Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Hvilke grønnsaker?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 02-01-12, 23:17   #26
Bik
Seniormedlem
 
Bik sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 796
Bik har en fantastisk aura rundt segBik har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvilke grønnsaker?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Når man sier at man ikke bør spise salat, menes det bladsalat som issalat. Den inneholder så og si bare vann og ingen næringsstoffer!
Finnes jo andre typer salathoder som er bedre, hjertesalat feks, og alle de andre med farger som Nellie sier!

Hva med kinakål? Syns den holder seg best og bruker mye av den.

__________________


Bik er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert Svar med sitat
Gammel 03-01-12, 00:07   #27
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Hvilke grønnsaker?

Opprinnelig lagt inn av Bik, her.

Hva med kinakål? Syns den holder seg best og bruker mye av den.

Bruker mye kinakål, jeg også, men aldri som hovedbestandel i en salat!

Den er god i wok, forresten!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 03-01-12, 00:14   #28
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Hvilke grønnsaker?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Bruker mye kinakål, jeg også, men aldri som hovedbestandel i en salat!

Den er god i wok, forresten!

Ja, jeg bruker kinakål i wok, smørdampa og i supper, jeg tåler den bedre enn annen kål (spesielt hvis den er varmebehandla)

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-01-12, 04:26   #29
ostebit
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 30
ostebit er på en erverdig vei

Sv: Hvilke grønnsaker?

Hva med rapidsalat og crispsalat? Er de bra?

ostebit er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 03-01-12, 05:44   #30
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Hvilke grønnsaker?

Jeg trooor hjertesalat er blant de mest næringsrike bladsalatene. Selv har jeg plass til så lite volum mat i forhold til alt det øyet vil spise () at jeg omtrent aldri gidder å bruke "lysegrønn" salat og agurk, selv om det er godt. Innbiller meg at kroppen heller vil ha så mye spinat og paprika jeg får plass til.

Og jo - arnakristins samletråd Grønnsaksretter og -tilbehør til middag er veldig fin!

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 03-01-12, 07:56   #31
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hvilke grønnsaker?

Opprinnelig lagt inn av Mithila, her.

men når det gjeld isbergsalat, eg et det, men aldri KUN isbergsalat. Blandar i agurk, paparika, tomat, avokado, løk og kanskje andre salatblader, og så har eg ein eller annan dressing over (olje- eller rømmebasert). Dersom det er hovudrett så har eg i skinke, ost eller anna kjøt/fisk. Er det eit problem å bruke isberg når det ikkje er hovudingrediensen?

Jeg er muligens hysterisk, men personlig hadde jeg ikke brukt bare isbergsalat uansett. Hadde nok blandet den med hjertesalat eller ruccola eller spinat eller lollo eller hva som helst med litt mer farge. Har man 15 karbohydrater til rådighet, om dagen, og bruker litt her og litt der på meieriprodukter osv, så hadde jeg gjort det aller meste ut av grønnsakene jeg faktisk spiste. En liten tvangstanke, selvom det sikkert ikke utgjør store forskjellen.. Men nå synes jeg 15 kh gir alt for lite grønnsaker da, det er ikke alle som helt ser den.

Kinakål også er fint og flott, men næringsrikt er det ikke.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-01-12, 11:20   #32
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.195
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Hvilke grønnsaker?

Bruker isbergsalat med verdens beste samvittighet jeg! Hver dag til lunch. Om den stort sett bare består av vann, hva så? I tillegg spiser jeg jo diverse andre grønnsaker, så noe får jeg i meg likevel. Og strengt tatt klarer vi oss vel fint med bare kjøtt og fett også, så om både isberg og agurk stort sett er vann så er det liksom helt greit. Vi trenger jo mye vann også...

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 03-01-12, 11:39   #33
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hvilke grønnsaker?

Strengt talt, så er det vel veldig forskjellig på hva man klarer seg på og hva man ikke klarer seg på. Jeg klarer meg ikke på bare kjøtt og fett. Overlever sikkert, men skal jo liksom føle meg OK også da. Så da gjør jeg det sånn, så får andre gjøre som de vil. Men uansett er det vel kjekt å VITE ting som f.eks at isberg ikke gir deg noe annet enn fyll? Så kan man ta en avgjørelse basert på kunnskap.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-01-12, 12:04   #34
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Hvilke grønnsaker?

Opprinnelig lagt inn av 157cm, her.

Jeg trooor hjertesalat er blant de mest næringsrike bladsalatene. Selv har jeg plass til så lite volum mat i forhold til alt det øyet vil spise () at jeg omtrent aldri gidder å bruke "lysegrønn" salat og agurk, selv om det er godt. Innbiller meg at kroppen heller vil ha så mye spinat og paprika jeg får plass til.

Og jo - arnakristins samletråd Grønnsaksretter og -tilbehør til middag er veldig fin!

Topp - hjertesalat bruker vi nemlig en del av! Salathodene er såpass små at vi rekker å bruke dem opp før de blir stygge. Crispisalaten er også veldig holdbar har jeg funnet ut.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 03-01-12, 12:05   #35
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Hvilke grønnsaker?

Opprinnelig lagt inn av 157cm, her.

Og jo - arnakristins samletråd Grønnsaksretter og -tilbehør til middag er veldig fin!

*host* Jeg må grave frem igjen utskriften jeg tok av den fantastiske oversikten hennes kjenner jeg...

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 03-01-12, 13:36   #36
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.195
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Hvilke grønnsaker?

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Men uansett er det vel kjekt å VITE ting som f.eks at isberg ikke gir deg noe annet enn fyll?

Joda, det er helt klart greit å vite hva de forskjellige matvarene bidrar med slik at man vet hva man får i seg. Jeg stusset bare litt på dette med å unngå isbergsalat, så lenge man får i seg nok av andre grønnsaker så gjør det da ikke noe at enkelte ingredienser er ren fyllmasse. Så lenge de bidrar med god smak og ingenting negativt så synes jeg det er helt greit å bruke disse. Selvfølgelig ikke som eneste grønnsak, men som en av mange.

Men nå ligger jeg en del høyere på karbohydrater enn 15 til dagen da, så da kan jeg jo spise en del "fyllmasse" uten at det gjør så mye...

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 03-01-12, 13:53   #37
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Hvilke grønnsaker?

Opprinnelig lagt inn av index, her.

Joda, det er helt klart greit å vite hva de forskjellige matvarene bidrar med slik at man vet hva man får i seg. Jeg stusset bare litt på dette med å unngå isbergsalat, så lenge man får i seg nok av andre grønnsaker så gjør det da ikke noe at enkelte ingredienser er ren fyllmasse. Så lenge de bidrar med god smak og ingenting negativt så synes jeg det er helt greit å bruke disse. Selvfølgelig ikke som eneste grønnsak, men som en av mange.

Men nå ligger jeg en del høyere på karbohydrater enn 15 til dagen da, så da kan jeg jo spise en del "fyllmasse" uten at det gjør så mye...

Jeg tenker som deg. At så lenge man er klar over det og pøser på med andre, mer næringsrike grønnsaker og andre ting så spiller det liten rolle om man spiser litt "fyllstoff" så lenge det er såpass uskyldig som en neve eller to med isbergsalat! For de av oss som ikke er så "knipne" på karbene vel og merke.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 03-01-12, 14:47   #38
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Hvilke grønnsaker?

Man skal spise MYE isberg før det utgjør et problem i hht vektnedgang. Saken er vel helst det at den for mange av oss utgjør en hvilepute og en unnskyldning til å si at vi har spist grønnsaker...
Lytt til denne damen - som fikset kroppen sin med flere tallerkenfuller med grønnsaker ... hver dag.
http://www.youtube.com/watch?feature...&v=KLjgBLwH3Wc

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 03-01-12, 15:14   #39
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Hvilke grønnsaker?

Takk for inspirasjonen, smgj

Det skal vel litt til å klare å spise så mye grønt, men man kan jo fase det inn litt etter litt. Jeg merker godt selv hvor viktig det er med grønnsaker, og når jeg har spist mye feil som nå i jula er det grønnsaker som gjenoppretter balansen. Litt stangselleri eller agurk kurerer f eks begynnende halsbrann ...

Angående de "næringsfattige" grønnsakene det snakkes om her, selv om de ikke bør erstatte annet grønt, så har de god innvirkning på kroppen. Vann bundet i grønnsaker er nemlig vann kroppen tar opp, i motsetning til vannet vi drikker, som stort sett går med til å skylle nyrene.


Sist redigert av Huldr : 03-01-12 kl 15:22.
Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 03-01-12, 15:42   #40
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Hvilke grønnsaker?

Jeg er veldig glad i bacalao, men det er ikke alltid jeg har fisk for hånden.

Da lager jeg ei suppe som kan minne om ei suppe mellom sykehussuppen og bacalao.

Jeg koker opp litt vann tilsatt kyllingbuljong. Oppi der har jeg kuttet hodekål, sellerirot, selleristang, kuttet løk, oliven, chili, grønn paprika, mosa tomater på boks, hvitløk, tomatpure, olivenolje, salt og pepper.

Dette er ei knallgod suppe som du bare kan fylle på med de grønnsakene du vil.

Den står faktisk og putrer på ovnen akkurat nå.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 03-01-12, 18:25   #41
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvilke grønnsaker?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Man skal spise MYE isberg før det utgjør et problem i hht vektnedgang. Saken er vel helst det at den for mange av oss utgjør en hvilepute og en unnskyldning til å si at vi har spist grønnsaker...
Lytt til denne damen - som fikset kroppen sin med flere tallerkenfuller med grønnsaker ... hver dag.
http://www.youtube.com/watch?feature...&v=KLjgBLwH3Wc

Mmm, hadde ikke tenkt slik på det, men dette hørtes veldig treffende ut.

  Svar med sitat
Gammel 03-01-12, 18:27   #42
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvilke grønnsaker?

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Jeg er veldig glad i bacalao, men det er ikke alltid jeg har fisk for hånden.

Da lager jeg ei suppe som kan minne om ei suppe mellom sykehussuppen og bacalao.

Jeg koker opp litt vann tilsatt kyllingbuljong. Oppi der har jeg kuttet hodekål, sellerirot, selleristang, kuttet løk, oliven, chili, grønn paprika, mosa tomater på boks, hvitløk, tomatpure, olivenolje, salt og pepper.

Dette er ei knallgod suppe som du bare kan fylle på med de grønnsakene du vil.

Den står faktisk og putrer på ovnen akkurat nå.

Og det beste med bacalaoen Kanu, du veit hva det er? Jo, det er å varme den opp dagen derpå og spise. Da er den ENDA bedre!

Sikkert fordi saftene, krydder osv får trukket skikkelig inn i fæsken!. Men, dæven døtte, ska æ ha bacalao no så ska æ spis potett og ja! Bacalao uten potet, nei de e ikkje ordntli bacalao spør du mæ

Men no kjæm æ jo fra klæppfeskbyen og da...

  Svar med sitat
Gammel 03-01-12, 18:37   #43
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Hvilke grønnsaker?

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Og det beste med bacalaoen Kanu, du veit hva det er? Jo, det er å varme den opp dagen derpå og spise. Da er den ENDA bedre!

Sikkert fordi saftene, krydder osv får trukket skikkelig inn i fæsken!. Men, dæven døtte, ska æ ha bacalao no så ska æ spis potett og ja! Bacalao uten potet, nei de e ikkje ordntli bacalao spør du mæ

Men no kjæm æ jo fra klæppfeskbyen og da...

En kveitskolt fra klæppfeskbyen? Et førrvilla toskhau?
Mykje go mat i fesk!

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 00:27   #44
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hvilke grønnsaker?

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

. Vann bundet i grønnsaker er nemlig vann kroppen tar opp, i motsetning til vannet vi drikker, som stort sett går med til å skylle nyrene.

Betyr det at om man har lett for å samle vann bør man unngå vannholdige matvarer?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 01:20   #45
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Hvilke grønnsaker?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Betyr det at om man har lett for å samle vann bør man unngå vannholdige matvarer?

Nei! Du skal ikke ha i deg mindre vann fordi om du samler vann, heller motsatt. Kroppen holder på vannet når den får for lite.

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 13:30   #46
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Hvilke grønnsaker?

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Nei! Du skal ikke ha i deg mindre vann fordi om du samler vann, heller motsatt. Kroppen holder på vannet når den får for lite.

Kan faktisk være begge deler. Og det kan være både for mye og for lite salt også...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 13:34   #47
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Hvilke grønnsaker?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Kan faktisk være begge deler. Og det kan være både for mye og for lite salt også...

Ja, det er ganske komplisert . Det trenger ikke være for mye eller for lite vann eller salter en gang, det kan være ubalanser i kroppen. Men det er en feilslutning å tro at man skal innta mindre vann fordi man har vann i kroppen, det var det jeg ville frem til i nattens korte innlegg

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 20:30   #48
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hvilke grønnsaker?

Ja, jeg veit jo det med å drikke vann for å fordrive vann. Men siden det er vannet i maten som stort sett tas opp tenkte jeg kanskje det var det den lagret også? Altså at man bør spise vannfattig mat, men drikke mye ved siden av?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 20:33   #49
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Hvilke grønnsaker?

Jeg samlet mye vann, hadde for lite kalium i kroppen, gikk på vanndrivende og gikk beskjed om å ikke drikke mer en maks 0,5 liter vann pr dag.

Så det lureste er faktisk å få sjekket elektrolyttene.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 21:08   #50
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Hvilke grønnsaker?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Ja, jeg veit jo det med å drikke vann for å fordrive vann. Men siden det er vannet i maten som stort sett tas opp tenkte jeg kanskje det var det den lagret også? Altså at man bør spise vannfattig mat, men drikke mye ved siden av?

Å ja, den tanken streifet meg faktisk, at det var det du mente ... Men det er fortsatt en feilslutning, for slik jeg forstår det er det at vannet er bundet i cellene i grønnsakene med på å hydrere cellene i kroppen fordi det ikke bare er rent vann, men også små mengder andre stoffer (sporstoffer m.m.) i grønnsakene som gjør at kroppen tar det opp og jeg vil tro, er med på å gi riktig vannbalanse. Mens å drikke store mengder rent vann jo kan kan virke negativt ved at man vasker ut elektrolytter. Og nyrene skal helst ikke belastes med vann hele tiden, de må få hvile seg også. De er nemlig ved siden av å rense kroppen kroppens "batterier" (i henhold til kinesisk medisin). Så det å spise mat med høyt vanninnhold og spesielt grønnsaker (og frukt, for oss som spiser det) er nok det gunstigste


Sist redigert av Huldr : 05-01-12 kl 01:21.
Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvilke grønnsaker? monsen Ketolysekuren 5 25-09-10 11:21
Hvilke grønnsaker? Almyrida Spørsmål om matvarer og oppskrifter 7 21-02-10 19:44
Hvilke grønnsaker? Rooogern Ketolysekuren 9 06-05-09 14:20
Grønnsaker (hvilke er best?) froken Spørsmål og svar 10 04-01-09 22:03
Hvilke grønnsaker?? tullann Lavkarbo generelt 9 19-07-07 09:03


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no