Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Reumatisme

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 04-02-05, 16:57   #1
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Reumatisme

Jeg har en nær bekjent av meg som høyst sannsynligvis lider av reumatisme. (Og antakeligvis urinsyregikt.)

Vedkommende har ganske stor legeskrekk, og ønsker ikke å gå til lege for å avkrefte/bekrefte mistanken om reumatisme - personen mener at "jeg vet jeg har det, og legen kan uansett ikke hjelpe meg".

Jeg synes situasjonen er ganske fortvilende - da vedkommende har til tider store problemer fra reumatismen - og jeg ønsker å hjelpe, men har skjønt at å sende vedkommende til legen antakeligvis er et håpløst prosjekt.

Er det noen som har noen erfaringer på dette feltet?

Jeg tenkte først og fremst på;

  • Kosthold
  • Evt. fettsyrer som kan hjelpe?
  • Spesielle kosttilskudd?
  • Mineraler?
Vedkommende tar pr. idag (som har blitt meg fortalt), et godt multivitamintilskudd, kalsium-magnesium, omega3, betakaroten.

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 04-02-05, 23:16   #2
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Vennen din bør komme seg til lege fortest mulig og få klarlagt hva slags type reumatisme han lider av. Stefaren min har hatt urinsyregikt i mange mange år og det blir IKKE bedre uten behandling. Vi er er familie av reumatikere her. Sambos mor og bror har leddgikt, og både sambo og han søster er disponert. Min mor har Lupus og jeg har også reumatisme (bløtdel/vev og muskelplager). Alle har fått behandling av ulike typer. Selv trenger jeg ikke særlig medisinering - enda (Naprosyn 500 OG 250 mg ligger i skapet, men jeg tar dem skjelden) . Jeg blir tett fulgt opp av lege. Alle mine plager og vondter har blitt mye mye bedre med lavkarbo kosthold - så kosthold har jeg STOR tro på. Mor & Stefar går på Lindberg og har også blitt MYE, MYE bedre etter kostomlegging.

Så lenge man er ung tror man ikke man kan invalidiseres av noe. Å gå til lege er i dette tilfelle forebyggende. Dess mer man forebygger dess bedre sjanser har man til å slippe nettopp det å bli invalidisert - og medisin avhengig ! Godt kosthold og fysisk aktivitet er det aller viktigste.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 05-02-05, 10:08   #3
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av mofedilla

Er det noen som har noen erfaringer på dette feltet?

Jeg tenkte først og fremst på;

  • Kosthold
  • Evt. fettsyrer som kan hjelpe?
  • Spesielle kosttilskudd?
  • Mineraler?
Vedkommende tar pr. idag (som har blitt meg fortalt), et godt multivitamintilskudd, kalsium-magnesium, omega3, betakaroten.

Han bør selvfølgelig komme seg til lege, stakkars mann/gutt.
Imens så kan du jo misjonere litt og omvende han til Lavkarbo. Og for all del be han ta enda mer Omega 3 Dumt å si selvfølgelig, for jeg vet jo ikke hvor mye han tar. Sjekk det da, så er det lettere å si noe. Han kan ihvertfall ta den anbefalte dosen for leddplagede, som står på boksen.

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 05-02-05, 11:42   #4
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve
 
donjuanwannabe sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.342
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

Å gå over til lavkarbo-kosthold hjelper helt klart. Jo tidligere han begynner jo bedre.

__________________
Mvh donjuanwannabe
Faglig tyngde, det er meg det! Hilsen Christian A. Drevon
donjuanwannabe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 07-02-05, 12:40   #5
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 56
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Fettsyrene GLA som finnes i nattlysolje og CLA har positive virkninger mot reumatisme. Det skal ikke så mye CLA til så det er ikke nødvendig å ta så mye CLA som det står på boksen. Ett blandingsprodukt med O-3, GLA og CLA holder.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 07-02-05, 13:50   #6
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Kristian

Fettsyrene GLA som finnes i nattlysolje og CLA har positive virkninger mot reumatisme. Det skal ikke så mye CLA til så det er ikke nødvendig å ta så mye CLA som det står på boksen. Ett blandingsprodukt med O-3, GLA og CLA holder.

Og det får man kjøpt på helsekost?

------

Urinsyregikt og reumatisme.. har det en sammenheng?

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 07-02-05, 13:58   #7
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 56
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Noen helsekoster har ett bra utvalg og andre har det ikke.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 07-02-05, 13:59   #8
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Kristian

Noen helsekoster har ett bra utvalg og andre har det ikke.

Yeah.

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 07-02-05, 14:11   #9
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av mofedilla

Urinsyregikt og reumatisme.. har det en sammenheng?

Urinsyregikt (podagra) er en type revmatisme ja. Dersom man har høy urinsyre, så er det viktig å holde insulinet lavt, fordi urinsyre i blod øker med økende insulin. Hvis det blir mye nok, så kan det utkrystallisere seg i ledd og gjøre veldig vondt. For å holde insulinet lavt er det selvfølgelig viktig å spise lavkarbo...

Ved revmatisme generelt: Omega-6 virker proinflammatorisk, det vil si øker inflammasjonen i leddene (som er problemet ved revmatisme). I praksis vil det si at det er lurt å spise lite/ingenting av soyaolje, solsikkeolje, maisolje, alle margariner, majones, majonessalater, kaviar og melvarer. Omega-3 virker inflammasjonshemmende, og man bør ta mye omega-3 i starten. For eksempel 2 ss tran eller 10 Pikasol 1000 mg de første ukene, og så redusere dosene til mer "normale".

Insulin virker også proinflammatorisk, så igjen: Lavkarbo.

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 07-02-05, 14:13   #10
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Tusen takk for et flott svar, MHM!!

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 03-03-05, 11:26   #11
magnet
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2005
Alder: 42
Innlegg: 1
magnet er på en erverdig vei

Hei.
Like før jul ble det publisert en undersøkelse i British Medical Journal anngående virkningen av bruk av magneter og deres smertelindrende egenskaper i forbindelse av leddgikt.
Undersøkelsen va sponset av Arthritis Council (leddgikts foreningens rådgivningsforsamling.

Resultatene var positive og konkluderte med at magnetene hadde smertelindrende effekt.

British Medical Journal er høyt ansett av leger, og ingen artikkler publiseres uten at de er gjennomgått grundig og passert og blitt godkjent av deres egen komite og rådgivningsforsamling.

Her er linken til undersøkelsen. (tungt lesestoff)
http://bmj.bmjjournals.com/cgi/content/full/329/7480/1450?maxtoshow=&HITS=10&hits=10&RESULTFORMAT=&full text=ecoflow&andorexactfulltext=and&searchid=11094 18737413_2364&stored_search=&FIRSTINDEX=0&sortspec =relevance&resourcetype=1

Har fått utrolige tilbakemeldinger fra personer med leddgikt som bruker magneter av typen som ble brukt i undersøkelsen.
Bruker magnet selv, men har ikke leddgikt.

Dette kan så absolutt være noe å prøve ut.
Hvis du ønsker mer info om disse magnetene, send gjerne en mail til meg på: healing_magnets@yahoo.no

magnet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 03-03-05, 12:39   #12
Thula
Medlem
 
Thula sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 57
Innlegg: 347
Thula er virkelig snillThula er virkelig snillThula er virkelig snillThula er virkelig snill

Støtter de andre her og sier: Vennen din MÅ komme seg til legen med en gang. Jeg jobber som sekretær på Revma. avdeling og selv om jeg ikke har noen utdannelse når det kommer til revmatiske sykdommer, så har jeg i hvert fall snappet opp at pasienter med urinsyregikt må følges tett opp. Dette går IKKE over av seg selv, og blir til slutt totalt invalidiserende uten behandling. Ikke greit med legeskrekk, men be ham få tak i to valium og pelle seg avgårde. I det minste for å få alle de rettighetene revmatiske pasienter har. De får fysioterapi, trening i varme bad, kuropphold i utlandet, hjelpemidler i hverdager, og ikke minst: medisin som forebygger og lindrer. Kosthold og magneter og vitaminer er sikkert bra, men IKKE alene! Han må til legen, om han liker det eller ikke!

Ønsker deg lykke til med å overtale ham!

Thula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-03-05, 13:08   #13
Fedonisten
Supermoderator
 
Fedonisten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 53
Innlegg: 6.447
Fedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastisk

Min erfaring med både reumatisme og andre ledd og muskelplager er at veldig mange av disse pasientene har et altfor surt miljø i kroppen (lav pH). Selv kan jeg kjenne på kroppen min etterhvert hvordan pH'n er i kroppen, og hvis jeg sjekker - så stemmer det alltid.

Store smerter - pH mellom 3 og 6
"smertefri" - pH rundt 7

Det siste halve året har pH'n min stabilisert seg - og smertene også. Dvs. jeg har fortsatt smerter av og til, tildels sterke også, men det kommer som oftest av låsninger.

Spesielle kosttilskudd? Ja, det vet jeg om - men det tror jeg at du har fått en PM om tidligere? Hvis ikke, så kan du jo sende meg en ny PM.... Flere av mine kontakter innen fysioterapi og kiropraktikk har også begynt å konsentrere seg om pH og sjekker dette på kroniske pasienter de ikke får resultater på. Når pH'n reguleres - blir pasientene bedre av behandlingen også. Veldig spennende!!

__________________
Etter en rask titt i speilet ser jeg at jeg har kropp som en gud!!
Riktignok en Buddah, men likevel en gud...

Fedonisten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no