Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Kald potet!

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-01-05, 18:29   #1
elian
Stressa 4-barns mor
 
elian sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Hvor: Sarpsborg
Alder: 45
Innlegg: 2.216
elian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastisk

Kald potet!

I dag leste jeg i Norsk ukeblad en artikkel av Fedon Lindberg.

Der står det at helt ny forskning viser at dersom vi spiser kokt, stekt eller bakt potet når den er avkjølt til romtemeratur, så gjør den at blodsukkeret stiger 36% saktere enn om poteten var varm.....

Vi kan spise potetsalat med god samvittighet fordi den inneholder KALDE poteter, OG fordi alt fettet fra rømme/majones får GI'n til å synke ytterligere......

Synes dette høres så rart ut jeg.... Er ikke potet potet da? Kald eller varm?

__________________

elian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon (frem til p-hormonene har forlatt kroppen) Svar med sitat
Gammel 24-01-05, 18:31   #2
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

artig om det stemmer! hvis fedon sier det, så stemmer det sikkert (kald potetmos er bare knallgodt, da!! oi, ja... det er sant! jeg driver liksom med atkins, jeg da...

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-01-05, 18:33   #3
Tiril77
Seniormedlem
 
Tiril77 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Østfold
Alder: 46
Innlegg: 573
Tiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snill

Hadde det vært RÅ potet kontra kokt skulle jeg forstått det men.. Hmmm.. Høres rart ut.. men hvis Fedon har sagt det stemmer det sikkert..

__________________


Tiril77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Pluss size Atkins... Eller noe sånn :P Svar med sitat
Gammel 24-01-05, 18:38   #4
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av elian

I dag leste jeg i Norsk ukeblad en artikkel av Fedon Lindberg.

Der står det at helt ny forskning viser at dersom vi spiser kokt, stekt eller bakt potet når den er avkjølt til romtemeratur, så gjør den at blodsukkeret stiger 36% saktere enn om poteten var varm.....

Vi kan spise potetsalat med god samvittighet fordi den inneholder KALDE poteter, OG fordi alt fettet fra rømme/majones får GI'n til å synke ytterligere......

Synes dette høres så rart ut jeg.... Er ikke potet potet da? Kald eller varm?

Hva med å sende han en mail og spørre hvorfor det er slik?

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 24-01-05, 18:45   #5
elian
Stressa 4-barns mor
 
elian sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Hvor: Sarpsborg
Alder: 45
Innlegg: 2.216
elian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av TonjeKB

Hadde det vært RÅ potet kontra kokt skulle jeg forstått det men.. Hmmm.. Høres rart ut.. men hvis Fedon har sagt det stemmer det sikkert..

Han skrev også at RÅ potet er "supersunt" (han brukte ikke det ordet) Men vår kropp mangler det enzymet som må til for å klare å fordøye RÅ potet......

__________________

elian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon (frem til p-hormonene har forlatt kroppen) Svar med sitat
Gammel 24-01-05, 18:47   #6
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av elian

Han skrev også at RÅ potet er "supersunt" (han brukte ikke det ordet) Men vår kropp mangler det enzymet som må til for å klare å fordøye RÅ potet......

Kanskje det er noe lignende det Mysterud sier om kornprodukter.. at det inneholder "antibeite-stoffer".. Altså evolusjonsmessig så har kornet utviklet et stoff slik at dyr ikke vil/bør beite det.

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 24-01-05, 18:54   #7
smosje
Seniormedlem
 
smosje sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.334
smosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisk

Jeg har lest dette ofr lenge siden, men jeg husker ikke hvor. Lurer på om det var i South Beach boken Skal finne ut!

Det er visstnok også stor forskjell på hvordan poteten er tilbredt.

Men elian - savner du virkelig poteter da?

__________________
- - The most important thing to bear in mind is not to become obsessed with weight or body shape - -
smosje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Økologisk, naturlig, supermat Svar med sitat
Gammel 24-01-05, 18:55   #8
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

I kokte poteter som blir kalde, omdannes stivelsen til noe som kalles resistent stivelse. Ordet resistent henspeiler på at tarmen ikke klarer å bryte ned stivelsen, og ergo kan den ikke tas opp i blodbanen. Kroppen er avhengig av at karbohydrater brytes ned til glukose i tarmen, og vanligvis er dette kjempelett med stivelse, som er lange kjeder med glukosemolekyler. Det er bare glukose som kan tas opp i blodet, ikke hel stivelse eller fiber. Og hvis ikke stivelsen kan brytes ned (=resistent), så betyr det at glykemisk indeks blir lavere. Denne positive effekten blir ikke borte selv om man varmer potetene opp igjen heller faktisk.

Potetsalat med olje/eddik-dressing er fint tilbehør til spekemat. Lefser og lomper er heller ikke så ille som man skulle tro. Særlig ikke om det er "skikkelige" lefser bakt med litt grovt byggmel og mye poteter. Håper noen tester GI på lefser snart! Problemet er at det koster 20-30 000 å teste én matvare....

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 24-01-05, 19:00   #9
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Så genialt svar, MHM!

Så slik jeg skjønner deg.. hvis man rett og slett MÅ ha potet, og DØR uten.. så kan man altså koke de, kjølne de, og så varme de opp.. Lurt, lurt.

Undres på potetlefser, hvordan de ligger an i forhold til vanlige lefser.

SÅ DYRT FOR Å SJEKKE GI?? Det er jo helt sinnsykt.. Undres på hva som koster så mye.. utstyr eller tidsbruk eller hva.. Spennende, spennende.

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 24-01-05, 19:38   #10
elian
Stressa 4-barns mor
 
elian sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Hvor: Sarpsborg
Alder: 45
Innlegg: 2.216
elian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av smosje

Jeg har lest dette ofr lenge siden, men jeg husker ikke hvor. Lurer på om det var i South Beach boken Skal finne ut!

Det er visstnok også stor forskjell på hvordan poteten er tilbredt.

Men elian - savner du virkelig poteter da?

Nei, jeg spiser en liten potet innimellom jeg. Begynte med det etter at jeg hadde nådd målet på 12 kilo, og gikk alikvel ned enda 3 kilo.... Men jeg kunne tenke meg å spise potetsalat til grillmaten uten å få dårlig samvittighet av det liksom....

__________________

elian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon (frem til p-hormonene har forlatt kroppen) Svar med sitat
Gammel 24-01-05, 19:53   #11
smosje
Seniormedlem
 
smosje sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.334
smosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av elian

Nei, jeg spiser en liten potet innimellom jeg. Begynte med det etter at jeg hadde nådd målet på 12 kilo, og gikk alikvel ned enda 3 kilo.... Men jeg kunne tenke meg å spise potetsalat til grillmaten uten å få dårlig samvittighet av det liksom....

Ja DET er jeg enig i!!! Gleder meg til sommeren, jeg!

__________________
- - The most important thing to bear in mind is not to become obsessed with weight or body shape - -
smosje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Økologisk, naturlig, supermat Svar med sitat
Gammel 26-01-05, 19:10   #12
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Dette er jo gammelt nytt, Fredrik Paulin har skrevet om dette i bøkene sine. Dette gjelder også for kokte grønnsaker. Det Fredrik Paulin ikke skrev var at dette også gjelder potet som blir oppvarmet igjen.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 26-01-05, 21:10   #13
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Jeg er jo så glad i rå poteter! Dødsdeilig med en frisk potet skåret i skiver, med en ørliten anelse salt på....*slurp*

  Svar med sitat
Gammel 26-01-05, 21:55   #14
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av mofedilla

Så genialt svar, MHM!

Enig, mofe... MHM er ganske så genial!!

Dette var fint å lese, det! Jeg mener... ikke for at jeg savner potet så veldig, men det kan jo være godt innimellom... (ssssjj... ingen som la merke til at jeg spiste potet på treffet, vel?? Neeeei da... Vet ikke om den var oppvarmet eller ikke da... *fnis* )

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 26-01-05, 22:05   #15
smosje
Seniormedlem
 
smosje sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.334
smosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisk

Ble det servert POTET på treffet??!!!?!?!??

__________________
- - The most important thing to bear in mind is not to become obsessed with weight or body shape - -
smosje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Økologisk, naturlig, supermat Svar med sitat
Gammel 26-01-05, 22:10   #16
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk



Og mais og...

kaaaaake, og desseeeeeeerter, og... og.. viiiiiin .. og... saus med meeeel, og.. jah

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 26-01-05, 22:12   #17
Tiril77
Seniormedlem
 
Tiril77 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Østfold
Alder: 46
Innlegg: 573
Tiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snill

Opprinnelig lagt inn av mofedilla



Og mais og...

kaaaaake, og desseeeeeeerter, og... og.. viiiiiin .. og... saus med meeeel, og.. jah

Trukke jeg tør å bli med på treff jeg assa...

__________________


Tiril77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Pluss size Atkins... Eller noe sånn :P Svar med sitat
Gammel 26-01-05, 22:41   #18
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av smosje

Ble det servert POTET på treffet??!!!?!?!??



Forresten, visste dere at det finnes en kake som kalles potet? Den finnes ihvertfall i Tronheim og nytes best på Erichsens Konditori. En rund kake med massssse krem... og marsipanlokk, med kakao strødd oppå (derav potet-navnet)

Sorry, kunne ikke dy meg...

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 26-01-05, 22:53   #19
smosje
Seniormedlem
 
smosje sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.334
smosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisk

Ja, potetkake!!! En av mine favoritter!!! (den grønne frosken duger den også, men er liksom ikke fullt så - - - stilig )


Jomen sa jeg lavkarbo-treff forresten Bare tull dette forumet her

( )

__________________
- - The most important thing to bear in mind is not to become obsessed with weight or body shape - -
smosje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Økologisk, naturlig, supermat Svar med sitat
Gammel 26-01-05, 23:07   #20
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Opprinnelig lagt inn av smosje

Jomen sa jeg lavkarbo-treff forresten Bare tull dette forumet her

De har det i kjeften ja...

Potet er ganske godt det, men en halv er egentlig nok. Alt for mye krem.

  Svar med sitat
Gammel 26-01-05, 23:07   #21
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av smosje


Jomen sa jeg lavkarbo-treff forresten Bare tull dette forumet her

Tji-hi

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 26-01-05, 23:08   #22
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Albertine


Potet er ganske godt det, men en halv er egentlig nok. Alt for mye krem.

Nææææii!!

Den er ihvertfall kald den poteten da...

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 26-01-05, 23:39   #23
Musti
Seniormedlem
 
Musti sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Hvor: Østfold
Innlegg: 1.003
Musti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressurs

Jammen bra vi ikke ble med Smosje

__________________
Klem fra Musti


"Snille" jenter får ingenting....



Musti er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-01-05, 23:44   #24
smosje
Seniormedlem
 
smosje sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.334
smosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Musti

Jammen bra vi ikke ble med Smosje







*sukk*

__________________
- - The most important thing to bear in mind is not to become obsessed with weight or body shape - -
smosje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Økologisk, naturlig, supermat Svar med sitat
Gammel 27-01-05, 00:09   #25
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

spiste visst en potet jeg også, men skal innrømme at jeg ikke hadde savnet det et sekund om den ikke hadde vært der! sånn kan det gå

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kald potet er greit? Noola Lavkarbo generelt 10 14-09-11 18:20
Tørr og kald niste Eris Spørsmål om matvarer og oppskrifter 7 12-09-11 19:36
Potet bevaremegvel Spørsmål og svar 4 04-04-11 18:29
Kald mat a-slbakk Atkins kosthold 15 24-06-04 23:49


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no