Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Kjøpa bunad!

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-11-10, 00:18   #1
Gange
Medlem
 
Gange sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: bergen
Innlegg: 79
Gange er ny på veien
Question

Kjøpa bunad!

Hei

Er ein student på 22 år. Eg har lenge vurdert å gå til anskaffing av bunad, sunnhordlands herrebunad.

Dette kostar sjølvsagt ein del pengar, difor har eg vurdert å gå til den velkjente strategien å ønska meg nye delar gradvis. Slik at eg omsider får ein komplett bunad.

Men eg veit ikkje heilt kor eg skal starta. Tenkte det var greit å få ut ei lita 'gaveliste' til jul, men skulle gjerne hatt ein oversikt over kva ein trenger.
Så mitt spørsmål er, veit nokon kva eg må skaffa, eventuelt kor eg kan få tak i ein slik oversikt? ville vore veldig takknemleg

__________________


Gange er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse og trening Svar med sitat
Gammel 19-11-10, 03:03   #2
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Kjøpa bunad!

Jeg ville tro Husfliden i Bergen er et greit sted å starte
Ellers fant jeg Bunadstova på Dale med oversikt over hva du trenger til herrebunaden. Selv kan jeg masse om Kvinnhersdrakta til dame (og noe om forskjellige varianter av kvinnebunader i Sunnhordaland.) Men jeg vet ikke om det er forskjellige lokale varianter av herrebunaden
Jeg er så heldig at flere i min mors familie har hatt kunnskap til å lage skjortesøm, strikke sokker, perle brystduk og belte, mm. Kanskje noen i din omgangskrets kan sy skjortesøm, eventuelt skjorte, strikke sokker, lage sokkeband..
Halsknapp og mansjettknapper er også noe du kan ønske deg kanskje? Og knapper til vest og jakke ? Det er også noe du eventuelt kan finne i "bruktbutikker". Men da anbefaler jeg deg å finne ut hva som har vært i bruk. Det har ikke vært uniformert, men søljer har hatt lokale særpreg. Jeg varierer søljene etter hvilken variant av drakta jeg bruker. Forgylt til "festbunaden/nasjonal" og oksidert til "vinterbunaden".

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Bunad til 17.mai? mam Generell diskusjon 30 11-05-07 22:36
Bunad Carisma Generell diskusjon 19 10-05-07 19:39


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no