Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Hei, jeg trenger tips og råd

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-08-08, 00:14   #1
jente21
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: oslo
Innlegg: 5
jente21 er på en erverdig vei

Hei, jeg trenger tips og råd

hei =)
jeg er en jente som ikke er kjempe stor, men alltid har vært godt lubben og hatt noen kg ekstra. alt for gla i mat og er ikke så veldig flink å trene.
nå har jeg begynt å lese om lavkarbo mat. selv om jeg var veldig skeptisk til en dame fortalte meg at d var med denne dietten hun klarte d. ifølge henne kuttet hun ut brød pasta, ris ,potet osv.. eneste grønnsaker og frukt ellers var mais og banan. så hun kunne spise så mye rømme, fløte, bacon osv som hun ville.
har alltid vært veldig gla i brød og pasta, men bestemte meg for ¨å prøve dette.
har gått en uke uten noe karbohydrater nå - ( tror jeg da)
eks på dagskost:
frokost: omelett med ,skinke, paprika, løk,sopp med salat og tomat
lunsj /middag : kylling filet grønnsaker med litt fløtesaus
kvelds laks, ovsnbakte grønnsaker stor salat og rømme
har også spist noen små mellom måltider mellom disse
føler at jeg spiser mye sunnere nå med alle grønnsakene jeg spiser, begynt å gå tur 1 time pr dag, har er ikke stillesittendes jobb,sluttet å små spise mellom måltider ( søthungeren nesten borte )
men er dette rett måte ? noen sier man skal spise må fett. eller så mye man vil...som i atkins dietten.. høres farlig ut spørr du meg.. egg og bacon til frokost,burgere uten brød til lunsj, og svine kotelletter til middag.. folk må jo miste appetitten å gå på den måten ned i vekt ? eller?
andre dietter skal man også telle kalorier, passe på å ikke få i seg for mye umettte fett og høy GI mat. ikke spise vannmelon for d har like høy GI verdi som vaffler.
føler jeg får i meg alt for lite fiber når jeg spiser slik .. alltid følt meg sunn og fornøyd med å spise havregryn for eks... savner å spise brødskive om morgenen.
er d verdt det? noen erfaringer ? hva bør jeg huske på ? endringer?
føler meg ganske slapp nå, men er vel fordi at kroppen ikke får raske karbohydrater lengre..?
trenger råd:P

jente21 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg/grete rode Svar med sitat
Gammel 08-08-08, 00:36   #2
nattfrue
Seniormedlem
 
nattfrue sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 740
nattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snill

Sv: hei !

Opprinnelig lagt inn av jente21, her.

eneste grønnsaker og frukt ellers var mais og banan.

Her gikk det kanskje litt fort i svingene? Skjønner ikke helt hva du prøvde å si her Spiste hun bare mais og banan, ikke andre grønnsaker og frukter? Det høres ut som et uheldig valg, selv for en som ikke lever lavkarbo.

Uansett - det beste rådet må være å finne én filosofi å følge. (Kjøp boka som hører til!) Å "mikse og trikse" er neppe lurt før du er skikkelig inneforstått med hva de ulike filosofiene bygger på, pluss at du har fått testet ut hvilke matvarer som fungerer og ikke for deg. De ulike oppleggene tillater ulike mengder karbohydrater per dag, og hvor mye fett du kan spise avhenger veldig av hvor mye karbohydrater du spiser.

Å spise mye fett er bare uheldig dersom det er kombinert med et høyt inntak av karbohydrater (gjelder å velge riktig fett, selvsagt). Det er vanskelig å venne seg til fordi de fleste alltid har fått høre at fett er fy-fy. Men kombinerer du de ulike næringsstoffene riktig, vil fett hjelpe deg å forbrenne fett - og dessuten sørger fettintaket for at du føler deg mett, slik at du faktisk spiser mindre. Det er derfor det ikke er kaloritelling i de fleste lavkarbo-dietter, fordi det rett og slett ikke er nødvendig. Holder du deg til opplegget, vil du ikke føle særlig sult og søtsug, derfor regulerer kaloriinntaket seg selv.

Men - det er altså viktig å velge én vei å gå. Her inne finner du masse nyttig info, men det gjelder å kunne skille mellom de ulike diettene, ellers blir man fort forvirret.

Lykke til

__________________
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
Min journal
nattfrue er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert ketogen diett med utgangspunkt i Ketolyse Svar med sitat
Gammel 08-08-08, 00:43   #3
jente21
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: oslo
Innlegg: 5
jente21 er på en erverdig vei

Sv: hei !

hei
ble vel litt mye ut på en gang her. får lese litt mer i bøker å prøve å finne ut av d.
hun spiste IKKE mais og banan. pga karbohydratene i dem.
takker for rådet ditt

jente21 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg/grete rode Svar med sitat
Gammel 08-08-08, 09:01   #4
Hannehk
Seniormedlem
 
Hannehk sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Nord Rogaland
Alder: 43
Innlegg: 2.193
Hannehk er virkelig snillHannehk er virkelig snillHannehk er virkelig snillHannehk er virkelig snill

Sv: hei !

Opprinnelig lagt inn av jente21, her.

er d verdt det? noen erfaringer ?

JA det er verdt det . Her inne er det nok av eksempler på mennesker som har fått et nytt liv med denne type dietter. Slappheten forsvinner for øvrig og istedet kommer du til å oppdage at du får mere energi faktisk. Lykke til du gjør en god jobb allerede

__________________



Velkommen til min blogg: Rabalderblog
Hannehk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf! Svar med sitat
Gammel 08-08-08, 10:21   #5
Fungirl
Supermoderator
 
Fungirl sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 3.021
Fungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressurs

Sv: hei !

Husk at du ikke skal holde deg på null karbs, noen må du ha. Jeg følger Ketolyse og der er det 15 g pr dag. Disse kommer fra grønnsaker. Enig med de over at du bør finne deg en retning og følge den. Kan ikke tro at grete roede kombinert med atkins kan være en ideel retning siden de ikke er så veldig lite.
Signerer hanne og sier at ja: Det er absolutt verdt det
Lykke til

Fungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric Bypass utført 07.02.11 Svar med sitat
Gammel 08-08-08, 11:23   #6
Lindabtn
Seniormedlem
 
Lindabtn sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Aust Agder
Alder: 38
Innlegg: 1.595
Lindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt likt

Sv: hei !

JAAAAAAAA..... absolutt verdt det. Ikke bare pgs vektnedgang, men man får bedre humør, mer energi, mer livslyst

__________________
Mamma til verdens hærligste William

Lindabtn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mamma til William. Ny start med sunn mat! Svar med sitat
Gammel 09-08-08, 15:44   #7
jente21
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: oslo
Innlegg: 5
jente21 er på en erverdig vei

Sv: Hei, jeg trenger tips og råd

tusen takk for gode råd
skal klare å gjennomføre det; å skifte livsstil denne gangen

har kjøpt meg en bok nå; om GI

før fikk jeg alltid høre at man ikke skal spise egg hver dag: gjør dere det?

jente21 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg/grete rode Svar med sitat
Gammel 09-08-08, 15:54   #8
Fungirl
Supermoderator
 
Fungirl sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 3.021
Fungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressurs

Sv: Hei, jeg trenger tips og råd

Spiser egg hver dag ja, men anbefaler deg å finne deg en diett/livstilsendring og så gå for den. Ser du prøver å kombinere grete roede og lindberg. Er vel lite gjennomførbart tenker eg.

Fungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric Bypass utført 07.02.11 Svar med sitat
Gammel 09-08-08, 16:20   #9
jente21
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: oslo
Innlegg: 5
jente21 er på en erverdig vei

Sv: Hei, jeg trenger tips og råd

prøver vel egentlig ikke å kombinere de..så bør vel endre på d som står der. før trodde jeg grete roede var en smart løsning... nå er jeg ikke så sikker lenger.

jente21 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg/grete rode Svar med sitat
Gammel 09-08-08, 17:48   #10
Fungirl
Supermoderator
 
Fungirl sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 3.021
Fungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressurs

Sv: Hei, jeg trenger tips og råd

Hvis du har gått på det før ikke det ikke fungerte så var det nok ikke det rette for deg Trives veldig godt på ketolyse for der vet jeg at hvis jeg spiser noe "ulovlig" så vil jeg ødelegge for meg selv i mange dager og eg er en sånn person som trenger litt faste rammer på slankingen....hehe

Fungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric Bypass utført 07.02.11 Svar med sitat
Gammel 09-08-08, 19:16   #11
Lene25
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 1
Lene25 er på en erverdig vei

Sv: Hei, jeg trenger tips og råd

Det er ganske viktig å få i seg litt fett også, hvis ikke er det garantert at du vil føle deg sliten. Jeg snakker da selvfølgelig ikke om trans fett og mettet fett. Men enumettet og flerumettet fett. Tilfør litt oliven olje i matlagingen. Jeg har lært av en ernæringsfysiolog at hvert måltid skal inneholde både proteiner og fett og litt av de rette karbohydratene (grønnsaker, bær, pumpernikkelbrød eller evnt en frukt). Proteinet og fettet gjør at du bremser blodsukkeret :-) Og husk kroppen vil tilpasse seg etterhvert og istedet for å forbrenne hovedsakelig karbohydrater vil den begynne å forbrenne fett istedet..

Lene25 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Blander litt, og finner noe som passer for meg :-) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Trenger tips og råd her lille bolle Ketolysekuren 8 09-06-08 21:09
Trenger tips om .mov-avspiller mofe Generell diskusjon 6 18-04-06 15:41
trenger tips Siljevanilje Ketolysekuren 4 07-04-06 17:06
Trenger et tips jeg.. Lara Generell ernæringsdebatt 8 06-10-05 20:05
Trenger tips til hva man kan spise Polyanna Lavkarbo generelt 13 25-08-04 21:24


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no