Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

Saksøke "senter for sykelig overvekt"

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-07-10, 13:28   #26
cron
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 15
cron er på en erverdig vei

Sv: Saksøke "senter for sykelig overvekt"

At jeg er stygg? Å si at noen er stygg (her i betydning ufin i væremåte) er vel å bruke skjellsord? Jeg definerer det iallefall som det. Andre får ha sin definisjon....

cron er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHC Svar med sitat
Gammel 27-07-10, 13:41   #27
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Saksøke "senter for sykelig overvekt"

Opprinnelig lagt inn av cron, her.

At jeg er stygg? Å si at noen er stygg (her i betydning ufin i væremåte) er vel å bruke skjellsord? Jeg definerer det iallefall som det. Andre får ha sin definisjon....

Det er ikke et skjellsord men en påstand på samme måte som du kommer med påstander andre ikke er enig i.

Sitat:

Mitt poeng er at jeg oppfatter det slik at i dette forumet framsettes påstander som allmenne sannheter.

Det er interessant å lese de fleste i tråden er enig i at det er flere veier til Rom, men det holder tydligvis ikke for deg.

Hva er det du vil oppnå med å gjenta deg selv til tross for at de fleste er enig?

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 27-07-10, 13:43   #28
Karissima
Seniormedlem
 
Karissima sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Akershus
Innlegg: 5.343
Karissima er en virkelig god ressursKarissima er en virkelig god ressursKarissima er en virkelig god ressursKarissima er en virkelig god ressursKarissima er en virkelig god ressursKarissima er en virkelig god ressursKarissima er en virkelig god ressursKarissima er en virkelig god ressursKarissima er en virkelig god ressursKarissima er en virkelig god ressursKarissima er en virkelig god ressurs

Sv: Saksøke "senter for sykelig overvekt"

Opprinnelig lagt inn av cron, her.

Karissma :Innlegget ditt er et eksempel på det jeg mener. Du bruker store bokstaver og bruker skjellsord for å beskrive meg som person fordi jeg mener noe annet enn deg. Jeg er selvfølgelig klar over at ikke alle har mulighet til å være i fysisk aktivitet. Det har ikke jeg heller alltid, grunnet sykdom og medisinering. Men, dersom du leser innlegget mitt så skriver jeg ENKELTE, ikke ALLE. Og jeg skrev det som en påstand, ikke som en sannhet

Det var ikke min mening å gå til angrep på deg slik du kanskje føler det men jeg syntes det var litt drøyt å komme med en påstand om at ENKELTE (er fullt klar over at du skrev enkelte )bruker lavkarbo for å slippe å være i fysisk aktivitet. Da lurer jeg på hvordan du kan komme med en slik påstand. Ikke ofte jeg svarer på innlegg men denne gangen ble jeg revet litt med

__________________

Det er aldri for sent å starte på nytt
Karissima er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-07-10, 13:54   #29
cron
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 15
cron er på en erverdig vei

Sv: Saksøke "senter for sykelig overvekt"

Karissma: Bra du ble engasjert. Jeg skrev min påstand om at enkelte bruker lavkarbo som unnskyldning for ikke å være i fysisk aktivitet, fordi det er et generelt inntrykk jeg har. Kanskje jeg tolker folk feil, men les for eksempel innlegg nummer to i denne tråden..

cron er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHC Svar med sitat
Gammel 27-07-10, 13:56   #30
herregud
Medlem
 
herregud sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Sarpsborg
Innlegg: 227
herregud er en juvelherregud er en juvelherregud er en juvel

Sv: Saksøke "senter for sykelig overvekt"

Jeg synes du har et veldig godt poeng Biggie Small. Jeg synes det er vondt å se alle som lider pga feilaktige kostråd fra såkalte ernæringsekperter.

__________________


herregud er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren/naturlig mat Svar med sitat
Gammel 27-07-10, 14:21   #31
jvb
Seniormedlem
 
jvb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 47
Innlegg: 634
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Sv: Saksøke "senter for sykelig overvekt"

Jeg vil påstå at enkelte forumbrukere synes det er gøy å trolle. Ja, fisking altså. Fra båt.

__________________
You think it's FOOD you're eating?
jvb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF - LCKD Svar med sitat
Gammel 27-07-10, 14:26   #32
cron
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 15
cron er på en erverdig vei

Sv: Saksøke "senter for sykelig overvekt"

Jeg vil påstå at jeg er delvis enig i din påstand .... men, selvfølgelig er jeg ikke kategorisk enig.....


Sist redigert av cron : 27-07-10 kl 14:38.
cron er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHC Svar med sitat
Gammel 27-07-10, 14:34   #33
Fnutte
Medlem
 
Fnutte sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Akershus
Alder: 49
Innlegg: 411
Fnutte er virkelig snillFnutte er virkelig snillFnutte er virkelig snillFnutte er virkelig snill

Sv: Saksøke "senter for sykelig overvekt"

Opprinnelig lagt inn av cron, her.

Karissma: Bra du ble engasjert. Jeg skrev min påstand om at enkelte bruker lavkarbo som unnskyldning for ikke å være i fysisk aktivitet, fordi det er et generelt inntrykk jeg har. Kanskje jeg tolker folk feil, men les for eksempel innlegg nummer to i denne tråden..

Tror kanskje du mistolker en del da. Jeg er nok ikke god nok til å ordlegge meg jeg heller. Mange av oss har over tid fått høre at for å gå ned må du bare trene mer og spise mindre. For en del av oss funker ikke dette så lenge man har et høykarbokosthold. Derfor kan vi ofte f.eks: når jeg spiser lavkarbo går jeg ned i vekt selv uten å trene.

Med det mener jeg ikke at man skal la være å trene men heller det at det ikke er treningen som er utslagsgivende(eller mangel på det) for overvekt hos mange.

Når sant skal sies er jeg ingen fan av treningssentre, men koser meg heller med turer i skog og mark. Aktivitet er viktig =O)

__________________




til alle fra Fnutte
Fnutte er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-07-10, 14:43   #34
cron
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 15
cron er på en erverdig vei

Sv: Saksøke "senter for sykelig overvekt"

Fnutte: Da tror jeg vi er på samme lag For meg har kombinasjonen lavkarbo og mosjon fungert.

cron er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHC Svar med sitat
Gammel 27-07-10, 14:43   #35
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Saksøke "senter for sykelig overvekt"

Opprinnelig lagt inn av jvb, her.


Det er da ikke kontroversielt? Med så mange brukere så er det helt sikkert noen - men innen ketolyse (som jeg har vært mest aktiv under) så er det stadig nevnt at det er viktig med mosjon. Du tenker sikkert på fedonistene hehehe

Bruker vi kostholdet som unnskyldning for å slippe å trene? Fedon sier da også at det er viktig med mosjon sjekk fakta a.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-07-10, 14:47   #36
cron
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 15
cron er på en erverdig vei

Sv: Saksøke "senter for sykelig overvekt"

Nelli : Det er nettopp det, både Fedon, Skaldemann og Hexeberg m.fl sier at aktivitet er viktig. Men leser man disse bøkene som fanden leser bibelen, så kan man bruke dem som en unnskydning for IKKE å være i aktivitet fordi det står at man ikke MÅ være i aktivitet for å gå ned i vekt. Det står at man BØR være i aktivitet og Hexeberg anbefalerer vel 30 minutter hver dag for den generelle helsens skyld??

cron er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHC Svar med sitat
Gammel 27-07-10, 14:51   #37
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Saksøke "senter for sykelig overvekt"

Tror det står i de fleste bøkene at minst 20 minutters mosjon om dagen er anbefalt Om folk vil det eller ei, det får være opp til dem. Ser da ofte folk sier at noe av det som er så fint med ketolyse er at man slipper trene for å gå ned i vekt. Kan ikke komme og nekte for det her og nå, bare fordi at noen setter et kritisk lys på den delen av dietten.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-07-10, 16:00   #38
Biggie Small
Medlem
 
Biggie Small sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 55
Innlegg: 292
Biggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snill

Sv: Saksøke "senter for sykelig overvekt"

Opprinnelig lagt inn av cron, her.

Nelli : Det er nettopp det, både Fedon, Skaldemann og Hexeberg m.fl sier at aktivitet er viktig. Men leser man disse bøkene som fanden leser bibelen, så kan man bruke dem som en unnskydning for IKKE å være i aktivitet fordi det står at man ikke MÅ være i aktivitet for å gå ned i vekt. Det står at man BØR være i aktivitet og Hexeberg anbefalerer vel 30 minutter hver dag for den generelle helsens skyld??

Hvorfor oppfattes det at man bruker en unnskylding for det å ikke være i aktivitet? Hvis alle er enig i energiloven (som man bør være) må energien tilslutt bli brukt opp på en eller annen måte, eller lagret som fett. Det tilsier at en person som oppfattes som "lat" av treningstilhengere, enten må:

1) legge på seg
2) ha et lavt energinivå
3) en kombinasjon av begge

1) Tilsier ifølge vitenskapen at personen spiser mye karbohydrater som gir langvarig energioverskudd (pga. sultfølelse og at fettlagring et aktiv) i en ond sirkel der antall kg og inntak av mat trigger videre konsum og vekst.

2) Tilsier at man enten er syk, spiser lite fordi man blir langvarig mett av fett, eller at kroppen reagerer negativt på karbohydrater, insulin utskilles i store mengder som gir resistens over lang tid eller sultfølelse etter kort tid (se punkt 1).

Hvis man har god tilgang på energi har kroppen ingen egen grunn til å redusere aktivitetsnivået og så lenge man ikke går opp i vekt, kan man ikke påstå at man har valgt å være "lat".

Biggie

Biggie Small er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 20-50 gr. karbohydrater + forsøk på avslappet kcal underskudd.. Svar med sitat
Gammel 27-07-10, 18:06   #39
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Saksøke "senter for sykelig overvekt"

Opprinnelig lagt inn av cron, her.

Nelli : Det er nettopp det, både Fedon, Skaldemann og Hexeberg m.fl sier at aktivitet er viktig. Men leser man disse bøkene som fanden leser bibelen, så kan man bruke dem som en unnskydning for IKKE å være i aktivitet fordi det står at man ikke MÅ være i aktivitet for å gå ned i vekt. Det står at man BØR være i aktivitet og Hexeberg anbefalerer vel 30 minutter hver dag for den generelle helsens skyld??

Nå mener jeg bestemt at Skaldeman har sagt at "trening er fusk", om enn noe humoristisk. Synes ordene trening og mosjonering går litt om hverandre her. Jeg trener ikke. Det gidder jeg virkelig ikke, men mosjonere gjør jeg hver dag.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-07-10, 00:18   #40
Biggie Small
Medlem
 
Biggie Small sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 55
Innlegg: 292
Biggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snill

Sv: Saksøke "senter for sykelig overvekt"

http://www.side2.no/helse/article2951214.ece

På Side2 har de en artikkel der de riktig påpeker at slike turer til England ikke hjelper i lengden. Det har de rett i, men de mener fremdeles der er fordi vi "ikke rører på oss" at vi blir overvektige..

Jeg fatter ikke hvordan fagpersoner kan sitte og si slike ting? Hva er det som feiler dem egentlig, har de absolutt ingen evne til å ta til seg noe fra forskning som motbeviser det de blir sitert på i slike artikler??

Sukk..

Biggie Small er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 20-50 gr. karbohydrater + forsøk på avslappet kcal underskudd.. Svar med sitat
Gammel 28-07-10, 00:34   #41
Queen of Wands
Medlem
 
Queen of Wands sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 390
Queen of Wands er ny på veien

Sv: Saksøke "senter for sykelig overvekt"

Så leiren i England varer bare to uker altså. Hva er det de skal oppnå på den tiden da tro? Å "inspirere" folk? Hadde leiren enda vart i et par måneder, så kunne det jo være et poeng. Hvis opplegget var bra altså. Dette høres mest ut som å kaste penger ut av vinduet...

__________________





5 kg til påske
Queen of Wands er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 01:04   #42
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Saksøke "senter for sykelig overvekt"

Opprinnelig lagt inn av Biggie Small, her.

http://www.side2.no/helse/article2951214.ece

På Side2 har de en artikkel der de riktig påpeker at slike turer til England ikke hjelper i lengden. Det har de rett i, men de mener fremdeles der er fordi vi "ikke rører på oss" at vi blir overvektige..

Jeg fatter ikke hvordan fagpersoner kan sitte og si slike ting? Hva er det som feiler dem egentlig, har de absolutt ingen evne til å ta til seg noe fra forskning som motbeviser det de blir sitert på i slike artikler??

Sukk..

Men det er vel en av årsakene, er det ikke? Et mer stillesittende liv, samt kostholdet? Jeg kan egentlig ikke helt skjønne de sterke reaksjonene på denne artikkelen som prøver å få fokus på at aktivitet og lek er viktig? Selvfølgelig bør man jo også ha et fokus på kostholdet, og jeg skjønner veldig godt poenget ditt at barns fedme i stor grad kommer av et kostholdt basert på karbohydrater.
I vårt samfunn i dag er det skremmende å se hvordan enkelte barn passivt leker med pc, tv-spill etc. I timesvis. Dette går utover helse, både fedme, motorikk og annet. Om man gjennom ulike prosjekt kan få til samlinger, leir etc hvor man leker og gir barna mulighet til å lære hvordan man kan leke fysisk er vel det bra?

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 11:44   #43
pityriasis
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 28
pityriasis er på en erverdig vei

Sv: Saksøke "senter for sykelig overvekt"

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

Men det er vel en av årsakene, er det ikke? Et mer stillesittende liv, samt kostholdet? Jeg kan egentlig ikke helt skjønne de sterke reaksjonene på denne artikkelen som prøver å få fokus på at aktivitet og lek er viktig? Selvfølgelig bør man jo også ha et fokus på kostholdet, og jeg skjønner veldig godt poenget ditt at barns fedme i stor grad kommer av et kostholdt basert på karbohydrater.
I vårt samfunn i dag er det skremmende å se hvordan enkelte barn passivt leker med pc, tv-spill etc. I timesvis. Dette går utover helse, både fedme, motorikk og annet. Om man gjennom ulike prosjekt kan få til samlinger, leir etc hvor man leker og gir barna mulighet til å lære hvordan man kan leke fysisk er vel det bra?

:enig:
Synes du utrrykker deg bra her!
Er selv ny på forumet, men er ganske forfjamset over den arrogante holdningen flere her inne ser ut til å ha. Som at de som ikke ser på lavkarbo som løsningen på fedmeepidemien ikke har peiling. Flere sarkastiske kommentarer som hentyder til en felles oppfatning om at "helsevesenet ikke har peiling, men det har vi"... Støtter Cron i at ydmykhet hadde vært på sin plass, også for dem som mener lavkarbo er Sannheten. Det er fremdeles slik at forskningen ikke VET alt, og at derfor ikke finnes EN sannhet.

Senter for sykelig overvekt har faktisk hjulpet ganske mange også. Og ettersom flere studier viser tilnærmet lik vektnedgang mellom lowfat- og lowcarbdietter etter et år, synes jeg man skal være ydmyke i forhold til at andre kan velge andre løsninger enn lavkarbo. De er ikke nødvendigvis feilopplyste eller "dumme" av den grunn. Og hvordan vet dere at denne fete ungdommen har insulinresistens? Det finnes da flere årsaker til sykelig overvekt, vel?

Og ja, jeg støtter Cron i observasjonen om at det kan se ut til at lavkarbodietten blir en slags unnskyldning for NOEN i at trening ikke er nødvendig. Ikke alle KAN trene. Men de aller fleste kan dette, noen med mer tilrettelegging enn andre. Og da bør de gjøre det! Det er, i motsetning til debatten lowcarb-lowfat, svært lite motstridende resultater i forskningen om effekter av trening. En bør med andre ord være mye nærmere en konklusjon om at trening er viktig for en overordnet god helse, enn at lavkarbo er det...

Mosjonering er bedre enn ingenting. Men i de fleste forskningsrapportene er faktisk TRENING det som trekkes frem. (Og da aller helst høyintensiv intervalltrening) (Flere gode artikler å finne her)

Reagerer også på utsagnet om at insulin er det eneste hormonet som kan lagre fett. Synes dette er en grov forenkling av endokrinologien. Det er langt flere hormoner involvert enn insulin, men det blir en annen debatt som jeg ikke skal "kuppe" tråden med her. Poenget er vel at en bør være forsiktig med å være såpass arrogant i slike debatter.

__________________
[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wG0dVf5/]
pityriasis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mer proteiner, mindre karbohydrater og moderat med kcal. Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 12:43   #44
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Saksøke "senter for sykelig overvekt"

Pityriasis: Mulig det er en forenkling, men hvilke andre hormoner enn insulin er det som transporterer sukker inn i cellene, og dermed er et direkte fettlagrende hormon?
Jeg sier ikke at du har feil i det du skriver, altså. Jeg er enig i at det er viktig å bevege seg om man kan. Men jeg prøvde meg ikke på noen avansert forklaring heller. Insulin er så vidt meg bekjent det eneste hypoglykemiske hormonet i kroppen, og er i så måte den største nøkkelen når det kommer til fettlagring. Som glukagon er det viktigste hormonet i forhold til fettfrigjøring.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 12:49   #45
yay
Juniormedlem
 
yay sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 20
yay er på en erverdig vei

Sv: Saksøke "senter for sykelig overvekt"

Opprinnelig lagt inn av pityriasis, her.

Og hvordan vet dere at denne fete ungdommen har insulinresistens? Det finnes da flere årsaker til sykelig overvekt, vel?

Veldig mange her kjenner seg godt igjen i tjukkasungdommen, men vi VET jo ikke (som poengtert tidligere i tråden) at denne gutten er insulinresistent. Dog vil man vel si at etter ett år med stor vektøkning til tross for knallhard diett tyder på det, og at det er verdt å prøve en ketogen diett er hevet over enhver tvil: DET vet vi her inne bedre enn helsevesenet basert på våre egne erfaringer.

Andre årsaker til sykelig overvekt? Sykelig overvekt er ikke årsaken, det er ett av mange symptomer, sånn som "høyt kolesterol". Tenk deg: hver gang du ser et hus som brenner ser du en brannbil på gata. Aha! Brannbiler fører til husbranner!

Sitat:

En bør med andre ord være mye nærmere en konklusjon om at trening er viktig for en overordnet god helse, enn at lavkarbo er det...

Trening er viktig, det er vi enige om - vi er laget for å "løpe i skogen", men viktigst, neppe.

Sitat:

Reagerer også på utsagnet om at insulin er det eneste hormonet som kan lagre fett. Synes dette er en grov forenkling av endokrinologien. Det er langt flere hormoner involvert enn insulin, men det blir en annen debatt som jeg ikke skal "kuppe" tråden med her. Poenget er vel at en bør være forsiktig med å være såpass arrogant i slike debatter.

Kult! Har du noen linker til mer teknisk informasjon om hvilke andre hormoner som i stor grad stopper fettforbrenning og stimulerer fettlagring?

__________________


yay er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 12:53   #46
aatinka
Medlem
 
aatinka sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Steinberg
Alder: 60
Innlegg: 349
aatinka har en fantastisk aura rundt segaatinka har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Saksøke "senter for sykelig overvekt"

Syns ikke det er så rart jeg, at de som har prøvd *tren mer spis mindre* i lang tid uten å merke annet enn at man blir mer sliten og mer sulten, blir oppgitt når de ser en artikkel der en 12-åring blir presset igjennom den samme løypa.

Når man i tillegg opplever at alt løsner ved forholdsvis enkel omlegging av kostholdet, uten at man trener mer eller spiser mindre er det ikke så vanskelig å forstå at man ønsker at 12-åringen skal få den muligheten/kunnskapen som man selv ikke fikk.

De fleste jeg har pratet med har møtt på disse legene som *kan alt* i helsevesenet, jeg personlig har møtt også annet helsepersonell som kan gjerne mer enn legene... Og da blir man litt opprørt når man møter på uttalelser som man opplever ligger i samme kategori, nemlig helt feil konklusjoner (subjektivt sett) uttalt som en universell sannhet. Man skal ha litt ryggrad og være relativt frisk for å være syk har jeg funnet ut.

Når det gjelder trening så er det sikkert *enkelte* - eller kanskje ganske mange - som er som meg som rett og slett ikke orker å trene/mosjonere på et høykarbokosthold, men som faktisk får energi til å trene/mosjonere når man starter på lavkarbo. Eller hva med de som faktisk ikke KAN trene aktivt?

Det er sikkert mange veier til Rom, men det er da en grunn til at vi alle er her - nemlig at *tren mer spis mindre* ikke har virket etter hensikten for mange av oss og vi leter etter eller har funnet en litt annen vei dit.

Ellers syns jeg dette var interessant vedr kosthold og trening: http://www.nutritionandmetabolism.com/content/7/1/17

Og det er da vel lov til å bli engasjert OG vise det? Eller skal dette være et forum hvor man veier sine ord nøye før man poster og for enhver pris skal unngå å skrive noe som kan oppfattes som støtende for noen? Jeg personlig er ikke på et lavkarboforum for å lese om hvor fortreffelig Grethe Roede sin diett er eller at jeg ikke kan gå ned en kilo uten å trene så svetten siler... At noen kan bli litt religiøs i sin overbevisning om at lavkarbo er den ultimate veien kan jeg i grunnen leve helt fint med. Det har jeg full forståelse for når man plutselig finner noe som VIRKER når man har vært plaget i flere år.

Og smil litt da dere!!

__________________
-aatinka
Journalen min
Bloggen min

aatinka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 13:01   #47
mallilen
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 288
mallilen er ny på veien

Sv: Saksøke "senter for sykelig overvekt"

Altså.. Når man må gi 3-åringer klær i str xxl er det vel helst ikke aktivitetsnivået det er noe galt med? Jeg vet ikke om en eneste 3-åring som klarer å holde seg i ro, det være seg foran en tv eller en data.
Og de 3-åringer som er i så lite aktivitet, hvor mye aktivitet har foreldrene?

Når det gjelder lengden på dette oppholdet i England vil jeg tro det foregår et intensivt kurs og innføring i både øvelser de overvektige kan gjøre, og ikke minst hvordan de gjør dem riktig.
Det samme gjelder da etter all sannsynlighet matlaging. Så lenge familien er med på dette, vil de faktisk på et solid input, forslag til hvordna ting kan gjøres, og ting som kanskje ikke er tenkt over så nøye og som likevel kan bidra til økt vekt.

Videre vil jo kursing og input føre til at man kanskje tenker litt mer over hva man gjør og ikke minst hvorfor man gjør det.

Selv om senter for sykelig overvekt kanskje feiler med noen, så hjelper de nok også veldig mange.
Mye har såklart med innstilling å gjøre, og ikke minst viljestyrke: hvor enkelt er det f.eks å stå i mot når poden på 11 gråter og vil ha mer mat fordi han er SULTEN?

De fleste av oss her inne vet hvor lett det er å sprekke når man går på en kur der ikke resultatene vises med det første, eller kuren blir for vanskelig.
Det er hardt å skulle slanke seg, ikke bare fysisk men også psykisk. Om et støtteapparat feiler på det ene området kan det vel likevel hende at det kan trå til og lykkes på det andre?

Det ER kun èn måte man kan slanke seg på, uansett metode.
Og det er faktisk mindre inn enn hva man klarer å forbrenne.

__________________


mallilen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 13:48   #48
jvb
Seniormedlem
 
jvb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 47
Innlegg: 634
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Sv: Saksøke "senter for sykelig overvekt"

Opprinnelig lagt inn av mallilen, her.

Det ER kun èn måte man kan slanke seg på, uansett metode.
Og det er faktisk mindre inn enn hva man klarer å forbrenne.

Helt riktig. Dog justeres forbrenningen etter hva man spiser i stor grad - du går ikke opp og ned i vekt selv om du spiser ujevnt. Trening øker uttaket av energi, ja. http://forbrukerportalen.no/Artikler.../1023887562.86 jeg anbefaler "slepe tømmer" Les hele tråden her http://forum.lavkarbo.no/showpost.php?p=631611

Og det ER kun en måte å holde seg frisk på - sørge for at man ikke spiser mat kroppen ikke tåler.

__________________
You think it's FOOD you're eating?

Sist redigert av jvb : 05-08-10 kl 14:47. Årsak: uklar
jvb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF - LCKD Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 14:01   #49
Pandora
Seniormedlem
 
Pandora sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Akershus
Alder: 57
Innlegg: 514
Pandora er på en erverdig vei

Sv: Saksøke "senter for sykelig overvekt"

Opprinnelig lagt inn av Georgine, her.

Jeg har lest innlegget til Karissma flere ganger nå og greier ikke finne skjellsordene som påstås å være der.

Å si at en annen person oppfører seg stygt, eller at vedkommende bevisst går inn for å terge på seg andre er vel så nært "skjellsord" som man kan komme..

Syns det er forfriskende og sunt med mer åpen dialog, og cron's innlegg holdt seg absolutt innenfor det man i en normal meningsutveksling mellom voksne mennesker bør tolerere.. (kanskje noen som følte seg veldig truffet - det er en annen sak)

__________________
Jillian Michaels
Pandora er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt av hvert - normalvektig Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 17:11   #50
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Saksøke "senter for sykelig overvekt"

Opprinnelig lagt inn av Biggie Small, her.

Ja, det har jeg lyst til når en overlege der kan uttale seg ifølge NRK slik;

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7223586



Og han/de har frekkhetens nådegave siden de har følgende resultat fra sitt "senter";


Blir ganske forb**** kan man si..

BiggieS

Nu har jeg lest dette, samt artikkelen på NRK rimelig nøye. I NRKartikkelen hevdes det at manglende bevegelse hos barn og unge er årsagen til fedme i samme gruppe. Dokkumentasjon mangler.

I noen av innleggene her påstås det at insulin er årsaken til fedme, dokumentasjon mangler.

Problemet er vel mangesidig. Dette kan dokumenteres:
Barn og unge beveger seg vesentlig mindre i dag enn for 20,30 og 40 år .
siden.
Barn har også endret næringsinntaket vesentligt i samme periode.

Norges mest solgte kolonialartikkel er Pizza Grandiosa. Uansett syn på sundt kosthold, er den ikke karakterisert som "slankemat"

---------------------------------------------------------------
Her må betydelig mere forskning inn på feltet, for å kunne trekke noen som helst konklusjoner, men:
1) Forutsetter vi termodynamikken lover, så må en kalori inn i kroppen, komme ut som en kalori.

2) Forutsetter vi at høy egenproduksjon av insulin fører til økt fettlagring, bør man kanskje velge 2 veier:
a) Spise mat med laver GI/GB
b) Øke morsjonsdosene for å minske insulinresistens og øke muskelaturens toleranse og behov for glucose.
------------------------------------------------------------------
Her er helt klart flere veier til ROM. Felles er at man må forandre på levesettet som fører til fedme.

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Svar

Emneord
barn, fedme, nyheter, syklig overvekt, verdens gang


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Sykelig overvekt, hvor kan man få hjelp? Ina64 Generell diskusjon 24 12-05-10 13:04
35 + overvekt Hilde Kristin Mer enn 30 kg overvekt 8 24-06-09 11:10
Norsk senter for riktig ernæring Evelyn Ketolysekuren 9 15-04-08 21:56
Norsk senter for riktig ernæring Evelyn Ketolysekuren 0 07-03-08 12:22


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no