Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Kake/dessert og snacks

Sukkerfri jordbærgelé (bilder)

Kake/dessert og snacks Her kan du poste dine lavkarbo-oppskrifter av desserter, snacks, lavkarbokaker og andre lavkarbovennlige godterier.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-02-13, 01:33   #1
Mat for sjelen
Medlem
 
Mat for sjelen sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2012
Innlegg: 371
Mat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snill

Sukkerfri jordbærgelé (bilder)

Hjemmelaget Gelè helt uten kunstige tilsetningsstoffer, aroma, farge og E-stoffer. Sukkerfri er den også...

Å lage gelè selv høres ut som et skikkelig kjøkken-prosjekt som tar laaang tid, og noe som er mye mer avansert enn å ta den vanlige pakken. Det kan jeg herved avkrefte!
Hjemmelaget Gelè lager du på 5 - 10 minutter....

Denne jordbærgelèn smaker faktisk jordbær. Nydelig frisk og naturlig smak som ungene elsket...

Oppskrift
5 dl vann
5 ts gelatinpulver
200 g jordbær (gjerne frosne)
1/2 ts vaniljeekstrakt
3 - 4 ss sukrin

Kok opp vann og jordbær. Mos blandingen med en stavmikser eller i en blender. Smak til med sukrin, og ha i vaniljeekstrakt. Rør til slutt inn gelatinpulver.
Sil blandingen gjennom en finmasket melsikt over i en bolle, og sett kjølig til geleen er stiv i ca 6 - 8 timer...



♥ Tove

Vedlagte bilder
Filtype: jpg jordbærgele3_liten.jpg (257,2 KB, 11 visninger)
Filtype: jpg jordbærgele2_liten.jpg (236,7 KB, 8 visninger)
Filtype: jpg jordbærgele1_liten.jpg (266,7 KB, 12 visninger)
__________________
Tove

Ta en titt innom bloggen min for flere bilder, oppskrifter og kanskje litt matinspirasjon - og kikk gjerne også på boken min...
http://sjelemat.blogspot.com/
Mat for sjelen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/LCHF Svar med sitat
Gammel 03-02-13, 13:46   #2
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Sukkerfri Jordbær - Gelè...(bilder)

Nammi! Dette har jeg tenkt på i flere uker at jeg skulle lage, av bringebær. Typisk nok har jeg ikke nok gelantin i hus i dag da.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 06-02-13, 16:47   #3
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Sukkerfri Jordbærgelé...(bilder)

Jeg prøvde å lage med blåbær og den ble ikke stiv, så jeg får gjør et forsøk med jordbær og tilsette mer gelatin neste gang jeg lager blåbær

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 06-02-13, 16:53   #4
Mat for sjelen
Medlem
 
Mat for sjelen sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2012
Innlegg: 371
Mat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snill

Sv: Sukkerfri Jordbærgelé...(bilder)

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Jeg prøvde å lage med blåbær og den ble ikke stiv, så jeg får gjør et forsøk med jordbær og tilsette mer gelatin neste gang jeg lager blåbær

Usj det var dumt! Jeg hadde en pakke med gelatinpulver fra Bakern, og der står det på baksiden av pakken: Til dessertgele; 1 ts pulver pr dl varm saft Fulgte bare dette og gelèen min ble akkurat som den skulle... Hvilket merke brukte du?? Trodde ikke det var forskjell på merkene...

__________________
Tove

Ta en titt innom bloggen min for flere bilder, oppskrifter og kanskje litt matinspirasjon - og kikk gjerne også på boken min...
http://sjelemat.blogspot.com/
Mat for sjelen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/LCHF Svar med sitat
Gammel 06-02-13, 17:23   #5
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Sukkerfri Jordbærgelé...(bilder)

Opprinnelig lagt inn av Mat for sjelen, her.

Usj det var dumt! Jeg hadde en pakke med gelatinpulver fra Bakern, og der står det på baksiden av pakken: Til dessertgele; 1 ts pulver pr dl varm saft Fulgte bare dette og gelèen min ble akkurat som den skulle... Hvilket merke brukte du?? Trodde ikke det var forskjell på merkene...

Hindu.

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 01-03-13, 01:50   #6
Dracoster
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2013
Innlegg: 2
Dracoster er på en erverdig vei

Sv: Sukkerfri jordbærgelé (bilder)

Sukkerfri jordbærgele er per definisjon ikke sukkerfritt når man bruker jordbær.

Dracoster er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egen Svar med sitat
Gammel 01-03-13, 08:28   #7
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Sukkerfri jordbærgelé (bilder)

Opprinnelig lagt inn av Dracoster, her.

Sukkerfri jordbærgele er per definisjon ikke sukkerfritt når man bruker jordbær.

Sukker og karbohydrater er ikke det samme.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 01-03-13, 09:07   #8
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Sukkerfri jordbærgelé (bilder)

Opprinnelig lagt inn av Dracoster, her.

Sukkerfri jordbærgele er per definisjon ikke sukkerfritt når man bruker jordbær.

Men sukkerfri menes fri for sukrose(farin), så ja den er sukkerfri, men inneholder selvsagt bl.a. naturlig litt fruktose fra bærene. Er det noe å kvervulere for da?
Jeg har i hvertfall null problemer med litt bær på ketogent kosthold, jeg spiser det ikke daglig og jordbær spises en sjelden gang. Man må ikek spise søtt heller, men jeg velger en og annen dessert innimellom.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 01-03-13, 11:22   #9
Mat for sjelen
Medlem
 
Mat for sjelen sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2012
Innlegg: 371
Mat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snill

Sv: Sukkerfri jordbærgelé (bilder)

Opprinnelig lagt inn av Dracoster, her.

Sukkerfri jordbærgele er per definisjon ikke sukkerfritt når man bruker jordbær.

Geleen inneholder ikke sukker, og er pr definisjon sukkerfri
Jordbær inneholder fruktose, og geleen er dermed ikke fri for karbohydrater
Viktig å holde begrepene fra hverandre her...

__________________
Tove

Ta en titt innom bloggen min for flere bilder, oppskrifter og kanskje litt matinspirasjon - og kikk gjerne også på boken min...
http://sjelemat.blogspot.com/
Mat for sjelen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/LCHF Svar med sitat
Gammel 02-03-13, 18:18   #10
Dracoster
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2013
Innlegg: 2
Dracoster er på en erverdig vei

Sv: Sukkerfri jordbærgelé (bilder)

Dere skjønner vel at det er likegyldig for en diabetiker hva sukkeret kalles? Skal dere kalle noe sukkerfritt, så må det også være sukkerfritt.

Jordbær har i gjennomsnitt 10 gram sukker per 100 gram. Til sammenligning har 1 dl cola 10,6 gram sukker.

Dracoster er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egen Svar med sitat
Gammel 02-03-13, 18:23   #11
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Sukkerfri jordbærgelé (bilder)

Nå vet vel en diabetiker dette fra før?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-03-13, 23:32   #12
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Sukkerfri jordbærgelé (bilder)

Opprinnelig lagt inn av Dracoster, her.

Dere skjønner vel at det er likegyldig for en diabetiker hva sukkeret kalles? Skal dere kalle noe sukkerfritt, så må det også være sukkerfritt.

Jordbær har i gjennomsnitt 10 gram sukker per 100 gram. Til sammenligning har 1 dl cola 10,6 gram sukker.

Det er forskjell på sukkerfritt og karbohydratfritt - og dette vet en oppegående diabetiker.

http://snl.no/sukker

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 03-03-13, 01:04   #13
Mariann S
Seniormedlem
 
Mariann S sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Sunnmøre
Alder: 55
Innlegg: 1.353
Mariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt av

Sv: Sukkerfri jordbærgelé (bilder)

Opprinnelig lagt inn av Dracoster, her.

Dere skjønner vel at det er likegyldig for en diabetiker hva sukkeret kalles? Skal dere kalle noe sukkerfritt, så må det også være sukkerfritt.

Jordbær har i gjennomsnitt 10 gram sukker per 100 gram. Til sammenligning har 1 dl cola 10,6 gram sukker.

Om du først skal skrive kor mange karber jordbær har so bør det iallefall vere riktig 6,6 gr pr 100 gram.

Googla litt om jordbær og diabetes, og blandt anna når eg leste her, so var faktisk jorbær sunt i forhold til diabetes

Mariann S er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo, BMI 21 ♥ Svar med sitat
Svar

Emneord
dessert, gele


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Sukkerfri Mandelsjokolade...(bilder) Mat for sjelen Kake/dessert og snacks 2 07-12-12 10:04
Sukkerfri after eight? marjusen Spørsmål om matvarer og oppskrifter 13 10-03-12 15:55
Heistad jordbærgele K@rin Lavkarbo generelt 1 25-07-08 11:03
sukkerfri IFA! Helene Lavkarbo generelt 16 12-09-06 20:21
www.sukkerfri.no Iset Lavkarbo generelt 2 19-12-05 10:57


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no