Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

NRK 12/10-11: Rødt kjøtt er sunnere enn kylling

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-10-11, 00:30   #1
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

NRK 12/10-11: Rødt kjøtt er sunnere enn kylling


Rødt kjøtt er sunnere enn kylling

Det norske forbruket av kyllingkjøtt har eksplodert de siste årene. Hver fjerde middag er nå kyllingbasert. Og vi spiser med god samvittighet, i tråd med offisielle kostholdsråd som sier at kyllingkjøtt er mager og sunn mat.

Den oppfatningen er foreldet, mener en gruppe forskere ved Universitetet for Miljø- og Biovitenskap på Ås (UMB). Resultatene deres viser at norsk kylling ikke er så sunn som vi liker å tro.

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-10-11, 01:05   #2
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: NRK 12/10-11: Rødt kjøtt er sunnere enn kylling

Ja, denne så jeg nettopp på nett-tv.

Sunnhetsaspektet er viktig og tankevekkende, men dyrevelferden er like viktig. Jeg kommer nok til å legge mer krefter i å få tak i økologisk/saktevoksende kylling fra nå av. Jeg har aldri vært opptatt av at kylling (og mat for øvrig) skal være billigst mulig, og jeg synes faktisk det tyder på en syk utvikling at en hel grillet kylling nå koster 29.90 ... Det er synd at valget står mellom trangtboende industrikylling som når slaktevekt etter 30 dager og Livechekylling som koster det hvite ut av øyet (det er jo for øvrig sjelden et valg siden de færreste butikker har noen annet enn industrikylling).

Dama fra Nortura (det navnet tenker jeg alltid på som Tortura) sa seg helt enig med bonden fra Holte gård i at annen kylling smaker langt bedre enn industrikylling.

De snakket også om egg, og jeg må som tidligere konkludere med at det eneste som holder mål etisk sett for meg er økologiske. De frittgående hønene har det trangt og er stressa - og de ser ikke dagslys i det hele tatt i løpet av livet. Solegg, liksom ...


Sist redigert av Huldr : 14-10-11 kl 01:13.
Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 14-10-11, 12:09   #3
lillekri
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 107
lillekri er ny på veien

Sv: NRK 12/10-11: Rødt kjøtt er sunnere enn kylling

Bra artikkel.
NB: Vill-laks har opp mot 30 ganger mer omega-3 enn oppdrettslaks (spiser plantefor).

Eneste helt trygge kjøttet fra landbruk er vel reinsdyr. (De har prøvd seg med å feite opp reinsdyr på kraftfor, men så viste det seg at foret var dødelig for reinen..)

Fisk (vill) og skalldyr er vel også 100% ok.

lillekri er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paelo'ish lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-10-11, 12:54   #4
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: NRK 12/10-11: Rødt kjøtt er sunnere enn kylling

Er det rart vi blir syke, tenker jeg... Nå holder kanskje pendelen på å svinge noe bort fra at vi spiser drittmaten selv, men i stedet forer vi dyrene med den og spiser den samme dritten sekundært. Sukk. Kjenner at jeg sto opp med det negative beinet først i dag.

Skal heller glede meg over at brodern kom innom med kjøtt fra en halv halvvill (= "vill, men bor i åkeren") hjort. 20 kg RENT kjøtt i frysen. Og til neste år skal jeg tinge på både hjerte, lever og tunge også. Det var jeg ikke klar over at jeg kunne gjøre... og det kaster de.

Puh - kjenner jeg meg i noe bedre humør.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 04-02-12, 02:09   #5
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: NRK 12/10-11: Rødt kjøtt er sunnere enn kylling

jeg spiser ikke fettet på kyllingen jeg, så da er det ikke så farlig

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-02-12, 12:07   #6
lillekri
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 107
lillekri er ny på veien

Sv: NRK 12/10-11: Rødt kjøtt er sunnere enn kylling

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

jeg spiser ikke fettet på kyllingen jeg, så da er det ikke så farlig

Yep, litt feil av oss å stemple kylling/laks som 'usunn' når den fortsatt er 320498 x sunnere enn skoleboller. Hvis det funker for deg synes jeg du skal fortsette å nyte din kylling!

lillekri er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paelo'ish lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Aftenposte 29/3-11: Kostrådene. Hva er det med rødt kjøtt? arnakristin Nyheter / media 2 31-03-11 17:21
Rødt kjøtt Labomba Lavkarbo generelt 3 27-01-09 17:40
Prossesert rødt kjøtt ...? Sense Ketolysekuren 4 18-06-08 14:07
Rødt kjøtt er ille ute, igjen? Photobscura Nyheter / media 15 03-04-08 23:35
Rødt eller hvitt kjøtt? mofe Spørsmål og svar 5 13-09-05 20:45


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no