisjon fra lege?

Ja...på www.werlabs.no kan man få tatt mange olike blodprøver uten rekvisisjon fra fastlege. Jag tok en test i forrige år och fick svar på varför jag varit så trött. Det var så bra att jag nu jobbar för företaget :-)

MIKAELO er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lege og blodprøver. Anitave Generell diskusjon 0 25-05-11 16:23
Lege med kommunalt tilskudd i Oslo Adriane Mer enn 30 kg overvekt 0 25-08-08 20:10
Fornuftig lege i Oslo-området? Kula Lavkarbo generelt 8 17-01-07 15:57


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no