Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hvilket søtstoff?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 04-05-13, 20:09   #1
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Hvilket søtstoff?

Laget iskrem med sukrin i dag. Synes det ikke ble noe særlig, smaker litt sån rart synes jeg.
Lurer på hvilket søtstoff som er best på smak og som man kan bruke på lavkarbo ?

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 04-05-13, 20:25   #2
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvilket søtstoff

Jeg bruker stevia

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 04-05-13, 20:30   #3
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Hvilket søtstoff

Jeg blander stevia og sukrin= ingen bismak fra noen av de. Lurt på blande div. søtstoff, da blir det mindre av hver og bismakene kommer ikke så tydelig frem.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 04-05-13, 22:31   #4
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Hvilket søtstoff

Jeg veier opp halvt om halvt med Tagatesse og Sukrinmelis, syns det smaker mest likt sukker.

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-05-13, 03:51   #5
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: Hvilket søtstoff

Jeg har flytende Natreen som førstevalg. Jeg blander gjerne med Stevia og Sukrin hvis jeg skal lage søte ting, som kaker. Deler det likt og blander. Bortsett fra sukrin holder jeg meg vekke fra granulerte greier fordi de inneholder isomalt/maltodextrin.

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Gammel 05-05-13, 15:12   #6
Hamster59
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 425
Hamster59 er på en erverdig vei

Sv: Hvilket søtstoff?

Jeg har laga is med sukrin, men jeg bruker veldig lite og det fungerer fint. Bruker å lage den enkle varianten:
Frosne bær, 1 pk fløte og sukrinmelis kjøres i foodprosessoren. Smak deg fram med melismengden, tror ikke det bør være over 1/2 dl. Serveres straks.

Hamster59 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-05-13, 20:40   #7
Spinnerette
Seniormedlem
 
Spinnerette sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Alder: 35
Innlegg: 845
Spinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlys

Sv: Hvilket søtstoff?

Bruker en blanding av flytende natreen, og stevia i pulverform.

__________________


Spinnerette er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo, hverdagsvegetarianer. Svar med sitat
Gammel 05-05-13, 21:48   #8
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Hvilket søtstoff?

Opprinnelig lagt inn av Hamster59, her.

Jeg har laga is med sukrin, men jeg bruker veldig lite og det fungerer fint. Bruker å lage den enkle varianten:
Frosne bær, 1 pk fløte og sukrinmelis kjøres i foodprosessoren. Smak deg fram med melismengden, tror ikke det bør være over 1/2 dl. Serveres straks.

Men jeg synes ikke det smakte noe søtt av sukrin jeg. Måtte ha i mer enn det sto i oppskrifta.
Ellers så viser det seg også at verken jeg eller junior tåler sukrin. Jeg ble fryktelig kvalm etter to små skjeer med isen jeg laget og junior fikk kramper i magen etter en liten is ( laget i små muffinsformer).

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 05-05-13, 23:30   #9
Moogie
Seniormedlem
 
Moogie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Finnmark
Alder: 45
Innlegg: 694
Moogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snill

Sv: Hvilket søtstoff?

Jeg syns flytende søtningsmiddel smaker best i kalde ting. Pulver kommer liksom ikke helt frem siden det ikke blir helt løst opp på en måte. Så til isen blander jeg flytende natreen og stevia. Blander pulver sukrin, tagatesse eller ren tagatose og stevia til baking.

__________________
Dagboken min Ny start august 2012. -20,2 kg totalt
Moogie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogen LCHF Svar med sitat
Gammel 06-05-13, 00:22   #10
Becky
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 149
Becky er på en erverdig vei

Sv: Hvilket søtstoff?

Jeg synes Splenda har den beste og mest naturlige søtsmaken. I bakst bruker jeg å blande den med surinmelis, halvt om halvt, for å minske kh. Da synes jeg resultatet blir bra, uten den isende sukrinsmaken.

__________________


Becky er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-05-13, 01:54   #11
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Hvilket søtstoff?

Splenda bruker jeg konsekvent ikke siden det ikke er biologiskt nedbrytbart i det hele tatt. Støtter ingen produkter som ødelegger miljøet.
Jeg bruker lite søtning siden vi alle er rimelig godt avsukret. Generelt tar jeg halvparten av den mengden sukrin som det står i en oppskrift og tilfører to strøkne ts sukker og evt en knivsodd stevia.
Da får jeg den rette smaken, og til og med min diabetiske kropp kan fint spise en liten porsjon is eller et lite kakestykke uten at det blir målbart høyere blodsukker.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 13-05-13, 17:24   #12
Storemy
Juniormedlem
 
Storemy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 44
Storemy har en fantastisk aura rundt segStoremy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvilket søtstoff?

SukrinMELIS funker bedre i iskrem enn sukrinen pga krystallstørrelsen, melisen "knaser" mindre. Sukrin ikke løser seg opp sånn som sukker. Ellers så synes jeg at den isende fornemmelsen som sukrin gir, avtar over tid, slik at bakst er bedre neste dag. Jeg pleier å bruke to slags søtt, fordi da utligner bismakene hverandre :-) Flytende Natreen, steviadråper naturell og steviadråper med vanilje, og sukrinmelis er det jeg bruker mest. Sukrinmelis når volum og sukkerknas trengs. Så har jeg Tagatesse til karamellisering, samt agavesirup, palmesukker og sukkerfri honningerstatning som blir brukt som kryddersøtt en sjelden gang.

Storemy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse vanligvis, nå 50-70 gr karbo.. Svar med sitat
Gammel 13-05-13, 17:49   #13
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Hvilket søtstoff?

Etter å ha prøvd sukrin noen få ganger, har jeg kommet fram til at jeg ikke liker det noe særlig. Smaker lite søtt og litt rart synes jeg.

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 14-05-13, 14:48   #14
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 51
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvilket søtstoff?

Opprinnelig lagt inn av Moogie, her.

Jeg syns flytende søtningsmiddel smaker best i kalde ting. Pulver kommer liksom ikke helt frem siden det ikke blir helt løst opp på en måte. Så til isen blander jeg flytende natreen og stevia. Blander pulver sukrin, tagatesse eller ren tagatose og stevia til baking.

Hvor får man kjøpt ren tagatose? Jeg reagerer veldig på Tagatesse, men jeg innbiller meg at det er de andre stoffene i dette som jeg ikke tåler. Ren tagatose er vel mindre søtt enn sukker (trenger større mengde)?

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Gammel 14-05-13, 15:53   #15
amritam
Medlem
 
amritam sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 429
amritam har en fantastisk aura rundt segamritam har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvilket søtstoff?

Opprinnelig lagt inn av Camomilla, her.

Hvor får man kjøpt ren tagatose? Jeg reagerer veldig på Tagatesse, men jeg innbiller meg at det er de andre stoffene i dette som jeg ikke tåler. Ren tagatose er vel mindre søtt enn sukker (trenger større mengde)?

Jeg kjøpte denne på iherb:
http://www.iherb.com/NuNaturals-Pres...lb-454-g/46825
men magen min likte den ikke.

amritam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalderkost med allergiske begrensninger Svar med sitat
Gammel 14-05-13, 17:04   #16
Moogie
Seniormedlem
 
Moogie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Finnmark
Alder: 45
Innlegg: 694
Moogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snill

Sv: Hvilket søtstoff?

Opprinnelig lagt inn av Camomilla, her.

Hvor får man kjøpt ren tagatose? Jeg reagerer veldig på Tagatesse, men jeg innbiller meg at det er de andre stoffene i dette som jeg ikke tåler. Ren tagatose er vel mindre søtt enn sukker (trenger større mengde)?

jeg kjøper min på iHerb, den som det var linke til i innlegget over. Det kan godt hende at du reagerte på selve tagatosen også. For den har jo en probiotisk effekt på samme måte som FOS og inulin om jeg har forstått det rett. Så for noen kan den gi noe luftdannelse. Jeg opplever ikke noe ubehag i magen, men kan noen ganger kjenne at det blir litt mye luft for det kan komme noen promp iblant, hehe. Det er kun om det blir litt mye.
Tagatosen er mindre søt enn sukker, men jeg bruker ikke mer av den, siden jeg bruker ikke den aleien. Bruker litt av hvert for å få balansert smak Den gir veldig god karamelisering så den er grei å ha til sånne tilfeller.

__________________
Dagboken min Ny start august 2012. -20,2 kg totalt
Moogie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogen LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Søtstoff vera82 Lavkarbo generelt 7 14-08-09 11:37
Hvilket søtstoff bør jeg velge? trudern Spørsmål om matvarer og oppskrifter 6 08-05-09 23:33
Søtstoff kozpia84 Lavkarbo generelt 2 01-01-09 11:36
Søtstoff.... ÆSJ! Konkelimonke Spørsmål og svar 2 15-03-07 10:34
Søtstoff...??? Hvilket matgal Lavkarbo generelt 7 13-05-05 08:22


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no