Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Hvilepulstråd

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 04-09-12, 12:35   #1
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Hvilepulstråd

Publiser makspuls og hvilepulsen din her.
Hvilepulsen er et mege godt mål for de som trener kardio for å sjekke formøkning.
La makspuls være makspuls, ikke trenbar, men kan økes fordi man klarer presse seg høyere jo bedre trent man er.

Hvilepuls er derimot den som går ned når hjertemuskelen blir sterkere.
Det er spennet mellom hvilepuls og målt makspuls som er ditt handlingsrom.

Nb! Personer med ulike stoffskiftesykdom kan ikke alltid stole på hvilepuls da den vil variere siden man jo er noe "uregulert" så ha det i mente ;-)


Sist redigert av ToreH : 17-12-12 kl 17:01.
  Svar med sitat
Gammel 04-09-12, 13:01   #2
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Hvilepuls tråd

Sittepuls 72 (avslappet), hvilepuls 68 ... tror jeg. For meg er det nok å begynne å måle, så får jeg gjerne 2-3 slag ekstra på et minutt. Makspuls målt (forrige uke) 195... og kjennes ut som jeg har litt mer inne der. (Altså at reell maks ikke er nådd?)

MEN - jeg har a l d r i opplevd bedret hvilepuls... Jeg kan godt ta beskjeden om at jeg muligens ikke har trent målrettet nok, men samtidig vet jeg at jeg måler samme hvilepuls under veldig varierende fysisk form. Og jeg har puls ca 110 bare jeg tar på meg treningstøy og sko.
Det eneste som jeg *muligens* har funnet påvirker hvilepuls er jernnivået i blodet. (http://www.livestrong.com/article/17...scular-system/) Det virker ikke som pulsen "spretter" like mye avgårde når jeg klarer å holde jern ovenfor bunnlinja - noe som er vanskelig nok... (Trenger "armering" ).

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 04-09-12, 14:24   #3
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Hvilepuls tråd

Tja, hvilepuls på rundt 80 i våken tilstand og ca 65 mens jeg sover, og makspuls på 150??

Sambo ligger rundt 50. Jeg pleier ligge med hodet på brystkassa å lytte på hjertet hans sånn rett før jeg sovner og det dunker så behagelig sakte mens det virker som om mitt raser avsted i forhold.

Skal teste pulsen på tredemølla ved 10 km/t.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 04-09-12, 17:06   #4
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hvilepuls tråd

Hvilepuls: 54, makspuls 204.

Tror den lave hvilepulsen skyldes gener.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-09-12, 22:32   #5
Marella77
Seniormedlem
 
Marella77 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.119
Marella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvilepuls tråd

Jeg har en sittende hvilepuls på 62 nå i kved! Har blodtrykk på 105/66.

Min hvilepuls om morgenen før jeg står opp, er på 58. Har da blodtrykk på 104/57.

Aner ikke hva min makspuls er.

Før jeg begynte på lavkarbo, hadde jeg en sittende hvilepuls på 85, så jeg er veldig fornøyd med å ha 62 nå.

Min mann trente sykt mye i gamledager, og da hadde han en hvilepuls (om morgenen) på 32. (Han sier at folk ikke tror han, men jeg vet at han ikke lyver. Han trente 3 ganger daglig!) Ellers så vet jeg ikke så mye om hva som er bra og ikke bra. Han sier at min puls på 62, ikke er så bra.

__________________

Sist redigert av Marella77 : 05-09-12 kl 10:19.
Marella77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å være i ketose hele tiden... Men skeier ut av og til. Har gått ned 33,2 kg på lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 05-09-12, 10:22   #6
bittersweet
Medlem
 
bittersweet sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 105
bittersweet er ny på veien

Sv: Hvilepuls tråd

Jeg er ekstremt utrent og har hvilepuls på 52-54. Dette høres kanskje lukseriøst ut, men jeg har i tillegg lavt blodtrykk og det er ikke alltid like gøy, siden man ofte blir fryktelig svimmel når man reiser seg raskt. Og så merker jeg at jeg er ganske "tung i kroppen" med hjertebank, når det står på som verst.. Kanskje jeg burde begynne med å trene masse og få ned hvilepulsen til 40-tallet, just for fun :P

__________________


bittersweet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: selvkomponert, nesten induksjon Svar med sitat
Gammel 05-09-12, 11:20   #7
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvilepuls tråd

En morsom, men veldig bra app for å måle puls er "Instant Heart Rate monitor" som kan lastes ned på App store for iphone.

Har ikke sjekket ut om den også finnes for android, men det gjør den sikkert. Denne er i gratisversjon og måler pulsen like nøyaktig som både Polar og Garmin sine pulsbelter. Jeg har testet over tid og kan bekrefte at den er "good to go"

Bruker samme teknologi som måleapparater hos legen.

Eneste er at du må holde telefonen lavere enn hjertet når den måler.

Kjekt å bruke for dere som ikke har pulsbelte? Å telle vha hånden i x-antall sekunder er unøyaktig og kan gi relativt store feilregistreringer

  Svar med sitat
Gammel 05-09-12, 11:45   #8
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Hvilepuls tråd

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

En morsom, men veldig bra app for å måle puls er "Instant Heart Rate monitor" som kan lastes ned på App store for iphone.

Har ikke sjekket ut om den også finnes for android, men det gjør den sikkert. Denne er i gratisversjon og måler pulsen like nøyaktig som både Polar og Garmin sine pulsbelter. Jeg har testet over tid og kan bekrefte at den er "good to go"

Bruker samme teknologi som måleapparater hos legen.

Eneste er at du må holde telefonen lavere enn hjertet når den måler.

Kjekt å bruke for dere som ikke har pulsbelte? Å telle vha hånden i x-antall sekunder er unøyaktig og kan gi relativt store feilregistreringer

Har da pulsmåler, på mølla, på ellipsemaskina, på romaskina og på sykkern, og seff på blodtrykksmålern og på iphonen. Alle viser det samme så jeg går utifra at det stemmer.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 05-09-12, 11:54   #9
Marella77
Seniormedlem
 
Marella77 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.119
Marella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvilepuls tråd

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

En morsom, men veldig bra app for å måle puls er "Instant Heart Rate monitor" som kan lastes ned på App store for iphone.

Har ikke sjekket ut om den også finnes for android, men det gjør den sikkert. Denne er i gratisversjon og måler pulsen like nøyaktig som både Polar og Garmin sine pulsbelter. Jeg har testet over tid og kan bekrefte at den er "good to go"

Bruker samme teknologi som måleapparater hos legen.

Eneste er at du må holde telefonen lavere enn hjertet når den måler.

Kjekt å bruke for dere som ikke har pulsbelte? Å telle vha hånden i x-antall sekunder er unøyaktig og kan gi relativt store feilregistreringer

Jeg har sånn blodtrykksmåler som legen har, og nå, takket være ditt tips, har jeg den kule appen på iphone! Helt fantastisk teknologi må jeg si!!! Takk

__________________
Marella77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å være i ketose hele tiden... Men skeier ut av og til. Har gått ned 33,2 kg på lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 05-09-12, 12:17   #10
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvilepuls tråd

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Hvilepuls: 54, makspuls 204.

Tror den lave hvilepulsen skyldes gener.

Gode gener er bra!! Hvilepulsen vil jo variere fra person til person. Noen kan ha lav pga gener, andre kan ha lav pga sykdom, eller motsatt. Andre statistikker indikerer at de med veldig høy makspuls vil kunne ha en høyere hvilepuls osv osv. Who knows what to believe?

Men et greit tegn på om at man individuelt øker sin kapasitet, er å trene ned hvilepulsen sin. Så om du har 54 nå og til neste år har 49, så betyr det at man har økt sin kapasitet kondisjonsmessig

For å gjøre forvirringen total, så er også tiden det tar pulsfallet fra maks innsats til lavere puls et mål på ens fysiske form. Eksvis under intervalltrening så vil dårlig trente ikke kunne klare å få pulsen under 70% av maks før neste drag, mens godt trente gjerne ila kort tid har en puls under 70% slik at de blir kvitt laktat i pausen. Men det kommer jo selvsagt an på lengden av pausen, dog så kan man feks måle hvor mange slag pulsen faller på 1 minutt f.eks. Jo flere pulsslag som faller, jo teoretisk bedre form er man i rent kardiomessig.

Bjørn Dæhlie hadde forresten en hvilepuls på 31 og Lance Armstrong en hvilepuls på 26. Men jeg vet ikke hva de startet på før de ble virkelig gode. De gutta her hadde også et O2 opptak på rundt og over 90!!!!!

Utøvere på landslaget i ski har i snitt under 40 i hvilepuls og trenden blant utholdenhetsutøvere er at de har "unormalt" lav hvilepuls ift "oss vanlige dødelige"

  Svar med sitat
Gammel 05-09-12, 12:21   #11
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvilepuls tråd

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Har da pulsmåler, på mølla, på ellipsemaskina, på romaskina og på sykkern, og seff på blodtrykksmålern og på iphonen. Alle viser det samme så jeg går utifra at det stemmer.

Ja, det skal de nå gjøre, men er vel sjelden man måler hvilepulsen på mølla, ellipsemaskina, romaskina og sykkel?

Ja, såfremt du ikke sover med romaskina i senga da hehe.

Hvilepuls bør måles i senga rett etter at man har våknet. Det er ikke eksakt vitenskap at man MÅ det, men det er referansen som benyttes blant idrettsutøvere.

Og nei, hvilepulsen skal ikke måles om natta når man sover....REM søvn kan gi unormalt lave verdier, feile verdier sies det. Uansett, når man referer til hvilepuls så menes det målt om morran sekunder etter at man har våknet

  Svar med sitat
Gammel 05-09-12, 12:26   #12
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvilepuls tråd

Opprinnelig lagt inn av Marella77, her.

Jeg har en sittende hvilepuls på 62 nå i kved! Har blodtrykk på 105/66.

Min hvilepuls om morgenen før jeg står opp, er på 58. Har da blodtrykk på 104/57.

Aner ikke hva min makspuls er.

Før jeg begynte på lavkarbo, hadde jeg en sittende hvilepuls på 85, så jeg er veldig fornøyd med å ha 62 nå.

Min mann trente sykt mye i gamledager, og da hadde han en hvilepuls (om morgenen) på 32. (Han sier at folk ikke tror han, men jeg vet at han ikke lyver. Han trente 3 ganger daglig!) Ellers så vet jeg ikke så mye om hva som er bra og ikke bra. Han sier at min puls på 62, ikke er så bra.

Jeg tror han jeg. Ikke uvanlig å ha så lav hvilepuls hos godt trente utøvere av utholdenhetsutøvere. Men siden man ofte referer til eliteutøvere med slike måleresultater vil jo sikkert noen hevde det ikke er sant. Det finnes flere utøvere som har ned mot 30 tallet men som ikke er best i verden. Der spiller nok en del andre faktorer inn også Men at din mann var i unormalt god fysisk form med en kapasitet som få andre har, det er det ikke mye tvil om nei. Lavere puls er visstnok bedre for helsen også da hjertet ikke sliter så mye og muskelen er sterk (pumper veldig mye blod på få slag).

  Svar med sitat
Gammel 05-09-12, 12:31   #13
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Hvilepuls tråd

Hah - så du impliserer at mitt hjerte - som tross alt jobber dobbelt så mye - ikke er sterkt? We'll see... Jeg tror ikke noe på den teorien at man har et gitt antall "tikk" så er man ferdig.

Neida... jeg er med på at hvilepuls ofte er et bra mål på hvor trent man er. Men jeg tror det viktigste er å sammenlikne med seg selv, ikke med andre. Bare her inne ser vi et stort sprang i både makspuls og avstanden mellom hvile og maks mellom ulike personer.

Derimot - kan man si at hvilepulsen har falt (eller steget) så har man en konkret endring i forhold til seg selv.
'
Edit:

Må si jeg liker teorien med "hvor fort HR faller etter trening" mye bedre... fordi det er den jeg bruker når jeg trener intervall - og HR faller raskt.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint

Sist redigert av smgj : 05-09-12 kl 12:42.
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 05-09-12, 13:58   #14
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvilepuls tråd

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Hah - så du impliserer at mitt hjerte - som tross alt jobber dobbelt så mye - ikke er sterkt? We'll see... Jeg tror ikke noe på den teorien at man har et gitt antall "tikk" så er man ferdig.

Neida... jeg er med på at hvilepuls ofte er et bra mål på hvor trent man er. Men jeg tror det viktigste er å sammenlikne med seg selv, ikke med andre. Bare her inne ser vi et stort sprang i både makspuls og avstanden mellom hvile og maks mellom ulike personer.

Derimot - kan man si at hvilepulsen har falt (eller steget) så har man en konkret endring i forhold til seg selv.
'
Edit:

Må si jeg liker teorien med "hvor fort HR faller etter trening" mye bedre... fordi det er den jeg bruker når jeg trener intervall - og HR faller raskt.

Hihi, neida, fordi ditt hjerte "tikker" dobbelt så raskt som en annens betyr ikke at du er ferdig før ham/henne

Det sier bare at en hjertemuskel som pumper like mye blod på et slag som en annen bruker 2 slag på er en kraftigere muskel. Toppidrett er jo beviselig farligere enn "normal" mosjonistnivå fordi man da presser kroppen til yttergrensene og gjerne over denne også.

Så vidt jeg har skjønt så er det ikke bra å ha en for rask hjertefrekvens i "hviletilstand" fordi det stresser det "unormalt" og en måte å styrke muskelen på er å trene det. Effekten av denne treningen er vel det vi kan måle som en hvilepuls, pulsfall etc.

Jeg mener jo også at hvilepuls for den gemene hop ikke kan sammenliknes med andre enn seg selv, men derfor er det jo også morsomt da å måle denne over tid for å se om den hvilepulsen faller. AKA hjertet er blitt sterkere og forhåpentligvis blir smgj også i praktisk bedre form (ikke bare teoretisk)

Btw, har gjort samme måling på et familiemedlem med hypothyreose og kortisontabletter og bare disse tablettene senket hvileplsen. Så etter 9 mnd med intensiv kardiotrening har hvilepulsen gått ned ytterligere mens makspulsen er konstant. Dog er det store dagsvariasjoner pga hypothyreosen, men hvilepulsen som er trenbar går altså ned vha intensiv kardiotrening.

Jaja, bare morsomt å følge med iallefall

  Svar med sitat
Gammel 05-09-12, 14:22   #15
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Hvilepuls tråd

Jupp. Det du sier der om fru Hypha... Hos meg var det motsatt. På syntetisk, før optimal(ere) behandling hadde jeg hvilepusl sittende på 62... Og innimellom galopperende puls. Og jeg kan garantere at jeg ikke var friskere selv om hvilepulsen da var lavere.
Vel. Målet får være å føle meg som nå eller bedre og kanskje finne 62 likevel.

PS - ikke transportere blod, men oksygen, vel? Jeg mener - det er vel mengden oksygen man får transportert pr pulsslag som er vesentlig, og ergo vil hemoglobin ha mye å si? For min del med "tynt" blod må det mye gjennom pumpa for å få med seg like mye oksygen som en med "tykt" blod kan gjøre på mindre innsats... Eller misoppfattet jeg?

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 05-09-12, 15:16   #16
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvilepuls tråd

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Jupp. Det du sier der om fru Hypha... Hos meg var det motsatt. På syntetisk, før optimal(ere) behandling hadde jeg hvilepusl sittende på 62... Og innimellom galopperende puls. Og jeg kan garantere at jeg ikke var friskere selv om hvilepulsen da var lavere.
Vel. Målet får være å føle meg som nå eller bedre og kanskje finne 62 likevel.

PS - ikke transportere blod, men oksygen, vel? Jeg mener - det er vel mengden oksygen man får transportert pr pulsslag som er vesentlig, og ergo vil hemoglobin ha mye å si? For min del med "tynt" blod må det mye gjennom pumpa for å få med seg like mye oksygen som en med "tykt" blod kan gjøre på mindre innsats... Eller misoppfattet jeg?

Ja, transportere oksygen ja. Har vel en sammenheng med antall røde blodlegemer i blodet. Jo bedre pumpevolum pr slag, jo mer O2 til musklene. For noen var det jo ikke nok med kraftig pumpe så da brukte EPO uten av hvilepulsen ble bedre av den grunn ;-)
Den var antakelig maksimalt trent uansett.

Blir å måle min hvilepuls om et par mnd også, håper den er blitt lavere noe som for meg vil bety enda sterkere muskel og forhåpentligvis et tegn på økt kapasitet :-)

  Svar med sitat
Gammel 05-09-12, 15:30   #17
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Hvilepuls tråd

Det er her jeg ikke helt følger deg

Min teori er at hvilepuls er en faktor av behov, slagvolum og blodets transportevne (og det er nok ikke en fullstendig utfyllende liste dette heller). Ikke slagvolum alene.

Det beste vil selvfølgelig være å jobbe med alle faktorene.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 05-09-12, 15:49   #18
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Hvilepuls tråd

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Ja, det skal de nå gjøre, men er vel sjelden man måler hvilepulsen på mølla, ellipsemaskina, romaskina og sykkel?

Ja, såfremt du ikke sover med romaskina i senga da hehe.

Hvilepuls bør måles i senga rett etter at man har våknet. Det er ikke eksakt vitenskap at man MÅ det, men det er referansen som benyttes blant idrettsutøvere.

Og nei, hvilepulsen skal ikke måles om natta når man sover....REM søvn kan gi unormalt lave verdier, feile verdier sies det. Uansett, når man referer til hvilepuls så menes det målt om morran sekunder etter at man har våknet

Nisse, det var da ikke for å sjekke hvilepulsen, men pulsen som sådan. Jeg har ligget flere ganger med både blodtrykksmåling og spirometri om natta. Og både blodtrykket og pulsen fyker til værs bare jeg glipper med øynene om morgenen. Legen sa at det var ikke sunt for meg å være våken.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 05-09-12, 19:35   #19
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvilepuls tråd

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Det er her jeg ikke helt følger deg

Min teori er at hvilepuls er en faktor av behov, slagvolum og blodets transportevne (og det er nok ikke en fullstendig utfyllende liste dette heller). Ikke slagvolum alene.

Det beste vil selvfølgelig være å jobbe med alle faktorene.

Hmmm, tror egentlig vi bare snakker forbi hverandre her jeg.

Alt det du sier er korrekt, hvilepulsen er nå det den er for den enkelte og hver mann/kvinnes hvilepuls vil tilfredsstille dennes behov for O2 til det arbeid kroppen trenger i hviletilstand. Blodets tykkhet har jo selvsagt noe å si, for det var jo en grunn til at bloddoping på den tradisjonelle måten var så polpuær. Jo mer blodceller som kunne frakte O2, jo bedre, mens risikoen for blodpropp økte. Så joda, du kan da tenke deg da effekten av en som hadde et sterkt hjerte og var bloddopet ift en med like sterkt hjerte, men ikke bloddopet. Mengden blod de pumpet var sikkert lik, men den enes blod hadde bare 3 ganger så mye røde blodceller i like mange liter blod som den andre....Ikke rart de løp, sprintet, syklet fra alle andre

Men hjertet er en muskle på lik linje (ja ikke helt da) med andre muskler. Den er trenbar. Når man trener denne, så blir den sterkere og pumper mer blodvolum pr "pump" jo kraftigere denne er. Enkelt forklart vil den da klare pumpe mer volum pr slag enn for en som har en ikke så godt trent hjertemuskel. Veldig enkelt forklart da :-)

Det er vel derfor mitt hjerte måtte bruke 64 slag for å gi kroppen min nok O2 da jeg var dårligere trent enn tidligere. Nå ila siste året har jeg trent kroppen og følgelig også hjertet slik at den klarer samme oppgaven med færre "pump" i minuttet. Altså, det har blitt sterkere

Toppidrettsutøvere har meget lav hvilepuls ift gjennomsnittsbefolkningen fordi de er i god fysisk form (utholdenhetsidrett) og følgelig har en sterk hjertemuskulatur som klarer pumpe samme mengde nødvendig O2 på færre slag enn om de ikke var godt trente.

Men intet tilfelle uten unntak, det er toppidrettsutøvere i dag som har en bemerkelsesverdig høy hvilepuls ift hva man kunne forvente hos utholdenhetsutøvere og allikevel er enere i sin idrett.

Mange er opptatt av makspuls, men jeg vil på et MEEEGET generelt grunnlag si at reduksjon a hvilepulsen hos den enkelte gir indikasjon på at man blir i bedre form fordi hjertet blir sterkere. Uten at vi går inn på diskusjonen om makspulsen er trenbar eller ikke. Det man er enig om er at hvilepulsen ER trenbar. Må holde personell med sykdommer, medisiner osv (som eksvis kona da) heelt utenfor, fordi hun har en hvilepuls som vandrer med mange slag pga medisinering osv. Men til tross for det så har hennes hvilepuls også gått ned og hjertemuskulaturen jobber litt mindre anstrengt enn for en som eksvis har hyperthyreose (høyt stoffskifte)

  Svar med sitat
Gammel 05-09-12, 19:40   #20
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvilepuls tråd

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Nisse, det var da ikke for å sjekke hvilepulsen, men pulsen som sådan. Jeg har ligget flere ganger med både blodtrykksmåling og spirometri om natta. Og både blodtrykket og pulsen fyker til værs bare jeg glipper med øynene om morgenen. Legen sa at det var ikke sunt for meg å være våken.

Skjønte det da

Hvilepuls er jo kun hva som gjelder for deg da. Hvis du kan måle den over tid, dvs halvt år til et år og se om den går ned, kan ihvertfall indikere at du etter all sannsynlighet er blitt i bedre form og hjertet ditt er blitt sterkere Og det er jo en bra ting da.

Uansett så vil denne tråden være veldig sprikende fordi her inne er det sikkert mange som går på ulike medisiner eller har diverse sykdommer som gjør at hvilepuls nok kan være høyst variabel og i beste fall kun ...ja et måltall, hverken mer eller mindre

Mitt initiativ var å foreslå for de som velger bruke dette som en indikator på at "jo, jeg føler meg i bedre form, jeg løper raskere og er sterkere enn i fjor, og jammen har også hvilepulsen min gått ned" så er kanskje det en bekreftende og morsom greie for oss som driver utholdenhetsidrett da. Nothing more, nothing less

  Svar med sitat
Gammel 05-09-12, 19:53   #21
Sanney
Seniormedlem
 
Sanney sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Horten
Alder: 40
Innlegg: 1.220
Sanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlys

Sv: Hvilepulstråd

hm, prøvde sånn app jeg.. men pulsen min er da langt fra stabil.. alt fra 55 til 68 iløpet av et minutt eller så.

__________________

Sanney er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 05-09-12, 19:59   #22
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Hvilepuls tråd

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Skjønte det da

Hvilepuls er jo kun hva som gjelder for deg da. Hvis du kan måle den over tid, dvs halvt år til et år og se om den går ned, kan ihvertfall indikere at du etter all sannsynlighet er blitt i bedre form og hjertet ditt er blitt sterkere Og det er jo en bra ting da.

Uansett så vil denne tråden være veldig sprikende fordi her inne er det sikkert mange som går på ulike medisiner eller har diverse sykdommer som gjør at hvilepuls nok kan være høyst variabel og i beste fall kun ...ja et måltall, hverken mer eller mindre

Mitt initiativ var å foreslå for de som velger bruke dette som en indikator på at "jo, jeg føler meg i bedre form, jeg løper raskere og er sterkere enn i fjor, og jammen har også hvilepulsen min gått ned" så er kanskje det en bekreftende og morsom greie for oss som driver utholdenhetsidrett da. Nothing more, nothing less

Jeg skal teste pulsen min på 10 km/t i morgen.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 05-09-12, 20:06   #23
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Hvilepulstråd

Nå er jeg full av auto-dritter, blant annet både Hashimoto og Graves.
Enkelte dager har jeg en hvilepuls når jeg våkner, før jeg står opp, på 58. Andre dager over 140. Vanligvis ligger den mellom 88 og 96.
Max-pulsen etter jeg ble syk ikke blitt målt til høyere enn 188 (takykardi). Sykkeltesten jeg skulle ta, skar seg da ene knet låste seg etter 2 minutter og 43 sekunder, så jeg vet faktisk ikke hvor høyt jeg kan presse pulsen.
Men hjertet mitt er visst veldig sterkt sa hjertelegen som sjekket hjertet for og se om det har tatt skade av svingningene mine.

Guttungen min som er en aktiv langdistanseløper har 36 i hvilepuls og 205 i maxpuls.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 05-09-12, 22:38   #24
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Hvilepulstråd

Jeg er enig både i at vi snakker (litt) forbi hverandre og at en hvilepuls som blir lavere i takt med trening for de aller fleste vil være et godt tegn. Er nok bare meg som har stått opp med kverulasjonsbeinet først i dag.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 05-09-12, 23:52   #25
Marella77
Seniormedlem
 
Marella77 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.119
Marella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvilepulstråd

Du Hypah... Jeg har lastet ned denne appen, men jeg får den nesten aldri til å funke. Og pulsen varierer veldig. Har du prøvd denne mange ganger? Tror du man kan stole på den? Finner telefonen din alltid din puls? Min søker, og søker, og søker...

__________________
Marella77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å være i ketose hele tiden... Men skeier ut av og til. Har gått ned 33,2 kg på lavkarbo. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no