Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Låsning i korsryggen/bekkenlåsning

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-06-10, 14:43   #1
Nessimelle
Gjest
 
Innlegg: n/a

Låsning i korsryggen/bekkenlåsning

Er vel to sider av samme sak? Uansett, jeg får stadig bekkenlåsninger (låsninger nederst i korsryggen) og går til kiropraktor når jeg førler jeg trenger det virkelig. Problemet er at bare en uke etter at jeg har vært hos kiropraktoren så låser det seg igjen, ganske så irriterende!

Er jo student, så blir mye sittende arbeid, i tillegg er kiro er dyrt. Har hofte/lyske problemer i tilegg (får kortison nå) pluss knuter på setet som ikke går vekk (veldig store smerter her, tror jeg skal få kortison for det å), og er bare 20 år, grrrr...

Kiropraktoren har ofte problemer med å løsne på låsningen, sa den var ganske så seig, men etter et par forsøk går det som regel.

Mitt spørsmål: Er det noen muligheter til å forebygge/unngå låsningene eller en måte jeg kan løsne litt på den selv? Blir sliten i ryggen og det stikker om jeg bøyer meg for langt bak.

Takker for svar

  Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 13:03   #2
Matglad
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 307
Matglad har en fantastisk aura rundt segMatglad har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Låsning i korsryggen/Bekkenlåsning

Opprinnelig lagt inn av Nessimelle, her.

Er vel to sider av samme sak? Uansett, jeg får stadig bekkenlåsninger (låsninger nederst i korsryggen) og går til kiropraktor når jeg førler jeg trenger det virkelig. Problemet er at bare en uke etter at jeg har vært hos kiropraktoren så låser det seg igjen, ganske så irriterende!

Er jo student, så blir mye sittende arbeid, i tillegg er kiro er dyrt. Har hofte/lyske problemer i tilegg (får kortison nå) pluss knuter på setet som ikke går vekk (veldig store smerter her, tror jeg skal få kortison for det å), og er bare 20 år, grrrr...

Kiropraktoren har ofte problemer med å løsne på låsningen, sa den var ganske så seig, men etter et par forsøk går det som regel.

Mitt spørsmål: Er det noen muligheter til å forebygge/unngå låsningene eller en måte jeg kan løsne litt på den selv? Blir sliten i ryggen og det stikker om jeg bøyer meg for langt bak.

Takker for svar

Trenger du noe? Det kan være lurt å trene dybdemuskelatur som er med på å stabilisere. Dette kan du gjøre ved å trene f.eks pilates eller yoga. I tillegg så kan du trene opp dybdemuskelatur ved å kjøpe deg en balanseball som du sitter på i stedet for vanlig stol når du leser eller ser på tv. Innfør evt en maks lengde du sitter om gangen når du leser, forsøk å gå en del. Bevegelse er ala omega for en vond rygg, bekken. Du kan også trene dybdemuskelatur hos en fysiot. som har terapimaster.

En annen ting som kan være interessant å undersøke er om du f.eks. har lik lengde på begge bena. Er det skevheter her kan du fort oppleve stadige problemer med låsninger.

Når det gjelder vitaminer og mineraler er magnesium viktig for musklene, stramme muskler kan føre til låsninger.

Lykke til!!

__________________



Blitt ketolikk
Matglad er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose/LCHF Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 21:41   #3
Nessimelle
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Låsning i korsryggen/Bekkenlåsning

Har ingen mulighet til å begynne med verken yoga eller pilates, med mindre jeg prøver å lære det meg selv. Pleier å kjøre 3x1 min med planke hver trening + LYTP (modifikasjon av YTWL) for bakre skuldre/øvre rygg, men that's it.

Håper at ting ordner seg når eksamen er over og jeg kan komme meg på trening og ut i marka. Etter jeg var hos kiropraktor sist tok det 3-4 dager før låsningen var tilbake. Stikker en del når jeg ligger på magen, irriterende for en som 75% av natta ligger på magen.

Hvor kan en få målt beinlengde? Har jo vært hos fysio som har sett på holdningen min (har/hadde innoverrotert hofte + at jeg stod mye mer bakpå helen en vanlig)

  Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 15:12   #4
martefie
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Østlandet
Innlegg: 276
martefie er en juvelmartefie er en juvelmartefie er en juvel

Sv: Låsning i korsryggen/bekkenlåsning

Hva gjelder yoga/pilates, kryr det at treningsDVDer. Jeg har slitt ut et eksemplar av denne:

Den har de hatt til 99 kr på NotaBene i hvert fall.

__________________
Ingenting er umulig for en som er umulig fra før
Prins Umulius

Sist redigert av martefie : 07-06-10 kl 15:13. Årsak: Bildeadressen redigert bort.
martefie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kjernesunnere for hver dag... Svar med sitat
Gammel 08-06-10, 23:30   #5
Fnutte
Medlem
 
Fnutte sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Akershus
Alder: 49
Innlegg: 411
Fnutte er virkelig snillFnutte er virkelig snillFnutte er virkelig snillFnutte er virkelig snill

Sv: Låsning i korsryggen/bekkenlåsning

Hei!

Etter fødselen til datteren min i 2004 fikk jeg låsning i bekkenet/korsryggen. Som med deg kom det tilbake hele tiden og jeg var stamgjest hos kiropraktoren.

Pga flytting måtte jeg bytte kiropraktor. Han jeg begynte hos, sjekket ankler og knær. Var veldig stiv i den ene ankelen så han "knakk" opp den, og dro og strakk litt på knærne. Etter kort stund sluttet jeg å få disse låsningene og bekkenet mitt ble helt bra

Mitt råd er altså og be kiropraktoren din sjekke dette neste gang du er der. Og beveg deg ofte =O)

__________________




til alle fra Fnutte
Fnutte er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-06-10, 00:50   #6
Nessimelle
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Låsning i korsryggen/bekkenlåsning

Opprinnelig lagt inn av Fnutte, her.

Hei!

Etter fødselen til datteren min i 2004 fikk jeg låsning i bekkenet/korsryggen. Som med deg kom det tilbake hele tiden og jeg var stamgjest hos kiropraktoren.

Pga flytting måtte jeg bytte kiropraktor. Han jeg begynte hos, sjekket ankler og knær. Var veldig stiv i den ene ankelen så han "knakk" opp den, og dro og strakk litt på knærne. Etter kort stund sluttet jeg å få disse låsningene og bekkenet mitt ble helt bra

Mitt råd er altså og be kiropraktoren din sjekke dette neste gang du er der. Og beveg deg ofte =O)

Takk for tipset, skal høre med ho neste gang jeg snakker med ho. Nå sliter jeg med det pga eksamen, sitter jo fra morran til kvelden. Pleier som regel å trene 4 ggr i uka og gå en time de dagene jeg ikke trener :-)

  Svar med sitat
Gammel 10-06-10, 18:20   #7
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk
Smile

Sv: Låsning i korsryggen/bekkenlåsning

Hvis du trener mye rygg - KAN det være årsaken til at du får låsninger. Planke, mageøvelser, pilates og yoga trener kjernemuskulaturen. I de fleste tilfeller er dette kjempebra, men det er bevist ved flere undersøkelser (kilde: Spesialsykehuset for rehabilitering, en underavdeling av Kysthospitalet i Stavern) at mange som sliter med låsninger i ryggen får dette fordi de allerede har ryggmuskulatur som "står på" hele tiden. Dermed skal det lite ekstra belastning til (les ryggøvelser) før låsninger inntrer (altså overbelastning av muskulatur).

Mitt forslag er at du kutter all spesifikk mage- og ryggtrening i et par uker, og bare går/løper tur i så ulendt terreng som mulig. Se så om du unngår låsningene eller om de fremdeles er tilstede.

Jeg har måttet slutte med ALL spesifikk core-trening fordi etter flere prolapser i ryggen har muskulaturen rundt bestemt seg for å stramme til skikkelig på kronisk basis. Slik trening gjorde at jeg fikk akutte og smertefulle låsninger. Det eneste som hjelper meg og som ikke gjør det verre er lange og raske gåturer i ulendt og mykt terreng.

En forklaring på hvorfor kiropraktikk hjelper noen MYE og andre bare i kort tid er at "knekkingen" paralyserer kommunikasjonen mellom nervene (som formidler smerten til hjernen) og muskulaturen. (Samme kilde som nevnt over.) For de det hjelper lenge for er dette nok til at muskulaturen og nerven gjenoppretter normal kommunikasjon, mens for noen må det mer til. Jeg kunne tenkt meg å "restarte" nerve og muskelkommunikasjon i ryggen men foreløpig har jeg ikke funnet ut av hvordan dette kan gjøres i praksis

Dette er min erfaring, og bare et tips til deg som koster lite å prøve. Det er ikke morsomt å ha ofte låsninger, og jeg håper du finner en løsning som gjør ryggen din litt gladere

Ps - har du vært gjennom en MR undersøkelse for å se om du kan ha feks en prolaps eller noe som gir problemer? Smerter nedover rumpen KAN være fordi noe ligger i klem lengre opp i ryggen, det samme gjelder for hofte/lyske (om du da ikke har fått diagnosert andre ting som du får kortison for, feks en kronisk betennelse. ) Be om henvisning til MR og spesialist på rygg om du ikke allerede har vært gjennom dette (jeg kan personlig anbefale Martine Hansens Hospital (Bærum sykehus) i Bærum).

Hilsen Nerthus

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 10-06-10, 20:27   #8
Nessimelle
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Låsning i korsryggen/bekkenlåsning

Takk for bra svar! Var nettopp på unilabs å tok MR av hofta, så får svar til uka. Kan høre når jeg får svar om det med ryggen.

Den smerten jeg har i hofta/lysken kommer når jeg tar knebøy eller lignende. Kjenner det også når jeg sitter, begynner å verke svakt og er ukonfortabelt, når jeg reiser meg er jeg veldig stiv og sår. Har et ømt punkt nederst, ca 2 cm på innsiden av hoftekammen. Det kjennes ut som en streng når jeg bevger hånda fram og tilbake over punktet, altså en sene, nerver, blodårer osv. Det stråler ikke noe særlig, kanskje litt, men så er det mye nerver i området. Kjennes som en knute, uten at det er en knute. Har fått trykkbølge behandling (TBB) uten hjelp.

Kiropraktoren sa første gangen jeg kom at når jeg løfta beinet var det noe som ikke fulgte med, husker ikke hva, et bein eller noe. Så hver gang jeg går følger denne delen kun med et lite stykke og så drar jeg beinet og musklene videre. Tror ho fiksa på det, må spørre. (Fantastisk kiropraktor, men glemmer å forklarer hva hun har gjort og fiksa på, og jeg glemmer å spørre )

Ellers hadde/har jeg stram psoas (hofteleddsbøyere), tror TBB tok knekken på den. Trener av den grunn ikke magen på andre måter enn planke (core). Har også spenningsforskjeller på hver side av kroppen, ene siden er sterkere enn den andre, og også mykere. Har knuter på rompa som ikke går vekk, har nå fått kortison, etter manuell behandling, akupunktur og TBB de siste 3-4 mnd.

  Svar med sitat
Gammel 10-06-10, 20:54   #9
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Låsning i korsryggen/bekkenlåsning

Må bare få skyte inn at Martina Hansens Hospital er en privat stiftelse som nok samarbeider med Bærum sykehus om flere ting, men Martina er et selvstendig ortopedisk/revmatisk sykehus!

Hilsen tidligere MHH- ansatt!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 13-06-10, 12:42   #10
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk
Smile

Sv: Låsning i korsryggen/bekkenlåsning

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Må bare få skyte inn at Martina Hansens Hospital er en privat stiftelse som nok samarbeider med Bærum sykehus om flere ting, men Martina er et selvstendig ortopedisk/revmatisk sykehus!

Hilsen tidligere MHH- ansatt!

Takk for justering Kitt! De har driftsavtale med Bærum Sykehus. Må bare få si at jeg er operert to ganger for prolaps (2002 og 2007) og det er det beste stedet i verden (HELT objektivt *ler*) til å ta vare på deg som pasient - fra kirurger til sykepleier til hjelpepleiere!!! (Har erfaring fra andre steder som ikke har "skjønt" det helt...)

Nessimelle: Jeg synes symptomene du beskriver ligner veldig på isjias-smerter, håper du snart for en avklaring på hva dette kan være og at en løsning som gir deg en bedre hverdag finnes!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 17-06-10, 08:48   #11
Nessimelle
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Låsning i korsryggen/bekkenlåsning

Isjias gir vel smerter i setet, bakside lår og ned i beinet, ikke lysken vel?

  Svar med sitat
Gammel 17-06-10, 16:26   #12
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Låsning i korsryggen/bekkenlåsning

isjias kan også gi smerter i lysken og ned på innsiden av låret.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 18-06-10, 14:58   #13
Nessimelle
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Låsning i korsryggen/bekkenlåsning

Ok, det visste jeg ikke. Det punktet jeg snakka om, 2cm under og på innsiden av hoftekammen, stråler nedover på innsiden av beinet og helt ned til ankelen.

  Svar med sitat
Gammel 19-06-10, 17:29   #14
Nessimelle
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Låsning i korsryggen/bekkenlåsning

Kom til å tenke på en ting i går kveld som jeg helt hadde glemt.

Vinteren 09 - jeg satt på huk i stua og idet jeg skal til å reise meg opp mister jeg balansen. Av refleks setter jeg høyre beinet litt bak og klarer å reise meg. Idet jeg reiser meg strammes alle musklene i beina, det kjennes ut som om noen skulle ha tatt tak i lårmuskelens (quads) feste i knæra og i hofta, og pressa den samme. Skikkelig trekkspill.

Tror dere dette kan ha skadet lysken? Hadde problemer med å løfte beinet på et par uker etterpå.

  Svar med sitat
Gammel 19-06-10, 22:12   #15
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Låsning i korsryggen/bekkenlåsning

Opprinnelig lagt inn av Nessimelle, her.

Ok, det visste jeg ikke. Det punktet jeg snakka om, 2cm under og på innsiden av hoftekammen, stråler nedover på innsiden av beinet og helt ned til ankelen.

Jeg er ingen ekspert - bare lang erfaring med prolaps og påvirkning på isjias-nerven. Jeg synes du bør gå til legen og få en MR av nedre del av ryggen din og deretter en henvisning til en spesialist på slike ryggproblemer slik at du kan få sjekket om dette kan være årsaken til problemene dine. Jeg kan synse i vei så det holder her *ler* - men til syvende og sist er det greit å ha fått det på papiret hvordan det ligger an. De aller aller fleste har prolaps uten smerter, en stoooor andel har prolaps med isjias som går over i løpet av få mnd - opptil et år. Noen av oss får bare økende smerter og må av og til velge en operasjon.

Få det sjekket!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 23-06-10, 10:44   #16
Nessimelle
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Låsning i korsryggen/bekkenlåsning

Svar fra MR/Røntgen: Om jeg ikke husker feil så har jeg benmargsødem i begge hoftene. Det har kommet etter eksreme hoftebevegelser sa ho, i mitt tilfelle kickboxinga. Så sannsynligheten for at jeg kan trene det mer er nok lav...


Sist redigert av Nessimelle : 23-06-10 kl 12:08.
  Svar med sitat
Gammel 23-06-10, 12:47   #17
Nessimelle
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Låsning i korsryggen/bekkenlåsning

For å sitere (MR):
"Det er ingen oppfylning i bekkenet. Ikke fri væske. Reaksjonsløse iliosacralledd. Reaksjonsløse hamstringfester. Ingen reaktive forandringer ved trochantar major. Anterolateralt i caput/collum overgangen på begge sider er der benmargsødem. Det er ikke tydelige forandringer i acrtabulum tilsvarende. Antar likevel at dette kan være impingement-betingede reaktive forandringer."

Røntgen: "Hofteleddene er normalt formet og det et ikke synlige tegn på arthrose. Der et beskjedne degenerative forandringer o
kring symfysen. IS-leddene er åpne. Benstrukturen syntes normal'"

  Svar med sitat
Gammel 23-06-10, 15:02   #18
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Låsning i korsryggen/bekkenlåsning

Med andre ord: det feiler deg ikke noen ting som helst annet enn litt helt normal slitasje midt foran!!!

Og da stiller du i samme klasse som meg: Mye smerter og ingen forklaring!!!

"Så fint at bildene ikke viser noen ting": sa legen min!
FINT!
Er det fint at jeg sover elendig hver natt og får gangsperre etter 100m og fortsatt ikke aner hvorfor?

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 23-06-10, 16:53   #19
Nessimelle
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Låsning i korsryggen/bekkenlåsning

Er mye bedre å vite hvorfor! Da har man i alle fall en sjanse til å bli bra. Tror fysioterapeuten ble litt skeptisk, at dette skulle skape alle problemene. Er det forresten noe å gjøre med benmargsødem? Går det vekk?

Fikk jo beskjed om å holde meg unna kickboxing til uvisst tid, er det en god ide? Hadde planer om å starte påanigjen til høsten, men virker umulig nå. Er jo tøff trening for hofta.

  Svar med sitat
Gammel 23-06-10, 17:16   #20
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Låsning i korsryggen/bekkenlåsning

Tror nok jeg ville droppet den trening, ja! Riktignok finnes det fantastisk mye fint i kunstige hofter for tiden, men de må jo byttes ca hvert 15-20 år, da!

Ødemer(væskeansamling) er jo ofte et tegn på skade, med eller uten betennelse, så jeg ville latt denne delen av kroppen få rolige trening med kontrollerte bevegelser.

Tror ikke noe av det som står i beskrivelsen, skaper problemene du beskriver, det står jo egentlig ikke noe særlig!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 23-06-10, 17:39   #21
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Låsning i korsryggen/bekkenlåsning

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Hvis du trener mye rygg - KAN det være årsaken til at du får låsninger. Planke, mageøvelser, pilates og yoga trener kjernemuskulaturen. I de fleste tilfeller er dette kjempebra, men det er bevist ved flere undersøkelser (kilde: Spesialsykehuset for rehabilitering, en underavdeling av Kysthospitalet i Stavern) at mange som sliter med låsninger i ryggen får dette fordi de allerede har ryggmuskulatur som "står på" hele tiden. Dermed skal det lite ekstra belastning til (les ryggøvelser) før låsninger inntrer (altså overbelastning av muskulatur).

Overaktiv ryggmuskulatur forårsakes ikke av rygg- eller magetrening, det kommer nesten uten unntak av ubalanse mellom musklene som skal holde kroppen oppreist, også kjent som dårlig holdning. Det er klart, man kan trene på seg dårlig holdning, men stort sett får man problemer fordi man sitter for mye på ræva og er fortung, eller på andre måter kødder det til for kroppen sin. I tilfeller hvor det forårsaker låsninger, så har problemet allerede fått utvikle seg i alt for lang tid.

På kort sikt kan man løse opp muskulatur i rygg, hoftebøyere, hamstrings mm ved hjelp av en "foam roller" ( http://sportsmedicine.about.com/od/f...FoamRoller.htm ), eller ghettoutgavene pvc-rør eller to tennisballer teipet sammen. Eller som Pauline Nordin; kjevle

På lang sikt må man fikse årsaken til problemet, vanligvis er det setemuskulatur som ikke fungerer, og hoftebøyere som ikke vil slippe, så øvelser som aktiviserer gluteus og strekker hoftebøyerne er fine. Men; det avgjørende er ikke hva man gjør den timen på treninga annenhver dag, det er de resterende 47...

Og tur i skogen, som nevnt, er suveren aktivisering.

Jeg sklei visst litt utenfor tema...

  Svar med sitat
Gammel 23-06-10, 17:42   #22
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Låsning i korsryggen/Bekkenlåsning

Opprinnelig lagt inn av Nessimelle, her.

...har/hadde innoverrotert hofte + at jeg stod mye mer bakpå helen en vanlig)

Det kan godt være en stor del av årsaken til problemet ditt. Hvis jeg var deg ville jeg hvertfall hoppa over å sparke noe særlig frem til du er helt sikker på at du er bra.

  Svar med sitat
Gammel 23-06-10, 22:21   #23
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Låsning i korsryggen/bekkenlåsning

Sitat:

Overaktiv ryggmuskulatur forårsakes ikke av rygg- eller magetrening, det kommer nesten uten unntak av ubalanse mellom musklene som skal holde kroppen oppreist, også kjent som dårlig holdning. Det er klart, man kan trene på seg dårlig holdning, men stort sett får man problemer fordi man sitter for mye på ræva og er fortung, eller på andre måter kødder det til for kroppen sin. I tilfeller hvor det forårsaker låsninger, så har problemet allerede fått utvikle seg i alt for lang tid.

Beklager jeg uttrykte meg litt uklart - HAR man allerede overaktiv ryggmuskulatur kan vanlig rygg/magetrening framprovosere låsninger pga overbelastning av en muskulatur som allerede jobber på maksimum
(Slik min rygg er... gudene skal vite jeg skremte vettet av min personlige trener et par ganger før vi fant ut hva jeg kunne trene av styrke og ikke)

Påstanden din om at det "nesten uten unntak" skyldes dårlig holdning synes jeg er vel drøy - jeg har aldri hatt problemer med holdningen min - men etter to prolapsoperasjoner kom også problemene med overaktiv ryggmuskulatur. Før dette har jeg ALDRI hatt smerter i ryggen, kun isjiassmerter.
I følge Spesialsykehuset for rehabilitering (jeg har vært på en ny type ryggkurs) skyldes dette "kommunikasjonsproblemer" (forenklet forklaring) mellom nerver og gjeldende muskulatur (De siste par års forskning på temaet sier så). Noen får "resatt" denne kommunikasjonen med kiropraktikk som med "knekking" "lammer" kommunikasjonen en kort tid, andre får ingen bedring av dette (som meg). Konklusjonen av forsøkene SforRehab har som kilde er at ingen kan påstå at EN type behandling eller aktivitet vil gjelde generelt - man må prøve seg fram i det som finnes av behandlinger og aktiviteter og selv finne ut hva som passer for DIN kropp.

En annen ting ingen kan påstå er at ryggsmerter er selvforskyldt fordi man er lat og feit. En svært stor andel med kroniske ryggsmerter er slanke og svært aktive (kjenner flere). Et problem for oss som har disse problemene er blant annet slike holdninger som at det er "selvforskyldt" og at det "fikses" hvis man får rævva opp fra sofaen og ut i skogen. Det gjør det vanskelig å nå fram for å få hjelp og veiledning til å finne en løsning som letter smertene og gjør hverdagen lettere.

Det eneste jeg har funnet som avhjelper mine ryggmuskulatursmerter er gange - aktiv, rask og i ulendt terreng. Jeg har likevel jevnlig trent ganske hardt styrke (med unntak av mage og nedre rygg fordi dette gir løsninger) - men konsekvensen er at jeg har økt smertenivå til daglig. Dette er jeg inneforstått med, og etter de smertene jeg hadde pga isjias-nerve i klem før operasjonene har jeg i dag godtatt å leve med disse smertene i ryggen - i tillegg til at jeg har manglende følelse i hæler, deler av tærne, på oversiden av foten og oppover leggen.

Det eneste jeg ber om er at når du kommer med slike påstander kan bakke de opp med forskning som har konkludert med dette. En holdning om at folk med vondt i ryggen er late og feite - gjør at man I TILLEGG til å leve med smerter hver eneste dag - har dårlig samvittighet for at man ikke har trent nok, slanket seg nok, trent rett, trent mye nok eller "hatt rett holdning..." osv.

Beklager at jeg kom litt utenfor tema her - men jeg er rimelig lei av å bli tatt for å være lat. Slike problemer kan skje HVEM som helst - men det er bare de som har litt ekstra vekt og ikke trener to timer hver dag som blir "mobbet" for dette. Jeg har en slank og veltrent kollega som sykler, jogger, går på ski og er med i renn/løp gjennom hele året. Han får stadig vekk låsninger i ryggen - jeg vedder på at du aldri ville fortalt HAN at han må få rævva opp av sofaen og slanke seg....


Sist redigert av Nerthus : 23-06-10 kl 22:23. Årsak: korrigering av grammatikk :)
Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 23-06-10, 23:03   #24
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Låsning i korsryggen/bekkenlåsning

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Beklager at jeg kom litt utenfor tema her - men jeg er rimelig lei av å bli tatt for å være lat. Slike problemer kan skje HVEM som helst - men det er bare de som har litt ekstra vekt og ikke trener to timer hver dag som blir "mobbet" for dette. Jeg har en slank og veltrent kollega som sykler, jogger, går på ski og er med i renn/løp gjennom hele året. Han får stadig vekk låsninger i ryggen - jeg vedder på at du aldri ville fortalt HAN at han må få rævva opp av sofaen og slanke seg....

Du misforstår meg (og jeg kunne nok vært tydeligere). Det har ingenting med overvekt eller latskap å gjøre; det har med sitting å gjøre. Tjukk eller tynn, lang eller stutt, muskuløs eller ikke har minimal betydning. Trening på generelt grunnlag har ingen positiv innvirkning, og kan fort gjøre vondt verre. Når man ramler ut av skolen er mange allerede på god vei til å utvikle problemer - og ikke reint få av dem er idrettstalenter (så lenge det varer), skremmende nok.

Vedr kollegaen din så hadde jeg nok bedt ham å slutte å misbruke ryggen sin, ihvertfall. Hvis han stadig vekk har låsninger i ryggen så må han finne ut av årsaken og få gjort noe med det før det går skikkelig galt.

  Svar med sitat
Gammel 24-06-10, 00:20   #25
Lava
Seniormedlem
 
Lava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Filleby
Innlegg: 19.762
Lava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastisk

Sv: Låsning i korsryggen/bekkenlåsning

Jeg er så "heldig" at jeg har isjas-smerter, uten å ha isjas... slår ikke ut på noen tester, men har alle symptomer og plager av det, *hurra*
På toppen av kroniske betennelser i slimposene i hofter og korsrygg, så danner dette ett fint grunnlag for trening... *blæh*

jeg klarer meg bra da, går turer og beveger meg slik jeg kan, for å styrke det jeg kan,
og har fått bevist at det hjelper, selv om jeg ikke blir bedre, så blir jeg hvertfall ikke verre!

Lava er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver noe annet... Svar med sitat
Svar

Emneord
bekkenlåsning, kiropraktor, låsning


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Krampe i korsryggen ... Sense Ketolysekuren 1 19-06-08 20:37


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no