Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Ekstremt høyt kolesterolnivå

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 21-12-14, 12:01   #1
JackElam
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2014
Innlegg: 5
JackElam er på en erverdig vei

Ekstremt høyt kolesterolnivå

Hei!

Jeg var hos legen i November p.g.a. gule avleiringer under øynene, legen trodde det var for høyt kolesterol. Han kalte det xanthelasmer. Jeg tok en blodprøve og den visste total kolesterol: 20,6. LDLK:18,1 HDL: 2,1. Han fortalte at jeg ville hjerteinfarkt/slag innen kort tid hvis jeg ikke kuttet fettet i min diett.

Jeg er mann, 34 år gammel. Slank og muskuløs, ikke-røyker, svært lite alkoholforbruk. 180 cm. 81 kg, 70 av de muskler. Bruker snus.
Jeg har gått på lavkarbo i 5 år ca. Med mye kjøtt, egg og meieriprodukter. Noe magert, noe kjøttdeig/kotelett. Lå da på rundt 2500-3000 kalorier daglig og trente 1-2 timer per dag med styrketrening og gange. Jeg gikk ned 25 kg på disse 5 årene.

Januar 2014 endret jeg kosten i retning av enda mer fett etter å ha lest Mat & Helse, der det var anbefalt kjøtt med mye fett i stedet for magert kjøtt og doblet inntak av egg og smør. Da jeg det siste året har trent 2-3 timer per dag med tung styrketrening og rask gange, økte jeg kaloriinntaket til ca. 4000 per dag.

Matinntak en vanlig dag:
80 gram smør
400 kjøttdeig
350 gram kotelett
15-20 egg
150 gram ost
1 kg tomat/paprika/grønt

Fett ca.: 300 gram
Protein: 300 gram
Karbohydrat: 50 gram

I mars/april i år fikk jeg disse gule avleiringene under øynene, men jeg gikk ikke til legen før i slutten av November. Jeg endret kosten umiddelbart etter legens anbefaling. Han anbefalte også umiddelbar medisinering, som jeg avslo inntil videre.

Han fortalte at jeg måtte basere min diett på fisk i stedet for kjøtt og egg. Jeg la om kostholdet til under 100 gram fett, økte karbohydratene til 120 gram og økte proteinene til 350 gram. Det ble hvitfisk i stedet for kjøttdeig og jeg kuttet til 1-2 egg per dag. La inn magre meieriprodukter, 50 gram nøtter, noe karbonadedeig og kuttet ut smør helt. Det har blitt ca. 2500 kalorier per dag.
Jeg tok ny kolesterolmåling 2,5 uker etter endring av kostholdet. Total Kolesterol: 18,5 LDLK: 16,0 HDL: 2,1.
Triglyserider (TG) : 0,8. Stoffskifte: (TSH: 1,5 FT4: 14)

Etter dette ble opplyst at jeg hyperkolesterolemi, genetisk og kostholdsfremkalt. Akutt fare for hjerte/karsykdom innen kort tid.

Hvor farlig er mine kolesterol-nivåer?
Skal jeg fortsette på fiskediett, grønnsaker og magre produkter?


Sist redigert av JackElam : 21-12-14 kl 12:10.
JackElam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 22-12-14, 18:47   #2
Ethereal
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2013
Alder: 40
Innlegg: 306
Ethereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt av

Sv: Ekstremt Høyt kolesterolnivå

Selv om leger ikke er allvitende, og det hender de tar feil, og kosthold generelt ikke er deres felt, så hjelpes, hvis leger bruker sånne ord som hjerteinnfarkt og slag så er det som regel fordi de mener det, ikke at de vil skremme vettet av folk på gøy.

Du kan jo, hvis du trives dårlig på torsk og brokkoli, bestille time hos Fedonklinikk/klinikker/leger de samarbeider med, og få videre veiledning om kosthold for din medisinske situasjon. Men ikke gjør noe overilt på egenhånd, selv om legestanden som gruppe ikke alltid har rett, så betyr det heller ikke at de oftest tar feil.

Ethereal er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Liberalt, men disiplinert lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 23-12-14, 12:55   #3
Alkazelters
Seniormedlem
 
Alkazelters sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 504
Alkazelters er en juvelAlkazelters er en juvelAlkazelters er en juvel

Sv: Ekstremt Høyt kolesterolnivå

Det virker som om du har såpass høye verdier at statiner er å anbefale. Jeg er rimelig sikker på at du ikke er i stand til å forandre verdiene nevneverdig med kostholdsendring. Om dette er ønskelig er også et annet spørsmål.

I utgangspunktet tror jeg ikke høyt kolesterol er farlig, eller at mettet fett øker risikoen for hjertesykdom. Det har blitt skrevet mye om disse emnene i "VOF". I tillegg har Pål Jåbekk flere interessante poster om temaet på bloggen sin.

Likevel vil jeg si at ditt tilfelle er noe utenom det vanlige, da kolesterolverdiene er ca 4ganger høyere enn normalt. Og personer med Familiær Hyperkolesterolemi er i langt høyere grad utsatt for Hjerte og kar-sykdom enn personer som ikke har denne genetisk betingede tilstanden. Her vil jeg anbefale deg å lese deg godt opp på egenhånd, slik at du kan danne deg en mening selv. Kan anbefale Uffe Ravnskov og Malcolm Kendrick blant forskere som ikke er bekymret for høyt kolesterol. For motsatt syn kan jeg anbefale lipidklinikken, mest sannsynlig burde din fastlege henvise deg dit. http://www.oslo-universitetssykehus....ipidklinikken_

Om jeg hadde vært i din situasjon ville jeg: Fortsatt å spise etter Optimal ernæring-prinsippet og tatt statiner.

Alkazelters er avlogget   Min kostholdsfilosofi: OE Svar med sitat
Gammel 23-12-14, 23:22   #4
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Ekstremt Høyt kolesterolnivå

Hva med å redusere antall egg betraktelig siden de inneholder kolesterol, og spise fugl og fisk og innta umettet og flerumettet fett også, så det blir en tredel av hver fett-type? Olivenolje og avokado inneholder enumettet, og hvetekimolje også en god del flerumettet fett i tillegg til å være kjent for å redusere det dårlige kolesterolet. Det er balansen mellom de to kolesteroltypene og fett-typene som er viktig, ikke så mye mengden totalt.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-12-14, 21:54   #5
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Ekstremt Høyt kolesterolnivå

Vi har slike kolesterol-avleiringer i familten, både mamma og min morfar har fjernet det flere ganger. Selv ble jeg født med slike gule klumper under øynene, men de forsvant av seg selv. De legene de har vært i kontakt med ang det sier det er noe annet enn blodkolesterol, og ikke har noen sammenheng. Ingen av dem (eller meg) har hatt hjertetrøbbel, og selv har jeg jeg lavt kolesterol.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-12-14, 22:00   #6
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Ekstremt Høyt kolesterolnivå

Det er da en grei forskjell på arvelig høyt kolesterol og det høye kolesterolet som oppstår pga livsstil. Legen høres litt vag ut. Få han til å henvise deg til noen som har peiling på det.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-12-14, 13:47   #7
JackElam
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2014
Innlegg: 5
JackElam er på en erverdig vei

Sv: Ekstremt høyt kolesterolnivå

Takk for innspill.

Jeg har nå sjekket kolesterolverdiene i nærmeste familie.
Min far har 5,3 på en blodprøve fra 2012. Jeg har en legeerklæring fra 2000-tallet der det er oppgitt at han har hyperkolesterolemi, men det kan bety alt fra 7-8. Hans gamle lege er død.
Ingen hadde hørt noe om at Farfars kolesterol var høyt. Farfar døde 77 år gammel av lungekreft. Farmors ligger rundt 8 på det høyeste, hun hadde et infarkt i 50-åra men lever enda. 82 år. Tante på denne siden hadde også under 8, hun hadde ikke hørt noe om at noen onklene/tantene hennes hadde høyt kolesterol.

Morfar ligger rundt 8 på det høyeste, han er ikke på statiner. Han er 86 år. Mormor har 4,3, hun er på statiner. 79 år. Tante hadde 7. Ingen onkler som har hørt noe om sitt kolesterol. Mor døde av Kreft i 1996.

Da lurer jeg på om virkelig kan ha Familiær Hyperkolesterolemi (FH). Har tatt en gentest rett før jul, får svar i Januar.

Det er noe som heter Homozygot og Heterzygot FH,
Ved Homozygot arver man fra begge foreldrene og det vises i Kolesterolmålinger på 20 og man kan se hjerteproblemer allerede i ungdomsårene.
Ved Heterozygot arves det av en forelder, vanlige tall er her 8-12.

Nå har jeg tall som viser at jeg er homozygot, men med familiehistorien og nåværende slektninger med 5-8 i kolesterol er det virkelig mulig? Burde ikke en i min nærmeste familie ha hatt store hjerteproblemer før 50?

Kan det være andre årsaker til mine verdier?
Svikt i kroppens organer?
Stress, overtrening, utmattelse?
Oversensitiv pga ekstremt egg-inntak i 12 mnd?

JackElam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 30-12-14, 14:14   #8
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Ekstremt høyt kolesterolnivå

Opprinnelig lagt inn av JackElam, her.

Burde ikke en i min nærmeste familie ha hatt store hjerteproblemer før 50?

Nå er det jo omstridt hvorvidt høye kolesterolverdier faktisak kan linkes til hjerteproblemer.

Espen Rostrup er hjertelege, her skriver han om emnet. http://espenrostrup.com/tag/kolesterol/

Pål Jåbekk forsker på kosthold og samler mye dokumentasjon:
http://paljabekk.blogspot.no/search/label/Kolesterol

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-12-14, 17:15   #9
Chamomilla
Seniormedlem
 
Chamomilla sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 2.453
Chamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjent

Sv: Ekstremt høyt kolesterolnivå

Ville absolutt som andre har nevnt oppsøkt en lege med mer erfaring innen lavkarbokosthold. Hexeberg, Lindberg... Andreas ehenfeldt - kostdoktorn..

Ellers virker proteininntaket veldig høyt til tross for høyt aktivitetsnivå?

Ville sjekket ut litteratur som "det store kolesterolbidraget", Uffe Ravnskov har og en YouTube-serie på åtte deler som er veldig grei å få med seg. Si fra om du ikke finner den så skal jeg lete frem link. Sitter med telefon her så litt tungvint.

__________________
Journal
..lever du dagen i dag godt gjøres alle gårsdager til lykkelige drømmer og hver eneste morgendag blir et bilde på håp.
Chamomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalder-inspirert Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 20:34   #10
JackElam
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2014
Innlegg: 5
JackElam er på en erverdig vei

Sv: Ekstremt høyt kolesterolnivå

Jeg fikk svar på gentesten i Januar. Det er ikke påvist noen mutasjon som kan forklare min hyperkolesterolemi. Med 95 % sikkerhet står det skrevet. På grunn av den uttalte hyperkolesterolemi vil de foreta ytterligere analyser med tanke på sjeldne årsaker til hyperkolesterolemien. Men det ser ut som jeg da ikke har FH.

Har også målt kolesterol 4 ganger i siden siste måling 11 desember.
22 Des: 15,8 (12,8 LDL).
6 Jan: 12,3 (10,0 LDL).
19 Jan: 10,2 (LDL 7,9)
2 Feb: 7,7 (LDL 5,2)

Da tok det 10 uker å stabilisere seg.

Da jeg nevnte for legen at jeg vurderte å høyne på fettinntaket litt (uten egg) da jeg har gått ned 7 kg siden omleggingen og 300 gram protein var mye, ble han veldig negativ.
Han sa at jeg har vært totalt feilernært og det ser ut som han mener mye fett i kosten er feilernæring. Jeg påpekte at det mest sannsynlig var de 20 stekte eggene som kjørte opp kolesterolverdiene.
Har regnet på det og jeg fikk i meg over 7 gram rent kolesterol per dag i 11 mnd. Jeg er ikke 100 % sikker på at det er eggene, det kan jo være gallesaltene, altså at jeg ikke klarer å fordøye fett. Men legen sa sist at lever og lever-enzymer var testet og godkjent.

Jeg tar nå sjans på å øke fettinntaket betraktelig (uten egg) og halvere proteininntaket. Tar en kontrollmåling om en måneds tid.

JackElam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 05-02-15, 10:58   #11
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Ekstremt høyt kolesterolnivå

Interessant lesning om kolesterol, som ikke er totalt ensidig den ene eller andre veien.

Vedlagte filer
Filtype: pdf Diet Heart Myth.pdf (253,4 KB, 1 visninger)
__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 06-02-15, 08:33   #12
Dexter
Medlem
 
Dexter sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Alder: 52
Innlegg: 55
Dexter er på en erverdig vei

Sv: Ekstremt høyt kolesterolnivå

Høyt kolesterol er et symptom, ikke en sykdom.
Det har som regel en grunn til å stige, kroppen prøver å reparere det som er feil.
Prøver man å senke det via medisiner motarbeider man jo det kroppen prøver å gjøre, det blir litt som å sparke bein på brannmennene når det er brann.
Det er jo ikke brannmennene som forårsaket brannen ��

Kanskje var det høyt proteininntak som utløste det?
Det sies også at hvis man går på et lavkarbokosthold (LCHF) må man faste lengre for å måle korrekt nivå.

Dexter er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-02-15, 17:25   #13
JackElam
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2014
Innlegg: 5
JackElam er på en erverdig vei

Sv: Ekstremt høyt kolesterolnivå

Proteininntaket har ligget på 300 gram hele veien ned også. En annen mulighet kan være Omega 6/3 ratioen, som var helt forferdelig.
20-30 gram Omega 6 mot 1 gram omega 3 per dag. Egg har mye omega 6. Uansett ikke gunstig for helsen.

Jeg tror det var kolesterolet i eggene, fettavleiringene kom bare kort tid etter start av inntak på 20 egg.

Nå var det uansett på tide å øke fettet, jeg har vært ufyselig kald disse 10 ukene på hovedsakelig 1 kg torsk og 1 kg magert meieri. Stoffskiftet har gått fra TSH 1.0 til nå 2.1 og fT4 fra 16,7 til 14,0. Er det skyld i kuldefølelsen mon tro eller er det halveringen av kaloriinntaket?


Sist redigert av JackElam : 06-02-15 kl 17:38.
JackElam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 07-02-15, 01:28   #14
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Ekstremt høyt kolesterolnivå

300 gram protein er MYE.
I Norge regner de mellom 1 og 2,5 gram pr kilo ideal-kroppsvekt, alt etter aktivitetsnivå.
Flere andre steder i verden, f.eks. Australia, India og noen av Statene regner de mellom 0,8 og 1,2 gr. protein pr kg ideal-kroppsvekt.

Stoffskiftet ditt har iallefall falt. Har du lavt stoffskifte og blir medisinert for det, eller var dette bare en tilfeldig kontroll? Ville nok fått sjekket bl.a. FT3 som er det virksomme hormonet siden TSH stiger og FT4 ligger nesten i bunnen av referanseområdet. På "mitt" labratorium er referanseverdien for FT4 11-22 og er man optimalt medisinert på Levaksin så skal TSH ligge mellom 0,5 og 1 og FT3 og FT4 øverst i referanseområdet (dette i følge Aker).
Et av symptomene på lavt stoffskifte er jo nettopp det du sier; man blir ufyselig kald innenfra.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 07-02-15, 10:52   #15
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Ekstremt høyt kolesterolnivå

Opprinnelig lagt inn av JackElam, her.

Proteininntaket har ligget på 300 gram hele veien ned også.

Du mener du har spist 300 gram proteiner om dagen???? Det tilsvarer 1,2 kg rent kyllingkjøtt eller rundt 25 normalstore egg?

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 07-02-15, 11:32   #16
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Ekstremt høyt kolesterolnivå

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Du mener du har spist 300 gram proteiner om dagen???? Det tilsvarer 1,2 kg rent kyllingkjøtt eller rundt 25 normalstore egg?

Matinntak en vanlig dag:
80 gram smør
400 kjøttdeig
350 gram kotelett
15-20 egg
150 gram ost
1 kg tomat/paprika/grønt

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-02-15, 13:14   #17
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Ekstremt høyt kolesterolnivå

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Matinntak en vanlig dag:
80 gram smør
400 kjøttdeig
350 gram kotelett
15-20 egg
150 gram ost
1 kg tomat/paprika/grønt

Jeg hadde ikke hatt sjangs til å få i meg alt det der...

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 07-02-15, 13:23   #18
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Ekstremt høyt kolesterolnivå

Skjønner ikke helt vitsen med å få i seg alt det der. "Et doblet inntak i egg".. Da tenker jeg 4 egg, isteden for 2.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-02-15, 17:21   #19
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Ekstremt høyt kolesterolnivå

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Skjønner ikke helt vitsen med å få i seg alt det der. "Et doblet inntak i egg".. Da tenker jeg 4 egg, isteden for 2.

Det der er ca. 4000 kcal (!) og med mindre man er Marit Bjørgen eller Petter Northug og trener som de gjør så trenger man ikke mer enn 2/3 (mann) eller 1/2 (kvinne) av den mengde der. Selv spiser jeg ca. 1500 kcal om dagen til vanlig, men jeg er antagelig mye mindre enn trådstarter som sikkert kan ligge på bortimot 3000 kcal, men 4000??? Nah.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 13-02-15, 11:17   #20
JackElam
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2014
Innlegg: 5
JackElam er på en erverdig vei

Sv: Ekstremt høyt kolesterolnivå

Jeg er ikke på medisiner for stoffskifte. Trenger jeg det?

Jeg fikk målt stoffskifte på 4000-4500 kalori-dietten i november, da lå det på TSH: 1,0 FT4: 16,7. Hvordan er de tallene?

Etter 10 uker på ca. 2300 kalorier ble den målt til TSH 2,1 FT4: 14 FT3: 3,8. Altså ufyselig kald i denne perioden og huden på hendene begynte å sprekke. Vektnedgang på 7 kg på 10 uker. Har nå ca. 10% kroppsfett. Jeg veide 107 kg i 2009. Nå viste vekten 76 kg. Jeg veide 80 kg når jeg var 12 så stoffskifte er vel ikke spesielt høyt.

Siste 2 ukene har jeg økt kaloriene til 3000-3500 og økt fett til 200-250 gram og halvert proteinene. Er nå langt mindre kald. Har aldri vært kald før jeg gikk over til mager fisk/meieri-dietten.

Hvordan virker hard trening inn på stoffskifte-tallene?

Jeg tar en ny stoffskiftemåling ved neste kolesterolsjekk. Øker fra neste uke til nærmere 300 gram fett.


Sist redigert av JackElam : 13-02-15 kl 17:18.
JackElam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Har jeg for høyt kolesterolnivå? index Fysisk og mental helse 3 18-06-12 14:49
Kolesterolnivå? tess81 Fysisk og mental helse 13 12-05-12 12:10
For høyt kolesterolnivå nocarbs Spørsmål og svar 2 01-05-11 20:21
Ekstremt kjedelig LarsOlsen Spørsmål og svar 2 14-01-10 19:17
Høyt kolesterolnivå og ketogen diett? Libelle Spørsmål og svar 1 23-03-09 15:39


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no