Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Lavt stoffskifte med for lite karbs??

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-08-05, 12:45   #1
Chumpsy
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2005
Innlegg: 146
Chumpsy er ny på veien

Lavt stoffskifte med for lite karbs??

leste en artikkel, eller det var kanskje mer som et svar som Hallstensen skrev, fra Eat, at hvis man spiste lite karbs, under 40gram eller noe så gikk stoffskitftet ned???

stemmer dette, eller har jeg bare lest feil... ??

sliter litt, oss på ketolyse da..?

Chumpsy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 06-08-05, 13:28   #2
Gamla
Potius sero, quam numquam
 
Gamla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Innlegg: 1.103
Gamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressurs

Opprinnelig lagt inn av Chumpsy

leste en artikkel, eller det var kanskje mer som et svar som Hallstensen skrev, fra Eat, at hvis man spiste lite karbs, under 40gram eller noe så gikk stoffskitftet ned???

stemmer dette, eller har jeg bare lest feil... ??

sliter litt, oss på ketolyse da..?

Hei Chumpsy!
Dette tror jeg må være helt feil!
Finn frem igjen artikkelen og les den en gang til. (Kopier den gjerne inn i forumet her)
Stoffskiftet forandrer seg ikke om du går ned til 15 g karbohydrater pr. deg,- men du får derimot en økt forbrenning! Forbrenning og stoffskifte er ikke det samme! Høres kanskje litt rart ut, men det er viktig å skille mellom disse!

__________________
Stor klem fra Gamla!

Medlem av Ren mat-klubben
Gamla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo vedlikehold Svar med sitat
Gammel 06-08-05, 14:40   #3
Chumpsy
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2005
Innlegg: 146
Chumpsy er ny på veien

prøvde å finne den igjen... finner ikke den.... skal gjøre et forsøk til..

Chumpsy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 06-08-05, 15:07   #4
Chumpsy
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2005
Innlegg: 146
Chumpsy er ny på veien

" Hei! Vil bare si at etter tre uker på lavkaloridiett har jeg gått ned 5 kilo!! Dette virker! Nå må det sies at jeg er relativt stor, begynte på 91 kilo og er nå nede i 86. Det jeg lurer på er hvor lang tid jeg må regne med å bruke for å nå 60 kilo som jeg vurderer som mitt ideal. Jeg er 1.64 høy. Jeg holder meg under 20 g karbohydrater pr dag, og da dette går veldig bra tenker jeg å fortsette med det fremover.
Monica, Oslo

Kenn Hallstensen: Hei, Monica. Nå gjør du den feilen jeg anbefaler våre kursdeltakere i eat å ikke gjøre. 20 gram karbohydrater skal du generelt gå på kun i to uker. Det er ikke farlig å gå lenger, men det er unødvendig. Når du går så lavt som 20 gram karbohydater per dag, bør grønnsaker utgjøre så godt som hele mengden karbohydrater. For lenge på så lite karbohydrater kan kanskje påvirke til nedsatt stoffskifte, og det ønsker du jo ikke. Så lite karbohydrater med en del innslag av behandlet kjøtt- og fiskemat, vil også kanksje kunne skape ubalanser i basiske mineral som kalsium, magnesium og kalium. Jeg råder deg til å øke til 30 gram nå denne uken, før du igjen øker til 40 gram uken etterpå. Ikke tro at du da får dårligere resultat. Kanskje får du enda bedre? En kilo i uken vil gjøre at du går ned dine siste 26 kg på et halv år. Da har du vært flink. Mvh Kenn "

Chumpsy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 06-08-05, 16:24   #5
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Syns Hallsteinsen forklarer dette litt dårlig.
Men legg merke til at han sierkanskje.
Etter mitt syn blir det som å si, du kan krysse gata, men du kan kanskje bli påkjørt !!
Han er litt sånn "jeg alene vite" - "alle andre tar feil" etter min mening. Men han har gode teorier og det er ikke tvil om at EAT funker for mange. Siden jeg HAR lavt stoffskifte fra før, har jeg prøvd hans metode med høykarbo måltid. For meg funker det absolutt ikke. SO WHO DIED AND MADE HIM GOD ???

Det som er riktig er at FOR NOEN SÅ KAN forbrenningen (og settes forbrennigen ned over lengre tid kan det etterhvert ting med stoffskiftet)settes ned om man i lengre tid spiser for lite. Hvor lang tid det er snakk om er veldig individuelt. Det er det samme om det er lite karber eller lite kalorier. Det er det vi advarer mot og kalles "SPAREMODUS". At dette er noe lavkarbo fenomen strides de lærde om og det foreligger ikke noen forskning som viser at det er korrekt. Atkins forsket på dette i mange år, uten at det kom noen overbevisende resultater som beviste terorien. (Han behandlet i alt over 70000 pasienter i løpet av sine 30 år - og har pasientgrunnlag nok). Men nå sier også Atkins at om vekttapet stagnerer over lengre tid så skal du øke karboene med 5 gr pr uke (i en bestemt rekkefølge). Dette er en metode som har funket for tusenvis av mennesker i 30 år !!!

Torkil har heller ikke sett denne tendensen blant sine pasienter/kursdeltakere (skrev han da vi diskuterte dette tidligere, - finner ikke tråden i farten).

Men det er på grunn av det du referer til Hallsteinsen & co anbefaler en karbekveld/spisekveld i uka. Ikke is & brus og snop, men høykarbo i form av pasta, potet, havregrøt etc. (slik vi har snakket om tidligere). Dette skal være innen for et kort tidsrom, gjerne et par timer før du skal legge deg, slik at du sover når kroppens reaksjon på overdose karber kommer.

For noen har dette noe for seg (som vi har skrevet om tidligere), men siden alle kropper er forskjellige og reagerer helt unikt er det ikke noe absolutt faktum.

I den store sammenhengen er det uansett viktig å få i seg nok grønnsaker, proteiner og å ha et variert sunt kosthold. Ketolysetabeletter inneholder også de mineralene kroppen trenger i tillegg.

Du vil komme til å lese en masse negativt om ketolyse, Atkins, Lindberg og lavkarbo. Det er ukentlig en eller annen idiotisk kunnskapsløs journalist som skriver en artikkel etter "hearsay-prinsippet" uten å ha satt seg ordenlig inn i hva det dreier seg om eller ha lest boka til Torkil eller original/siste utgave av Atkins New Diet Revolution.

Du må prøve å distansere deg fra det, finne ut hva som funker for DEG og drite i hva andre sier !! (Jeg mener ikke at du ikke skal spørre altså, det er bare bra at du spør - så får vi klaret opp i ting mange andre også kan lure på !!)
Du er UNIK, det finnes bare en av deg (med mindre du har en enegget tvilling..)

Jeg har levd med dette siden 1982 (med et par mer eller mindre ufrivillige frafall + feilmedisinering underveis). Nå er jeg i bedre form enn noensinne, har sluttet med stoffskrifte medisiner (ikke helt frivillig altså) fordi prøvene mine er "normale".
Jeg er i bedre form enn noensinne og det er takket være Atkins & Lindberg !!

Stå på !!

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile

Sist redigert av Nille : 06-08-05 kl 19:54.
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
PCO noen med erfaring eller kunnskap? Maz PCOS og karbohydratkontroll 10 08-04-08 11:34
Årstidsbunden viktminskning ssskaldeman Lavkarbo generelt 11 04-12-06 19:30
Hva syns dere om dette? CKD-diet Iset Lavkarbo generelt 15 15-07-05 14:20
Hva skal til for at det defineres som lavt stoffskifte? Nooria Stoffskifte / hormonproblemer 22 07-02-05 22:23
Atkins + lavt stoffskifte = ikke bra?? Iset Stoffskifte / hormonproblemer 2 19-03-04 23:32


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no