Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Spørsmål om frukt i forhold til GI og karber

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-05-11, 13:10   #1
vimsen85
Seniormedlem
 
vimsen85 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 38
Innlegg: 1.441
vimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjent

Spørsmål om frukt i forhold til GI og karber

Hei

Jeg regner meg nå som ferdig slanket, selv om jeg enda ikke har "normal" BMI, så er jeg der jeg ønsker å være. Jeg har nå lyst til å ha mulighet til å spise noen ting som har litt høyere karboinnhold en 5%. Ikke i store mengder og ikke hver dag. Jeg vet at mange mener man skal holde seg 100% unna alt sånt. Men spørsmålet mitt kommer ikke som en påstand om at frukt er sunt (sånn, da var det avklart).

Det jeg lurer på er; dersom jeg skal spise frukt er det lurere å se på GI heller enn antall karber i frukten? For det må jo være et poeng når man først spiser noe at det ikke påvirker blodsukkeret så mye.

Jeg har for eksempel lyst på vannmelon. Den inneholder 8,1 g karb, men har en høy GI på 80 (i følge en amerikansk GI-liste på nett). Jeg blir da usikker på om vannmelon er noe særlig bra. Og har karboinnholdet noe å si for glykemisk belastning (er ikke sikker på at jeg har forstått hva det egentlig betyr)?

__________________
Bloggen min: http://matvraksblogg.blogspot.com/


vimsen85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-05-11, 13:33   #2
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Spørsmål om frukt i forhold til GI og karber

Hei, og takk for sist ;-)

Gratulerer med ferdig slanket.

Om frukt så tenker jeg at du bare må prøve, og kjenne litt på hvordan du føler deg; sult, søtsug, matsug osv.
Og kanskje kunne du jo også for "morro" skyld teste med noen blodsukkermålinger etter å ha spist forskjellig frukt?
Så har det jo også litt å si om frukten spises alene, eller sammen med noe/rett etter et måltid.

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-05-11, 13:42   #3
vimsen85
Seniormedlem
 
vimsen85 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 38
Innlegg: 1.441
vimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjent

Sv: Spørsmål om frukt i forhold til GI og karber

Opprinnelig lagt inn av LenaBeatrice, her.

Hei, og takk for sist ;-)

Gratulerer med ferdig slanket.

Om frukt så tenker jeg at du bare må prøve, og kjenne litt på hvordan du føler deg; sult, søtsug, matsug osv.
Og kanskje kunne du jo også for "morro" skyld teste med noen blodsukkermålinger etter å ha spist forskjellig frukt?
Så har det jo også litt å si om frukten spises alene, eller sammen med noe/rett etter et måltid.

Takk
Jeg skal prøve meg litt fram. Spiste en bit med vannmelon etter et måltid på lørdag og jeg merket ingen umiddelbare negative reaksjoner Har desverre ikke blodsukkermåler.. Det hadde jo vært gøy å teste det. Jeg regner med at det beste er å spise frukt etter et fettrikt måltid eller sammen med noe annet. Kanskje nøtter?

__________________
Bloggen min: http://matvraksblogg.blogspot.com/


vimsen85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-05-11, 14:11   #4
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Spørsmål om frukt i forhold til GI og karber

Opprinnelig lagt inn av vimsen85, her.

Takk
Jeg skal prøve meg litt fram. Spiste en bit med vannmelon etter et måltid på lørdag og jeg merket ingen umiddelbare negative reaksjoner Har desverre ikke blodsukkermåler.. Det hadde jo vært gøy å teste det. Jeg regner med at det beste er å spise frukt etter et fettrikt måltid eller sammen med noe annet. Kanskje nøtter?

Her kan du få tilsendt gratis blodsukkermåler: http://www.gjerrigknark.com/index.ph...story&id=18915
Men, det følger ikke med mange teststrimler, og det er strimlene som er dyre (svindyre vil jeg si). Selve måleapparatet er ikke så dyrt hvis man vil kjøpe.

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-05-11, 17:17   #5
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Spørsmål om frukt i forhold til GI og karber

Jeg hadde og har holdt meg unna druer, banan, vannmelon (andre melontyper er ok) og mango

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-05-11, 21:36   #6
vimsen85
Seniormedlem
 
vimsen85 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 38
Innlegg: 1.441
vimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjent

Sv: Spørsmål om frukt i forhold til GI og karber

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Jeg hadde og har holdt meg unna druer, banan, vannmelon (andre melontyper er ok) og mango

Og det var akkurat de fruktene jeg drømte om Men jeg har spist jordbær og ananas i dag (uten at jeg har sjekket antall karber i ananasen ) og ser om det går bra..

Tusen takk for svar Nellie!

Men hvordan har det seg at vannmelon har så høy GI, men ikke så utrolig mye karber? Påvirker sukkeret i melon da mer en sukkeret i annen frukt?

__________________
Bloggen min: http://matvraksblogg.blogspot.com/


vimsen85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-05-11, 22:00   #7
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Spørsmål om frukt i forhold til GI og karber

Aner ikke Det høres jo rart ut, siden det er VANNmelon, men er visst sånn det er da..

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Svar

Emneord
fedon, frukt, gi


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Spis så mye frukt du vil, frukt er fantastisk! Iset Lavkarbo generelt 94 18-09-10 00:36
Spørsmål ang karber Elinengelen Lavkarbo generelt 17 12-08-09 14:39
Karber i frø og mange andre spørsmål? JoAnna Lavkarbo generelt 2 24-07-09 15:09
Forhold mellom karber, fett og protein Heidisvry Spørsmål og svar 2 30-04-08 10:16
et spørsmål om karber.. cilemora Lavkarbo generelt 0 02-12-07 00:37


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no