Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Lavkarbo og syk

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 21-11-12, 17:46   #1
Blåbærpiken
Medlem
 
Blåbærpiken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2012
Hvor: Akershus
Innlegg: 90
Blåbærpiken er på en erverdig vei

Lavkarbo og syk

Jeg går på labkarbo type ketose, under 20 karbo per dag.
Men nå er jeg syk. Fryktelig, fryktelig forkjølet.
Har hørt en gang at dersom man er syk bør man ikke gå på den helt ekstreme formen for lavkarbo siden kroppen trenger litt karbohydrater for på bekjempe basseluskene.
At man bør øke inntaket til minst 60 per dag.
Stemmer det?

__________________
Blåbærpiken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 21-11-12, 17:59   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og syk

Du vil nok møte massiv motstand mot den påstanden her inne. Her er vel gjengs teori at bassilukser trenger karbohydrater for å leve og derfor bør man nok heller sulte dem ut enn fore dem!

Som sykepleier vil jeg heller si det sånn at så lenge du får i deg nok væske, gjør det ikke noe om du spiser lite eller ingenting noen dager. Hva du spiser når du er syk, syns jeg dagsformen bør diktere og ikke en eller annet kostholdsfilosofi!
Som regel blir det såpass lite mat, at man stort sett ofte er i ketose likevel!

God bedring!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 21-11-12, 18:11   #3
bligravid?
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: Nord for Sinsenkrysset
Innlegg: 151
bligravid? er ny på veien

Sv: Lavkarbo og syk

Basseluskene får også energi, lett tilgjengelig sådan, av karbo. Spiser du mere, får de mere.. så kan ikke se hvorfor det skulle være fornuftig. En annen ting er at man føler for å skjemme seg litt bort når man er syk

__________________
Delmål 1 - Under 100. I MÅL!!! (etter 2 uker og 4,5kg ned)

Delmål 2 - 90

Delmål 3 - normalvekt 70-75
bligravid? er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse? Svar med sitat
Gammel 21-11-12, 18:13   #4
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og syk

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Du vil nok møte massiv motstand mot den påstanden her inne. Her er vel gjengs teori at bassilukser trenger karbohydrater for å leve og derfor bør man nok heller sulte dem ut enn fore dem!

Som sykepleier vil jeg heller si det sånn at så lenge du får i deg nok væske, gjør det ikke noe om du spiser lite eller ingenting noen dager. Hva du spiser når du er syk, syns jeg dagsformen bør diktere og ikke en eller annet kostholdsfilosofi!
Som regel blir det såpass lite mat, at man stort sett ofte er i ketose likevel!

God bedring!

Signerer kloke Kitt
Masse god bedring

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-11-12, 18:30   #5
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og syk

Som regel spiser jeg ketogent når jeg er forkjøla, ellers hadde jeg sprukket hver 2-4 uke vinteren i gjennom( ja, er mye sjuk). Forrige gang sprakk jeg og endte med å spise hva som helst.. Å komme seg i ketose igjen når man er slapp er SLITSOMT. Så jeg prøver å spise vanlig mat ( ketogent ) når jeg er sjuk, slik som tomatsuppe, blomkålsuppe osv. Varmt vann med revet ingefær og en splæsj funlight med limesmak er godt for halsen.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 21-11-12, 18:35   #6
Blåbærpiken
Medlem
 
Blåbærpiken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2012
Hvor: Akershus
Innlegg: 90
Blåbærpiken er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo og syk

Takk

__________________
Blåbærpiken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 21-11-12, 21:11   #7
senka
Seniormedlem
 
senka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Sandvika Bærum
Alder: 64
Innlegg: 2.580
senka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt av

Sv: Lavkarbo og syk

God bedring

senka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-11-12, 22:03   #8
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Re: Lavkarbo og syk

Tror det kommer litt an på. Hvis du sliter med å få i deg næring så bør du skifte strategi.

God bedring

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Gammel 22-11-12, 10:15   #9
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og syk

Opprinnelig lagt inn av Blåbærpiken, her.

Har hørt en gang at dersom man er syk bør man ikke gå på den helt ekstreme formen for lavkarbo siden kroppen trenger litt karbohydrater for på bekjempe basseluskene.



Karbohydratene er absolutt ikke med på å bekjempe bakterier – heller tvert om. Derimot er leukocyttene (de hvite blodlegemene) et viktig forsvarsverk for kroppen.

Dessverre tåler leukocyttene karbohydrater ganske dårlig. Karbohydrater tilsvarende det som er i en halv liter brus halverer antall aktive leukocytter i timevis. Man nedsetter med andre ord immunforsvaret betydelig ved sukkerinntak.

Strategien med å "unne seg" noe søtt fordi man er syk er med andre ord ikke særlig smart hvis man ønsker å bli fortest mulig frisk igjen.

Mat & Helse hadde en artikkel om dette temaet for en tid tilbake:
http://www.matoghelse.no/artikler/20...mmunforsvaret/


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-11-12, 10:20   #10
Poppy
Medlem
 
Poppy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 116
Poppy er ny på veien

Sv: Lavkarbo og syk

Mitt råd er spis det du føler at gjør deg frisk!
Jeg var sylte forkjøla nå og som vanlig tok det 14 dager før jeg ble noenlunde frisk. I den perioden var jeg ikke sulten og det eneste jeg hadde lyst på var agurk. Nå er jo ikke agurk farlig for verken den ene eller den andre kostholdsfilosofien, men poenget her er at jeg tror at kroppen selv ordner opp bare du lytter til den.
Forkjølelse tar tid, og får kroppen tid og nok vann og hvile så blir du frisk.

God bedring!

__________________

"Hva ville du ha begynt med hvis du visste at du lyktes?"
Journalen


Poppy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Easylife Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavkarbo eller ikke lavkarbo? hermanlizm Spørsmål og svar 11 24-02-11 15:55
Lavkarbo Brownies, men er den egentlig lavkarbo?? Jolly Spørsmål om matvarer og oppskrifter 8 03-02-11 20:05


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no