Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Karbohydrater vs. kalorier. Gjør jeg dette rett?

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-01-13, 20:46   #1
Smalasussie
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 11
Smalasussie er på en erverdig vei

Karbohydrater vs. kalorier. Gjør jeg dette rett?

Jeg legger inn alt jeg spiser på diett.no, og ser at jeg ligger på 1500 kalorier pr dag i gjennomsnitt, er det ok? Skal man ta hensyn til kaloriene??

Og når det gjelder fett, protein og karber-fordelingen, så ligger jeg på gjennomsnittelig 60%fett (herrejemini!), 10%karber og 30%proteiner, skal jeg ligge der? Finnes det noe fasit, eller er dette noe jeg må se an, hva som funker for meg osv?

Sorry hvis spørsmålene har vært oppe 300 ganger før, men jeg er helt ny i gamet!

Smalasussie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo av noe slag, fortsatt i startfasen! Svar med sitat
Gammel 10-01-13, 21:06   #2
Ziltoidia
Seniormedlem
 
Ziltoidia sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: London
Alder: 34
Innlegg: 1.080
Ziltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt av

Sv: Karbohydrater vs. kalorier. Gjør jeg dette rett?

Det jeg tror er noe av suksessen med lavkarbo, er at selv om kalorier teller, så trenger man ikke å telle dem. Man spiser mettende mat som oftest ikke trigger søtsug og spising av mat utover det man trenger.

Optimalt kalorinivå kommer helt an på høyde, vekt, alder, aktivitetsnivå... ja, i det hele tatt, en god del faktorer.

Selv har jeg en tendens til å havne automatisk på 1300kcal dagig, og da skjer det egentlig ingenting så og si. Så jeg må faktisk følge opp på diett.no innimellom, og prøver å holde meg på 1500kcal.

Fordelingen din av makronæring ser helt grei ut. Alt sånt er jo individuelt. Jeg spiste mer eller mindre sånn i løpet av 2 år, og det gikk kjempefint, men har av ymse grunner blitt mer fleksibel på det.

Alt i alt ser det helt greit ut, ut i fra den informasjonen du gir.

__________________

Min kokebok // Ravelry // Min journal // Strikkeblogg
Ziltoidia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 2010-12 ketogent, siden mer liberal med frukt, belgfrukter og mer grønnsaker Svar med sitat
Gammel 10-01-13, 21:32   #3
Smalasussie
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 11
Smalasussie er på en erverdig vei

Sv: Karbohydrater vs. kalorier. Gjør jeg dette rett?

Ok, tusen takk for svar kjære deg Er ikke så lett å være helt ny, og ikke kjenne noen andre som har samme kosthold som meg! Takk!

Smalasussie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo av noe slag, fortsatt i startfasen! Svar med sitat
Gammel 17-01-13, 15:13   #4
SinisterAlex
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Oct 2012
Innlegg: 9
SinisterAlex er på en erverdig vei

Sv: Karbohydrater vs. kalorier. Gjør jeg dette rett?

Opprinnelig lagt inn av Smalasussie, her.

Jeg legger inn alt jeg spiser på diett.no, og ser at jeg ligger på 1500 kalorier pr dag i gjennomsnitt, er det ok? Skal man ta hensyn til kaloriene??

Og når det gjelder fett, protein og karber-fordelingen, så ligger jeg på gjennomsnittelig 60%fett (herrejemini!), 10%karber og 30%proteiner, skal jeg ligge der? Finnes det noe fasit, eller er dette noe jeg må se an, hva som funker for meg osv?

Sorry hvis spørsmålene har vært oppe 300 ganger før, men jeg er helt ny i gamet!

Det absolutt aller viktigste for vektnedgang er makro-kaloriinntaket ditt, dvs hvor mye kalorier du får i deg per dag. Mengde karbohydrater, fett og proteiner er sekundært til makroinntaket.
1500 høres greit ut det :=)

SinisterAlex er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF Svar med sitat
Gammel 17-01-13, 16:06   #5
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.187
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Karbohydrater vs. kalorier. Gjør jeg dette rett?

Opprinnelig lagt inn av SinisterAlex, her.

Det absolutt aller viktigste for vektnedgang er makro-kaloriinntaket ditt, dvs hvor mye kalorier du får i deg per dag.

Og dette er du heeelt sikker på??

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 17-01-13, 20:21   #6
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Karbohydrater vs. kalorier. Gjør jeg dette rett?

Hvis man skal henge seg opp i "makroer" så er vel det strengt talt proteiner, fett og karbohydrater.. Ikke kalorier.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-01-13, 00:35   #7
SinisterAlex
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Oct 2012
Innlegg: 9
SinisterAlex er på en erverdig vei

Sv: Karbohydrater vs. kalorier. Gjør jeg dette rett?

Opprinnelig lagt inn av index, her.

Og dette er du heeelt sikker på??

100% sikker, det er termofysikk. Om du klarer å omgå de lovene, har jeg såklart feil.

SinisterAlex er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF Svar med sitat
Gammel 24-01-13, 10:06   #8
otika
Medlem
 
otika sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 461
otika har en fantastisk aura rundt segotika har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Karbohydrater vs. kalorier. Gjør jeg dette rett?

Rart at min lille kropp kan spise 3500 kalorier i døgnet og rase ned i vekt da så fremt jeg holder meg under 20 karbohydrater på samme tid....men ingen er like,så mulig at andre må telle kalorier, det slipper jeg

__________________
Otika

Otiki

otika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1800 kcal, 150 gr fett og maks 20 gr karbo Svar med sitat
Gammel 24-01-13, 12:57   #9
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.187
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Karbohydrater vs. kalorier. Gjør jeg dette rett?

Opprinnelig lagt inn av SinisterAlex, her.

100% sikker, det er termofysikk. Om du klarer å omgå de lovene, har jeg såklart feil.

Det er ikke snakk om å omgå lover her! Spørsmålet er om termofysikkens lover er relevante for levende organismer. Vi er ikke maskiner med en definert virkningsgrad målt ut fra tilført energimengde, og forskjellige matvarers energinivå målt ved forbrenning under flere hundre grader i et kalorimeter (dvs en ovn) er ikke nødvendigvis sammenfallende med de prosesser som foregår i kroppen vår ved en temperaur på 37 grader. Dessuten har vi en mengde hormoner som styrer energiopptak, forbruk og lagring. Så å påstå at energi inn= energi ut er en grov overforenkling slik jeg ser det. Kroppen vår er et mye mer avansert maskineri enn som så....

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 24-01-13, 13:11   #10
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Karbohydrater vs. kalorier. Gjør jeg dette rett?

Opprinnelig lagt inn av SinisterAlex, her.

Det absolutt aller viktigste for vektnedgang er makro-kaloriinntaket ditt, dvs hvor mye kalorier du får i deg per dag.


Utsagnet ditt er jo ikke riktig. Det er i beste fall mangelfullt. Det viktigste for vektnedgang er slett ikke kaloriinntaket ditt. Det viktigste er at du er i energiunderskudd.

Det artige er jo at kroppen bruker mere energi på å metabolisere et lavkarbokosthold enn et tilsvarende høykarbokosthold.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-01-13, 13:15   #11
Filifjonka
Medlem
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 320
Filifjonka er en juvelFilifjonka er en juvelFilifjonka er en juvel

Sv: Karbohydrater vs. kalorier. Gjør jeg dette rett?

Opprinnelig lagt inn av index, her.

Så å påstå at energi inn= energi ut er en grov overforenkling slik jeg ser det.

Eg tenker vel at den grove og feile forenklinga ligg i korleis ein bereknar "energi ut"-leddet...

__________________
Filifjonkejournalen
Filifjonka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-01-13, 13:25   #12
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Karbohydrater vs. kalorier. Gjør jeg dette rett?

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Eg tenker vel at den grove og feile forenklinga ligg i korleis ein bereknar "energi ut"-leddet...


Ja, noen går vel i fellen og tror at det kun er muskelbruk (trening) som forbruker kalorier.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar

Emneord
fett, kalorier, karbohydrater, protein


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Gjør jeg det rett? Coeur Spørsmål og svar 3 28-05-11 01:05
Kan noen være så snill å se om jeg gjør dette rett? mingle Generell diskusjon 3 15-08-10 23:55
Karbohydrater/kalorier FantasiJenta Spørsmål og svar 4 04-07-09 15:45
Gjør jeg dette rett mon tro? bollekinn Spørsmål og svar 7 07-05-09 12:47
Gjør jeg rett? (Nybegynner) annemo Ketolysekuren 7 30-05-07 10:34


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no