Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-02-11, 10:17   #1
Coockie
Medlem
 
Coockie sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 146
Coockie har en fantastisk aura rundt segCoockie har en fantastisk aura rundt seg

Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Jeg ble passelig sjokkert over en barnefamilie her om dagen.

Jeg var nettopp ferdiig med å svømme og sto i garderoben på svømmehallen og skulle kle på meg. Da kom det tre barn inn i garderoben. De hadde fått med seg niste av foreldrene, som skulle spises etter svømming.

Denne «maten» besto av en pose Maarud tortillachips, en pose Kanelgifler og en solrik til hver.

Jeg regnet litt på det. Hvert barn fortærte 103 gram raske karbohydrater på 10 minutter. Og dette var kun et snackmåltid for å mette litt etter fysisk aktivitet.

En ting er at ikke alle foreldre er klar over ulempen med høyt blodsukker, men de fleste foreldre er da klar over at chips, kanelboller og søt saft/brus ikke er særlig sunt?! For å dra det over på kaloriskalaen, så kan det jo nevnes at hvert barn fikk i seg 680 kcal.

__________________
Livet er en dans på roser, men hvem sa at dansing på roser var lett?
Leter du etter noe? Det er ikke noe her. Hvorfor titter du her egentlig?.
Startvekt: 103,6 kg – Mål: -32 kg – Fremgang: -16 kg
Coockie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Det meste med måte Svar med sitat
Gammel 23-02-11, 12:36   #2
Greddy
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 40
Innlegg: 340
Greddy har en fantastisk aura rundt segGreddy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Er det rart det fins mange overvektige barn?

Var de overvektige?

__________________


Greddy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 23-02-11, 12:40   #3
senorita
Seniormedlem
 
senorita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 39
Innlegg: 1.907
senorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt likt

Sv: Er det rart det fins mange overvektige barn?

Har vel lite å si om man er overvektig eller ei.. Diabetes og andre plager kan man jo få selv om man ser slank ut.. Man er ikke nødvendigvis så sunn bare fordi man ikke er bælfeit.. Og om de er barn så er det jo aktive og ikke blir nødvendigvis feite før senere..

__________________
Nytt mål fra 30.07.13:

senorita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala EAT Svar med sitat
Gammel 23-02-11, 16:02   #4
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Er det rart det fins mange overvektige barn?

Jeg tenker skilt forelder har fryktelig mye dårlig samvittighet og kjøper hva som helst så lenge det er populært.

Kanskje vi kan skylde overvektsepidemien på skilsmissestatistikken?

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 23-02-11, 19:30   #5
senorita
Seniormedlem
 
senorita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 39
Innlegg: 1.907
senorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt likt

Sv: Er det rart det fins mange overvektige barn?

evt jobber så mye dem ikke har tid å lage noe mat...

__________________
Nytt mål fra 30.07.13:

senorita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala EAT Svar med sitat
Gammel 23-02-11, 19:38   #6
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Er det rart det fins mange overvektige barn?

Feks er det vinterferie og noe må man finne på!
Disse ungene satt i hvert fall ikke hjemme forran pcen og spiste disse greiene. De var faktisk i en svømmehall og hadde sannsynligvis brent av minst det antall karber/kalorier de siste timene!

Så lenge ungene ikke var smellfeite og man ikke aner noe om det daglige kostholdet deres, syns jeg ikke man kan kritisere ut i fra en observasjon!

Hadde noen kommet hit i dag og sett Snuppa med 2 venninner bake muffins og prinsessekaker for så å gjøre seg opp en mening om kostholdet her i huset basert på den ene observasjonen, ville det jo blitt helt feil!
Likeså om de samme jentene hadde blitt observert på mandag da de spiste en svært lavkarbovennelig raclette- middag!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 23-02-11, 19:42   #7
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Er det rart det fins mange overvektige barn?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Feks er det vinterferie og noe må man finne på!
Disse ungene satt i hvert fall ikke hjemme forran pcen og spiste disse greiene. De var faktisk i en svømmehall og hadde sannsynligvis brent av minst det antall karber/kalorier de siste timene!

Så lenge ungene ikke var smellfeite og man ikke aner noe om det daglige kostholdet deres, syns jeg ikke man kan kritisere ut i fra en observasjon!

Hadde noen kommet hit i dag og sett Snuppa med 2 venninner bake muffins og prinsessekaker for så å gjøre seg opp en mening om kostholdet her i huset basert på den ene observasjonen, ville det jo blitt helt feil!
Likeså om de samme jentene hadde blitt observert på mandag da de spiste en svært lavkarbovennelig raclette- middag!

Enig!

Det er jo blitt slik at det å ha svømming er jo mer fest enn en bursdag og da spiser man det man LYSTER! Bursdager er dessuten begynt å bli sunne.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 23-02-11, 19:43   #8
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Er det rart det fins mange overvektige barn?

Opprinnelig lagt inn av Coockie, her.

Jeg ble passelig sjokkert over en barnefamilie her om dagen.

Jeg var nettopp ferdiig med å svømme og sto i garderoben på svømmehallen og skulle kle på meg. Da kom det tre barn inn i garderoben. De hadde fått med seg niste av foreldrene, som skulle spises etter svømming.

Denne «maten» besto av en pose Maarud tortillachips, en pose Kanelgifler og en solrik til hver.

Jeg regnet litt på det. Hvert barn fortærte 103 gram raske karbohydrater på 10 minutter. Og dette var kun et snackmåltid for å mette litt etter fysisk aktivitet.

En ting er at ikke alle foreldre er klar over ulempen med høyt blodsukker, men de fleste foreldre er da klar over at chips, kanelboller og søt saft/brus ikke er særlig sunt?! For å dra det over på kaloriskalaen, så kan det jo nevnes at hvert barn fikk i seg 680 kcal.

Og disse kaloriene forsvinner med et hush når ungene er i vannet.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 23-02-11, 20:15   #9
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Er det rart det fins mange overvektige barn?

Jeg har en venninne med fortid som konkurransesvømmer og hun sier at når ungene kommer opp av vannet etter en runde på en time eller så er de så sultne at de spiser hva som helst.
Hun prøver å ha med ting som hun har tenkt å introdusere, begrenser seg rent praktisk, men da kan det gå innpå et kaldt hardkokt egg feks, eller grønnsaker for de som ikk evanligvis spiser det.

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 23-02-11, 20:17   #10
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Er det rart det fins mange overvektige barn?

Opprinnelig lagt inn av KarMa40, her.

Jeg har en venninne med fortid som konkurransesvømmer og hun sier at når ungene kommer opp av vannet etter en runde på en time eller så er de så sultne at de spiser hva som helst.
Hun prøver å ha med ting som hun har tenkt å introdusere, begrenser seg rent praktisk, men da kan det gå innpå et kaldt hardkokt egg feks, eller grønnsaker for de som ikk evanligvis spiser det.

Jeg var en gang i verden aktiv konkurransesvømmer. Vi visste ikke bedre da, men det gikk kjapt nedpå 8-10 brødsiver med kakao attåt.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 23-02-11, 20:31   #11
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Er det rart det fins mange overvektige barn?

Ja, tenk om dere hadde fått bare smør og ost?

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 24-02-11, 08:28   #12
Coockie
Medlem
 
Coockie sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 146
Coockie har en fantastisk aura rundt segCoockie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Jøss, det overrasker meg litt hvor positive folk her er til denne ernæringen.

Hvorfor i all verden skal barn kaste i seg en haug av godterier i garderoben i en svømmehall? Dette var ikke snakk om en kosesitusjon eller bursdagsfest. Det var mer «Spis å bli ferdige så vi kan dra».

På en annen side er det helt greit at unger ofte beveger seg mye og forbrenner kalorier fort, men hva med blodsukkeret? Hva med insulinproduksjonen? Om foreldrene vil at barna skal dytte i seg så mye dritt (unnskyld uttrykket) på kort tid uten at de engang får kost seg med det burde de vite at konsekvensene fort kan bli insulinresistens og/eller diabetes, for ikke å snakke om overvekt.

Jeg for min del syns det er viktig å lære opp barn på et tidlig stadie at god ernæring er viktig, samme om du beveger deg mye eller ikke. Dessuten finnes det hauger av sunne godsker barn kan spise etter sagt trening som faktisk inneholder næringsstoffer kroppen har bruk for, ikke bare gift...

Da jeg var liten badet vi mye med mormor. Høydepunktet her var alle de «små matene» hun hadde med som vi kunne spise etter bading. Deriblandt var babybel ost, stekt bacon og cherrytomater mine favoritter. Dette var den beste snacksen jeg viste på jord. Det siste i mine tanker var «Jeg savner godteri».

Jeg ville i det minste aldri foret barnet mitt med det jeg viste var gift for kroppen uten mål og mening. Greit, godterier og slikt kan man kose seg med til tider, men burde ikke være noe man trykker i seg kun for å bli mett.

__________________
Livet er en dans på roser, men hvem sa at dansing på roser var lett?
Leter du etter noe? Det er ikke noe her. Hvorfor titter du her egentlig?.
Startvekt: 103,6 kg – Mål: -32 kg – Fremgang: -16 kg
Coockie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Det meste med måte Svar med sitat
Gammel 24-02-11, 08:29   #13
Coockie
Medlem
 
Coockie sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 146
Coockie har en fantastisk aura rundt segCoockie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Er det rart det fins mange overvektige barn?

Opprinnelig lagt inn av KarMa40, her.

Jeg har en venninne med fortid som konkurransesvømmer og hun sier at når ungene kommer opp av vannet etter en runde på en time eller så er de så sultne at de spiser hva som helst.
Hun prøver å ha med ting som hun har tenkt å introdusere, begrenser seg rent praktisk, men da kan det gå innpå et kaldt hardkokt egg feks, eller grønnsaker for de som ikk evanligvis spiser det.

Se der ja.
Det var en smart ting!

__________________
Livet er en dans på roser, men hvem sa at dansing på roser var lett?
Leter du etter noe? Det er ikke noe her. Hvorfor titter du her egentlig?.
Startvekt: 103,6 kg – Mål: -32 kg – Fremgang: -16 kg
Coockie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Det meste med måte Svar med sitat
Gammel 24-02-11, 10:07   #14
Bøtt
Seniormedlem
 
Bøtt sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.153
Bøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressurs

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Joda klaart at barna skal ha sunn mat ,men kan vel ikke tenke at når vi ser unger ute spise en pakke chips at det er helt galt...
De er barn og de skal kose seg noe annet om de spiste dette hver dag ,kan jo ikke bli helt hysterisk heller.

Bøtt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-02-11, 10:15   #15
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Opprinnelig lagt inn av Coockie, her.

Jøss, det overrasker meg litt hvor positive folk her er til denne ernæringen.

Er ikke nødvendigvis positiv, men vil ikke trekke noen konklusjoner om folks vaner basert på en dag i svømmehallen og velger å fokusere på at de i hvert fall tok med ungene dit!


Opprinnelig lagt inn av Coockie, her.

Da jeg var liten badet vi mye med mormor. Høydepunktet her var alle de «små matene» hun hadde med som vi kunne spise etter bading. Deriblandt var babybel ost, stekt bacon og cherrytomater mine favoritter. Dette var den beste snacksen jeg viste på jord. Det siste i mine tanker var «Jeg savner godteri».

Jeg ville i det minste aldri foret barnet mitt med det jeg viste var gift for kroppen uten mål og mening. Greit, godterier og slikt kan man kose seg med til tider, men burde ikke være noe man trykker i seg kun for å bli mett.

Har du barn selv og dersom du helt fra du var liten hadde slike sunne favoritter, hva gjør du her med et mål om å gå ned ganske mange kilo?

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 24-02-11, 10:19   #16
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Er det rart det fins mange overvektige barn?

Opprinnelig lagt inn av KarMa40, her.

Jeg tenker skilt forelder har fryktelig mye dårlig samvittighet og kjøper hva som helst så lenge det er populært.

Kanskje vi kan skylde overvektsepidemien på skilsmissestatistikken?

Håper du tuller nå???? For det er ikke spesielt morsomt å lese. Stygg stigmatisering dette her. Like stygg som mye av stigmatiseringen som pågår mot fete mennesker.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 24-02-11, 10:23   #17
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Jeg er enig i at man bør innføre sunne og gode kostholdsvaner for barn. Og at mange foreldre nok velger veldig enkle og usunne løsninger. Her kunne man med fordel valgt en helt anne nistepakke. Jeg er hjertens enig i det!
Men samtidig så aner vi ikke historien til denne lille gjengen, som andre over her har påpekt.

Når man har barn vet man at det er så utrolig mange andre hensyn å ta enn hva som er best ernæringsmessig.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 24-02-11, 10:37   #18
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Vel, som de skriver her, så er faktisk ungene i svømmehallen og ikke hjemme i sofaen. De har allerede brent av alle de kaloriene, alt kan jo ikke være galt.

Det er alle godte-tingene på engang og ikke noe ordentlig mat, som gjør at jeg tenker skilt-forelder-dårlig-samvittighet. Og det er ofte sånn at når mye annet står på ellers i livet så sier man ja, ja og velger de lette løsningene. Det er ikke nødvedigvis noe moralsk galt i det, man må finne den middelveien man selv klarer å leve med. Mye viktigere enn å drepe seg på alt.
Jeg hadde også sendt med en av de tingene, men sannsyligvis en stor flaske vann - for man blir jo tørst, eller noe varmt på termos - og gjerne kald etterpå, særlig på vinteren.

Men jeg opererer med en teori om at alt som er forbudt og ikke lov er ekstra interessant, så jeg prøver å gjøre motsatt. Ikke alt skal være nei hele tiden, ja funker helt fint. Kommer guttungen på at jeg har kokesjokolade, så får han det. Husker han på at ikke all isen ble spist opp sist det var bursdag så får han det. Er vi på tur og han er sulten, bærer det inn på nærmeste kiosk for pølse. Vil han smake på hva som helst så får han det, vi drikker knapt alkohol og har aldri likt brus. Har vi noe ekstra godt i huset, så får han også, etter lavkarbo så har jeg ikke lenger eget voksengodteri gjemt bort. Og så blir man veldig forsynt av to ruter 87% sjokolade...
Jeg har et barn som kan forsyne seg med en bit om gangen og dele ut til andre, som han synes er et privilegie. Godteposene fra andres bursdager spiser han det han liker, spytter ut det som ikke er godt og kaster resten til slutt. Han er fire og ligger midt på kurvene (bortsett fra det store hodet som de ikke måler lengre) og jeg synes ikke jeg har strevd med å få det til, det er sikkert hans egen fortjeneste.

Men ansiktet til helsesøster på fireårskontrollen når ungen blir frittet
ut om mat og drikke og godteri, får du det da?
- Å ja, på julaften og sånn.

*Mammalykke* Ungen min er en smart-ass, uten å prøve en gang!

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 24-02-11, 10:43   #19
jvb
Seniormedlem
 
jvb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 47
Innlegg: 634
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Enig i at vi ikke kan si at disse barna har et sykt forhold til mat hjemmefra basert på én observasjon, men:

Selv om barn ikke kommer til å dø av å spise en pose, eller ti poser, med kanelgrifler så er det - fra et ernæringsståsted - ingen grunn til å gi dem dette om de er aldri så slanke. Ja, de er aktive; men trenger de gluten og tomme kalorier? Neisj.

__________________
You think it's FOOD you're eating?
jvb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF - LCKD Svar med sitat
Gammel 24-02-11, 10:44   #20
Bøtt
Seniormedlem
 
Bøtt sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.153
Bøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressurs

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Hva dette har med skilte foreldre kan jeg ikke fatte at har noe med saken å gjøre
Hva med 2 gifte foreldre som jobber masse og nesten aldri er hjemme før sent på ettermiddag....
Eller er det aleneforeldre som trykker usunn mat i ungene sine...

Det har vel med hva den enkelte familie ,foreldre er vokst opp med selv og hvilken matvaner man har selv, som kanskje har med barnas mat å gjøre.Ikke om de er skilt,aleneforsørger,gift..osv..

Bøtt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 09:22   #21
Coockie
Medlem
 
Coockie sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 146
Coockie har en fantastisk aura rundt segCoockie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Det er da ingen seder jeg gir uttrykk for å være imot å kunne kose seg til tider? Men hva er kosen i å dytte i seg en haug av ting på kortest mulig tid? Til og med jeg ble stresset bare av å se på de. Var kun dette jeg reagerte på. Hadde de sittet på en av bordene i hallen, spist og kost seg, hadde jeg nok ikke lagt merke til det en gang.

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Har du barn selv og dersom du helt fra du var liten hadde slike sunne favoritter, hva gjør du her med et mål om å gå ned ganske mange kilo?

Spiseforstyrrelser på ungdomskolen, klinisk depresjon og sosial angst i 4 år etter det, konstant feilernæring fra «hjelpeapparater» og en betennelse som hindret meg i å trene på ca et år er grunnen til min overvekt. Selv om jeg spiste sunn snacks de gangene jeg var å svømte, betyr ikke det at vi ikke stort sett levde på brødmat, som de fleste familier. Hva min historie har med dette temaet å gjøre stiller jeg meg egentlig litt uforståelig til.

Poenget mitt var at barn ikke nødvendigvis er så kresne som mange tror, så hvorfor ikke velge et sunnere alternativ i situsjoner som helt klart er basert på stress og ikke kos?

Ut ifra konteksten jeg oppfattet var dette en total unødvendighet, men jeg kommer uansett ingen vei med å være påstålig her, så jeg legger denne død for min del. Er vel en av de situasjonene man må si «Guess you had to be there»

__________________
Livet er en dans på roser, men hvem sa at dansing på roser var lett?
Leter du etter noe? Det er ikke noe her. Hvorfor titter du her egentlig?.
Startvekt: 103,6 kg – Mål: -32 kg – Fremgang: -16 kg
Coockie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Det meste med måte Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 09:35   #22
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Det er veldig kjekt å ha ambisjoner om at barna sine skal spise fryktelig sunt og ikke noe dritt.. Men brått får man seg en kalddusj gitt. Innimellom blir man så desperat at man gjerne forer ungen med sukkerkjeks, BARE DEN SPISER. Poenget må vel være å ha et godt grunnkosthold også få lov til å gi ungene sine verdens mest usunne snacks, innimellom, uten at man dømmer dem til et liv med fedme av den grunn.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 09:52   #23
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Er ikke nødvendigvis positiv, men vil ikke trekke noen konklusjoner om folks vaner basert på en dag i svømmehallen og velger å fokusere på at de i hvert fall tok med ungene dit!



Har du barn selv og dersom du helt fra du var liten hadde slike sunne favoritter, hva gjør du her med et mål om å gå ned ganske mange kilo?



Jeg synes dette er veldig ufint å skrive, veldig ufint og ufølsomt! Synes vi kan prøve å være litt mer omsorgsfulle når vi skriver her inn. Du vet ikke hvorfor? Sykdom? Eller andre årsaker? Jeg ble overvektig pga PCOS!

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 10:00   #24
Sothøna
Seniormedlem
 
Sothøna sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Møre & Romsdal
Alder: 57
Innlegg: 6.752
Sothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastisk

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Eller....kanskje barna bare rett og slett hadde fått med seg penger for å kunne kjøpe seg ordentlig mat av foreldrene ??

Men falt for fristelsen til helt annen kost

Kanskje derfor de måtte skynde seg å spise det i garderoben

Jeg vet ihvertfall at jeg lett hadde funnet på å gjøre som disse barna
da jeg var på samme alder
Ikke fordi mine foreldre var slappe med kostholdet,
men fordi jeg hadde muligheten til å gjøre akkurat det jeg hadde lyst til der og da.

Man tenker da ikke kosthold og sunnhet i den alderen, gjør man det da

Sothøna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest mulig lavkarbo for å ha det bra. Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 10:04   #25
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Jeg har vært innom Kiwi etter nattevakt endel ganger, da den unge ungdommen har vært innom der på vei til skolen. Er nesten utelukkende sjokolademelk og sjokolade de er inne for å kjøpe Neppe det de fikk penger til, men..

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Overvektige barn - hva gjør man? Thea1980 Barns kosthold 23 11-01-11 12:17
"Overvektige barn spiser sunnest" Nicpins Nyheter / media 5 23-09-10 22:07
Hvor mange karbohydrater finnes i curry paste? anca-77 Spørsmål og svar 2 27-08-08 11:06
Gir foreldre skylden for overvektige barn Helene Artikler 40 25-10-06 16:26
Overvektige barn må tåle å sulte kie Barns kosthold 23 18-07-05 11:32


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no