Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Helt ny og veldig forvirret

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-08-10, 12:43   #1
SiljeMa
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 6
SiljeMa er på en erverdig vei

Helt ny og veldig forvirret

Nå har jeg lest og lest og lest. og tror jeg har fått med meg en del ting, men jeg er fortsatt usikker på om jeg i det hele tatt gjør det riktig. Derfor tenkte jeg at jeg kunne spørre litt (det er sikkert svar på alt dette om jeg leser igjennom ennå mer nøye)

I går spiste jeg følgende:

Frokost: 2 skiver "proteinbrød" (oppskrift hentet herfra) med gulost, og en kopp sort kaffe
Lunsj: omelett med skinke ++ , 1 skive (samme som over)
mm: litt nøtter
Middag: tomatsuppe (uten pasta) med kokte egg til.
kvelds: babybell ost, og en skive til av brødet.

Jeg tror kanskje at jeg spiser alt for mye brød, selv om det ikke er mange karbohydrater i det. men jobben min gjør at det er lettere å spise sånn mat.

spørsmål 1: er jeg helt fortapt, eller er det håp for meg også ?
spørsmål 2: hvor mye skal man spise? (da tenker jeg på generellt ikke bare karbohydrater)

hilsen forvirret sjel

SiljeMa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: . Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 12:52   #2
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Helt ny og veldig forvirret

Fortapt nei! Men den tomatsuppa - er det posesuppe? Den inneholder fryktelig mye rart, det er kjempeenkelt å lage den selv! Ziggys tomatsuppe f.eks.:

http://lavkarbo.blogg.no/1200435755_...rbo_tomat.html

Lag en stoooor porsjon og frys ned i porsjonsbeger i fryseren, tiner i microen på noen minutter og er like god da også. Jeg synes det er veldig godt med masse grønnsaker (wokede f.eks.) i tomatsuppa ved servering i tillegg til egg.

Du kan også lage en salat om morgenen og ta med til lunsj kanskje? Med mye ost i, fetaost er kjempegodt synes jeg!

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 13:15   #3
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Helt ny og veldig forvirret

Hei,
I og med at du har egenkomponert lavkarbo og heller ikke opplyser om hvor mange kh du skal ligge på hver dag så er det vanskelig å komme med spesifikke råd.
Ellers så synes jeg at gårsdagens meny inneholdt veldig lite grønnsaker og fett. De to vanligste nybegynner feilene er for lite fett og for lite vann.
Dersom vektnedgang er hovedpioriteten til overgang til lavkarbo så vil jeg nevne at proteinbrød (alle brøderstatninger), tomater og nøtter kan være med på å hindre vektnedgang.

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 13:25   #4
SiljeMa
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 6
SiljeMa er på en erverdig vei

Sv: Helt ny og veldig forvirret

Det som stod under kostholdsfilosofi var egentlig noe jeg bare valgte da jeg regisrerte kontoen. Egentlig så vet jeg ikke helt ennå hva jeg vil sikte inn på.

Når det gjelder vektnedgang så er det ikke snakk om mange kiloene egentlig, men det er bra du sier det. Er det annet du vil anbefale i stedet for brøderstattninger?

Grunnen til at jeg har valgt det er at jeg har meget begrenset tilgang til kjøleskap på jobben, og ikke mye sted og eventuellt tilberede så masse. Kantine har jeg tilgang på, men der er det omtrent ikke noe man kan spise som ikke svømmer i karbs.

Normalt ville jeg nok spist en del mer grønnsaker til middag , spiser ofte salater osv, men det ble en litt enkel middag i går.

en ting til jeg også lurer på er om all frukt er forbudt med lavkarbo? Jeg kan fint leve uten sjokolade og godis, men frukt er litt værre :P

SiljeMa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: . Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 13:40   #5
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Helt ny og veldig forvirret

Hei,
Ketogene dietter tillater ikke frukt men begrensede mengder av bær, bringebær inneholder lite kh og brukes av mange på ketogene dietter, jeg spiser i tillegg noe jordbær og blåbær. Så, vi anbefale at du prøver med litt bær istend for frukt.
Fedon tillater noe frukt og mener også at South Beach gjør det. …men det avhenger jo alt på hvor mange kh man legger seg på.
Lavkarbo er en paraplybetegnelse på karbo reduserte kosthold med inntak fra tilnærmet null til 150 kh pr dag. De som spiser ketogent holder seg som oftest under 25 kh pr dag, noen er i ketose med inntak på opp til 50 kh. De som ikke kan/vil spise ketogent eller er på vedlikehold spiser gjerne 30-60 kh pr dag. Vil si at de aller, aller fleste spiser under 72 kh pr dag, ref. Lutz (boka: Bedre uten brød). Tommelfingerregel: mer kh – mindre fett, men den generelle oppfatningen er også at man ikke behøver tenke nevneverdig på å kutte fettet før man passerer 72 kh, ref. Lutz.
I og med at du ikke skal ned så mye så får du prøve å finne ut av hva som passer for deg.

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 14:10   #6
SiljeMa
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 6
SiljeMa er på en erverdig vei

Sv: Helt ny og veldig forvirret

Tusen takk for svar.

Jeg mener jeg leste at Ketolyse egner seg best for folk som vil mye ned i vekt (15 +), så derfor er det vel egentlig bedre for meg å prøve noe sånn som atkins eller liknende. Ønsket vektnedgang er i overkant av 3 kilo, og ønsker å stabelisere vekta mi mer. Det svinger opp og ned hele tiden. Dette gjør at jeg stort sett alltid blir demotivert og lei meg.

men som jeg sa føler jeg at det som skal erstatte brød er det vanskeligste. Noen fler som har noe tips og komme med?

SiljeMa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: . Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 14:29   #7
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Helt ny og veldig forvirret

Opprinnelig lagt inn av SiljeMa, her.

men som jeg sa føler jeg at det som skal erstatte brød er det vanskeligste. Noen fler som har noe tips og komme med?

Siden du ikke skal på ketolyse kan du kanskje spise Fedon-brød? Kjøpes på Rema, koster 28,- for et brød av passe størrelse. De er kjempegode! Er i grunnen et helt vanlig brød, smaker som vanlig brød, men er proteinberiket og inneholder mindre karbohydrater enn vanlig brød. Ligger i hvit pose med blå skrift.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 14:38   #8
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Helt ny og veldig forvirret

Opprinnelig lagt inn av SiljeMa, her.

Tusen takk for svar.

Jeg mener jeg leste at Ketolyse egner seg best for folk som vil mye ned i vekt (15 +), så derfor er det vel egentlig bedre for meg å prøve noe sånn som atkins eller liknende. Ønsket vektnedgang er i overkant av 3 kilo, og ønsker å stabelisere vekta mi mer. Det svinger opp og ned hele tiden. Dette gjør at jeg stort sett alltid blir demotivert og lei meg.

men som jeg sa føler jeg at det som skal erstatte brød er det vanskeligste. Noen fler som har noe tips og komme med?

Har også lest dette med at lavkarbo er for de med mye å gå ned, men må si det bare er tøv! For det første er lavkarbo sunt, for det andre har jeg selv gått ned fra ca. 92,5-93kg til ~78 på et par måneder, og ligger på en fettprosent som gjør at et par mageruter såvidt synes. Ok, så jeg har tatt av 15kg men falt nok i utgangspunktet ikke inn under kategorien det er snakk om når Dr. Andersen sier "15+".

Derimot er det nok sant at lavkarbo er vektregulerende, så jo nærmere man kommer normalvekt, jo mer må man trene (og kanskje følge litt med på matinntak). Som så mange ganger før anbefaler jeg styrketrening/intervalltrening da dette både øker den passive forbrenningen, forebygger nakke- og ryggproblemer og spenningshodepine, hjelper psykisk (endorfiner og dopamin, wohoo!) og generelt gjør livet lettere.

Beste tipset for å erstatte brød.. Ikke gjør det. Du skal legge om livsstilen, ikke finne en midlertidig erstatning for dine gamle uvaner. Blir du demotivert og lei deg av så lite som 3kg så trenger du nok en alvorsprat med deg selv, for så lite vekt er stort sett ikke synlig og kan lett komme på og forsvinne på et par dager (i form av vannvekt). Alikevel vil jeg selvsagt anbefale lavkarbo for helsefordelene og matgleden, så får du heller kjøre knebøy og markløft for å bli kvitt de 3 små kiloene og stramme opp (som mer eller mindre alle så gjerne vil).

Lykke til!

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 14:47   #9
SiljeMa
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 6
SiljeMa er på en erverdig vei

Sv: Helt ny og veldig forvirret

Tusen takk for bra svar.

Det er selvfølgelig ikke bare disse 3 kiloene som har gjort meg depprimert tidligere. Det er disse 3 som jeg vil ned nå, og hindre at det jeg har gått opp og ned før kommer tilbake (10 kilo har jeg tatt av på trening til nå)

Trening er en fast den av hverdagen, men føler at de siste kiloene sitter i mangel på et kosthold under kontroll

SiljeMa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: . Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
GB\GI - Forvirret Lindabtn Dr Lindbergs 7 29-02-08 21:18
Parmesandip - veldig godt, veldig enkelt! Safir Annen mat 0 13-11-07 18:26


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no