Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

En utfordring til dere lavkarbokokker

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 21-07-09, 19:33   #1
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

En utfordring til dere lavkarbokokker

Ok. Så jeg inrømmer det. Jeg er alene hjemme mens familien er på ferie, og det er min kjære som til vanlig står for det meste av matlagingen (hun kommer til å erte meg sykt etter dette innlegget). Jeg er relativt habil på kjøkkenet, men ikke alltid like kreativ

Så nå er jeg spent på om noen vil ta utfordringen, og foreslå en rett som holder til både middag, frokost og lunsj ut fra det jeg har i hus

Her er det som finnes i skap og skuffer:

30 egg (...)

Kjøtt
Sommerkoteletter
Svin ytrefilet
Bacon
Svenske kjøttboller
Lettsaltet sideflesk
Seranoskinke
Svensk karbonadedeig
Böklunder Knakkwurst og Bratwurst (1 g karbo)

Fisk
Laksefileter
Krabbe naturell på boks
Tunfisk på boks

Grønnsaker
Blomkål
Brokkoli
Paprika
Løk
Fersk hvitløk
Ingefær
Vårløk
Tomat
Gulrøtter
Mais
Fersk chilli

Meieriprodukter
Meierismør (saltet og usaltet)
1/2 liter kremfløte
Oljer - de fleste typer
Jarlsberg
Feta
Parmesan
Forskjellige typer Philadelphiaost
CC

Lavkarbo
JBKM
Glutenmel
Fiberhusk
Kruskakli
Splenda
Tror jammen jeg har en gammel ketolysepille liggende også

Diverse
Alt som kan tenkes av krydder (jeg mener det - madamen har samlemani)
Alt av japansk dilldall
Buljonger og fonder i alle varianter
Masse "innvandreringredienser" i krukker og flasker (geez - her skal budsjettet reduseres)


Tror det dekker det meste. Er spent på om noen tar utfordringen


Sist redigert av Chunky : 21-07-09 kl 19:42.
  Svar med sitat
Gammel 21-07-09, 22:00   #2
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: En utfordring til dere lavkarbokokker

Vel, jeg kunne ikke akkurat sulte mens jeg ventet på dere, så for de som er interessert - her er resultatet når jeg slengte alt jeg hadde lyst på i en stekepanne (og det ble faktisk bedre enn jeg hadde drømt om - kan anbefales):

Renskåret kotelettkjøtt i terninger og bacon frest i stekepanne med en del smør og litt pepper
+
1 dl Fløte
1 dl Kokosmelk
1/4 Chilli
Hvitløk
Tomatpure
Worchestersauce
2 eggeplommer
Raspet blomkål (hadde det rett opp i stekepannen på slutten)

Totalt ca 4 karber

Woahh - snadder for en stakkars, ensom Chunky

  Svar med sitat
Gammel 21-07-09, 22:37   #3
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: En utfordring til dere lavkarbokokker

Det trenger jo ikke å være så avansert da.

Damp brokkoli eller blomkål
Stek en kjøttbit, ta opp kjøttet og hell en skvett vann i panna for å løsne stekerestene. Så heller du i litt fløte eller creme fraiche og har i salt og pepper el.l. Vips har du fløtesaus.

Eller egg og bacon.... Du trenger ikke leke gourmetkokk

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 21-07-09, 22:59   #4
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: En utfordring til dere lavkarbokokker

Jeg elsker god mat og drikke over alt annet. Det var vel derfor jeg havnet her i utgangspunktet

  Svar med sitat
Gammel 21-07-09, 23:01   #5
Luna*
Seniormedlem
 
Luna* sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Hordaland
Alder: 48
Innlegg: 703
Luna* er en juvelLuna* er en juvelLuna* er en juvel

Sv: En utfordring til dere lavkarbokokker

Synes du løste det bra jeg Chunky, ser ut som en god middag

__________________
Påskeutfordring:


Luna* er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt Svar med sitat
Gammel 21-07-09, 23:08   #6
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: En utfordring til dere lavkarbokokker

Opprinnelig lagt inn av Luna*, her.

Synes du løste det bra jeg Chunky, ser ut som en god middag

Takk, takk

Jeg er ikke den som dør av sult foran kjøleskapet, men jeg tenkte det var litt artig å se hva andre ville gjort. Var skikkelig tom for ideer.

  Svar med sitat
Gammel 21-07-09, 23:39   #7
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: En utfordring til dere lavkarbokokker

Hvis det begynner å røyne på med ideer etterhvert kan du jo hive restene i stekepanna og lage en omelett på de, siden du har nok egg Kan spises til alle døgnets tider

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-07-09, 23:59   #8
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: En utfordring til dere lavkarbokokker

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Hvis det begynner å røyne på med ideer etterhvert kan du jo hive restene i stekepanna og lage en omelett på de, siden du har nok egg Kan spises til alle døgnets tider

Tja... nå ble jo dette en slags gryte da, så jeg vet ikke helt om jeg klarer å lage en omelett ut av det

Men jeg spiser mye omelett til frokost. Vi laget en liten kjøkkenhage i våres med urter som vi bruker mye av. Pleier å slenge oppi litt av hvert. Ingenting er forresten som hjemmelaget bearnaise med nyplukket estragon. Har også eksperimentert med forskjellige urter i hjemmelaget majones, men synes aioli og chillivarianter er og blir det beste.

Men som sagt, madamen lager 8 av 10 middager. Er rimelig bortskjemt kan man si

Må også bare innrømme at vi ikke har vært spesielt flinke til å bruke oppskrifter fra forumet. Vi bruker i det store og hele lite oppskrifter. Min spesialitet er forresten Bacalao. Der er jeg konge. Men det er det jo på en måte slutt på nå Gidder ikke engang forsøke uten poteter.


Sist redigert av Chunky : 22-07-09 kl 00:04.
  Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 00:14   #9
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: En utfordring til dere lavkarbokokker

Åh! Den besteste ostelasagnaen!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 00:28   #10
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: En utfordring til dere lavkarbokokker

Kjempesmart! Har ikke tenkt på å bruke ost som lasagneplater. Men i gamle dager (dvs før 2009 ) pleide jeg å lage ostesusen til lasagne slik:

Et par desiliter kjøttbuljong
Fløte
Blanding av raspet sveitserost og jarlsberg som røres sammen med fløte/buljong
Smak til med HP-saus

Veldig enkel, men jeg har fått mye skryt for den opp igjennom tidene. Hemmeligheten er HP-sausen og sveitserosten. Dette er det eneste jeg noen sinne har funnet å bruke HP-saus til, så jeg har kastet noen flasker

Tror jammen jeg skal forsøke det igjen snart, bare med osteplatevarianten din.

Sveitserost er ikke noe godt å spise (synes jeg), men kjempegod blandet med annen ost, stekt på plate, og formet som f.eks. tacoskjell. Så det bør funke.

  Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 00:44   #11
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: En utfordring til dere lavkarbokokker

HP saus og worchestersaus er bra krydder i hamburger

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 00:46   #12
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: En utfordring til dere lavkarbokokker

hvorfor kaster du så mange flasker? hp-saus holder seg langt lengere enn det som står på flaska. Og hva man bruker den til? Alt om du spør pappan min Men på biff, kjøttkaker, og alt mulig kjøtt er den selvskreven... Og man trenger bare bittelitt...

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 00:47   #13
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: En utfordring til dere lavkarbokokker

Er det ikke til og med en drink med HP saus?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 00:50   #14
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: En utfordring til dere lavkarbokokker

Skjønner at jeg skulle vært med på matforumet tidligere

Kan bidra med et lite tips til: jeg pleier å kjøpe fersk fetaost i hele stykker på en tyrkisk butikk. Den deler jeg opp i terninger og legger på norgesglass med en dressing laget av olje og urtedressing fra Knorr. Mye bedre og billigere enn Apertina.

  Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 00:53   #15
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: En utfordring til dere lavkarbokokker

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

hvorfor kaster du så mange flasker? hp-saus holder seg langt lengere enn det som står på flaska. Og hva man bruker den til? Alt om du spør pappan min Men på biff, kjøttkaker, og alt mulig kjøtt er den selvskreven... Og man trenger bare bittelitt...

Jeg vet at det brukes til biff og kjøttmikser. Når jeg studerte i England bodde jeg i et kollektiv hvor de andre brukte HP på omtrent alt som gikk i stekepanna. Har litt fobi etter den tiden. Men det var også der jeg fant på å bruke HP i ostesaus

  Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 00:55   #16
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: En utfordring til dere lavkarbokokker

Apetina har smak og konsistens som gymsokker!
Jeg syns den kybros eller hva den heter faktisk ikke er så ille. Og den fra lillehammer.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 00:57   #17
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: En utfordring til dere lavkarbokokker

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Apetina har smak og konsistens som gymsokker!
Jeg syns den kybros eller hva den heter faktisk ikke er så ille. Og den fra lillehammer.

Tyrkersjappa mi har baljer med svære stykker i lake. Du kan velge forskjellig fettprosent. Helt opp til 60% fett

  Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 01:36   #18
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: En utfordring til dere lavkarbokokker

Så heldig du er som har en egen tyrkersjappe, Chunky! Høhø.
HP-saus kan du bl.a bruke i bloody mary, enten det eller worchestershiresaus, sammen med tabasco. Åh, jeg eeeelsker bloody marys. Det skal i følge Keith Richard være drinken som har holdt han i live

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 10:40   #19
Fetpåmidten
Medlem
 
Fetpåmidten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 195
Fetpåmidten er ny på veien

Sv: En utfordring til dere lavkarbokokker

Men hva ER hp-saus?

Fetpåmidten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/høyfett Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 10:53   #20
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: En utfordring til dere lavkarbokokker

Det jeg pleier å gjøre når jeg er litt tom for idéer, er å tenke ut hvilket kjøtt/fisk jeg har lyst på en dag, så går jeg inn her på avansert søk og skriver feks. *kylling* (har du stjerne foran og bak ordet finner søkemotoren nemlig alt som inneholder kylling, feks. kyllingfilet og kyllingkjøttdeig, ikke bare kylling) og velger ut det som høres godt ut. Husk å kun søke i kokeboka da, ellers får du opp en helsikes haug med journaler.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 11:14   #21
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: En utfordring til dere lavkarbokokker

Opprinnelig lagt inn av Fetpåmidten, her.

Men hva ER hp-saus?

http://images.uncyc.org/no/7/74/HP_sauce.jpg

Forresten chunky, du som her skrevet denne artikkelen: http://ikkepedia.org/wiki/HP_sauce Omtrent like positiv omtale ja

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-07-09, 13:45   #22
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: En utfordring til dere lavkarbokokker

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Så heldig du er som har en egen tyrkersjappe, Chunky! Høhø.
HP-saus kan du bl.a bruke i bloody mary, enten det eller worchestershiresaus, sammen med tabasco. Åh, jeg eeeelsker bloody marys. Det skal i følge Keith Richard være drinken som har holdt han i live

Haha - ja jeg vanker der så mye at vi nesten føles som familie. Du kan få komme på besøk til oss en dag hvis du vil

  Svar med sitat
Gammel 23-07-09, 13:51   #23
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: En utfordring til dere lavkarbokokker

Opprinnelig lagt inn av Chunky, her.

Haha - ja jeg vanker der så mye at vi nesten føles som familie. Du kan få komme på besøk til oss en dag hvis du vil

Haha, vi har Sultanen vår her da, føles ganske familiært det også!

Men atte du, den HP-sausen, det var jo over 40 gram sukker! GRUD!
Klart, man bruker vel ikke så mye av den om gangen, men jeg tror jeg bare instinktivt rygga vekk og videre

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 23-07-09, 14:08   #24
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: En utfordring til dere lavkarbokokker

Ooops - var det så mye? Det må minst et par spiseskjeer til, så da er dette kun for vedlikehold. Tviler på at det er de tregeste karbene i byen heller. Blir vel en halv dagsrasjon for de som ligger på 15-20. Takk for info. Og hvil i fred, kjære HP (sausen altså - ikke mannen).

  Svar med sitat
Gammel 28-07-09, 23:39   #25
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: En utfordring til dere lavkarbokokker

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Haha, vi har Sultanen vår her da, føles ganske familiært det også!

Men atte du, den HP-sausen, det var jo over 40 gram sukker! GRUD!
Klart, man bruker vel ikke så mye av den om gangen, men jeg tror jeg bare instinktivt rygga vekk og videre

Man bruker en dråpe eller to... M*e mindre sukker enn i en rute 70% sjokolade.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Noen som kan hjelpe meg?! En utfordring til dere lavkarbo-guruer Lil@ Lavkarbo generelt 11 22-10-08 17:14
En utfordring Spirea Dr Lindbergs 13 23-05-08 09:06
Dagens utfordring: bursdag... leyla73 Lavkarbo generelt 5 29-04-08 13:14
En liten utfordring... TinaF Generell diskusjon 9 21-03-06 19:29


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no