Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Har antall kcal noe å si?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 21-05-12, 09:58   #1
SineK
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2012
Innlegg: 42
SineK er på en erverdig vei

Har antall kcal noe å si?

Jeg bruker diett.no nå som jeg er i ketose og den siden er helt super
Men har det noe å si hvor mye kcal man ligger på? Så lenge man ikke spiser mer enn ca 15 g karbo om dagen?

SineK er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 10:18   #2
Åssi
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Hvor: Paris
Innlegg: 246
Åssi er på en erverdig vei

Sv: Har antall kcal noe å si?

Man trenger strengt tatt ikke tenke kcal før man er over 72 kh dagen, men jeg går opp dersom jeg spiser uhemmet.
Tror den 72 kh regelen gjelder folk med høy fettprosent som har mye de skal gå ned

Åssi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert LC(hf) Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 12:01   #3
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Har antall kcal noe å si?

Opprinnelig lagt inn av Åssi, her.

Man trenger strengt tatt ikke tenke kcal før man er over 72 kh dagen, men jeg går opp dersom jeg spiser uhemmet.
Tror den 72 kh regelen gjelder folk med høy fettprosent som har mye de skal gå ned

Vel, det er fettinntaket som skal reduseres når man spiser over 72 gram karbo om dagen (i følge Lutz).
I praksis kan man jo si at det er kaloriinntaket som reduseres siden fett er energirik mat og man nå spiser mindre av det.

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 12:26   #4
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Har antall kcal noe å si?

Det ideelle er å velge mat som får kroppen til å si "jeg er mett" når den faktisk er mett... og på den måten få i seg verken for mye eller for lite energi. Noen er heldige og får denne effekten "automatisk" med riktig næringsfordeling i maten (høyfett-lavkarbo, for mange av oss) - mens andre igjen ikke nødvendigvis får den samme gode effekten, og har nytte av å "lære" en kcal-grense i tillegg.

Når man sier "På lavkarbo spiser man så mye man vil" så er det på sitt vis sant, men med forbehold om at det må ligge normale/friske mekanismer bak hvor mye mat man vil ha.

Jeg har funnet det lærerikt å se på mitt eget matinntak over tid, for å se hvor mye jeg normalt føler for å spise, om det evt er enkeltmatvarer som får meg til å spise mye mer eller mindre enn vanlig.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 12:26   #5
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.187
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Har antall kcal noe å si?

I utgangspunktet skal du ikke trenge å telle kalorier nei. Jeg har ikke telt en eneste så langt...

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 12:47   #6
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Har antall kcal noe å si?

Jeg må telle... men det er som nevnt over her fordi jeg ikke har kontroll på hva "naturlig mett" er. Det er sikkert 15 år siden jeg hadde kontroll på det. Jeg har styrt matinntaket etter blodsukkernivået i alle disse årene og det er ikke bare bare å venne seg av med det.

Men jeg håper kroppen avlærer seg at "fysing" er det samme som næringsbehov etterhvert og at jeg kan gå etter sult- og metthetsfølelsen når jeg når målvekten min.

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 22-05-12, 18:05   #7
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Har antall kcal noe å si?

Om du skal ned mye er det ikke sikkert du trenger å bry deg med det før det evnt stopper opp nærme målvekt. Jeg tror holdning til sult og metthet har en del å si på om man spiser for mye, for lite eller passe. Er man redd for/misliker å føle sultfølelsen spiser man gjerne for mye, for å sikre seg mot sultfølelsen. Misliker man derimot metthetsfølelsen spiser man kanskje litt for lite.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-05-12, 21:21   #8
Anehas
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Trondheim
Alder: 31
Innlegg: 12
Anehas er på en erverdig vei

Sv: Har antall kcal noe å si?

Opprinnelig lagt inn av SineK, her.

Jeg bruker diett.no nå som jeg er i ketose og den siden er helt super
Men har det noe å si hvor mye kcal man ligger på? Så lenge man ikke spiser mer enn ca 15 g karbo om dagen?

Om man spiser like mye som man forbrenner i løpet av en dag (uansett om det er karbohydrater, proteiner eller fett) går man ikke ned i vekt. Man må ha et kaloriunderskudd for å gå ned i vekt, men det får man jo ofte som et resultat av lavkarbo, ettersom man spiser mindre. Men etter jeg begynte å telle kalorier og fortsatt spise lavkarbo/ketogent så har jeg rast ned i vekt går ned mye raskere enn før og det er kjempe moro!

__________________


Anehas er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo og lavkalori Svar med sitat
Gammel 25-05-12, 12:48   #9
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.187
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Har antall kcal noe å si?

Opprinnelig lagt inn av Anehas, her.

Man må ha et kaloriunderskudd for å gå ned i vekt

Det er lavkaloritankegang. Lavkarbo fungerer ikke på samme måte, her kan man gå ned i vekt med kalorioverskudd om måltidene er "korrekt" sammensatt. Ser Skaldeman hevder i sine bøker at han har opplevd å gå opp i vekt på 1000 kcal på lavkalori, og på lavkarbo har han rast ned i vekt på 400 kcal! Så det kommer an på hva man spiser, være bevisst på hva som trigger fettforbrenning kontra hva som trigger fettlagring. Kcal er er et uinterressant og unøyaktig begrep i denne sammenheng, med mindre du spiser unormalt mye da. Om man begynner å redusere kalorier i tillegg til å kutte karber så risikerer du å kjøre kroppen inn i et sultmodus, med redusert energi og forbrenning som resultat. Kroppen kommer i ulage, og alt blir ugreit...

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 25-05-12, 13:05   #10
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Har antall kcal noe å si?

Siden ulike kalorier virker forskjellig i en kropp og dette igjen avhenger av sporstoffer og hvor frisk/syk "objektet" er så tror jeg fullt og helt det er umulig å forusi hvordan kaloriene virker på den enkelte.

Det vi VET er at en balansert lavkarbo/høyfett som regel gjør at folk blir mette og tilfredse naturlig ved et noe lavere kaloriantall enn ved høykarbo. Dette gjelder ikke alle. Man KAN overspise god mat også på lavkarbo.

Hvilken gruppe du tilhører vet man ikke. Mitt råd er å ikke telle kalorier, men virkelig spise rolig og kjenne på metthetsfølelsen i 2-4 uker. Har du da gått ned - ja så trenger ikke du å telle. Iallfall ikke før det butter. (Butte gjør det ofte på tidligere set-point og da kan det hende man må til med litt ekstra innsats. )

Les f.eks denne erfaringen:
http://www.fathead-movie.com/index.p...e-sized-meals/

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 25-05-12, 13:48   #11
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.187
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Har antall kcal noe å si?

Godt råd, smgj! Og en smule mer diplomatisk enn mitt ser jeg nå...

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 25-05-12, 14:03   #12
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Har antall kcal noe å si?

Opprinnelig lagt inn av index, her.

Godt råd, smgj! Og en smule mer diplomatisk enn mitt ser jeg nå...

Øy! *skrive ut og tar med hjem at jeg nå har fått svart på hvitt at jeg kan være diplomatisk*

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 25-05-12, 15:40   #13
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Sv: Har antall kcal noe å si?

For mange kan det være greit å ha en viss peiling på hvor mange kcal kroppen deres forbrenner, og hvor mange kcal de kan spise, også på lavkarbo. Men greia er det at antall kcal man kan spise gjerne er høyere på lavkarbo enn på høykarbo, altså må du finne ut hvilket tall som gjelder for akkurat deg, på kostholdet du har . Og det kan være et annet antall en "fasiten" sier, eller antallet du spiste før, derfor er dette noe som er greit å se an etterhvert (HVIS det blir nødvendig). Iallefall ikke noe man bør tenke på de første ukene, eller før man har satt seg ordentlig inn i hvordan lavkarbo fungerer

Altså: Ikke tenkt på kalorier i starten, spis heller for mye enn for lite! Hvis du etter mange uker merker at du ikke går ned til tross for at du spiser riktig, kan du prøve å kutte litt ned hvis du ser du har spist mange kalorier (for lite kalorier kan også være grunn til vektstans). Selv om vekta står stille i noen uker er ikke det nødvendigvis bare negativt og bortkastet tid da. Det vil det gjerne lønne seg i lengden å være tålmodig og heller spise for mange kcal i starten, for da hjelper du kroppen med å øke fettforbrenninga. Mer energi inn=mer energi ut, og mindre energi inn=mindre energi ut.. På lavkarbo er det ofte lettere for kroppen å balansere seg selv på en god måte etter dette prinsippet, hvis du "spiller på lag" med kroppen ved å spise nok, istedet for å sulte den slik at den må sette ned forbrenninga.

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-05-12, 19:13   #14
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Har antall kcal noe å si?

Opprinnelig lagt inn av index, her.

Det er lavkaloritankegang. Lavkarbo fungerer ikke på samme måte, her kan man gå ned i vekt med kalorioverskudd om måltidene er "korrekt" sammensatt. Ser Skaldeman hevder i sine bøker at han har opplevd å gå opp i vekt på 1000 kcal på lavkalori, og på lavkarbo har han rast ned i vekt på 400 kcal! Så det kommer an på hva man spiser, være bevisst på hva som trigger fettforbrenning kontra hva som trigger fettlagring. Kcal er er et uinterressant og unøyaktig begrep i denne sammenheng, med mindre du spiser unormalt mye da. Om man begynner å redusere kalorier i tillegg til å kutte karber så risikerer du å kjøre kroppen inn i et sultmodus, med redusert energi og forbrenning som resultat. Kroppen kommer i ulage, og alt blir ugreit...

skaldemann er ikke noe godt eksempel fordi han legger på seg bare han spiser noe frukt. han har sterk insulinresistens noe de fleste ikke har.. å bruke han som eksempel bør tillegges info om hans spesielle kropp.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-05-12, 19:33   #15
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Har antall kcal noe å si?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Siden ulike kalorier virker forskjellig i en kropp og dette igjen avhenger av sporstoffer og hvor frisk/syk "objektet" er så tror jeg fullt og helt det er umulig å forusi hvordan kaloriene virker på den enkelte.

Det vi VET er at en balansert lavkarbo/høyfett som regel gjør at folk blir mette og tilfredse naturlig ved et noe lavere kaloriantall enn ved høykarbo. Dette gjelder ikke alle. Man KAN overspise god mat også på lavkarbo.

Hvilken gruppe du tilhører vet man ikke. Mitt råd er å ikke telle kalorier, men virkelig spise rolig og kjenne på metthetsfølelsen i 2-4 uker. Har du da gått ned - ja så trenger ikke du å telle. Iallfall ikke før det butter. (Butte gjør det ofte på tidligere set-point og da kan det hende man må til med litt ekstra innsats. )

Les f.eks denne erfaringen:
http://www.fathead-movie.com/index.p...e-sized-meals/

HELT enig! Jeg har forstått at min kropp forbruker lite energi, og jeg må derfor ganske radikalt ned i energiinntak for at kroppen skal ta av kroppsfettet. En kjensgjerning - som henger sammen med at jeg spiser med øynene, og ikke med magen! Jo flinkere jeg er til å være bevisst når jeg spiser, starte med små porsjoner og heller øke om jeg fremdeles er sulten, begynte vekta og gå ned. Føles litt godt å ha kontroll nå - men det er fremdeles tøft å spise for å leve, ikke småspise og "kose" seg... så jeg jobber med nye måter å "kose" meg på... dessuten får jeg gjort så himla mye når jeg ikke kan sitte i sofaen og småspise lavkarbogodis

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 25-05-12, 23:14   #16
PrøveKanin
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 195
PrøveKanin er ny på veien

Sv: Har antall kcal noe å si?

Gary Taubes har overbevist meg gjennom mange foredrag som jeg har sett at kalorier er uinteressant. Det er insulin som gjelder for fettlagring.

Men jeg vet jo ikke, det er bare noe jeg tror etter å ha hørt argumentene fra temmelig mange forskjellige personer og forskjellige kostholdsleire. Jeg har valgt ut de argumentene som høres mest logisk ut i mine ører... Hva annet kan jeg egentlig gjøre ?

PrøveKanin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo.no - Svar med sitat
Gammel 26-05-12, 09:22   #17
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Har antall kcal noe å si?

Opprinnelig lagt inn av PrøveKanin, her.

Gary Taubes har overbevist meg gjennom mange foredrag som jeg har sett at kalorier er uinteressant. Det er insulin som gjelder for fettlagring.

Men jeg vet jo ikke, det er bare noe jeg tror etter å ha hørt argumentene fra temmelig mange forskjellige personer og forskjellige kostholdsleire. Jeg har valgt ut de argumentene som høres mest logisk ut i mine ører... Hva annet kan jeg egentlig gjøre ?

Du kan ikke gjøre særlig annet Jeg var også overbevist av Gary Taubes - men når da med en kh inntak på langt under 20 - og fremdeles ingen vektnedgang, så er det for meg logisk at om kroppen får nok energi fra inntatt fett fra maten - hvorfor skal den bry seg om å ta fra kroppen - som jeg antar er en mye mer energikrevende prosess?

Uansett - med innstramming på fett (vi snakker om at jeg har brukt MYE fett her altså), og på porsjoner, ingen sult, bare litt rastløs, og så - -jevn vektnedgang Jeg tror det viktigste er at man prøver ut om man ikke går ned på lavkarbo - for jeg har jammen meg brukt et par år med "det må være noe annet som gjør at jeg ikke går ned" og fornektet kaloriene totalt! Bortkastede to år.... men NÅ er jeg ihvertfall igang med prosjekt "idealvekt"

Poenget er at for noen får de en naturlig mengdekontroll på lavkarbo, mens andre ikke får det. De som kan "spise hva de vil" bør nyte det, men være klar over at andre kanskje må være mer bevisste på mengde - uten at NOEN av delene er feil! Målet til slutt er jo at vi har valgt et kosthold med rene råvarer og en god sammensetning av næringsstoffer - utifra VÅR kropp

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 26-05-12, 10:41   #18
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.187
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Har antall kcal noe å si?

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Poenget er at for noen får de en naturlig mengdekontroll på lavkarbo, mens andre ikke får det. De som kan "spise hva de vil" bør nyte det, men være klar over at andre kanskje må være mer bevisste på mengde - uten at NOEN av delene er feil!

Kloke ord, Nerthus! Man lærer etterhvert hva man kan spise mye av og hva man bør være forsiktig med, dette kan være rimelgi individuelt. Men når man begynner på lavkarbo synes i alle fall jeg at det er lurt å legge vekk alt man tidligere har lært om slanking, de fleste av oss har uansett prøvd dette i årevis uten at det har gitt annet enn jojo effekter. Gå inn med et åpent sinn, lær hva kroppen har godt av og hvordan den responderer på forskjellige typer mat, og legg opp en diett som din kropp trives med. Mine ni måneder på lavkarbo til nå har gitt meg et helt annet forhold til mat enn før, selv om jeg aldri har fråtset i mat ser jeg jo at jeg har spist feil ting i forhold til hva kroppen min trenger og har godt av. Men andre, som gjerne har hatt problemer med overspising og fortsetter med dette på lavkarbo, vil som du sier få i seg så mye energi gjennom maten at fettreservene får være i fred. Men dette er en hårfin balanse, går man for lavt på kaloriene vil kroppen rope ut "hungersnød" og redusere forbrenningen til krisemodus. Dette gir lett en selvforsterkende effekt som resulterer i lite energi og likevel lite vekttap. Og en kropp som vil prøve å legge på seg så snart tilgang til ekstra energi foreligger. Så målet må være å få en kropp i balanse, som inntar kun den energien du trenger. Så enkelt, og likevel så vanskelig...

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 26-05-12, 11:30   #19
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Har antall kcal noe å si?

Sier som de andre her, prøv først å lytte til kroppen.

Selv må jeg telle, men bare grove overslag. Av ulike årsaker kan jeg spise altffor mye eller altfor lite (det siste gjør meg slapp, uten at jeg nødvendigvis skjønner hvorfor). Tror heller ikke inn/ut teorien gir mer enn et grovt overslag.

Før du ser på kalorier har du også såkaldte partystoppere. For meg tror jeg ikke det er matvarene i seg selv, men at f.eks. Melkeprodukter fort gir mye fett/energi i forhold til metthet.

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 26-05-12, 17:17   #20
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Har antall kcal noe å si?

Opprinnelig lagt inn av index, her.

Kloke ord, Nerthus! Man lærer etterhvert hva man kan spise mye av og hva man bør være forsiktig med, dette kan være rimelgi individuelt. Men når man begynner på lavkarbo synes i alle fall jeg at det er lurt å legge vekk alt man tidligere har lært om slanking, de fleste av oss har uansett prøvd dette i årevis uten at det har gitt annet enn jojo effekter. Gå inn med et åpent sinn, lær hva kroppen har godt av og hvordan den responderer på forskjellige typer mat, og legg opp en diett som din kropp trives med. Mine ni måneder på lavkarbo til nå har gitt meg et helt annet forhold til mat enn før, selv om jeg aldri har fråtset i mat ser jeg jo at jeg har spist feil ting i forhold til hva kroppen min trenger og har godt av. Men andre, som gjerne har hatt problemer med overspising og fortsetter med dette på lavkarbo, vil som du sier få i seg så mye energi gjennom maten at fettreservene får være i fred. Men dette er en hårfin balanse, går man for lavt på kaloriene vil kroppen rope ut "hungersnød" og redusere forbrenningen til krisemodus. Dette gir lett en selvforsterkende effekt som resulterer i lite energi og likevel lite vekttap. Og en kropp som vil prøve å legge på seg så snart tilgang til ekstra energi foreligger. Så målet må være å få en kropp i balanse, som inntar kun den energien du trenger. Så enkelt, og likevel så vanskelig...

100% enig! Det jeg har sett siden 10.april og minus 6 reelle kilo, er at jeg har vært strikt på porsjon og småspising til vanlig, men har jeg vært på middag, eller vært bortreist så har jeg spist lavkarbo, men gjerne litt større porsjoner. JEG tror at dette gjør at jeg unngår å gå i sparemodus, for jeg fortsetter å gå ned eller stå helt stille når jeg kommer igang med nok vanndrikking og litt kustus etter et par slike dager. Det er trøstende, og ikke minst fjerner det enormt mye stress

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 27-05-12, 14:13   #21
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Har antall kcal noe å si?

Det er ikke sånn at du kan spise ubegrensa med kalorier bare fordi du spiser lavkarbodiett!

En lavkarbodiett medfører reduksjon i karbohydratene, men også en økning i henholdsvis protein og fett. Begge disse delene kan medføre fettlagring selv om protein er ett høytermisk næringsstoff (dvs at det koster mye for kroppen å forbrenne det), og fett ikke "kan feste seg uten karbohydrater". Dette fordi begge disse stoffene kan medføre ASP (Acylation stimulating protein).

ASP er ett fettregulerende enzym som produseres og virker lokalt i fettvevet, hvor det blant annet stimulerer til et større glukoseopptak, øker aktiviteten av diacylglycerol acyltransferase, og reduserer fettfrigjørelsen i fettcellene ved å hemme aktiviteten til hormon sensitiv lipase. Disse handlingene øker syntesen av triglyserider og lagringen av fett i fettceller, de såkalte adipocyttene. Det blir også mindre frigjørelse av non esterified fatty acids.


Selv om man kan argumentere for at kaloriinntaket ofte er større på lavkarbo og man fremdeles går ned i vekt, så er det nå en gang slik at det må ett energiunderskudd til for å gå ned i vekt. Det er ett faktum det ikke går an å bestride. Forskjellen er bare at med økt proteininntak og økt fettinntak så koster det altså kroppen mer å omdanne energi inn til brukbar energi ut enn når man inntar 60% karbohydrater f.eks. Summa summarium metter protein og fett også mye mer, slik at totalt energiinntak ofte blir en god del lavere enn man tror.



Kalorier er dog den minst uinteressante verdien i ett kosthold. Det som gjelder er å finne ett kosthold man trives med over lengre tid, og som fungerer.

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 27-05-12, 14:15   #22
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Har antall kcal noe å si?

Opprinnelig lagt inn av VSB, her.

Sier som de andre her, prøv først å lytte til kroppen.

Selv må jeg telle, men bare grove overslag. Av ulike årsaker kan jeg spise altffor mye eller altfor lite (det siste gjør meg slapp, uten at jeg nødvendigvis skjønner hvorfor). Tror heller ikke inn/ut teorien gir mer enn et grovt overslag.

Før du ser på kalorier har du også såkaldte partystoppere. For meg tror jeg ikke det er matvarene i seg selv, men at f.eks. Melkeprodukter fort gir mye fett/energi i forhold til metthet.

Det er ikke energien i melkeproduktene som gir partystopp. Det er en intoleranse i kroppen som gjør at kroppen blir stresset, og holder på både vann og fett.

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 27-05-12, 15:32   #23
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.187
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Har antall kcal noe å si?

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Selv om man kan argumentere for at kaloriinntaket ofte er større på lavkarbo og man fremdeles går ned i vekt, så er det nå en gang slik at det må ett energiunderskudd til for å gå ned i vekt. Det er ett faktum det ikke går an å bestride.

Hvorfor ikke? Fordi du har bestemt deg for at det er slik? Jeg har lest rimelig mye forskjellig om lavkarbo det siste året, og de fleste eksperter hevder faktisk det motsatte av deg. Er disse ekspertene dummere enn de gir uttrykk for da???

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 27-05-12, 17:27   #24
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Har antall kcal noe å si?

Opprinnelig lagt inn av index, her.

Hvorfor ikke? Fordi du har bestemt deg for at det er slik? Jeg har lest rimelig mye forskjellig om lavkarbo det siste året, og de fleste eksperter hevder faktisk det motsatte av deg. Er disse ekspertene dummere enn de gir uttrykk for da???

Fortell meg hvilke sikre kilder som kan si at du går ned i fett uten at du har skapt ett energiunderskudd? Dette er ikke noe jeg har funnet på, som du åpenbart tror - dette er faktum som støttes av omtrent all seriøs forskning. Jeg syns det er rimelig frekt å komme på denne måten å si at jeg rakker ned på alle forskningsartikler, når jeg faktisk har lest en god del av dem. ALT man leser om lavkarbo er ikke sant og kan ikke støttes i vitenskapen. Jeg har brukt de siste 5 årene til å studere kosthold og vektreduksjon, så ta ikke den smartass-tonen til meg.

Omtrent alle studier gjort på lavkarbo viser at målgruppene for lavkarbo fikk spise hva de ville. De fleste spiste allikevel mindre energi enn lavkalorigruppene. Det er ikke noe magisk med lavkarbo annet enn at det for folk med diverse helseproblemer gjør vektreduksjon og helseproblemer lettere.

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 27-05-12, 18:14   #25
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Har antall kcal noe å si?

Må det være så svart-hvitt da? Mengde energi en spiser er jo åpenbart ikke helt likegyldig, men det er jo heller ikke den eneste faktoren som spiller inn.. Åpenbart er det jo ikke alltid 7000 kcal i teoretisk underskudd gir 1 kilo minus på vekta, eller vice versa, uten at det betyr at kalorier er 100% urelevant.

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kcal inn vs kcal ut Kanutten Generell diskusjon 34 17-04-12 14:22
Kh og kcal pr dag? Tufso86 Lavkarbo generelt 6 26-05-11 23:04
Kcal på lavkarbo? smia Trening 20 18-10-09 13:52
Lav carb/kcal kamp Spørsmål om matvarer og oppskrifter 2 09-08-09 16:03
Karbo vs kcal jannekristin Lavkarbo generelt 6 30-05-09 22:31


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no