Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Amming og lavkarbo - mindre "ammetåke"?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 21-11-09, 23:51   #1
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Amming og lavkarbo - mindre "ammetåke"?

Jeg byttet til lavkarbo i graviditet nr 2, og har fortsatt med det etterpå (med litt karbohydrater, Lindberg-aktig). Dermed har jeg ammet et barn på ikke-lavkarbo og et på lavkarbo. Jeg har merket meg noen forskjeller, men jeg vet jo ikke om dette skyldes kostholdet:

For det første, jeg er sikker på at jeg ikke har så mye "ammetåke" nå som sist. Her kan forskjeller i søvn spille mye inn - baby nr 2 sover utrolig bra på natta. Men allikevel, jeg lurer på om kostholdet har en del å si også...

For det andre, og det høres kanskje bra ut - men er også problematisk, denne gangen produserer jeg litt for mye melk. Melkeproduksjonen kom fint i gang allerede andre dagen etter fødsel, og etterpå har jeg hatt en mett, blid baby. Hm... kanskje fordi dette er baby nr 2 og kroppen er trent på å lage melk? Eller?

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Gammel 22-11-09, 11:03   #2
Nike
Seniormedlem
 
Nike sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 44
Innlegg: 847
Nike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlys

Sv: Amming og lavkarbo - mindre "ammetåke"?

Svaret kan jo være så enkelt som at det kostholdet du har nå er mer balasert/riktigere for kroppen din enn det du hadde ved første barn. En kropp i balanse vil generelt gi positive utslag.

Samtidig: man skal vel ikke kimse av den psykologiske forskjell som kanskje ligger i det å få barn nr 2 (eller 3, 4 etc): At man har en viss erfaringsbakgrunn mht amming og det å få barn generelt, vil vel i de fleste tilfeller spille positivt inn. Større melkeproduksjon og mindre ammetåke kan i så måte like godt være et resultat av mindre psykisk stress ifm barn nr 2, enn et resultat av endret kosthold. Men et godt kosthold vil jo i seg selv være et stressreduserende element. Oppsummert: Høy melkeproduksjon og mindre ammetåke kan være et resultat av bedre kosthold eller mindre psykisk/fysisk stress ifm barn nr 2, men er vel sannsynligvis en god kombinasjon av disse. Tror ikke man kan fullstendig isolere ulike prosesser (årsak/virkning) i kroppen i denne sammenheng - alt henger sammen og vil påvirke hverandre gjensidig.

Gled deg over positive endringer du! Hvorfor ikke fryse ned overskuddsmelk eller ev donere til prematuravdelinger?

Nike er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kalrestr/ Ren mat Svar med sitat
Gammel 22-11-09, 12:11   #3
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Amming og lavkarbo - mindre "ammetåke"?

Jeg spiser fedonmat og har ammetåke som bare det Har ikke noe å sammenligne med da..
Og melkeproduksjonen min er ikke akkurat på topp heller, selvom jeg spiser mye bra fett og holder meg til trege karbohydrater.

Sikkert individuelt.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
"Fete folk får mindre hjerne" mofe Artikler 20 29-08-09 10:46
Kan en kropp på lchf virke mindre med flere k, enn en kropp med "normal" kost? Sophie Lavkarbo generelt 2 25-08-09 12:54
Nettkurset på ketolyse.no -noen som har prøvd? "Startpakke" eller "Full pakke"? tonemor Ketolysekuren 1 29-08-08 10:59
Bøkene "Atkins for livet" og "Slank med ketolysekuren" selges! Agurk Lavkarbobøker 2 07-01-08 14:21
hva er minst "skadelig/usunt" av salt snop/"potetgul"? cilemora Lavkarbo generelt 7 01-01-08 01:41


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no