Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Epleformet kropp - redusere magefettet?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-03-11, 01:32   #1
Tidl. medlem
Gjest
 
Innlegg: n/a
Thumbs up

Epleformet kropp - redusere magefettet?

Heisann venner!

I skrivende stund er jeg en deltaker av easylife, men når jeg er ferdig med kosterstatterne (som forøvrig er i midten av Juli) skal jeg begynne å spise "normalt" igjen.
Jeg lurer litt på om jeg skal være i ketose og følge matrådene i den nye boken til Dr. Hexeberg (Frisk med lavkarbo - 100 oppskrifter), eller om jeg skal følge easylife sin matmodul, og ikke være i ketose - men fortsatt spise sunt og følge tallerkenmodellen, blant annet.

BACK TO TOPIC!
Jeg sliter veldig med magen min, det har jeg alltid gjort. Det er vel dårlige gener eller noe, vil jeg tro.
Så endelig fant jeg ett svar på hvordan man kan redusere magefettet!

Men det jeg lurer litt på, er om jeg kan være i ketose og samtidig få i meg Dr. Lindbergs råd om å spise belgfrukter (bønner, linser)? Jeg tenker særlig da på det man får kjøpt på Rema 1000, som er hvite, tørre linser og chilibønner/hvite bønner i tomatsaus, som det virker som om det er de beste alternativene med lavest karbohydratinnhold per 100g, iflg. matportalen.no
Bønner/linser har også ett bra innhold av proteiner, for de som synes det er verdt å vite.
2 porsjoner frukt/bær er da ikke så vanskelig, siden det inngår i boken til Dr. Hexeberg (f.eks. smoothie).
Videre i det svaret Dr. Lindberg skriver, samsvarer fint med Dr. Hexeberg sitt opplegg.

Er det noen som har kunnskap til å svare meg på om det er greit med linser/bønner ved siden av kjøtt/grønnsaker eller i en wok til middag, eller bønner/linser i salaten til lunsj/kvelds?

Det er også greit å få i seg 70-100g karbohydrater hvis man trener mye, iflg. Dr. Hexeberg.

Belgfrukter er også nøtter og erter, som Dr. Lindberg skriver i svaret sitt.
Men jeg vil helst holde meg unna erter..
Jeg vil ha litt variasjon, og få mer utbytte av maten for å bli kvitt det ekstra magefettet.

Noen som kan hjelpe?

  Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 08:16   #2
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Epleformet kropp - redusére magefettet?

Min grense for å være i ketose ligger rundt 50 g kh daglig, så lenge jeg ikke overstiger det noe særlig (kan gå over en dag, men sørger da for å spise mindre kh neste dag) så holder jeg meg i ketose.

Dette er veldig individuelt og noen kan ikke gå særlig over 15-20 g kh daglig før de faller ut av ketose.

Bønner og linser inneholder ganske mye kh (se bl.a. Matvareguiden) og vil ikke kunne inntas dersom man skal være i ketose. Du kan kanskje bruke de i ørsmå mengder dersom ketosegrenssa di ligger høyt slik som min f.eks.

Både Lindberg og Hexeberg er regnet som generell lavkarbo og mange som ikke takler ketosen tyr til disse eller bruker disse filosofiene når de er ferdig slanket.

Dersom du fortsatt vil være i ketose når du begynner med vanlig mat anbefaler jeg heller Ketolysekuren. Men ellers er jo både Lindberg og Hexeberg ok lavkarboalternativ.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 13:15   #3
Tidl. medlem
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Epleformet kropp - redusére magefettet?

Ok. Jeg har bare fått inntrykk av at man levde i ketose med Dr. Hexeberg sine matråd.. Men jeg er bare usikker på hva som kan være det beste for meg.. Jeg kommer til å være i aktivitet hver dag (i form av styrke/kondisjon eller en joggetur) når jeg begynner å spise igjen.
Men det er noen kokebøker jeg studerer litt på, altså.. Har kjøpt Dr. Hexeberg sin nye bok, og lurer på om jeg skal kjøpe Dr. Lindberg sin "Mat for bedre helse". Men lurer på om jeg heller skal kjøpe denne eller en annen bok som de har på treningssenteret hvor jeg går på easylife-kurs, som anbefales for bl.a. "easylife'ere". Det er en kokebok basert på lav GI.
For tror jeg kommer til å være i ketose frem til i sommer ihvertfall.. Vi får se.
Men skal snakke nærmere om dette med kursledere i kveld


Sist redigert av Tidl. medlem : 15-03-11 kl 13:18. Årsak: typo
  Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 16:33   #4
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Epleformet kropp - redusére magefettet?

Hei,
Ser du har fått mye bra svar… vil bare minne om at du kan låne lavkarbo bøker på biblioteket dersom du er usikker på hvilken lavkarbo retning som passer for deg. Jeg pleier å anbefale Skaldemann’s bøker til mannfolk… mye humor i hans bøker.
Ellers så er jeg bare innom for å legge igjen denne nyttige linken:
Til alle nybegynnere på lavkarbo…

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 18:09   #5
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Epleformet kropp - redusére magefettet?

Det er i stor grad dårlig insulinfølsomhet som fører til abdominal fedme, og sånn sett er vel på generell basis et ketogent kosthold mest effektivt. Om du trives med å være i Ketose, så ville jeg i hvert fall forsøkt meg på Skaldemann eller Ketolyse en stund.

Husk at siden du linket til er Fedons, og han ligger mer moderat til i sine anbefalninger, så det han sier i forhold til insulin f.eks gjelder for alle lavkarboretninger. Dét det til syvende og sist handler om er hva du trives best med, og hva som funker for deg. Jeg vet for min del at jeg nok ikke hadde gått ned i vekt, eller i verste fall hadde jeg lagt på meg med et streit Fedon-kosthold, ketose er det eneste som funker for meg, mens for andre er det akkurat det som skal til! En fellesnevner er nok at mange bruker Fedon som vedlikeholdskosthold.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 20:34   #6
Tidl. medlem
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Epleformet kropp - redusére magefettet?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Det er i stor grad dårlig insulinfølsomhet som fører til abdominal fedme, og sånn sett er vel på generell basis et ketogent kosthold mest effektivt. Om du trives med å være i Ketose, så ville jeg i hvert fall forsøkt meg på Skaldemann eller Ketolyse en stund.

Husk at siden du linket til er Fedons, og han ligger mer moderat til i sine anbefalninger, så det han sier i forhold til insulin f.eks gjelder for alle lavkarboretninger. Dét det til syvende og sist handler om er hva du trives best med, og hva som funker for deg. Jeg vet for min del at jeg nok ikke hadde gått ned i vekt, eller i verste fall hadde jeg lagt på meg med et streit Fedon-kosthold, ketose er det eneste som funker for meg, mens for andre er det akkurat det som skal til! En fellesnevner er nok at mange bruker Fedon som vedlikeholdskosthold.

Ja, nå er jeg hjemme fra kurs, og målet rundt magen har stått stille i 2-3 uker nå. Dette irriterer meg sinnsykt. Det er mye diabetes 2 i familien, så det er nok noe i det du sier ang. insulinfølsomhet.

Jeg er på min syvende uke i ketose/VLCD (very low calorie diet), og jeg har veeldig lite energi om dagen. Det merket jeg først i dag da jeg skulle ta min daglige joggetur. Huff, så demotivert jeg ble da...
Jeg har blitt anbefalt av kursinstruktørene å gå ut av ketose når jeg skal begynne med ett måltid om dagen om 1-2 uker. Spørs hvor lenge jeg klarer å holde ut da jeg ikke har så mye energi å forbruke (har et inntak av 550kcal om dagen med bare kosterstattere).

Tror jeg bare må følge Dr. Lindberg sitt tips ang. belgfrukter, mosjon, 2 måltider bær om dagen (mellommåltid) og ellers det han skrev ang redusering av magefettet når jeg begynner å spise igjen.
Jeg ser liksom ikke noen annen løsning på det.. Om det ikke er noen som har noen andre tips da?
Jeg trener core-øvelser 2-3 ganger i uken før jeg begynner å trene, så jeg får bare se hvordan det er neste uke når vi skal veies og måles igjen..
Vil helst ikke miste motet nå da jeg har kommet så langt, men veldig demotiverende å ikke ha gått noe ned rundt magen på 2-3 uker nå..

  Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 20:40   #7
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Epleformet kropp - redusére magefettet?

Opprinnelig lagt inn av Phrode, her.

Ja, nå er jeg hjemme fra kurs, og målet rundt magen har stått stille i 2-3 uker nå. Dette irriterer meg sinnsykt. Det er mye diabetes 2 i familien, så det er nok noe i det du sier ang. insulinfølsomhet.

Jeg er på min syvende uke i ketose/VLCD (very low calorie diet), og jeg har veeldig lite energi om dagen. Det merket jeg først i dag da jeg skulle ta min daglige joggetur. Huff, så demotivert jeg ble da...
Jeg har blitt anbefalt av kursinstruktørene å gå ut av ketose når jeg skal begynne med ett måltid om dagen om 1-2 uker. Spørs hvor lenge jeg klarer å holde ut da jeg ikke har så mye energi å forbruke (har et inntak av 550kcal om dagen med bare kosterstattere).

Tror jeg bare må følge Dr. Lindberg sitt tips ang. belgfrukter, mosjon, 2 måltider bær om dagen (mellommåltid) og ellers det han skrev ang redusering av magefettet når jeg begynner å spise igjen.
Jeg ser liksom ikke noen annen løsning på det.. Om det ikke er noen som har noen andre tips da?
Jeg trener core-øvelser 2-3 ganger i uken før jeg begynner å trene, så jeg får bare se hvordan det er neste uke når vi skal veies og måles igjen..
Vil helst ikke miste motet nå da jeg har kommet så langt, men veldig demotiverende å ikke ha gått noe ned rundt magen på 2-3 uker nå..

Med 550 kcal om dagen er det ikke rart du ikke har noe energi! Jeg spiser typ like mye til ett måltid, og jeg er ikke særlig overvektig en gang!
Mange opplever at de kanskje trenger mer karbohydrater på eksplosiv trening (men dette vet jeg ikke så mye om), mens utholdenhetstrening funker finfint i ketose. Det optimale når du er i ketose er jo å spise en høy andel fett, og ligge på en mer normalisert kalorimengde, ikke kutte ut på både karbohydrater og fett, da har du ikke mye å hente energi fra, enn fettet på kroppen, og det skal litt til at det også er nok til å holde alle kroppens funksjoner i gang, men jeg antar at denne dietten du har vært på var ment å være kortvarig.
Så, igjen presiserer jeg, du må finne ut selv hva du trives med, ett kosthold med lite karbohydrater og mye fett (f.eks Ketolyse, Atkins, eller Skaldemann), eller et mer moderert kosthold med mer, men lavglykemiske matvarer og noe mindre fett, som f.eks Lindberg og Hexeberg.
Jeg anbefaler deg at du leser deg litt opp på de forskjellige retningene, og ser selv hva du kunne tenkt deg. Som sagt er ketose som regel det mest effektive for fettforbrenning.
Men fellesnevnerene for de aller fleste lavkarboretninger, er å spise nok mat til man er behagelig mett!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 20:53   #8
Tidl. medlem
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Epleformet kropp - redusére magefettet?

Opprinnelig lagt inn av arnakristin, her.

Hei,
Ser du har fått mye bra svar… vil bare minne om at du kan låne lavkarbo bøker på biblioteket dersom du er usikker på hvilken lavkarbo retning som passer for deg. Jeg pleier å anbefale Skaldemann’s bøker til mannfolk… mye humor i hans bøker.
Ellers så er jeg bare innom for å legge igjen denne nyttige linken:
Til alle nybegynnere på lavkarbo…


Ja, din henviste link var det første jeg leste når jeg hadde registrert meg her

  Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 09:50   #9
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Epleformet kropp - redusere magefettet?

Først nå tok jeg koblinga med EasyLife. Jeg hadde ei venninne som gikk på det opplegget og klagde konstant over null energi og at hun ikke gikk ned i vekt. Ikke så rart det når man nesten ikke får i seg næring. Jeg anbefalte henne å lese seg opp på ulike teorier (Skaldeman, Ketolyse, Atkins. Spis deg slank, mm -bøker på biblioteket og det som er av info på nettet). Hun enda opp med Ketolyse for det var mest likt et "normalt" kosthold og hun trengte ikke å lage noe annet til mann og barn. Nå går det mye bedre, vekta går ned og hun trener ganske mye.

Jeg spiser lav kalori (12-1500kcal) og lav fett, med 30-50 g kh daglig (Spisdegslank.no) for det er det eneste som gir meg vektnedgang. jeg trener også minimum 3 ganger i uken. Jeg har måttet prøve og feile en del for å finne ut at det er dette som passer best for meg. Og det må kanskje du også gjøre.

Les deg opp på ulike filosofier, tenk gjennom hva du liker og spise, hvilket spisemønster du har osv, osv. Jeg trives godt med å spise masse grønnsaker, rent kjøtt, fisk, meierisprodukter osv. Jeg liker ikke å lage mat, så ferdigmåltider til jeg er ferdigslanka er ypperlig. Jeg trives også best med å fordele maten på 4-6 små måltider fremfor å spise 2-3 store måltider. Men vi er alle forskjellige og det er her prøving og feiling kommer inn for å finne det som passer deg best.


Du kan godt spise ketogent og ha masse overskuddsenergi, du trenger ikke å pøse på med karbohydrater for å få energi igjen. Du må bare finne din balanse for fett (kanskje er du en av de som trenger mye fett og veldig lite kh - a la Skaldeman??) og kh. Slik som du har det nå høres det ut som om kroppen din har gått totalt i sparebluss og nekter og slippe vekta. Da er det kanskje på tide og revurdere det man holder på med. Få i seg litt mer næring og fremdeles være i ketose. Du trenger ikke å kjøre på med belgfrukter, hva med en entrecote steikt i smør brokkoli/blomkål-mos, litt rosenkål og en skvett fløte kokt ut i panna. Det gir ikke mye kh, du vil fremdels være i ketose og det kan være det måltidet du trenger i tillegg til EasyLife for å holde deg gående.

Synes heller ikke du skal forkusere så mye på hva som er "rette" måten for å bli kvitt magefettet. Klarer du å finne din filosofi, spise riktig og etterhvert gå ned i vekt. så vil også magen minke. Min mage har minka mye, den er fremdeles for stor, men mesteparten av farlige, interene bukfettet er borte. Trivsel er også viktig når man vil ned i vekt og bli frisk. Trives man ikke, har det ubehagelig osv, blir man stresset og da slipper ikke vekta. Man kan i verste fall legge på seg mer på magen selv om man tilsynelatende gjør alt riktig. Slik du har det nå høres ikke bra ut og det er kanskje derfor du ikke går ned. I tillegg bør du kanskej få sjekket hos lege om du kan være insulinresistent, ha lavt stoffskifte osv dersom du ikke allerede har gjort det.

Uansett hva du velger og gjøre, lykke til. Håper du finner ut av det for å gå
slik og nærmest ha det vondt, gjør ikke noe godt i lengden.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 13:37   #10
Tidl. medlem
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Epleformet kropp - redusere magefettet?

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

Først nå tok jeg koblinga med EasyLife. Jeg hadde ei venninne som gikk på det opplegget og klagde konstant over null energi og at hun ikke gikk ned i vekt. Ikke så rart det når man nesten ikke får i seg næring. Jeg anbefalte henne å lese seg opp på ulike teorier (Skaldeman, Ketolyse, Atkins. Spis deg slank, mm -bøker på biblioteket og det som er av info på nettet). Hun enda opp med Ketolyse for det var mest likt et "normalt" kosthold og hun trengte ikke å lage noe annet til mann og barn. Nå går det mye bedre, vekta går ned og hun trener ganske mye.

Jeg spiser lav kalori (12-1500kcal) og lav fett, med 30-50 g kh daglig (Spisdegslank.no) for det er det eneste som gir meg vektnedgang. jeg trener også minimum 3 ganger i uken. Jeg har måttet prøve og feile en del for å finne ut at det er dette som passer best for meg. Og det må kanskje du også gjøre.

Les deg opp på ulike filosofier, tenk gjennom hva du liker og spise, hvilket spisemønster du har osv, osv. Jeg trives godt med å spise masse grønnsaker, rent kjøtt, fisk, meierisprodukter osv. Jeg liker ikke å lage mat, så ferdigmåltider til jeg er ferdigslanka er ypperlig. Jeg trives også best med å fordele maten på 4-6 små måltider fremfor å spise 2-3 store måltider. Men vi er alle forskjellige og det er her prøving og feiling kommer inn for å finne det som passer deg best.


Du kan godt spise ketogent og ha masse overskuddsenergi, du trenger ikke å pøse på med karbohydrater for å få energi igjen. Du må bare finne din balanse for fett (kanskje er du en av de som trenger mye fett og veldig lite kh - a la Skaldeman??) og kh. Slik som du har det nå høres det ut som om kroppen din har gått totalt i sparebluss og nekter og slippe vekta. Da er det kanskje på tide og revurdere det man holder på med. Få i seg litt mer næring og fremdeles være i ketose. Du trenger ikke å kjøre på med belgfrukter, hva med en entrecote steikt i smør brokkoli/blomkål-mos, litt rosenkål og en skvett fløte kokt ut i panna. Det gir ikke mye kh, du vil fremdels være i ketose og det kan være det måltidet du trenger i tillegg til EasyLife for å holde deg gående.

Synes heller ikke du skal forkusere så mye på hva som er "rette" måten for å bli kvitt magefettet. Klarer du å finne din filosofi, spise riktig og etterhvert gå ned i vekt. så vil også magen minke. Min mage har minka mye, den er fremdeles for stor, men mesteparten av farlige, interene bukfettet er borte. Trivsel er også viktig når man vil ned i vekt og bli frisk. Trives man ikke, har det ubehagelig osv, blir man stresset og da slipper ikke vekta. Man kan i verste fall legge på seg mer på magen selv om man tilsynelatende gjør alt riktig. Slik du har det nå høres ikke bra ut og det er kanskje derfor du ikke går ned. I tillegg bør du kanskej få sjekket hos lege om du kan være insulinresistent, ha lavt stoffskifte osv dersom du ikke allerede har gjort det.

Uansett hva du velger og gjøre, lykke til. Håper du finner ut av det for å gå
slik og nærmest ha det vondt, gjør ikke noe godt i lengden.


Jeg har gått ned i vekt hver uke, så kroppen min er ikke i sparebluss.
Har blir rådet av kursledere på easylife om å gå ut av ketose nå om et par uker, da jeg skal begynne å spise igjen.
Men må si det matforslaget ditt hørtes skremmende godt ut.. :P
Savner biff <3 hehe.. Har fått legetime nå, men ikke før om en måned.
Liksågreit å ta en helsesjekk, tenker jeg.
I mellomtiden får jeg se hva som skjer.
Har også hatt toalettbesøk rett etter et shakemåltid de siste ukene, hvor det har vært løs mage. Så er litt usikker på om det er hard avføring i tarmene mine som kan gjøre at jeg ikke har gått noe særlig ned akkurat der, men drikker mye vann (3-3,5L) om dagen. Har ikke mageknip og det kjennes ikke ut som om det er noe som "sitter fast" i tarmene, men det vil bare tiden vise.
Jeg synes Dr. Lindberg/Dr. Hexeberg sine matforslag er fine, og boken til Per Lauritz Lien "Frisk, mett og sunn" (eller noe) fra 2007 virker grei.
Dette er lavkarbo / lav GI, som du sikkert vet, og man er ikke i ketolyse. Men vi får se om jeg trenger å være i ketolyse for å gå ned, eller om jeg heller bør spise belgfrukter osv, som anbefalt av Dr. Lindberg. Skal prøve sistnevnte først.

Fant på en oppskrift inkludert belgfrukt som jeg vil dele med deg som jeg har tenkt å spise som lunsj/kvelds/frokost nå når jeg skal begynne å spise igjen. Du får se om jeg kommer til å være i ketose, eller ikke.
Vil gjerne ha svar på det, for er usikker selv, og er veldig nyskjerrig på det!
Får i meg ca 50-55 KH om dagen, skal kutte ut en pose om dagen og legge til viste matrett. Så da får jeg i meg 42 KH om dagen utenom matmåltidet.


1/2 avocado
En neve bær
En liten neve mandler
En boks q-yoghurt naturell (3dl) eller tyrkisk yoghurt
En liten neve peanøtter
Sort pepper
Saft fra en halv sitron

Grovhakk mandlene og nøttene
Friske bær (blåbær, bringebær, bjørnebær)

Mos avocadoen, tilsett sitronsaften og litt sort pepper.
Bland med yoghurten i en skål og tilsett da mandler, nøtter og bærene.
Del gjerne bærene i to hvis det er ønskelig.

  Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 14:19   #11
Tidl. medlem
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Epleformet kropp - redusere magefettet?

Leste en artikkel på lommelegen.no nå om insulinresistens, og det virker som om pasienten har det samme problemet som meg.
Legens råd var bl.a. følgende:
"Man kan i stor grad påvirke og redusere ens insulinresistens.
Hovedproblemet er altså for høye insulinverdier i kroppen, og da løser man det selvfølgelig ved å få lavere insulinverdier.
Det gjør man ved å spise mindre av det som stimulerer kroppen til å produsere insulin (sukker, raske karbohydrater) og heller kompensere ved å spise mer mat med høyere innhold av proteiner, sunt fett og langsomme karbohydrater (lav GI) I tillegg er trening en effektiv måte å bli mindre insulinresistent på."

Akkurat det jeg har tenkt å gå over til når jeg er ferdig med easylife.. Så da får jeg bare håpe på at dette hjelper.
Kommer nok til å trene styrke 2-3 ganger i uken + kondisjon 2 ganger i uken etterhvert.
Får se om dette hjelper akkurat meg. Hivs ikke, så prøver jeg meg på minimum 2-3 mnd i ketose og ser om det heller hjelper.

  Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 16:15   #12
Tirililltove
Medlem
 
Tirililltove sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 169
Tirililltove er ny på veien

Sv: Epleformet kropp - redusere magefettet?

Fedon lindberg er pånlav gi, med bl bønner linser

Dr. Hexeberg anbefaler ikke bønner linser eller GI modellen. Du finner ikke bønner i hennes oppskrifter. Hun har alternativ til selskapsbruk, men ikke hverdagsbruk, ang bær
Men på slanking null bær og frukt
Hennes mat er type LCHF, LOw Carb High fat.

Ganske stor forskjell de to, har vært hos begge.

__________________


Tirililltove er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 19:17   #13
Tidl. medlem
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Epleformet kropp - redusere magefettet?

Opprinnelig lagt inn av Tirililltove, her.

Fedon lindberg er pånlav gi, med bl bønner linser

Dr. Hexeberg anbefaler ikke bønner linser eller GI modellen. Du finner ikke bønner i hennes oppskrifter. Hun har alternativ til selskapsbruk, men ikke hverdagsbruk, ang bær
Men på slanking null bær og frukt
Hennes mat er type LCHF, LOw Carb High fat.

Ganske stor forskjell de to, har vært hos begge.


Hva mener du med "pånlav gi" ? Har aldri hørt ordet "pånlav" før..
Ja, så at Hexeberg ikke hadde belgfrukter i oppskriftene sine, men hun hadde bær i en frokostblanding, blant annet. Smoothies hadde hun også, og det er av bær.

  Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 19:25   #14
Tirililltove
Medlem
 
Tirililltove sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 169
Tirililltove er ny på veien

Sv: Epleformet kropp - redusere magefettet?

Det var bare en trykkfeil, sorry

fedon dreier seg om lav GI

Noe som ikke er med hos Hexeberg

Bønner etc har mye karbo

grunnen til at kokeboka har variasjon er som jeg sier, dette dreier seg om livstilsendring, også etter slanking, så du må se på oppskriftene etter hva du tåler av karbo.

Jeg tror vi må fininnstille litt , på hva vi selv tåler og kan spise.

Jeg har også lest Skaldemanns bøker, samt dr Dahlbeck, bestiller på biblioteket.

Liker spesielt Skaldemanns nå under slanking, sammensatt med Hexebergs. bær, smoothie holder jeg meg helt unna, bruker litt grønt på middagen som pynt.

karbo skjuler seg i utrolig mye, å lese varedeklarasjoner er et Must.

__________________


Tirililltove er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 20:25   #15
Tidl. medlem
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Epleformet kropp - redusere magefettet?

Jess, skjønner. Ja, livsstilsendring er jeg fullt klar over hva er.
Går på easylife, og vi blir anbefalt kost med lav GI etter vi er ferdig med shakene.
Har vært i ketose i 7 uker nå og har 2 uker til. Så lurer på om jeg skal gå ut av ketose, eller om jeg bare skal være der. Kurslederne har anbefalt at jeg går ut av ketose når jeg skal begynne med ett måltid + 4 shaker om dagen, om 2 uker.
Men er mer usikker på om Dr. Hexeberg sine oppskrifter er idéelt for meg i perioden hvor jeg går på shakene. Skal høre med en av kurslederne i neste uke.
Skaldeman er ikke noe for meg vil jeg tro. Jeg er veldig aktiv om dagene, og trenger da en del karbohydrater.
Har snakket litt med Dr. Hexeberg, og hun sa det var greit at jeg fikk 70-100 KH om dagen da jeg var i mye aktivitet.
Er nok ikke i ketose da, tenker jeg, men siden jeg trener såpass mye, er det bare bra med gode karbohydrater for meg.
Så jeg kan vel bare slenge på litt belgfrukter og/eller bær i oppskriftene til Dr. Hexeberg uten at det gjør noe for meg.
Eller... hva tror du?

  Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 21:28   #16
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Epleformet kropp - redusere magefettet?

Opprinnelig lagt inn av Phrode, her.

Men er mer usikker på om Dr. Hexeberg sine oppskrifter er idéelt for meg i perioden hvor jeg går på shakene. Skal høre med en av kurslederne i neste uke.
Skaldeman er ikke noe for meg vil jeg tro. Jeg er veldig aktiv om dagene, og trenger da en del karbohydrater.
Har snakket litt med Dr. Hexeberg, og hun sa det var greit at jeg fikk 70-100 KH om dagen da jeg var i mye aktivitet.
Er nok ikke i ketose da, tenker jeg, men siden jeg trener såpass mye, er det bare bra med gode karbohydrater for meg.
Så jeg kan vel bare slenge på litt belgfrukter og/eller bær i oppskriftene til Dr. Hexeberg uten at det gjør noe for meg.
Eller... hva tror du?

Bare hive inn en liten kommentar, du trenger ikke særlig med karber selv om du er aktiv.
Om du kikker litt på treningsdelen av forumet her og leter opp innlegg fra bla BitTorres vil du finne masse nyttig info. Han løper bla halvmaraton på ketogent kosthold, Bjørn Ferry er ol-mester på lavkarbo og har gitt ut en egen kokebok bla
Så, karber er slett ikke et must

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 09:29   #17
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Epleformet kropp - redusere magefettet?

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Bare hive inn en liten kommentar, du trenger ikke særlig med karber selv om du er aktiv.
Om du kikker litt på treningsdelen av forumet her og leter opp innlegg fra bla BitTorres vil du finne masse nyttig info. Han løper bla halvmaraton på ketogent kosthold, Bjørn Ferry er ol-mester på lavkarbo og har gitt ut en egen kokebok bla
Så, karber er slett ikke et must


Jeg trente ganske så kanllhardt på 20-25 g kh daglig. Har aldri følt meg så frisk og fin og lett i steget jeg. Grunnen til at jeg nå ligger noe høyere har med at jeg går lettere ned i vekt med litt mer kh også er det bare trivsel generelt.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 09:36   #18
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Epleformet kropp - redusere magefettet?

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

Jeg trente ganske så kanllhardt på 20-25 g kh daglig. Har aldri følt meg så frisk og fin og lett i steget jeg. Grunnen til at jeg nå ligger noe høyere har med at jeg går lettere ned i vekt med litt mer kh også er det bare trivsel generelt.

Deilig at du har funnet det nivået du trives og går ned på da

Dette med karber og trening er nok en ting som henger veldig igjen som en "opplest og vedtatt" sannhet ja ...

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 13:49   #19
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Epleformet kropp - redusere magefettet?

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Dette med karber og trening er nok en ting som henger veldig igjen som en "opplest og vedtatt" sannhet ja ...

Er nok det og er man toppidrettsutøver (jmf Northug f.eks) så trenger man nok en del mer kh, men det gjør ikke vi selv om vi trener hver dag i uka. De fleste av oss trener ikke akkurat hele dagen.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 14:17   #20
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Epleformet kropp - redusere magefettet?

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

Er nok det og er man toppidrettsutøver (jmf Northug f.eks) så trenger man nok en del mer kh, men det gjør ikke vi selv om vi trener hver dag i uka. De fleste av oss trener ikke akkurat hele dagen.

Hadde nesten vært verdt å bestille boka til Bjørn Ferry for å se hva hva slags karb-inntak han ligger på kontra treningsmengde...

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar

Emneord
bønner, hexeberg, lindberg, linser, magefett


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Redusere matinntaket over tid når en går ned mykje Zillah Mer enn 30 kg overvekt 1 02-09-10 12:07
Kan en kropp på lchf virke mindre med flere k, enn en kropp med "normal" kost? Sophie Lavkarbo generelt 2 25-08-09 12:54
Lavkarbo- redusere fett? supha Lavkarbo generelt 10 26-05-09 22:32
Hva skjer under magefettet? supha Ketolysekuren 15 25-03-08 12:44


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no