Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Atopisk eksem og kosthold

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-07-11, 11:06   #1
kjerstiva
Medlem
 
kjerstiva sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Bodø
Alder: 44
Innlegg: 262
kjerstiva er på en erverdig vei

Atopisk eksem og kosthold

Hei.

Sønnen min har vært plaget av atopisk eksem hele livet.Dvs. siden jeg startet med morsmelkerstatning til ham, da han var bare 2,5 mnd gammel. Han er nå 10 år, og jeg tenker at det kanskje er relatert til kosthold.

Han drikker ikke melk, og spiser svært lite melkeprodukter, så tenker at melkeallergi ikke er så relevant. Ikke spiser han frukt heller.

Så neste naturlige misstenkte er vel hvete eller gluten? Vet dere om hvete/glutenfrie brød er noe en får kjøpt i dagligvarebutikker? Og er hvete/gluten noe som er vanlig i pålegg?

Har litt lyst til å prøve en gluten/hvete fri kost noen uker og så om han blir bedre....

Tips mottas med takk

kjerstiva er avlogget   Min kostholdsfilosofi: under 50 karber om dagen Svar med sitat
Gammel 19-07-11, 11:13   #2
TigerTove
Seniormedlem
 
TigerTove sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Vestfolds dype skoger
Alder: 36
Innlegg: 3.474
TigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjent

Sv: Atopisk eksem og kosthold

De fleste glutenfrie produktene man får kjøpt er skyhøye på GI og karbohydrater, nå er det ikke sikkert du kjører lavkarbo på dine barn, men glutenfritt er ofte mye "verre" enn vanlige brød. Jeg ville bakt selv (men jeg har full forståelse for at andre ikke har tid/ork til det) og brukt for eks Jytte mel som er glutenfritt, men med lavere GI og mindre belastende for kroppen. Ellers finnes det flere kornsorter som er naturlig glutenfrie

I forhold til pålegg er vel de fleste "blandingsprodukter" tilsatt hvetestivelse eller -mel. Type leverpostei, servelat, sjokoladepålegg osv..

__________________
"Virkeligheten er det som virker" - Franz Kafka
TigerTove er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Stabilt blodsukker :) Svar med sitat
Gammel 19-07-11, 11:18   #3
kjerstiva
Medlem
 
kjerstiva sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Bodø
Alder: 44
Innlegg: 262
kjerstiva er på en erverdig vei

Sv: Atopisk eksem og kosthold

Opprinnelig lagt inn av TigerTove, her.

De fleste glutenfrie produktene man får kjøpt er skyhøye på GI og karbohydrater, nå er det ikke sikkert du kjører lavkarbo på dine barn, men glutenfritt er ofte mye "verre" enn vanlige brød. Jeg ville bakt selv (men jeg har full forståelse for at andre ikke har tid/ork til det) og brukt for eks Jytte mel som er glutenfritt, men med lavere GI og mindre belastende for kroppen. Ellers finnes det flere kornsorter som er naturlig glutenfrie

I forhold til pålegg er vel de fleste "blandingsprodukter" tilsatt hvetestivelse eller -mel. Type leverpostei, servelat, sjokoladepålegg osv..

Huff...Gutten min elsker leverpostei og sjokoladepålegg:P Blir en utfordring å finne gode erstattere...Og da han er Autist, er han veldig lite glad i nye ting...Så det gjelder å finne matvarer som ligner veldig mye på det han er vant til.

kjerstiva er avlogget   Min kostholdsfilosofi: under 50 karber om dagen Svar med sitat
Gammel 19-07-11, 11:23   #4
TigerTove
Seniormedlem
 
TigerTove sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Vestfolds dype skoger
Alder: 36
Innlegg: 3.474
TigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjent

Sv: Atopisk eksem og kosthold

Det er jo en mulighet å lage dette også selv, så likt som mulig med orginalen. Men det blir kanskje skummelt det også?

__________________
"Virkeligheten er det som virker" - Franz Kafka
TigerTove er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Stabilt blodsukker :) Svar med sitat
Gammel 19-07-11, 13:00   #5
kjerstiva
Medlem
 
kjerstiva sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Bodø
Alder: 44
Innlegg: 262
kjerstiva er på en erverdig vei

Sv: Atopisk eksem og kosthold

Hmm...var på butikken og fant iallefall glutenfritt grovbrød. Og han liker jo skinke (det er vel glutenfritt:-))...Og jeg fant sjokoladepålegg som tilsynelatende var fritt for gluten. Men vurderer å bake brødet selv. Skader jo ikke om han spiser lav-karbo brød

kjerstiva er avlogget   Min kostholdsfilosofi: under 50 karber om dagen Svar med sitat
Gammel 19-07-11, 14:36   #6
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Atopisk eksem og kosthold

Jeg vet at en del foreldre forsøker glutenfri og/eller melkfri diett ved autisme. NOEN av dem får bra resultater. Det samme gjelder ved atopisk eksem.

Mye tyder på at en del mennesker med disse plagene kan oppleve bedring gjennom å finne og kutte ut enkelte matvarer.

Denne bloggeren - lege og psykolog - skriver mye om koblingen mat/sinn.
http://evolutionarypsychiatry.blogspot.com/
http://www.psychologytoday.com/blog/...ary-psychiatry

Lykke til.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 19-07-11, 17:44   #7
Kitsu
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Bergen
Alder: 39
Innlegg: 1.466
Kitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlys

Sv: Atopisk eksem og kosthold

Jeg har óg hatt atopisk eksem hele livet - og spiser generelt sett glutenfritt nå da jeg spiser ketogent. Kan ikke si det har hatt noen virkning, hverken positivt eller negativt. For min del er det kun en ting som gjør eksemen bedre; sollys. Jeg ble dog født med eksem i ansiktet; om ditt barn fikk det senere kan et jo være relatert til kost. Er jo verdt å prøve. Nå får tiden tror jeg man får kjøpt ganske mye glutenfritt i velassorterte butikker, står som oftest i egen hylle. Vet jeg fant muffins, brød, pølsebrød, kalkunpølser etc. da jeg jobbet med et barn med glutenallergi.

__________________
~*~

Vårmål: Trene mer, spise rett, ikke fokusere så mye på vekten.

~*~
Kitsu er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 19-07-11, 18:57   #8
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Atopisk eksem og kosthold

Opprinnelig lagt inn av kjerstiva, her.

Huff...Gutten min elsker leverpostei og sjokoladepålegg:P Blir en utfordring å finne gode erstattere...Og da han er Autist, er han veldig lite glad i nye ting...Så det gjelder å finne matvarer som ligner veldig mye på det han er vant til.

Finsbråten har en leverpostei som er merket som gluten- og melkefri, den smaker godt også.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 20-07-11, 10:28   #9
kjerstiva
Medlem
 
kjerstiva sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Bodø
Alder: 44
Innlegg: 262
kjerstiva er på en erverdig vei

Sv: Atopisk eksem og kosthold

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Jeg vet at en del foreldre forsøker glutenfri og/eller melkfri diett ved autisme. NOEN av dem får bra resultater. Det samme gjelder ved atopisk eksem.

Mye tyder på at en del mennesker med disse plagene kan oppleve bedring gjennom å finne og kutte ut enkelte matvarer.

Denne bloggeren - lege og psykolog - skriver mye om koblingen mat/sinn.
http://evolutionarypsychiatry.blogspot.com/
http://www.psychologytoday.com/blog/...ary-psychiatry

Lykke til.

Et meget spennende tema. Tusen takk for linkene!! Vi sendte inn en frossen urinprøve til Rikshospitalet og fikk sjekket om sønnen min kunne ha utbytte av glutenfri kost, da han var liten. Men prøven var negativ. Men Nora Gedguadas skriver i boken sin" Primal Body, Primal Mind" at det er veldig vanlig å være overfølsom for gluten, selv om prøvene er negative. Det eneste sikre er å prøve uten en stund og se selv. Så det har jeg tenkt å gjøre

kjerstiva er avlogget   Min kostholdsfilosofi: under 50 karber om dagen Svar med sitat
Gammel 20-07-11, 10:31   #10
kjerstiva
Medlem
 
kjerstiva sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Bodø
Alder: 44
Innlegg: 262
kjerstiva er på en erverdig vei

Sv: Atopisk eksem og kosthold

Opprinnelig lagt inn av Kitsu, her.

Jeg har óg hatt atopisk eksem hele livet - og spiser generelt sett glutenfritt nå da jeg spiser ketogent. Kan ikke si det har hatt noen virkning, hverken positivt eller negativt. For min del er det kun en ting som gjør eksemen bedre; sollys. Jeg ble dog født med eksem i ansiktet; om ditt barn fikk det senere kan et jo være relatert til kost. Er jo verdt å prøve. Nå får tiden tror jeg man får kjøpt ganske mye glutenfritt i velassorterte butikker, står som oftest i egen hylle. Vet jeg fant muffins, brød, pølsebrød, kalkunpølser etc. da jeg jobbet med et barn med glutenallergi.

Min sønn hadde helt normal hud da han ble født. Han fikk eksemet da han var nøyaktig 2,5 mnd gammel . Husker det godt, da det var da vi var hos fotografen og fikk tatt babybildene , hehe. Og eksemet synes godt Og det var på den tiden at han fikk morsmelkerstatning, så tenker det kan være en sammenheng.
Jeg prøver å "jage" ham ut i sola, men han har pådratt seg en skikkelig innsektsangst siste par årene. Han ble stukket av jordkveps da han tråkket i et bol, og som autist husker han dette veldig godt, hehe.

kjerstiva er avlogget   Min kostholdsfilosofi: under 50 karber om dagen Svar med sitat
Gammel 20-07-11, 10:32   #11
kjerstiva
Medlem
 
kjerstiva sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Bodø
Alder: 44
Innlegg: 262
kjerstiva er på en erverdig vei

Sv: Atopisk eksem og kosthold

Opprinnelig lagt inn av 157cm, her.

Finsbråten har en leverpostei som er merket som gluten- og melkefri, den smaker godt også.

Spennende! Finnes den i vanlige matbutikker?

kjerstiva er avlogget   Min kostholdsfilosofi: under 50 karber om dagen Svar med sitat
Gammel 20-07-11, 10:53   #12
lucifine
Seniormedlem
 
lucifine sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 697
lucifine har en fantastisk aura rundt seglucifine har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Atopisk eksem og kosthold

Alle gilde god og mager produkter er glutenfrie- også leverposteien.

__________________
lucifine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 20-07-11, 17:10   #13
Kitsu
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Bergen
Alder: 39
Innlegg: 1.466
Kitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlys

Sv: Atopisk eksem og kosthold

Opprinnelig lagt inn av kjerstiva, her.

Min sønn hadde helt normal hud da han ble født. Han fikk eksemet da han var nøyaktig 2,5 mnd gammel . Husker det godt, da det var da vi var hos fotografen og fikk tatt babybildene , hehe. Og eksemet synes godt Og det var på den tiden at han fikk morsmelkerstatning, så tenker det kan være en sammenheng.
Jeg prøver å "jage" ham ut i sola, men han har pådratt seg en skikkelig innsektsangst siste par årene. Han ble stukket av jordkveps da han tråkket i et bol, og som autist husker han dette veldig godt, hehe.

Jeg har fått lysbehandling på sykehus - på sommerstid! Jeg er rødhåret og blek, så hater å sitte i solen. Og kan i alle fall ikke sitte *stille* i solen. XD Etter behandlingen var eksemen helt borte i et halvt års tid, og er fortsatt mye bedre enn den var. Men jeg har en jobb der jeg vasker hendene mye og tar i ting som jeg egentlig ikke burde ta i, ergo jeg har fått håndeksemen tilbake.

Usj, er ikke noe gøy med insektsangst - har en venn som hyperventilerer bare man snakker om hveps. Det er rett og slett lammende. Men er det så ille at du ikke får han ut, eller kan det gå greit om han er opptatt av andre ting? Som sagt, sollys kan hjelpe veldig, er vel derfor det blir gitt som behandling for eksem på sykehus til og med. XD I barndommen ble jeg alltid mye bedre når jeg lekte i fjæra, i sol og saltvann.

__________________
~*~

Vårmål: Trene mer, spise rett, ikke fokusere så mye på vekten.

~*~
Kitsu er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavkarbo og atopisk eksem lavkarbomari Spørsmål og svar 9 08-06-11 21:48
Er det noen som har barn med atopisk eksem? paprika Generell diskusjon 15 02-09-10 16:38
Eksem? sjarmisa Spørsmål og svar 5 27-03-10 10:33
Atopisk barneeksem & lavkarbo vs egg Valpen Spørsmål og svar 17 27-08-09 09:07
Eksem Tidligere bruker Kosttilskudd 6 25-03-06 15:05


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no