Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Atkins kosthold > Induksjonen

Merkelig!!

Induksjonen De første 14 dagene med Atkins

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-04-04, 18:38   #1
Vippa
Medlem
 
Vippa sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 51
Innlegg: 73
Vippa har en fantastisk aura rundt segVippa har en fantastisk aura rundt seg

Merkelig!!

Veldig merkelig dette her da.....
Har originalversjonen av "New Diet Revolution", og leste ENDEL ja.
Og det var nemlig derfor at jeg fant dette rare. Under reglene for Induksjone står det at man kan spise 250 g salatgrønnsaker eller 170 g salatgrønnsaker og så 80 g med andre tillatte grønnsaker fra liste. Greit nok.

MEN

På neste side hvor de tillatte grønnsakene og salatgrønnsakene er listet opp står det at man kan spise 230-340 g salatgrønnsaker. 240g hvis man vil spise andre tillatte grønnsaker. Og på dem så står det fra 140-200g. Og det er da VELDIG mye mer enn det som blir beskrevet i reglene for Induksjonen.

Er dette her en kjent feil,eller er det jeg som er helt på bærtur? Dere som har boken-se side 123 og 125.

Merkelig

__________________
Blondes have more fun
Vippa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 07-04-04, 18:46   #2
Vippa
Medlem
 
Vippa sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 51
Innlegg: 73
Vippa har en fantastisk aura rundt segVippa har en fantastisk aura rundt seg

Har sendt avgårde en mail til Atkins.com. Får se hva de sier da

__________________
Blondes have more fun
Vippa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 07-04-04, 19:19   #3
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Tror ikke det nødvendigvis er feil... Du har vel den engelske boken, slik jeg har, da er grammene lagt til - mens på atkins.com bruker de kun mål ikke vekt.

Om du spiser kun agurk så skal det til 3kg+ for å nå 20gram karbo...

Spennede å høre hva de sier!

HP

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 07-04-04, 19:23   #4
Skorpia
Seniormedlem
 
Skorpia sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Drammen
Alder: 64
Innlegg: 1.424
Skorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt av

Tror det er riktigere at du teller karbohydratene selv til å begynne med.
100 gram broccoli inneholder f.eks ikke mer en 1.8 gram net karbs,mens tomat inneholder rundt 5 tror jeg( pr.100 gram da) 1 tomat ca 3 gram. Kinakål har også karbohydratnivå på 1.7 eller noe pr. 100 gram.
Jeg husker rett og slett ikke.
Løk har noe mer 7.5 pr 100 gram tror jeg .
Så hvis du velger de riktige grønnsakene kan det bli ganske mye ut av det.
Så derfor blir det litt feil når ting blir målt i deciliter.
Spesielt for oss nordmenn som er vant med gram.
Jeg får selv store problemer når Atkins sier jeg kan spise en spiseskje med macademiannøtter og det er så og så mange karbs.
Jeg hadde vært mye mer fortrolig om han sa 15 gram f.eks.

Nei er du på induksjon,ta heller og tell karbene til du blir mer fortrolig med hvor mye du får i deg i løpet av en dag.

__________________
Skorpia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for det meste Svar med sitat
Gammel 07-04-04, 20:00   #5
Vippa
Medlem
 
Vippa sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 51
Innlegg: 73
Vippa har en fantastisk aura rundt segVippa har en fantastisk aura rundt seg

Hm, tenkte jo ikke helt på å telle karber så nøyaktig på de grønnsakene som var tillatt da. Regnet vel med at de var sånn rundt regnet det samme innholdet, og at en viss mengde ikke ville overstige det lovlige antall karber pr. dag.

Så lærte jeg noe nytt idag også!!

__________________
Blondes have more fun
Vippa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 07-04-04, 20:42   #6
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk
Talking

Det var merkelig - har ikke lagt merke til det før....... står det ikke så og så mye hvis sånn og sånn men ikke sånn???

Nå må jeg jammen begynne å
a) ta med meg Atkins boka på jobben !! eller
b) ligge unna forumet men jeg ER på jobb !!

...lærer aldri !!

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 07-04-04, 22:55   #7
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Her er tall fra Norsk matvaretabell:

Tallet etter varen er gram karbohydrat per 100 gram:
Agurk 1,5
Agurker, syltede 8
Asparges 2
Aubergin 3
Bjørnebær 7
Blomkål 3
Blåbær 7
Bringebær 4,5
Brokkoli 2
Erter, hermetiske 8
Gulrot 7,5
Hodekål 6
Jordbær 9
Kinakål 2
Kirsebær 11,5
Kålrot 6,5
Løk 9
Mais 15
Multer 7,5
Paprika, grønn 2,5
Paprika, rød 6,5
Purre 3
Rips 9
Rosenkål 4
Rødbeter, syltede 13,5
Rødkål 3,5
Salat 2
Sopp 1
Spinat 1,5
Squash 3
Stangselleri 1
Sukkererter 5
Surkål 12
Tomat 3
Tomatketchup 24
Tomatpuré 13

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 08-04-04, 09:29   #8
Skorpia
Seniormedlem
 
Skorpia sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Drammen
Alder: 64
Innlegg: 1.424
Skorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av MHM

Her er tall fra Norsk matvaretabell:

Tomatpuré 13

Tror faktisk det er noe fiber å trekke fra der,men er slett ikke sikker.
Ønsker ihvertfall det
Elsker nemlig alt som har med tomat å gjøre og spiser det med god samvittighet for inneholdet av Lykopen

Skorpia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for det meste Svar med sitat
Gammel 08-04-04, 10:11   #9
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Skorpia

Tror faktisk det er noe fiber å trekke fra der,men er slett ikke sikker.

I matvaretabellen er fiber trukket i fra !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 08-04-04, 13:45   #10
Skorpia
Seniormedlem
 
Skorpia sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Drammen
Alder: 64
Innlegg: 1.424
Skorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt av

Salater squash,broccoli,blomkål mm. inneholder lite karbs

løk ,tomat,noe mere sjekk listene og hold deg unna mais under induksjon,også gulerøtter den perioden men det er også for innholdet av stivelse i disse grønnsakene

Skorpia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for det meste Svar med sitat
Gammel 08-04-04, 20:38   #11
Vippa
Medlem
 
Vippa sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 51
Innlegg: 73
Vippa har en fantastisk aura rundt segVippa har en fantastisk aura rundt seg

Tusen takk alle sammen! Tror jeg skal skaffe meg den matvaretabellen jeg. Så nå regnes det skikkelig her, legger heller til litt hvis jeg er usikker. Karber altså. Og så legger jeg inn alt sammen på Fitday.....men der er det jo en litt annen karbo-regning(ihvertfall på de matvarene jeg liker...sånn som mayo.... ) enn i matvare tabellen og i Atkinsboken. Blir helt koko her jeg......

__________________
Blondes have more fun
Vippa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 09-04-04, 00:33   #12
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Nille

I matvaretabellen er fiber trukket i fra !

Jeg må bare få lov til å be om unnskyldning her....... Det er "noen" som syntes at mitt ovennevnte svar på en eller annen måte var feil eller slemt eller uhøflig eller stygt......eller noe..... og det ber jeg altså om unnskyldning for, selv om jeg ikke skjønner hvorfor......* Det var faktisk bare ment som en opplysning !

(* Tomatpure - jfr. Matvaretabellen 2. utgave 2001 - side 50 - kolonne 13 - "karbohydrater - (minus) kostfiber" - 18,9 gram (pr 100 gram spiselig del.))

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 09-04-04, 09:31   #13
Vippa
Medlem
 
Vippa sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 51
Innlegg: 73
Vippa har en fantastisk aura rundt segVippa har en fantastisk aura rundt seg

Jeg ble ihvertfall verken støtt eller noe annet. Hvorfor skulle man bli det??

Derimot er jeg nå OPPLYST. Takk igjen Nille

__________________
Blondes have more fun
Vippa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 09-04-04, 09:52   #14
Vippa
Medlem
 
Vippa sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 51
Innlegg: 73
Vippa har en fantastisk aura rundt segVippa har en fantastisk aura rundt seg

Har fått svar fra Atkins support nå. Og de svarer ikke på spørsmålet mitt om det faktisk er uregelmessigheter i opplysningene om antall gram tillatte grønnsaker på forskjellige sider i boken. Istedet så kommer det en lang avskrift fra boken om Induction, og Rules of Induction som beskrevet på websiden.

Har skrevet tilbake og spurt nok engang om et svar på dette. Så får vi se da, om de svarer denne gangen.

__________________
Blondes have more fun
Vippa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 09-04-04, 12:48   #15
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Grunnen er nok at de ikke vet... Du har mest sannsynlig den britiske utgaven...

HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 09-04-04, 16:28   #16
Vippa
Medlem
 
Vippa sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 51
Innlegg: 73
Vippa har en fantastisk aura rundt segVippa har en fantastisk aura rundt seg

Helt sikkert HP... *fniis* Kanskje de er redde for å ha gjort DEN tabben, og ser for seg søksmål etter søksmål fra arrige amerikanere som hevder at "joda-det sto jo i boken"

__________________
Blondes have more fun
Vippa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Esekiel-brØd ayliah Generell ernæringsdebatt 26 12-08-05 20:34
Endring i hormoner? cathrine Fysisk og mental helse 10 08-01-05 13:21
Er det deg som sprer Virus? HP Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger 13 04-03-04 10:41
Merkelig.... cathrine Induksjonen 4 22-02-04 01:56


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no