Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Optimal Ernæring

OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Optimal Ernæring Et kosthold basert på Jan Kwasniewski og Wolfgang Lutz sine anbefalinger. Boka "Bedre uten brød" er skrevet av Wolfgang Lutz.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 26-10-05, 14:42   #76
nomma
Seniormedlem
 
nomma sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Trøndelag
Alder: 51
Innlegg: 1.942
nomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt likt

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Utrolig interessant lesning.. dette må studeres nærmere..

Har lavt stoffskifte, og er insulinressistent.. har alltid vært kraftig bygd, men for 15 år siden begynte kiloene å komme sigende.. nådde max i fjor sommer, har gått litt opp og ned siden da.. nå har jeg som mål å gå ned 40 kilo i første omgang.. jeg har prøvd lavkarbo nå i 4 mnd.. og har oppdaget at jeg har matintoleranse mot hvetemel, gjær og sukker..
Jeg har ramlet av noen ganger, jeg er en karbo-junkie, så jeg havner på kjøret rett og slett..
Men nå har jeg tatt meg sammen igjen.. og går på Atkins induksjon for å få "renset kroppen" og for å få en kickstart..

Jeg synes matlisten er ganske interessant..noen matvarer der som frister ja.. blant annet melk.. jeg elsker melk men så lenge jeg har gått på tilnærmet Atkins-diett har jeg ikke drukket melk..

Ut i fra OE så skal jeg holde meg til

77 gr prot
154 gr fett
38 gr karb.

Tar det langtid før kroppen "reagerer" på den nye dietten???

Kan noen legge ut en typisk dagsmeny for OE?

som sagt kjempe interessant..

__________________
Ho Nomma



"her we go again"
nomma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-10-05, 20:29   #77
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av nomma

...Har alltid vært kraftig bygd, men for 15 år siden begynte kiloene å komme sigende.. nådde max i fjor sommer, har gått litt opp og ned siden da.. nå har jeg som mål å gå ned 40 kilo i første omgang..



Ut fra tallene du satte opp, går jeg ut fra at du er ca 177 cm høy, og har derigjennom en ”idealvekt” på mellom 69,3 kilo og 84,7 kilo.

Ut i fra dette så stemmer de tallene du satte opp for OE;

77 gr prot
154 gr fett
38 gr karb.

Vær imidlertid klar over at dette er tallene under stabiliseringen av kroppen ved hjelp av kostholdet, når du er nede på idealvekta di, ja så vil du måtte endre på sammensetningen. Dette har jeg skrevet om tidligere.

Opprinnelig lagt inn av nomma

…Tar det langtid før kroppen "reagerer" på den nye dietten??? … Har lavt stoffskifte, og er insulinressistent…



Kroppen din vil begynne å reagere positivt på kostomleggingen etter ca 4-6 uker, men du vil høyst sannsynligvis merke en god vektjustering allerede etter den første uka.

Til å begynne med så er jo usikkerheten stor med tanke på hva man kan spise, og forslag på menyer og matretter er samtidig stort.

Her begynte jeg å bruke programmet Calculus Victus, som du kan laste ned og se på (se lengre bak i denne tråden...). Der finner du mange eksempler på oppskrifter, samt at du kan legge inn dine egne oppskrifter, og kontrollere at sammensetningen av næringsstoffene blir optimale. Det er i grunnen ganske enkelt…

Er/ var selv en karbojunkie, 5-900 gr med snop gikk gjerne ned i løpet av en film, 2 liter med is var ofte i minste laget, og en sixpack med sandwich- is var glimrende som kosemat når jeg var ute å kjøre…. (i dobbel forstand…)

Opprinnelig lagt inn av nomma

Kan noen legge ut en typisk dagsmeny for OE?



Skal legge ut et par eksempler på dagsmenyer her, bl.a. med oppskrifter på både pannekaker og brød tilpasset OE.

Nå er lysten på både snop og is helt borte, jeg er mett, og må faktisk minne meg selv på at jeg kanskje må spise igjen snart…

Opprinnelig lagt inn av nomma

Jeg synes matlisten er ganske interessant..noen matvarer der som frister ja.. blant annet melk.. jeg elsker melk men så lenge jeg har gått på tilnærmet Atkins-diett har jeg ikke drukket melk..



Matlistene er gode å bruke når man skal sette sammen måltidene, og ja, du kan drikke melk, men jeg anbefaler deg for eksempel å drikke kulturmelk, da mye av laktosen i kulturmelka er brukt som næring av melkesyrebakteriene. Den ”sure/syrlige” smaken på melka er bevis på at laktosen er omdannet av melkesyrebakteriene. Og husk, bare H-melk og ekte kulturmelk er anbefalt når det gjelder OE.

Drikk for all del ikke melka som en tørstedrikk, men heller som smakssetter til måltidet. Tørstedrikken bør heller være vann eller usukret te.

Som sagt, hyggelig at du har funnet infoen om OE interessant, var selv skeptisk til å begynne med, men da jeg både så og hørte Dag Viljen Polyszensky (?) uttale seg om OE både i Mat & Helse og i debattprogrammer, ja da forsvant mye av skepsisen min…

Kostholdsrådene til OE ligger som sagt innenfor de anbefalingene Mat & Helse har gitt nå i en årrekke.

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 27-10-05, 09:23   #78
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Skal prøve å legge inn eksempel på en dagsmeny i kveld...

Frukosten min besto iallefall av en eggerøre laget av;

- 30 gram smør
- 2 hele egg
- 1 eggeplomme.

Røres sammen slik at smøret tas opp i eggerøre.

I tillegg spiser jeg en tynn skive optimalt brød eller lindbergbrød med smør og peanøttsmø. Som drikke bruker jeg enten vann eller usøtet te.

Kaffen tar jeg som regel på vei til barnehage/dagmamma etterpå...

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 27-10-05, 12:53   #79
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Her er et eksempel på lunsjen min i dag, som besto av følgende:

Bacon- og eggerøre laget av
1 stort egg
1 stor eggeplomme
30 gr meierismør
80-100 gr bacon i terninger

1 tynnn skive optimalt brød eller lindbergbrød med smør servert sammen med eggerøren.

Detter gir en fordeling mellomproteiner, fett og karbo som følgende;

1,0 (P) : 2,3 (F): 0,3 (K)

Som drikke kan man ha vann, usukret te, kaffe eller et glass helmelk, gjerne kulturmelk.

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 27-10-05, 13:20   #80
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

OK, jeg er solgt. Jeg har lyst til å prøve dette, men er et null på prosentregning. Kan noe velvillige sjeler fortelle meg hvor mye jeg bør spise av hva? 1.74 høy og *kremt* 135 kg. Hva med trening?

*aner en liten sprekk i skylaget*

  Svar med sitat
Gammel 27-10-05, 15:09   #81
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Hei Albertine!

Beregningene dine blir som følgende;

Protein: 74 gram
Fett: 148 gram
Karbo: 37 gram

Dette gir følgende resultat når det gjelder næringsstoffene;

- 296 kcal fra protein
- 1332 kcal fra fett
- 148 kcal fra karbohydrater

Dette gir følgende fordeling oversatt til matvarer;

- 370 gram kjøtt
- 148 gram fett
- 740 gram grønnsaker (maks 37 gram karbo pr dag)

Er det moe mere du lurer på, er det bare å spørre...

Når det gjelder trening, er det bare å trene som du vil, men treningen skal ikke begrunnes i at du skal slanke deg, men heller din generelle helse. Etter en liten stund kjenner du raskt om du evt. må justere noe på fordelingene.

Lager forresten "vanlig mat", men tilbereder tilleggsretter som inneholder mere fett til meg selv en familiens "normalvektige", f.eks basert på smør, rømme, creme fraiche osv...

Og husk...spis til du blir mett- men ikke stappmett...vær klar over at den skikkelige metthetsfølelsen kommer ca 30 minutter etter at du har spist... og den varer og varer og varer... men det vil du fort merke selv...


Sist redigert av Ziggy : 27-10-05 kl 17:33.
Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 27-10-05, 19:22   #82
nomma
Seniormedlem
 
nomma sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Trøndelag
Alder: 51
Innlegg: 1.942
nomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt likt

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Sitat:

Og husk...spis til du blir mett- men ikke stappmett...vær klar over at den skikkelige metthetsfølelsen kommer ca 30 minutter etter at du har spist... og den varer og varer og varer... men det vil du fort merke selv..

Dette kan jeg skrive under på.. etter å ha laget en ganske så fett mektig middag i går så ble jeg veldig mett og metthetsfølelsen satt lenge i.. måtte til slutt bare spise kveldsmat men ikke for at jeg var sulten.. men for at det ikke skulle gå for lang tid mellom måltidene...

Ser at tre måltider er greit etter OE prinsipp.. men kan en da forskyve frokost litt.. er ikke så sulten på morgenen.. og hvertfall ikke etter fett rik kost..

Kan noen legge ut en oppskrift på OE brød.. på norsk.. jeg har lastetned gratis versjonen av programmet Ziggi anbefalte men jeg må innrømme at engelsken min er heller dårlig..

men verdiene programet viser etter å lagt inn mine mål er:

81-91 prot
185-250 fett
73-82 karb..

så nå er det bare å finne frem formler og kalkulator..

__________________
Ho Nomma



"her we go again"
nomma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-10-05, 19:31   #83
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av nomma

81-91 prot
185-250 fett
73-82 karb..

.....men.... stemmer dette da Nomma ?? 73-82 karb er jo veldig mye da ?
Sist du skrev var det halvparten karber....

77 gr prot
154 gr fett
38 gr karb.


Ble litt forvirra over at det plutselig er dobbelt opp med karber ??

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 27-10-05, 19:41   #84
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av nomma

…Dette kan jeg skrive under på.. etter å ha laget en ganske så fett mektig middag i går så ble jeg veldig mett og metthetsfølelsen satt lenge i.. måtte til slutt bare spise kveldsmat men ikke for at jeg var sulten.. men for at det ikke skulle gå for lang tid mellom måltidene...

Opprinnelig lagt inn av nomma


Ser at tre måltider er greit etter OE prinsipp.. men kan en da forskyve frokost litt.. er ikke så sulten på morgenen.. og hvertfall ikke etter fett rik kost..



jo da, du kan forskyve frokosten som du selv vil på OE. Poenget er at du skal spise når du kjenner at kroppen har behov for mat, men husk at de andre måltidene må kompensere for at du ikke inntok frokosten. Poenget her er ikke å sulte seg ned i vekt, men å la hormonene og cellene selv gjøre jobben- og for at de skal få til å gjøre det, MÅ de ha næring!

Det er mange på OE som bare spiser 2 måltider, mange som utsetter frukosten og spiser kveldsmat i stedet, og alt dette er helt greit. I følge OE kan man spise kveldsmat rundt kl 20-21 uten å legge på seg, så lenge man benytter seg av prinsippene for denne kostholdsfilosofien.

Opprinnelig lagt inn av nomma

…verdiene programet viser etter å lagt inn mine mål er:

81-91 prot
185-250 fett
73-82 karb..

så nå er det bare å finne frem formler og kalkulator..



Husk at man i den første fasen bør bruke forholdet 1 gr protein : 2 gr fett : 0,5 gr karbo pr kilo kroppsvekt om man har en del kilo å gå ned, når man etter hvert nærmer seg stabiliseringsvekta, så endrer man sammensetningen av næringsstoffene til 1 : 2,5-3,5 : 0,5-0,8. Dette er forholdstall hentet fra boka om OE.

Det er samtidig viktig å huske på å spise seg mett, og at forholdet mellom næringsmidlene er sånn noen lunne i henhold til oppsettet på 1 :2 : 0,5. + 10%.

Kontroller derfor beregningene dine stemmer med dette. Har opplevd at programmet ikke helt følger boka når det gjelder dette.

Men, når det gjelder oppskriftsdelene, ja så gir den en unik oversikt over sammensetningen av de ulike matrettene, og det er enkelt å legge inn og endre de ulike oppskriftene. Næringstabellen er også redigerbar, og man kan utveksle oppskrifter med andre brukere av programmet… det er dette jeg bruker det mest til…

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 27-10-05, 19:47   #85
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Nille

.....men.... stemmer dette da Nomma ?? 73-82 karb er jo veldig mye da ?
Sist du skrev var det halvparten karber....

77 gr prot
154 gr fett
38 gr karb.


Ble litt forvirra over at det plutselig er dobbelt opp med karber ??

Du har nok rett, Nille, det virker litt rart.

Husk Namma, at programmet ikke benytter de samme forholdstallene og beregningene som bøkene om OE anbefaler, så jeg anbefaler deg til å lese litt om dette i begynnelsen av denne tråden igjen så du kan sjekke om tallene dine stemmer.

Tror nok de første tallene du opererte med er de jeg ville ha tatt utgangspunkt i, og evt justert etter hvert som kroppen justerer seg til det nye kostholdet.

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 27-10-05, 20:42   #86
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

.
Har bestilt boka til Sten Sture Skaldeman, "Spis deg ned i vekt". Skal bli interessant å sammenligne hans versjon sett i forhold til "Optimal Ernæring" av Kwasniewski og "Bedre uten Brød" av Lutz.

Skal komme med en omfattende sammenligning av disse kostholdsfilosofiene og Skaldemans metode når jeg har fått tak i boka.

Er det noen andre som allerede har lest den, og kan komme med litt mere info om hva den konkret går ut på??

.

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 28-10-05, 02:06   #87
nomma
Seniormedlem
 
nomma sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Trøndelag
Alder: 51
Innlegg: 1.942
nomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt likt

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Sitat:

....men.... stemmer dette da Nomma ?? 73-82 karb er jo veldig mye da ?

Jeg syntes det var litt rart jeg også.. la ikke merke til det før etter jeg skrev innlegget.. Tror jeg holder meg til formelen til OE jeg..

Tror jeg prøver dette over helgen.. skal prøve å regne ut hva jeg spiser en dag nå og så hvordan det ser ut.. i forhold...

__________________
Ho Nomma



"her we go again"
nomma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-10-05, 06:20   #88
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av nomma

Jeg syntes det var litt rart jeg også.. la ikke merke til det før etter jeg skrev innlegget.. Tror jeg holder meg til formelen til OE jeg..

Tror jeg prøver dette over helgen.. skal prøve å regne ut hva jeg spiser en dag nå og så hvordan det ser ut.. i forhold...

Høres flott ut... men husk- dette er ingen sultekur, du SKAL spise deg mett... om du syntes tallene virket litt lave!

Du kan også prøve deg fram litt i løpet av helga ved å lage enkelte måltider slik de er ment å være i OE, så både føler du hvordan det er, samtidig som du kan regne på sammensetningen på måltidene om du vil...

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 28-10-05, 14:15   #89
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

OE middagen min i dag består i dag forøvrig av krydrete nakkekoteletter med mye soppsaus laget på creme fraiche og avkok av panna servert med brokkoli, litt gulrot og blomkål...mmmm....

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 28-10-05, 17:11   #90
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Hvorfor er erter og bønner på forbudtlisten Jeg vet de inneholder mye karbo men de inneholder også mye protein og fiber. Skulle da ikke være verre enn potet....

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 28-10-05, 19:22   #91
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Kristian

Hvorfor er erter og bønner på forbudtlisten Jeg vet de inneholder mye karbo men de inneholder også mye protein og fiber. Skulle da ikke være verre enn potet....

Joda, Kristian, for mange kan det virke litt rart, men det er er forklaring bak det...

På OE er man opptatt av matvarenes kvalitet med henblikk på kroppens behov. Derfor bør man på OE heller velge animalsk protein foran vegetabilsk protein, da det animalske proteinet inneholder langt mere av de samme bestanddelene som vårt protein. Kroppen trenger ikke å omdanne animalsk protein like mye som de må med vegetabilsk protein.

Når det gjelder fiber, så er det ikke nødvendig i særlig grad innenfor denne kostholdsfilosofien. Mange får store problemer med fiber i kosten, de tilfører ikke kroppen noen som helst form for næringsstoffer, da kroppen ikke er i stand til å bryte dem ned (snakker her om kostfiber).

Går man på et fettfattig kosthold må man ha fiber i kosten for å unngå forstoppelse, men med tilstrekkelig mef mettet fett i kosten, vil man ikke oppleve forstoppelse i særlig grad.

Enkelte sier at fiber "rensker" opp i tarmene våre, men faktum er det at de kan tilføre næring til enkelte uønskede bakteriefloraer i tarmene, noe som stadig flere opplever ubehag med, i form av tarmgass etc.

Husk at flere såkalte utrenskiongskurer bruker olje (dvs fett) som en av de viktigste elementene i kuren, kun iblandet litt juice eller urteuttrekk... Derfor er fiber heller ikke nødvendig i kosten, slik vi fra tidligere er vant til å høre.

Når det er sagt, så kan du selv velge hva slags karbohydretene du tilfører kosten, bare du holder deg innenfor grensene for ditt daglige karboinntak.

Husk imidlertid de anbefalte mengdebegrensningene som er nevnt i oversikten over matvarene, selv om du også her bestemmer selv innenfor ditt daglige karboinntak.

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 28-10-05, 20:51   #92
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

På bakgrunn av din teori så bør man da også være forsiktig med nøtter og mandler også da... men de står ikke på forbudt listen

Jeg mener nå fortsatt at fiber bare er positivt når det gjelder vektnedgang, gasser er for de som ikke er vant. De som spiser nøtter bare i jula de får mye gasser men de som spiser nøtter hele året får ikke de plagene.

Men nødvendig er det ikke med fiber, jeg har selv gått ned mange kilo ved å drikker fløte blandet med proteinpulver, og forbedret blodverdiene

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 28-10-05, 21:31   #93
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

---


Sist redigert av Ziggy : 16-01-08 kl 14:56.
Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 29-10-05, 14:02   #94
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Nok et eksempel på middag:

Medisterpølse
Blomkålmos laget med Philadelphia ost, mye meierismør, salt og pepper...

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 29-10-05, 17:36   #95
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Bare et lite spørsmål sånn i planleggingsfasen: Hvordan er det med kunstig søtstoff/Splenda?

  Svar med sitat
Gammel 29-10-05, 17:39   #96
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Og enda et spørsmål: Jeg ser at det beste er tre måltider om dagen. Har det noe å si om måltidene ikke kommer til samme tid hver dag? Har en jobb med varierende arbeidstid og jeg får ikke til å ha samme rytme uka igjennom.

  Svar med sitat
Gammel 29-10-05, 19:48   #97
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Albertine

Og enda et spørsmål: Jeg ser at det beste er tre måltider om dagen. Har det noe å si om måltidene ikke kommer til samme tid hver dag? Har en jobb med varierende arbeidstid og jeg får ikke til å ha samme rytme uka igjennom.

Nei, det er helt opp til deg selv (og kroppen din..)! Poenget her er at du vil være mett LENGE av gangen på grunn av at kroppen bruker lang tid på å ta opp fettet fra fordøyelsessystemet, noe som medfører at du har en jevn og stabil tilførsel av energi i mange timer. Du vil oppdage dette når du har spist et OE måltid med anbefalt mengde med fett...tro du meg...

Derfor trenger du ikke henge deg opp i klokka, men heller lytte på din egen kropp, og spise når den vil ha mat.

Husk og at mange til slutt havner opp på 2 måltider pr fag på OE, dog må man da passe på å få i seg nok næringsstoffer i løpet av disse måltidene!

Høres kanskje fælt ut for mange, men poenget er at man rett og slett ikke er sulten lengre- og mister lysten til å til stadighet å putte noe i munnen, noe man ofte måtte gjøre på blandingskostholdet man hadde før, og som så ble en vane også på lavkarbo...

Selv spiser jeg 3 måltider for å holde det sosiale sammen med familien gående. Lager vanlig mat med svinekjøtt som basis til hele familien, men en ekstra saus av creme fraiche, sopp el.l. til meg selv istedet for mye av det andre tilbehøret... og her er mulioghetene mange!

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 29-10-05, 19:53   #98
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Albertine

Bare et lite spørsmål sånn i planleggingsfasen: Hvordan er det med kunstig søtstoff/Splenda?

Anbefaler det ikke, bruk heller honning som er naturlig. Du bruker vel ikke store mengder med splenda heller antar jeg, så det gjør intet å bytte det ut med honning som tas opp langt bedre av kroppen. Ikke tenk på GI, for mengdene i løpet av dagen er så små at det ikke har noe å si her.

Ellers så vil jeg heller anbefale Stevia, da det er helt uten klorstoffer som splenda har. Stevia er forbudt i Norge, men kan fremdeles importeres fritt fra UK og USA. Husk at det er et naturlig søtstoff laget fra barken på et treslag nede i Sør Amerika, og er brukt av lokale indianerstammer i uminnelige tider...

Hva har du forretsten tenkt å bruke Splenda til???

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 29-10-05, 20:03   #99
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Ziggy

Hva har du forretsten tenkt å bruke Splenda til???

Det er jo mye lovlig man kan bruke det til, feks pisket krem, bær, smoothies (bær + egg + vann + olje) feks.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 29-10-05, 21:33   #100
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Iset

Det er jo mye lovlig man kan bruke det til, feks pisket krem, bær, smoothies (bær + egg + vann + olje) feks.

Joda....men husk at det er klormolekyler i Splendaen, mens både honningen og Steviaen er naturlig uten kunstige tilsetninger...

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no