Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Feta-ost

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-11-14, 20:27   #1
Ruggleif
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2014
Innlegg: 22
Ruggleif er på en erverdig vei

Feta-ost

Er det noen her som bruker å kjøpe feta-ost på "innvandrerbutikker"? Et kilo fetaost til 50 kroner er ganske rimelig. Yesilova Krem Beyaz salad topping heter den typen jeg bruker å kjøpe, og den er på boks. Nesten ingen karber. Det jeg lurte på er: det står at produktet innholder 19% vegetabilsk olje. Noen som vet hvilken olje som brukes i slike typer feta-ost? Er det mye transfett i feta?

Ruggleif er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-11-14, 20:50   #2
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Feta-ost.

Opprinnelig lagt inn av Ruggleif, her.

Er det noen her som bruker å kjøpe feta-ost på "innvandrerbutikker"? Et kilo fetaost til 50 kroner er ganske rimelig. Yesilova Krem Beyaz salad topping heter den typen jeg bruker å kjøpe, og den er på boks. Nesten ingen karber. Det jeg lurte på er: det står at produktet innholder 19% vegetabilsk olje. Noen som vet hvilken olje som brukes i slike typer feta-ost? Er det mye transfett i feta?


Transfettet vi får i oss kommer for der meste fra herdede vegetabilske oljer. Oljen som feta marineres i er som regel varmpresset vegetabilsk olje. Det er ikke nødvendigvis det samme som transfett.

Her er liste over vegetabilske oljer: http://no.m.wikipedia.org/wiki/Liste...tabilske_oljer

Står det ikke presisert hvilken vegetabilske olje de har brukt?

Står det noe ala: delvis herdet vegetabilsk fett er det transfett. Fullherdet vegetabilsk olje er ikke transfett.

Det er kanskje ikke alltid så godt merket, det man får kjøpt i innvandrer butikker.
I selve fetaosten er det ikke noe transfett.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-11-14, 20:53   #3
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Feta-ost.

Jeg tror forresten ikke det er fetaost det du har kjøpt. Tror det er "salat ost."

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-11-14, 20:59   #4
Ruggleif
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2014
Innlegg: 22
Ruggleif er på en erverdig vei

Sv: Feta-ost.

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Transfettet vi får i oss kommer for der meste fra herdede vegetabilske oljer. Oljen som feta marineres i er som regel varmpresset vegetabilsk olje. Det er ikke nødvendigvis det samme som transfett.

Her er liste over vegetabilske oljer: http://no.m.wikipedia.org/wiki/Liste...tabilske_oljer

Står det ikke presisert hvilken vegetabilske olje de har brukt?

Står det noe ala: delvis herdet vegetabilsk fett er det transfett. Fullherdet vegetabilsk olje er ikke transfett.

Det er kanskje ikke alltid så godt merket, det man får kjøpt i innvandrer butikker.
I selve fetaosten er det ikke noe transfett.

Takker står kun '19% vegetabilisk olje'. ingen presisering om hvilken type. Lettelse å høre at det ikke er transfett i selve osten da.

Ruggleif er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-11-14, 21:01   #5
Ruggleif
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2014
Innlegg: 22
Ruggleif er på en erverdig vei

Sv: Feta-ost.

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Jeg tror forresten ikke det er fetaost det du har kjøpt. Tror det er "salat ost."

Nei det kan nok stemme. Er vel kun greske produsert feta som har rett til å kalle seg fetaost. Dansk feta har ifølge EU ikke lov å hete det, og heter derfor appetina. Men denne osten jeg har kjøpt da smaker feta, ser ut som feta, har samme konsistens som feta ergo er det feta

Ruggleif er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-11-14, 21:16   #6
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Feta-ost.

De salatostene jeg har smakt smaker mer gummi enn de smaker ost, men det er vel som alltid sånn at smaken er som bajen.

For å kalle det fetaost må det være lagd av geite eller sauemelk, så jeg vil si det er stor forskjell på fetaost og denne salatosten, som utlukkende er lagd på kumelk. Den har ingenting med feta å gjøre.

__________________

Sist redigert av nellie : 30-11-14 kl 21:23.
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-12-14, 08:54   #7
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Feta-ost.

Det er en ost i feta-familien, ikke ala de slatostene man får kjøpt i vanlige butikker: http://www.nordexfood.dk/detailprodukter78.asp

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Baconsurret kylling med feta Shrinking Line Middag 2 12-09-11 19:25
Avokado- og feta-salat Filakia Annen mat 11 02-04-10 19:00
Feta- ost på induksjon? blomsten Atkins kosthold 3 30-08-09 21:56
Kjøttboller med oliven og feta Enid Middag 6 31-10-07 20:17
Sjømatgryte med feta mofe Middag 0 21-11-05 05:45


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no