Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Litt trøbbel på veien ... (Bivirkninger?)

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-02-12, 19:25   #1
ostebit
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 30
ostebit er på en erverdig vei

Litt trøbbel på veien ... (Bivirkninger?)

Hei dere! Jeg har spist lavkarbo i snart to måneder nå, og trives veldig godt både med maten og energien det gir, men nå har det oppstått litt problemer, som gjør at jeg lurer på om dette egentlig er så bra for meg likevel... Jeg føler meg veldig bra og vil nødig slutte, MEN:
Jeg har i det siste:
- Fått uregelmessig menstruasjon og store menssmerter (den har tidligere alltid vært "klokkepresis" med minimale smerter)
- Blodutredelser i huden (ansiktet)
- Sure oppstøt og kvalme etter trening, dessuten ofte stappmett etter trening, selv om jeg ikke har spist
- Kjempetungt å gå opp trapper (aldri vært noe problem før)

Skal det virkelig være sånn?? Noen råd til meg? Går dette over?

ostebit er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 23-02-12, 21:12   #2
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Litt trøbbel på veien ... (Bivirkninger?)

Du har egenkomponert som kostholdsfilosofi, og da er det umulig og vite hvordan du spiser, og om du gir deg selv mangler f.eks. Fint hvis du forteller hva du spiser, og hvor mye du trener.
Kuntter man i karbene så må kroppen ta næringen fra fettet. I overgangsperioden er det helt normalt og kjenne seg slakk. Er du for gjerrig med fettet og/eller drikker for lite, vil du også kjenne deg matt.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 23-02-12, 21:18   #3
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Litt trøbbel på veien ... (Bivirkninger?)

Støtter Bente her, gi oss en gjennomgang av et par dagsmenyer og dine "vitale" opplysninger som vekt og høyde så er det lettere og kommentere

Det er vanlig med mens-ubalanse. Lavkarbo justerer kroppens hormonbalanse, og det kan ta flere måneder før den er korrigert. Ta det som et tegn på at gode ting skjer

Tungt og gå i trapper? Har du vært til legen og sjekket at du ikke har en infeksjon av noe slag? Det kan ellers være at du er normalvektig og spiser for lite fett, eller at du har spist for lite fett generelt og kroppen ikke har klart og få i gang fettforbrenningen ennå.

Give us your details!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 23-02-12, 21:55   #4
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Litt trøbbel på veien ... (Bivirkninger?)

Opprinnelig lagt inn av ostebit, her.

- Kjempetungt å gå opp trapper (aldri vært noe problem før)

Skal det virkelig være sånn?? Noen råd til meg? Går dette over?

Det slet jeg også med, på for lite karbohydrater (under ca. 50 pr. døgn) fungerte rett og slett ikke beina mine og de var tomme, tunge og ubehagelige bare jeg gikk opp trappene til tredje etasje hjemme hos meg selv. Etter over et halvt år ga jeg opp og i perioder spiser jeg rundt 60-100 g/kh, i perioder enda mer, men kutter ned på fettet da. Kan nok egentlig ikke kalle meg lavkarber for tiden, men suller rundt her inne allikevel.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 23-02-12, 23:45   #5
ostebit
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 30
ostebit er på en erverdig vei

Sv: Litt trøbbel på veien ... (Bivirkninger?)

Hehe, selvfølgelig, glemmer alltid det.. Er ellers normalvektig, men kunne tenke meg å gå ned kanskje 5 kg, men usikker på om det evt. måtte gått utover muskelmasse..

Her er hvertfall eksempler på dagsmenyer :

1:
Frokost: Et kokt egg m/smør og majones, 4 skiver salami, en tomat, ca. 8 cm agurk
Lunsj: "salat" av ca. 8 cm squash, 1/3 paprika, rødløk, tomat, ostebiter, rømmedressing så det "dekker" (ca. 3-4 spiseskjeer), kyllingfilet eller boks tunfisk
Mellommåltid: 100 gram cottage cheese, 3 spiseskjeer tyrkisk yoghurt, bringebær/blåbær, et par spiseskjeer kremfløte, og litt "nøttemüsli"
Middag/kvelds: En kotelett med sopp, løk, fløte- eller cremefraiche-saus. Appelsin til dessert.

2:
Frokost: Eggerøre av to egg med en spiseskje cremefraiche, 3 skiver bacon, en halv paprika, majones.
Lunsj: 1/3 bogskinke, en håndfull sopp, ca. 8 cm purre, 6-8 babymais, fløtesaus
Mellommåltid: Et eple, to babybel, 4-5 skiver spekemat
Middag/kvelds: 3-4 dl kremet fiskesuppe

3:
Frokost: En omelett av to egg, med 2 skiver skinke, løk, 3 sopp, 1/3 tubeost, en tomat og litt agurk
Lunsj: En boks makrell i tomat, majones, ca. 8 cm agurk, en "fiberrik solsikke"
Mellommåltid: 125 gram ost og en neve mandler
Middag/kvelds: 10 kyllingvinger, med grønnsaker og dip(laget av rømme eller majones)
bær med fløte.

Tar også multivitamin og tran hver dag. Hender at jeg tar en atkins-barer også, men ikke hver dag.

Treningen min per uke er omtrent:
-40 min. svømming, middels intensitet
-Løping, 5 km, høy intensitet + tøying
-Sykkel 1 1/2 time, middels intensitet + 30 min styrke, høy intensitet
-30 min styrke, høy intensitet + 1 time yoga/avspenning, lav-middels intensitet
-Spinning 1 time, høy intensitet + 30 min styrke, høy intensitet
-Langkjøring jogging 7-10 km, middels-litt høy intensitet

Jeg får fint til denne treningen uten problemer og med fremgang, men å gå i trapper, da kjennes bena plutselig ut som bly.

Syns det er kjemperart at menstruasjonen min som har vært så og si perfekt og lik i 10 år nå, plutselig endres og blir ustabil og vond, og at det skal være "bra"... Men men...

Men ja... Hjelp hjelp!? Hva gjør jeg galt?

ostebit er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 24-02-12, 08:36   #6
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Litt trøbbel på veien ... (Bivirkninger?)

Synes menyene dine ser fine ut, så mitt eneste forslag er at du muligens trenger magnesium-tilskudd? For lite magnesium går ofte utover leggene, enten i form av kramper eller generell "tomhet".

Forresten så har jeg også alltid hatt aldeles smertefri og regelmessig menstruasjon, også med hormonspiral - men det har endret seg det siste halvåret nærmere normalvekt, gitt. Nå skjønner jeg plutselig hvordan det er å ha vondt deromkring hver måned. Det er merkelig å tenke på det som "bra", men sannsynligvis handler det jo om hormoner som får mer naturlig spillerom enn med tidligere kosthold (og i mitt tilfelle, betydelig overvekt) - så enn om det er ille, kan det være med på å avdekke grunnleggende ubalanser man kan følge opp, kanskje. Ellers så er det jo såvidt jeg har forstått mer normalt å oppleve menssmerter enn å ikke gjøre det.

Vil også vurdere det TrillTrall sier. Det er faktisk ganske individuelt hva som er trivselsnivået for karbohydrat-inntak - noen har det rett og slett ikke optimalt under 50kh/dagen, selv om andre klarer seg strålende nærmere null. Verd å prøve seg frem litt!

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 28-02-12, 22:19   #7
ostebit
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 30
ostebit er på en erverdig vei

Sv: Litt trøbbel på veien ... (Bivirkninger?)

Tusen takk dere Nå føles det lettere å gå i trapper igjen, var vel bare en liten kneik jeg måtte over.

Men den menstruasjonen! Hjelp meg! Orker ikke å ha det sånn, og er det noen som har hatt noe lignende? Hvor lenge var det slik? Ble det regelmessig igjen etterhvert? Jeg fikk plutselig mensen før jeg var ferdig med p-pillene, så jeg droppet å fortsette til det var over og begynte igjen, var mensfri i to-tre dager før jeg fikk mensen på nytt! Hva ER dette for noe???

ostebit er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 28-02-12, 23:46   #8
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Litt trøbbel på veien ... (Bivirkninger?)

Har du tullet med regelmessigheten i ppillene i tillegg til at lavkarbo jobber på spreng for å stabilisere kroppens hormoner, er det ikke rart om det blir rot i rekkene!
Ppillene MÅ tas regelmessig som alltid uansett, ellers blir det så styrete!
3-6 måneder der du tar pillene som du skal og spiser jevnt over lavkarbo, så bør det være på stell igjen.
Finnes en tråd om det mer eller mindre, vondere eller bedre mens her inne et sted, vet jeg! Her er den tråden jeg tenkte på! Mye nyttig lesing der!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 29-02-12, 07:53   #9
ostebit
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 30
ostebit er på en erverdig vei

Sv: Litt trøbbel på veien ... (Bivirkninger?)

Ok, da fortsetter jeg å ta dem. Har bare stoppet en gang fordi jeg trodde det var det man skulle hvis man fikk mensen.. Takk for tråden!

ostebit er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 02-03-12, 11:06   #10
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: Litt trøbbel på veien ... (Bivirkninger?)

Og et tips fra en som har vært plaget med smertefull mens i flere år: spis nok smertestillende! Ingen grunn til å lide unødvendig. Viktig å begynne tildlig i forløpet med smertestillende, ikke vente til det gjør skikkelig vondt.

For meg funker det best å ta vanlig paracet så fort jeg tror noe er på gang, og så gå over til 50 mg Diclofenac når jeg vet at det er på vei (ikke alltid det kommer når jeg tror).

Tror også at syklusen din kommer til å ordne seg etterhvert!

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Gammel 02-03-12, 12:33   #11
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Litt trøbbel på veien ... (Bivirkninger?)

Bare en liten fortnote:
Diclofenac er det samme som Voltaren(virkestoffet heter diclofenac) og kommer også i kapsler på 75mg som faktisk varer i opp til 8 timer (modifisert frisetting). Kjekt å ta om natten, men må nok fås på resept!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 02-03-12, 13:04   #12
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: Litt trøbbel på veien ... (Bivirkninger?)

Supert tips!

*noterer til neste legetime*

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Gammel 02-03-12, 13:19   #13
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Litt trøbbel på veien ... (Bivirkninger?)

Jeg vet ikke hvilken p-pille du bruker? Er det f.eks cerazette? I så fall så er dette teknisk sett en minipille med p-pille-slingringsmonn på tiden... men jeg får mellomblødninger dersom jeg går mer enn 5-6 timer over normaltiden før jeg får tatt den. (Typisk ifm. reise.)

Ellers er det "normalt" at lavkarbo gjør en del med hormonene - og at det kan ta noen måneder før kroppen er i gjenge igjen.

Å droppe p-pillene i en periode surrer det enda mer til, som Kitt sier, ja.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 02-03-12, 15:06   #14
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Litt trøbbel på veien ... (Bivirkninger?)

er det lenge siden du tok blodprøve for å sjekke blodprosenten? kanskje du mangler c vit (for opptak av jern) jern, eller b12? jeg har lest at c vitaminmangel kan være årsak til blodutredelser i huden, men også flere medisiner kan ha den effekten.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Trøbbel med forumet i Firefox? Paradis-Oscar Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger 12 10-09-08 19:41
Trøbbel med feriepenger Photobscura Generell diskusjon 21 02-07-08 13:54
Mct-olje på tom mage = trøbbel? VioLETTa Ketolysekuren 3 24-01-08 11:11


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no