Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Trening og mat

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 17-01-12, 22:35   #1
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.187
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Trening og mat

Jeg har gått på treningsstudio nå siden nyttår, og vi har flere ganger fått beskjed om at det er viktig å spise et godt måltid innen en time etter treningen. Er det noen som vet hvorfor, og gjelder dette også oss som går på lavkarbo? Det er ikke alltid jeg har tid til å spise etter trening, ofte går det både to og tre timer før jeg har tid å lage meg noe. Hva sier dere? Bør jeg skjerpe meg, eller er det helt greit å vente med maten til det passer?

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 18-01-12, 10:24   #2
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Trening og mat

Opprinnelig lagt inn av index, her.

Jeg har gått på treningsstudio nå siden nyttår, og vi har flere ganger fått beskjed om at det er viktig å spise et godt måltid innen en time etter treningen. Er det noen som vet hvorfor, og gjelder dette også oss som går på lavkarbo? Det er ikke alltid jeg har tid til å spise etter trening, ofte går det både to og tre timer før jeg har tid å lage meg noe. Hva sier dere? Bør jeg skjerpe meg, eller er det helt greit å vente med maten til det passer?

Du bør skjerpe deg... Jo, kroppens celler, da gjerne muskelceller har et optimalt opptak av tilført energi og særlig byggesteiner som aminosyrer proteiner etc. Tidligere har man snakket om 1 timersvinduet, men nå er man enige om at det optimale er rett etter trening og helst innen 20 minutter. Men sier de samme forskerne, dette er det optimale for best mulig nyttiggjørelse av tilført næring. All mat vil jo være bedre enn ingenting..... 2-3 timer høres alt for lenge ut uten næring etter trening. Anbefaler deg ihvertfall da gjøre klar en shake eller om så spise en proteinibar, ta noen aminosyrer. Dette er ting som du kan kjøpe og ta med i bagen på trening. Det beste er selvsagt vanlig mat, men alt er jo bedre enn ikke noe. Kroppens celler brytes ned av trening og bygges opp til å bli sterkere etterpå. Når det snakkes om tidslukene så mener man også de beste vilkårene for celleoppbygging, så misforstå meg nå rett, optimalt er optimalt, det vil uansett være et visst opptak senere men du får lengre restitusjonstid og et dårligere resultat over tid. Enkelte stoffer tas visstnok heller ikke opp utenfor de nevnte tidslukene. Olympiatoppen har skrevet mye om dette og nei, de av dere som tror olympiatoppen kun er for eliteutøvere tar feil.....

  Svar med sitat
Gammel 18-01-12, 11:42   #3
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 56
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Trening og mat

Er dette like viktig uansett type trening?

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-01-12, 13:45   #4
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Trening og mat

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Er dette like viktig uansett type trening?

Det skal jeg ikke våge si noe om, sjakk og meditasjon på amatørnivå har antakelig et noe mindre energibehov enn eksvis ren kondisjons - og styrketrening på amatørnivå, uten at jeg skal være bastant der...

men ja, særlig aktiviteter som bedre din aerobe/anaerobe kapasitet og styrketrening vil dette gjelde for.

Det som særlig mange i fitnessmiljøet sier er at man heller kan trene på tom mage fordi det trigger fettforbrenningen raskere, men her er det mange ulike oppfatninger. Det finnes de som har gode fitnessresultater uten å trene på fastende mage og det finnes de som sverger til det motsatte.

Det man er skjønt enige om er det å tilføre energi og karbohydrater/proteiner etter trening innenfor de optimale tidsvinduene for cellene gir maksimal effekt av treningen kontra det å vente i mange timer.

  Svar med sitat
Gammel 14-02-12, 15:22   #5
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Trening og mat

Jeg har endelig fått meldt meg inn på et treningsstudio igjen (kryss i taket og halleluja!). Jeg er i midt livs dårligste form, har ca 40 kilo som må bort - så for meg er det viktig at jeg ikke spiser opp treningsutbyttet mitt. Da jeg for hundre år siden var relativt fit drev jeg med morgentrening på tom mage, så da var ikke måltidene et problem. Men nå har jeg et lite barn som jeg vil tilbringe mest tid med - ergo kommer treningen til å skje etter sengetiden hans - og derved etter middagen som normalt er mitt siste måltid i løpet av en dag.

Så leser jeg her da, at man må spise etter trening. Men siden jeg helst ikke vil ha i meg så mye mer mat enn normalen, for slankingen sin del, lurer jeg på hvor lite jeg egentlig kan spise etter en kveldsøkt? Holder det med et kokt egg eller må det være mer? Noen ganger spiser jeg en liten kveldssnack bestående av en liten neve nøtter (ca 20-30 gram) og en rute 80% sjokkis (10 gram). Kan dette være nok etter en treningsøkt?

Planen er forøvrig å trene boksing en kveld i uka og kondis og styrke en annen kveld, om treningstypen skulle ha noe å si. I helgene får jeg trent på dagen og tar bare en vanlig lunsj etterpå, så det er ikke noen issue.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 14-02-12, 15:27   #6
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Trening og mat

Det strides nok endel om dette. Flere og flere velger å blåse i akkurat dette med å spise sånn kjemperiktig rett etter trening og ser heller hele dagen over et. Nok proteiner er jo key.. Så hvis du spiser 1-2 egg etter trening eller noe annet som består av proteiner og fett (eller karbohydrater hvis man spiser det da..) og passer på å spise nok protein resten av dagen, så går det nok bra.

Dette er jo da viktigst etter styrketrening, for da vil man jo at kroppen skal starte restitusjonen raskest og best mulig.. Er ikke så farlig etter kardio..

Anbefaler egentlig å lytte til kroppen. Hva craver den etter de forskjellige treningsøktene?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-02-12, 15:29   #7
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Trening og mat

Finner kanskje noe interessant her

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-02-12, 15:39   #8
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Trening og mat

Takk.
Jeg har jo ikke tenkt så mye på det før, for da har jeg jo trent på morgenen eller i løpet av dagen, og får jo da spist ikke så lenge etterpå. Men siden jeg nå skal trene 1-2 timer etter det som normalt er dagens siste måltid, så vil det vel bli drøyt å vente typ 10 timer før jeg spiser et par egg tenkte jeg, uansett hvor bra dagen min har vært ernæringsmessig ... Samtidig vil jeg jo ikke spise mer enn jeg gjør nå

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 14-02-12, 15:41   #9
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Trening og mat

Og forresten, de antall grammene proteiner per dag som man skal ha - Er det minimum 1 gram per kilo nåværende kroppsvekt eller 1 g per kilo normalvekt?

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 14-02-12, 15:42   #10
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Trening og mat

Det går jo an å bare ta en rask proteinshake også.. Blir ikke all verdens kalorier av en sånn og du får det du trenger.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-02-12, 15:43   #11
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Trening og mat

Man merker jo om man er sulten og om man har energi nok til å trene. Det er litt teit å følge andres råd slavisk. Har du energi til å trene uten å ha spist først så er det ikke noe i vegen for å trene. Om du trener etter siste måltid og legger deg før du rekker å bli sulten igjen er det bedre å ikke spise enn å tvinge i seg noe usulten. Kroppen må få styre dette. Det er bedre ås spise når man er sulten og i det hele tatt få trent. Hvem klarer å trene perfekt, til perfekt tid, spise akkurat når man er sulten osv når man har unger og jobb og div?

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-02-12, 15:47   #12
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Trening og mat

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Man merker jo om man er sulten og om man har energi nok til å trene. Det er litt teit å følge andres råd slavisk. Har du energi til å trene uten å ha spsit først så er det ikke noe i vegen for å trene. Om du trener etter siste måltid og legger deg før du rekker å bli sulten igjen er det bedre å ikke spise enn å tvinge i seg noe usulten. Kroppen må få styre dette.

Det kan man godt mene, men det er jo ikke til å nekte for at når man trener så vil man ofte ha resultater. Og helst best mulig og raskest mulig? Sånn at kroppen BYGGES opp av trening, ikke brytes ned. Da kan det være lurt å gjøre det som støtter restitusjonen.. Med mindre man blir kvalm/spyr eller lignende av tanken på å spise litt rett etter trening, så er det overhodet ikke noe grunn til å ikke, i det minste, få i seg litt proteiner.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-02-12, 15:51   #13
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Trening og mat

Men er ikke poenget med å tilføre næring/proteiner etter trening for restitusjonens og muskeloppbyggingens del da? Jeg bruker ikke å bli sulten av å trene, så for meg er det ikke noe problem å legge meg uten å spise først. Men jeg vil jo ikke bryte ned kroppen med denne treninga, så hvis det er slik at den trenger "noe" så skal den få dette "noe". Spørsmålet er bare hvor lite dette noe kan være og samtidig ha den effekten som den er ment å ha.

Jeg kom til å tenke på at den enkleste løsningen er å spare halve middagsporsjonen til etter trening

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 14-02-12, 16:02   #14
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Trening og mat

Opprinnelig lagt inn av Cyan, her.

Og forresten, de antall grammene proteiner per dag som man skal ha - Er det minimum 1 gram per kilo nåværende kroppsvekt eller 1 g per kilo normalvekt?

Det er de vel heller ikke enig i. Er vel individuelt det, som alt annet..

Tror ikke jeg hadde gått for f.eks 65 gram protein på styrketreningsdager.. Heller opp i 100-120. Rundt 1.5-2.0 av "normalvekten" kanskje..

Står litt nederst i denne artiklen. Dette er vel råd basert på et "normalt" kosthold da, men.. Kan vel ikke avvike så ille fra lavkarbo.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-02-12, 16:40   #15
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Trening og mat

Opprinnelig lagt inn av Cyan, her.

Men er ikke poenget med å tilføre næring/proteiner etter trening for restitusjonens og muskeloppbyggingens del da?

Jeg kom til å tenke på at den enkleste løsningen er å spare halve middagsporsjonen til etter trening

Jo, men jeg tror at hvis du har spist en solid middag er det nok der til å bruke til restitusjon etterpå. Proteinene er tilgjengelig i ganske lang tid, er de ikke det da?At du deler opp middagen er jo en ide. Det er, mener jeg, mer å bekymre seg over hvis man hverken spiser før eller etter trening. F.eks spiser siste måltid 15:00, trener 19:00 og går i seng uten mat kl 22.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-02-12, 16:45   #16
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Trening og mat

Jeg innbiller meg å ha lest (Fedon?) at du skal spise proteiner rett før ELLER etter trening. At ved å spise middag ca. 1 time før trening vil du fortsatt ha byggesteiner tilgjengelig etter trening for oppbygging. Har ingen fjonge linker eller noe, men det høres da logisk ut for meg...

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 14-02-12, 16:46   #17
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Trening og mat

Opprinnelig lagt inn av VSB, her.

Jeg innbiller meg å ha lest (Fedon?) at du skal spise proteiner rett før ELLER etter trening. At ved å spise middag ca. 1 time før trening vil du fortsatt ha byggesteiner tilgjengelig etter trening for oppbygging. Har ingen fjonge linker eller noe, men det høres da logisk ut for meg...

Ja, noen forholder seg til at man ikke engang trenger spise proteiner rett før trening, men jevnt i løpet av dagen, og fortsatt ha byggeklosser tilgjengelig. Det kommer nok helt an på hvordan man trener!

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-02-12, 22:01   #18
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Trening og mat

Nå har jeg nettopp hatt min første trening på senteret. Delte opp min normale middagsporsjon i to og spiste første delen halvannen time før treninga og har nettopp fortært resten av middagen nå 1/2 time etter trening. Tror dette skal fungere greit Kjente på magen at jeg nok uansett ikke bør spise en hel middagsporsjon såpass kort tid før treninga, og det føltes riktig å få i seg noe etter trening også selv om jeg ikke er sulten.

Men fy så gåen jeg er i kroppen nå, enda jeg droppet styrke i dag (kjørte heller litt ekstra motstand på sykkelen og ellipsemaskinen). Sannelig på tide at jeg kommer meg i gang med skikkelig trening, ja ...

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 15-02-12, 11:37   #19
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Trening og mat

Myte 3: Protein må inntas umiddelbart etter trening for å ha effekt
Trenger kroppsbyggerne virkelig å skynde hjem seg til proteinshaken sin etter trening?
Anders Nedergaard:
Det er både riktig og feil. Like etter trening absorberer kroppen det man tilbyr den særlig effektivt, og det er studier som viser at protein i form av mat eller tilskudd har en bedre effekt hvis det inntas like før eller like etter trening.

Men når muskler vokser og tilpasser seg på andre måter, er det en prosess som foregår i 2-3 døgn etter en treningspåvirkning. Derfor er korrekt ernæring i hele denne perioden viktig hvis man vil optimere resultatene sine.http://www.forskning.no/artikler/2011/januar/277313

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Trening og mat etter trening Carmine Trening 12 30-09-11 23:20
Kildehenvisning til ketose og trening (puls) og lavkarbo og trening? wollafruen Trening 6 23-03-11 09:35
Trening siri0109 Ketolysekuren 22 28-07-10 13:00
Trening? Stilken Ketolysekuren 10 24-04-09 16:12
Trening lura Spørsmål og svar 9 15-01-09 20:54


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no