Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Spis deg ned i vekt med Skaldeman

Hva er det folk egentlig har spist før åkre og butikk?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-05-07, 19:33   #1
akarimar
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2007
Innlegg: 8
akarimar er på en erverdig vei

Hva er det folk egentlig har spist før åkre og butikk?

Hei,er ny men droppa karbohydrater for 3 måneder siden. Går strålende, mat har aldri vært så digg! Lurer på om det er noen av dere som kunne ha lyst til å diskutere menneskelig kosthold, evolusjon og sånt? Synes det er veldig artig med folk som pukker på steinalderdietten, hvor mennesket spiste grønt og flerumetta! Veit ikke hvor de går tur hen, men keg har ikke observert noe særlig slik mat ute i buskene når det ikke er sommer. Og det er det liksom ikke SÅ ofte......

akarimar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: skaldemann Svar med sitat
Gammel 24-05-07, 20:30   #2
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: hva er det folk egentlig har spist før åkre og butikk?

Vel, det var et annet klima på jorda for 10 000 år siden. Det var istid her oppe, menneskene bodde i Afrika ...

Nøtter, røtter og bær var noe av det de spiste, og villkorn ...

Ellers, velkommen hit, og bra at du trives med nytt kosthold

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 25-05-07, 16:12   #3
Karin
Seniormedlem
 
Karin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Bergen
Alder: 68
Innlegg: 1.550
Karin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressurs

Sv: hva er det folk egentlig har spist før åkre og butikk?

Sorry, Frøy, men det bodde faktisk sannsynligvis folk her under siste istid.

Enkelte kystområder (f eks deler av Lofoten) ser ut til å ha vært isfrie en del av tiden i hvert fall, og det er meget mulig at det har vært folk der. I så fall levde de av fisk, selkjøtt, skjell og sånt. De spiste sikkert det som var spiselig av røtter og bær også.

Det har levd folk i hele Eurasia under istidsperiodene. Det var masse dyr i iskanten - f eks mammut, som levde på gresslettene rett under iskanten, og dette var en av hovednæringskildene for folk, både neandertalere og senere cro-magnon-mennesker (altså vi).

Bare som en parentes da. . .

__________________
Karin

Karin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/ketolyse Svar med sitat
Gammel 25-05-07, 16:51   #4
akarimar
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2007
Innlegg: 8
akarimar er på en erverdig vei

Sv: hva er det folk egentlig har spist før åkre og butikk?

Takk for velkomst!
Det jeg er interressert er for eksempel å diskutere hva folk kan ha spist og sammen ligne med det man vet om hvrdan folk har spist foreks på Grønland. Og ikke minst hvordan man spiste etter at jordbruk hadde blitt introdusert. Må ha tatt mange generasjoner å bryte store nok åkre til at de kunne spise hovedsakelig korn. Er også nygjerrig på hvordan kostholds endringene må ha påvirket folks helse, reproduksjon, levemåte osv. Fikk grøss når jeg leste om antibeitestoffer i korn, og hvordan de virker på menneske kroppen.Ekkelt!

akarimar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: skaldemann Svar med sitat
Gammel 25-05-07, 17:17   #5
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: hva er det folk egentlig har spist før åkre og butikk?

Opprinnelig lagt inn av Karin, her.

Sorry, Frøy,

helt greit

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 21-06-07, 22:13   #6
ssskaldeman
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Sörmland, Sverige
Alder: 82
Innlegg: 316
ssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjent

Sv: hva er det folk egentlig har spist før åkre og butikk?

Opprinnelig lagt inn av akarimar, her.

Takk for velkomst!
Det jeg er interressert er for eksempel å diskutere hva folk kan ha spist og sammen ligne med det man vet om hvrdan folk har spist foreks på Grønland....
... Er også nygjerrig på hvordan kostholds endringene må ha påvirket folks helse, reproduksjon, levemåte osv. Fikk grøss når jeg leste om antibeitestoffer i korn, og hvordan de virker på menneske kroppen.Ekkelt!

De DNA-studier som man gör på gamla skelett visar att våra europeiska förfäder var storviltjägare. Man åt mamut, ullhårig noshörning, jättehjortar, grottbjörnar och liknande mat. Antiloper och harar ingick inte mätbart i kosten. Alla bytesdjur var sådana som har stora fettförråd. Förmodligen var födans näringsinnehåll ganska lik den grönländarna åt. Tyvärr kan man ännu inte spåra eventuellt intag av kolhydrater. Jag gissar att man åt 90 procent fettrikt kött på årsbasis.

När jordbruket kom sjönk medellängd drastiskt och välfärdssjukdomarna uppenbarade sig. Gräsfrö är dålig mat för en människa, men det möjliggör stationär bosättning och jämnare födotillgång över året. Det gav dagens överbefolkning.

Om vi fortsatt att vara jägare så skulle jorden bara ha haft en bråkdel av dagens befolkning.

Sten Sture

ssskaldeman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 24-07-07, 14:52   #7
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Hva er det folk egentlig har spist før åkre og butikk?

Det kan heller ikke ha vært særlig med mat tilgjengelig her på sommeren, bortsett fra skogsbær og sopp?

De fleste typer frukt og grønnsaker er vel importert fra andre deler av verden?

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Årstidsbunden viktminskning ssskaldeman Lavkarbo generelt 11 04-12-06 19:30
sukker og karbofritt liv - mulig i lengden? bikini Lavkarbo generelt 11 22-05-06 12:14


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no